Författare Ämne: b200k glödtänder  (läst 12971 gånger)

meriksson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
b200k glödtänder
« skrivet: april 09, 2013, 02:02:49 »
hej jag har köpt en volvo360 ifrån -88 tror jag den är fin med ytterst lite rost men det enda problemet är att den glödtänder och jag vet inte hur jag ska fixa det. jag har kollat på förtändningen och den är i mitten läget. det är 2tums rör hela vägen och den har en 2tums ljuddämpare. jag har pratat lite med kompisar och någon säger att jag ska byta tändstift eftersom att dom glöder. jag har inte mekat med bilar alls iallafall inte motormässigt men jag har mekat med mycket annat. så om någon vet hur jag ska bära mig åt får ni gärna hjälpa mig, förgasaren är kanske skruvad på det är en
solex cisac med sportluftfilter jag vill gärna veta vars dom olika skruvarna är för att kanske få bättre bränsle ekonomi.   

meriksson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: b200k glödtänder
« Svar #1 skrivet: april 09, 2013, 02:04:53 »
en till fråga är om det är något avgas krav på besiktningen, den jag köpte bilen av säger att det är den sista årsmodellen som inte har nå krav är det sant?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: b200k glödtänder
« Svar #2 skrivet: april 09, 2013, 11:20:29 »
Jag kan inte svara på något angående förgasaren för den kan jag inte.

Men att den glödtänder kan vara tändstiften. Om det inte är tändstiften så brukar det vara att det är vassa kanter inne i förbränningsrummet eller i kolvarna, dessa vassa kanter blir så varm så det börjar glöda och ger då upphov till glödtändning.

Tändstiften är ju absolut lättas att kolla så prova med dem först, du kan ju kolla hur stiften ser ut också ifall de är slitna och har hack och vassa kanter som kan ge upphov till glödtändning.

Nä sista modellen utan avgaskrav var -75 (och 300-serien kom -76).
Men du har bara ett avgaskrav och det är CO-värde. CO-värdet får inte vara högre än 3,5 och det är även krav på sluten vevhusventilation. (Kanske till och med är CO på 4,5, osäker där. Min -81a får ha max 4,5 CO)
Har du något papper från förra besiktningen så kan du se där vilka avgasvärden som kollats.


Jag ser även att det är dina första inlägg så:
Välkommen till forumet :D
« Senast ändrad: april 09, 2013, 11:22:34 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

meriksson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: b200k glödtänder
« Svar #3 skrivet: april 09, 2013, 13:54:43 »
okej jag provar att byta tändstift, ska jag ha likadana eller går det att köpa stift som klarar värme bättre?  om inte det fungerar ska jag då ta bort toppen och rengöra förbrännings rummet?
kan inte ventil inställningarna vara fel?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: b200k glödtänder
« Svar #4 skrivet: april 09, 2013, 14:02:53 »
Kör med samma stift som sitter i, fast nya då så klart.
B6HS ifall det är NGK ska det sitta om jag inte minns fel, onödigt att byta gå upp i värmetal så länge du köra någorlunda original motor.

Jag vet faktiskt inte om ventilinställningen har något med glödtändningar att göra, har aldrig behövt fixa en motor som glödtänder. Det är ganska ovanligt med rödblockare som glödtänder, vanligare med B18/B20 med gjutjärnstoppar.
Men kan vara att det är mycket kolavlagringar på kolvtopp, förbränningsrum och ventiler som gör att det glödtänder.

Hjälper det inte med att byta tändstift så kan du bli tvungen att riva topp, men kanske räcker att köra i någon bränslesystemsrengöringstillsats i tanken.
När du har tändstiften ute ur toppen kan du ta en ficklampa och lysa ner i tändstiftshålen och se hur kolvtopparna ser ut. Du kan även ta en liten mejsel och skrapa lite på kolavlagringarna för att se hur tjock det är.

Förhoppningsvis räcker det med tändstiftsbyte :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

meriksson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: b200k glödtänder
« Svar #5 skrivet: april 09, 2013, 15:09:42 »
ja jag hoppas det men tack så mycket för hjälpen

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: b200k glödtänder
« Svar #6 skrivet: april 09, 2013, 15:45:56 »
Om du har en solex förgasare så borde det sitta en bränsleavstängnins-solenoid på den. Ska sitta en kabel med flatstift på den. Kolla så den sitter på plats.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: b200k glödtänder
« Svar #7 skrivet: april 09, 2013, 16:58:50 »
Glödtändning får du av för hög förbränningstemperatur samt förtidig tändning

Kylarvätska i bilen? Beter den bra kall eller går den dåligt hela tiden?
Kan gå för snålt också, när böt kamremmen senast?
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

meriksson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: b200k glödtänder
« Svar #8 skrivet: april 10, 2013, 17:54:24 »
ja jag har sett en el kabel på förgasaren jag kan ju kolla om den ser bra ut. kamremmen har jag ingen aning om när den byttes men förtändningen är i mitten ska jag sänka den till det minsta?
när den är kall så glödtänder den knappt alls. 
« Senast ändrad: april 10, 2013, 18:01:53 av meriksson »

meriksson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: b200k glödtänder
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2013, 18:39:48 »
efter som att jag inte har bilen där jag bor så tar det lång tid att meka men nu har jag tagit bort förgasaren och rengjort den lite. Jag tog även bort tändstiften och försökte skrapa lite på kolvarna men jag hittade inget bra att skrapa med så får göra det senare, tändstiften såg ut att vara ifrån stenåldern så dom ska jag självklart byta måste bara på laitis och köpa stiften eftersom biltema inte har dom.  bränsleavstängnins-solenoiden såg bra ut och klickade till om jag tog av kontakten med strömmen på men vad är den andra kontakten till som är under solenoiden?

meriksson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: b200k glödtänder
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2013, 16:43:48 »
nu har jag typ fått till den!!  :) jag köpte nya tändstift och så sa killen på laitis att jag skulle köpa bensintillsats som rengjorde förgasaren och motorrum ifrån skit och det verkar ha fungerat. Jag hällde i ganska mycket mer än man skulle ha i den mängd bensin och for ut och brände på ganska hårt i stugan i kanske 2mil jag skruvade även in skruven som sitter under bränsle avstängnings selenoiden och då blev tommgången lägre, när jag skulle stänga av den så tror jag att den glöd tänder på en kolv ett kolvslag sedan dör den. en kompis sa att man skulle kolla glappet på brickorna i ventilerna efter 10,000mil men den har nu gått 15,000 mil och jag tror inte det är gjort något sådant, bör det göras ?    https://anonfiles.com/file/8107c1c30ab11675518639e192e76159
https://anonfiles.com/file/1b9168e946162650c9c3764386e88d65  slänger även upp några bilder!