Författare Ämne: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e  (läst 14125 gånger)

andreassjodin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« skrivet: februari 11, 2013, 16:55:36 »
Tjenare, har dom sagt införskaffat en 360 med b19a, alltså förgasare! Och det jag funderar över är vad som krävs för att byta motorn till en b230e med mekaniskt insprut. Man har ju läst litegrann och som jag har förstått så behöver man byta tråg, oljepump och eventuellt lite mixter med tändningen. Folk skriver att det bara är att koppla in soppa och trottel men hur funkar returledningen från insprutet och splinesen på vevaxeln? Vad är det för koppling som kan användas? Och är motorfästena detsamma på de olika motorerna? Väldigt tacksam för svar! ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2013, 19:12:45 »
Ja eftersom det sitter A-motor original så måste du fixa en returledning.
Du behöver även en elektrisk bränslepump och ett slutande relä som du kopplar så att pumpen alltid går så länge tändningen är påslagen (detta är nog det absolut enklaste sättet att koppla in bränslepump på).

Splines på vevaxeln? Du menar i transaxeln, det du måste göra är att flytta över B19-lamellen.

Det du behöver flytta över är:
Motorfästen
Oljepump/pick-up
Oljetråg
Oljesticka inkl oljesticksrör
Svänghjul (om du har renix)
Lamell (eftersom det är andra splines än på de andra Volvo-bilarna)

Och om fördelaren sitter i bakkant på toppen på B230in behöver du även flytta över mellanaxel och fördelare (mellanaxeln då det inte är drev för blockmonterad fördelare på B230 med toppmonterad fördelare).


Sen vet jag inte hur mycket utrymme det finns under huven för E-sprutet.

Lycka till med motorbytet och välkommen till forumet :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

andreassjodin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #2 skrivet: april 16, 2013, 22:42:28 »
Ja eftersom det sitter A-motor original så måste du fixa en returledning.
Du behöver även en elektrisk bränslepump och ett slutande relä som du kopplar så att pumpen alltid går så länge tändningen är påslagen (detta är nog det absolut enklaste sättet att koppla in bränslepump på).

Splines på vevaxeln? Du menar i transaxeln, det du måste göra är att flytta över B19-lamellen.

Det du behöver flytta över är:
Motorfästen
Oljepump/pick-up
Oljetråg
Oljesticka inkl oljesticksrör
Svänghjul (om du har renix)
Lamell (eftersom det är andra splines än på de andra Volvo-bilarna)

Och om fördelaren sitter i bakkant på toppen på B230in behöver du även flytta över mellanaxel och fördelare (mellanaxeln då det inte är drev för blockmonterad fördelare på B230 med toppmonterad fördelare).


Sen vet jag inte hur mycket utrymme det finns under huven för E-sprutet.

Lycka till med motorbytet och välkommen till forumet :D

oj, har varit lite inaktiv på forumet känner jag! men nu är körkort fixat och snart även en motor. men jag har dock några funderingar.. vilken sorts bränslepump bör användas och hur kopplas den? och även hur returledningen ska sättas fast i tanken, för jag har ganska snabbt uteslutit typ lödning osv, känns farligt.. finns det tex. nåt bensintåligt lim/silikon som kan användas?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #3 skrivet: april 16, 2013, 23:00:31 »
Returledning kommer jag fixa på min bil med en skottgenomföring med 9/16" UNF JIC (AN6) och en 90° 9/16" UNF JIC slangnippel, köpt på Swedol för 50kr om jag inte minns fel.

Jag kommer göra så att jag borrar hål i tankarmaturen och monterar skottgenomföringen, den skruvas fast med en mutter på insidan av tanken och sedan 90° slanganslutningen på den som jag sedan drar en slang ner till ett bränslerör.

Eftersom det endast sitter 1st plastbränslerör kommer jag montera två st 8mm bränslerör i koppar från biltema (5m rullen, kapar den sedan på mitten så har jag 2st 2,5m långa rör där det ena går till bränslematning och det andra till retur).
Bränslerören sätter jag fast med gummiklädda klammer och självborrande skruv.

Förhoppningsvis kommer det hålla, jag är dock orolig över ifall slangarna sitter fast tillräckligt bra på matningsröret med tanke på att det inte kommer vara någon läpp på rörändarna.

Bränslepump kan du antingen skaffa en begagnad bränslepump med lämplig kapacitet (t.ex från en bil med B230E) eller så köper du en ny med likvärdig eller bättre kapacitet (K-jetpumparna flödar ca 150L/h@5bar). Pumpen monterar du sedan på samma sätt som den sitter original på 300-serien med insprutningsmotor.

