Författare Ämne: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!  (läst 15579 gånger)

360powwaaa

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« skrivet: augusti 02, 2013, 11:25:19 »
Hej!!

Min fråga till er kunniga är, hur får ni drivlinan att hålla vid turbo konvertering? Tanken är att montera en 940 ltt motor å kanske plocka 150-180hk!

Håller drivlinan för den effekten osv? Den ska gå som vinter lek bil med denna effekt inte hålla på att sladda runt korv kiosken på torr asfalt osv!

Så ni som har gjort liknande kan berätta lite tips å trix på andra oljor eller dylikt

Tack på förhand!

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2013, 15:24:31 »
dem ska tåla upp till 200 innan saker börjar gå sönder "hela tiden"
sen kan du säkert få den att hålla längre genom att köra snällare, och du kan döda den med original grejer ifall du inte kör snällt med för den delen.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2013, 17:56:54 »
Med tanke på att du skriver att det ska bli en vinterlek-bil så håller drivlinan utan problem för den effekten.

På torr asfalt däremot går det att förstöra drivlinan med originaleffekt ifall man plågar alldeles för mycket (som loke redan påpekat).


Ett tips är att byta olja i diff och växellåda för att få ut eventuellt metallspån som blivit under årens gång.

Min drivlina har hållt utan problem än så länge, men då har jag bara ca 120hk.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

360powwaaa

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2013, 00:38:19 »
Med tanke på att du skriver att det ska bli en vinterlek-bil så håller drivlinan utan problem för den effekten.

På torr asfalt däremot går det att förstöra drivlinan med originaleffekt ifall man plågar alldeles för mycket (som loke redan påpekat).


Ett tips är att byta olja i diff och växellåda för att få ut eventuellt metallspån som blivit under årens gång.

Min drivlina har hållt utan problem än så länge, men då har jag bara ca 120hk.

okej ja men då hoppas jag det håller för mig också! men rekomenders det att man aga diffar eller bör man låta det vara orginal som det är ? :)

Jepp-e

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • De går aldrig
    • Visa profil
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #4 skrivet: december 12, 2013, 17:46:20 »
Drivlinan håller helt ok faktist! Kör svetsdiffat med en trimmad turbo maskin i och har just nu ca 250 hk nu! Jag har än sålänge bara kört av en bringare! Å då brukar jag stå börna å sladda på 3:an! Så de är bara att fläska på enligt mig! Mvh Jeppe
De går aldrig!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #5 skrivet: december 12, 2013, 17:53:48 »
Det låter ju positivt det :)

Vad kör du med för storlek på däcken?
(Breda däck = mer grepp = större risk att köra sönder något)
Smala däck är att föredra om man vill att drivlinan ska hålla, då tappar däcken fäste innan drivaxlar, diff eller medbringarna vrids av. Problemet då är att man inte får ner all effekt i backen :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #6 skrivet: december 12, 2013, 20:58:22 »
Hur mycket vrid tål drivlinan?  Är riktigt sugen på 360 med oljebrännare under huven  ::)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #7 skrivet: december 12, 2013, 21:33:14 »
Jag har tyvärr inte koll på hur mycket vrid drivlinan pallar.

Men jag vet att Bergvik här på forumet har 242HK och 409Nm i sin bil och det verkar hålla bra för han. Och då har han maxvrid vid 3890rpm, däremot dalar vridkurvan för han snabbt efter maxvrid.
Men mycket vrid på höga varv är bättre för drivlinan än mycket vrid på låga varv.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #8 skrivet: december 12, 2013, 21:40:33 »
Okej. kanske inte drivlinan kommer gilla en små trimmad dieselmaskin då :(
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #9 skrivet: december 12, 2013, 21:54:42 »
Nja det låter inte så värst lämpligt utan att uppgradera drivlinan.
Dieslarnas vridkurva är ju inte den lämpligaste för original-drivlinan i 300-serien.

Men en standard 110hk 1,9TDI bör den då klara utan problem då den endast har 110hk/235Nm.
Däremot inte regbart pga vridet, bilarna är endast godkända för 140hk/170Nm.

Men regga in med en 1,9TD på 75hk/150Nm är inga problem och sedan bygga om den till en TDI eller byta till en TDI.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #10 skrivet: december 12, 2013, 22:00:36 »
Jo vet att det bara går regga med 1,9 TD, men hade ju vatt kul med en TDI lätt uppskrämd till ca 150hk/300NM.
Får se hur det blir med det i framtiden. :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #11 skrivet: december 12, 2013, 22:08:44 »
Jo nog hade det varit kul, riktigt trevligt med urstark motor i lätt bil.
En polare har haft en Golf MK3 1,9TD, förvånansvärt pigg för att ha så pass lite vrid men det är för att vridet är på så pass låga varv.
Kändes mycket piggare än min 340 som då hade B19 med 95hk/152Nm för att 1,9TD hade vridet nästan från tomgång :)

Ja framtiden får utvisa :) skulle helt klart vara kul att se en diesel-konvertering av en 300-serie, tror inte någon gjort det tidigare.

Det går ju att bygga om drivlinan med stadigare grejjer så det garanterat håller ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #12 skrivet: december 12, 2013, 22:16:56 »
jo de är kul :) Kör just nu en Audi 80 som jag slängt i en 1,9TD i och lite större turbo och ställt på pumpen (kommer nog mer :P) :) kul när bilen väger tonnet.

Man har ju blir lite dieselkär nu och suget för en 300 har ju inte minskat så dessa hade vatt kul och förenat :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #13 skrivet: december 12, 2013, 22:19:19 »
Ja det lät trevligt :) Förutom framhjulsdriften då :P

Bara låta suget för 300 med diesel att växa så kanske det blir ett projekt till slut ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #14 skrivet: december 12, 2013, 22:23:39 »
Ja framhjuldriften är ett minus.:P
Jo får göra det. hade man hatt eget garage hade man börjat för länge sen :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #15 skrivet: december 12, 2013, 22:25:55 »
Ja brist på garage sätter stopp på de flesta större projekt :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

patrik89

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Drivlinans hållbarhet samt tips å trix!
« Svar #16 skrivet: november 02, 2014, 22:17:53 »
lyfter lite här med ett tips :)
jag har märkt att det sitter stadigare splines på drivaxlarna från sedanmodellerna vet dock inte om det är så på alla så lämnar utrymme för rättning :P men samma knutar tyvärr.
dom med vekare splines är iaf släta och de stadigare är lite kurviga.