Det sitter ingen förpump original så det bör fungera att göra så. Jag vet tyvärr inte säkert för jag har inte hunnit montera insprutning på min bil ännu, förhoppningsvis hinner jag det i helgen när jag ska till garaget och byta däck.

Men så som jag har beskrivit har jag planerat att göra på min bil och det bör fungera tycker jag.


Bifogar en bild hur den sitter monterad original på insprutar-300or. (Tagit bilden från google för en månad sedan men jag hittar tyvärr inte var jag tog bilden ifrån. Så förlåt att jag stulit bilden, förhoppningsvis är det ok).
Pumpen sitter alltså ovanpå värmeskyddsplåten som sitter vid framkant av bränsletanken där avgasröret går från kardantunneln till vänster sida av bilen.


Grattis till körkort!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

andreassjodin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #4 skrivet: april 18, 2013, 16:23:41 »
Returledning kommer jag fixa på min bil med en skottgenomföring med 9/16" UNF JIC (AN6) och en 90° 9/16" UNF JIC slangnippel, köpt på Swedol för 50kr om jag inte minns fel.

Jag kommer göra så att jag borrar hål i tankarmaturen och monterar skottgenomföringen, den skruvas fast med en mutter på insidan av tanken och sedan 90° slanganslutningen på den som jag sedan drar en slang ner till ett bränslerör.

Eftersom det endast sitter 1st plastbränslerör kommer jag montera två st 8mm bränslerör i koppar från biltema (5m rullen, kapar den sedan på mitten så har jag 2st 2,5m långa rör där det ena går till bränslematning och det andra till retur).
Bränslerören sätter jag fast med gummiklädda klammer och självborrande skruv.

Förhoppningsvis kommer det hålla, jag är dock orolig över ifall slangarna sitter fast tillräckligt bra på matningsröret med tanke på att det inte kommer vara någon läpp på rörändarna.

Bränslepump kan du antingen skaffa en begagnad bränslepump med lämplig kapacitet (t.ex från en bil med B230E) eller så köper du en ny med likvärdig eller bättre kapacitet (K-jetpumparna flödar ca 150L/h@5bar). Pumpen monterar du sedan på samma sätt som den sitter original på 300-serien med insprutningsmotor.

Det sitter ingen förpump original så det bör fungera att göra så. Jag vet tyvärr inte säkert för jag har inte hunnit montera insprutning på min bil ännu, förhoppningsvis hinner jag det i helgen när jag ska till garaget och byta däck.

Men så som jag har beskrivit har jag planerat att göra på min bil och det bör fungera tycker jag.


Bifogar en bild hur den sitter monterad original på insprutar-300or. (Tagit bilden från google för en månad sedan men jag hittar tyvärr inte var jag tog bilden ifrån. Så förlåt att jag stulit bilden, förhoppningsvis är det ok).
Pumpen sitter alltså ovanpå värmeskyddsplåten som sitter vid framkant av bränsletanken där avgasröret går från kardantunneln till vänster sida av bilen.


Grattis till körkort!

okej, tack så mycket för snabba svar! fortsätter i min frågeställning då jag inte riktigt hängde med i vad du menade med att flytta över mellanaxeln för fördelarn? kan man få en lite grundligare förklaring på de? man kan alltså använde samma kardan som sitter där nu..? tackar så hjärtligt!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #5 skrivet: april 18, 2013, 16:38:42 »
Kom fram efter lite diskussioner i min projektråd att en kona på rörändarna är nödvändigt för att hålla kvar slangarna. Jula har ett verkytyg för 89kr som enkelkonar rör.

Mellanaxeln till fördelaren har inget med kardanen att göra.
Mellanaxeln är den axeln som driver blockmonterad fördelare och oljepump. På B230 med fördelare i bakkant så finns det inga kuggar i mellanaxeln för att driva en blockmonterad fördelare och man måste då ta ut axeln och byta till en som har kuggar (från valfri B19/21/23 eller från B230 med blockmonterad fördelare).

Bara att fråga om det är något du undrar över, brukar alltid finnas någon på forumet som kan svara :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

andreassjodin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #6 skrivet: april 18, 2013, 17:31:20 »
Kom fram efter lite diskussioner i min projektråd att en kona på rörändarna är nödvändigt för att hålla kvar slangarna. Jula har ett verkytyg för 89kr som enkelkonar rör.

Mellanaxeln till fördelaren har inget med kardanen att göra.
Mellanaxeln är den axeln som driver blockmonterad fördelare och oljepump. På B230 med fördelare i bakkant så finns det inga kuggar i mellanaxeln för att driva en blockmonterad fördelare och man måste då ta ut axeln och byta till en som har kuggar (från valfri B19/21/23 eller från B230 med blockmonterad fördelare).

Bara att fråga om det är något du undrar över, brukar alltid finnas någon på forumet som kan svara :)

okej, perfekt! men vart sitter den där axeln då om man behövde flytta över den till nya motorn? är lite grön på sånt här som du kanske hör.. :) men de är ju tur att folk som du existerar så att samhället snurrar runt! ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #7 skrivet: april 18, 2013, 17:54:46 »
Kom fram efter lite diskussioner i min projektråd att en kona på rörändarna är nödvändigt för att hålla kvar slangarna. Jula har ett verkytyg för 89kr som enkelkonar rör.

Mellanaxeln till fördelaren har inget med kardanen att göra.
Mellanaxeln är den axeln som driver blockmonterad fördelare och oljepump. På B230 med fördelare i bakkant så finns det inga kuggar i mellanaxeln för att driva en blockmonterad fördelare och man måste då ta ut axeln och byta till en som har kuggar (från valfri B19/21/23 eller från B230 med blockmonterad fördelare).

Bara att fråga om det är något du undrar över, brukar alltid finnas någon på forumet som kan svara :)

okej, perfekt! men vart sitter den där axeln då om man behövde flytta över den till nya motorn? är lite grön på sånt här som du kanske hör.. :) men de är ju tur att folk som du existerar så att samhället snurrar runt! ;)
Om du tar bort kamremskåpan så ser du två stycken lika stora remhjul där. Ett högst upp i höjd med toppen, det är kamdrevet. Det andra sitter lite längre ner, ungefär i höjd med den mekaniska bränslepumpen, det är mellanaxeldrevet.
För att få ut mellanaxeln måste du ta bort fördelaren (på motorer med blockmonterad fördelare), ta bort vevhusventilationsburken som sitter nästan längst bak på blocket under 4ans insug. Där vevhusburken nu suttit ser du en axel i ett av hålen, den axeln måste du lyfta upp för att sedan kunna dra mellanaxeln rakt ut ur blocket framifrån motorn. (Jag är lite osäker på hur man får upp oljepumpsaxeln för jag har personligen inte tagit loss mellanaxeln på en rödblockare).

Du måste ha ut motorn (eller kylaren) först för att kunna ta ut mellanaxeln.

Jag är faktiskt osäker om det heter mellanaxel, försökte googla efter en guide men var bara en massa tjat om kardanaxlar. Men jag har för mig det heter mellanaxel, det som kallas mellanaxel i kardan-sammanhang är ju främre delen av kardanaxeln.


Ja det är ju kul att hjälpa/lära folk som är intresserade, speciellt när man faktiskt har lite kunskap att förmedla och själv är intresserad i det diskuterade ämnet :) Tack för visad uppskattning!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

andreassjodin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #8 skrivet: april 18, 2013, 22:06:55 »
Kom fram efter lite diskussioner i min projektråd att en kona på rörändarna är nödvändigt för att hålla kvar slangarna. Jula har ett verkytyg för 89kr som enkelkonar rör.

Mellanaxeln till fördelaren har inget med kardanen att göra.
Mellanaxeln är den axeln som driver blockmonterad fördelare och oljepump. På B230 med fördelare i bakkant så finns det inga kuggar i mellanaxeln för att driva en blockmonterad fördelare och man måste då ta ut axeln och byta till en som har kuggar (från valfri B19/21/23 eller från B230 med blockmonterad fördelare).

Bara att fråga om det är något du undrar över, brukar alltid finnas någon på forumet som kan svara :)

okej, perfekt! men vart sitter den där axeln då om man behövde flytta över den till nya motorn? är lite grön på sånt här som du kanske hör.. :) men de är ju tur att folk som du existerar så att samhället snurrar runt! ;)
Om du tar bort kamremskåpan så ser du två stycken lika stora remhjul där. Ett högst upp i höjd med toppen, det är kamdrevet. Det andra sitter lite längre ner, ungefär i höjd med den mekaniska bränslepumpen, det är mellanaxeldrevet.
För att få ut mellanaxeln måste du ta bort fördelaren (på motorer med blockmonterad fördelare), ta bort vevhusventilationsburken som sitter nästan längst bak på blocket under 4ans insug. Där vevhusburken nu suttit ser du en axel i ett av hålen, den axeln måste du lyfta upp för att sedan kunna dra mellanaxeln rakt ut ur blocket framifrån motorn. (Jag är lite osäker på hur man får upp oljepumpsaxeln för jag har personligen inte tagit loss mellanaxeln på en rödblockare).

Du måste ha ut motorn (eller kylaren) först för att kunna ta ut mellanaxeln.

Jag är faktiskt osäker om det heter mellanaxel, försökte googla efter en guide men var bara en massa tjat om kardanaxlar. Men jag har för mig det heter mellanaxel, det som kallas mellanaxel i kardan-sammanhang är ju främre delen av kardanaxeln.


Ja det är ju kul att hjälpa/lära folk som är intresserade, speciellt när man faktiskt har lite kunskap att förmedla och själv är intresserad i det diskuterade ämnet :) Tack för visad uppskattning!

okej, tack så mycket! jo jag va helt inställd på att de hade med kardanaxeln att göra så jag satt som ett frågetecken..! men imorrn ska de inhandlas b230e och jag återkommer om jag har några fler funderingar! tack för lektionen ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #9 skrivet: april 19, 2013, 12:57:40 »
Om du ska göra bränslesystemet på samma sätt som jag så köp inte Julas koningsverktyg, urusla beskrivningar och inte i närheten ens värt 89kr. Köp Biltemas dubbelkoningsverktyg för 299kr istället, mycket bättre kvalitet och löjligt enkelt att använda.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

andreassjodin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #10 skrivet: maj 19, 2013, 21:10:58 »
motorbytet gjordes förra helgen utan större problem, enda dryga var att vi glömde bort att byta svänghjul så när vi skulle provstarta så va motor fullständigt pga att tryckplattan nöp emot sprängkåpan. men efter en hel natt i garaget så var svänghjulet bytt och motorn startade i stort sett på en gång! sen började problemen att rulla in, under provkörningen så gick bilen klockrent, skönt vrid i nya motorn men helt plötsligt tvärdog den eftersom kamremmen gått av.. så vi bytte remmen och motorn flög igång på en gång, men under resan hem så tog vi oss dryga 400 meter innan kamdrevet uppe vid kamaxeln lossnat. de visade sig att kamaxeln skurit pga oljebrist... så idag tog jag loss tråget och hittade åt en ihopknövlad rörbit (den som sitter mellan pumpen och blocket)... satte polarn i arbete med att byta oljepump, men han glömde bort o-ringarna som sitter runt rörändarna....... snodde röret från b19 och har skruvat ihop allting nu. så imorrn väntar topplocksbyte och en liten bön att vevaxeln klarat sig från skador!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #11 skrivet: maj 19, 2013, 22:04:29 »
Ja det lät mindre kul med problemen.

Kul att du fått igång motorn iaf och fick känna lite på det gosiga extra vridet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

andreassjodin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #12 skrivet: maj 22, 2013, 22:54:34 »
När man ändå är igång på detta forum så kan man ju passa på att fråga om lite trimtips! Funderar på att byta avgassystem till 2.5" och en lite vassare kam, vad rekommenderas då till denna motor för att få ut bra effekt och ändå kunna köra som folk? målet med trimningen är att vara kunna sänka lite kaxiga bmws osv i rödljuset ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 360gls -83 byte från b19a till b230e
« Svar #13 skrivet: maj 22, 2013, 23:14:06 »
Beror väl lite på. K-kammen tycker jag är trevlig i min bil med B23A och 2,5"-avgas i alla fall. Inga problem att köra lungt med den, bra med ork på låga varv men den orkar ändå dra upp till varvstopp.
Det finns säkert modernare kammar med trevligare register, jag har endast erfarenhet av A-kam och K-kam i min bil. (Jag kör med E85 så det hjälper lite på låga varv då jag kunnat höjja förtändningen från 8-10° till 18-20°)

Men jag säger så här:
Fixa 2,5" avgassystem först och känn sedan hur bilen känns. Det gör mycket att få bort original slutljuddämpare för den stryper motorn ordentligt över 4000rpm. Är du ändå inte nöjd med motorkaraktären så kan du börja leta efter en kamaxel som passar dina krav bättre.

Bara att börja leta kaxiga bmw's då och visa vilken bil man ska ha ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75