Författare Ämne: Superlite classic 14" fälgar, passform  (läst 10702 gånger)

perkabrod

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Superlite classic 14" fälgar, passform
« skrivet: augusti 16, 2013, 14:23:32 »
Såna här vill jag ha, men inte i 13 X 7 som folk på 300mania kör...

http://www.superlite-wheels.com/wheelpage.asp?cat=1
http://www.superlite-wheels.com/technical.html

14 X 6" finns i 12P, 18P och 26P ET offset

Läste i 360 parts manualen att GLT hade alu-fälgar 14 x 5.5" vet någon ET på dom?

Knappt pumpat däck på en bil men vill verkligen lägga pengar så min 360 får sig ett par fina fälgar.
Jag vill inte att däcken ska sitta som original, de får gärna bredda litegrann, komma närmare skärmkanten d v s, men inte vansinnigt mycket så det blir okörbart. Därför vore det nyttigt att se hur 360 GLT's alu sitter i hjulhuset och vad ET är på dom.

Smartast kanske är att köpa nån ET som lämpar sig bra för bruksbilskörning sen skaffa en liten spacer om man vill få lite tyskstukad look.
Tanken är att ha däck med lite lätt stretchlook.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Superlite classic 14" fälgar, passform
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2013, 22:39:13 »
De flesta originalfälgar har ET 37. Kanske upp till 40 för 14x6?. Samma sak för Volvo 440/460.
Många Opel/VW (4x100) har ET 49 vilket är alldeles för mycket då däcket går precis intill eller tar i fjäderbenet.

Inte många bilmodeller har lägre ET än 340/360.
Det är BMW E30 som kan ha ET20-30 kanske. Dessa lär sitta fint på våra bilar.

Mina egna fälgar har jag byggt om från Opel 15x6,5 ET49 till 15x8 med ET17,6. Blev lite föör bra så de sitter i linje med karossen ungefär på bakvagnen. Fram är det perfekt då hjulhusen verkar vara svulligare där alternativt att spårvidden är bredare men det tror jag inte. JO så var det:

Kan nog räkna ut vilken ET du borde satsa på. Fast inte ikväll.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 27, 2013, 06:47:44 »
ET är svart magi, den skiftar ju hejvilt beroende på hur bred fälgen är osv.
Jag brukar personligen anpassa bilen efter fälgens utstickning,
men det är väl kanske inte alla heller som kör med 185or på 9",
med fälgbanan utanför skärmkanten och däcket innanför.

Ju lägre ET desto mera fälgbana får du och jag brukar instinktivt välja lägsta ET möjligt.

FREJ som talar om E30 fälgar kanske minns min projekttråd på 360 GLT'n där jag provmonterade BBS RZ från just BMW E30, BBS RZ är vanligast i 15x7" med ET27. Men jag har också haft ET20,
de är dock svåra att få tag på. ET20 satt kanonfint på Vulvan, men sedan så är ET20 annorlunda på 7" och 6" också. Det enda lätta sättet att få reda på vad som passar är att provmontera.
Vissa tar en 3-delad splitfälg och monterar centrum och innerbana på bilen, och fäster ytterbanan med gängstång och justerar "bredden" på låtsasfälgen genom att skruva ut eller in yttre fälgbanan.

FREJ är inne på rätt spår, men det vart nog en liten felskrivning ändå,
då spårvidden är smalare fram, alltså sticker lika breda fälgar ut mera bak än fram.

Jag skulle nog tagit 18 i ET på de fälgarna om jag ville ha något lagom. Ser nog riktigt bra ut,
då får du även lite mysig putskant. 26 i ET på en 6" fälg är nästan lite klent om du frågar mig!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: november 29, 2013, 00:20:07 »
Ja det är inte lätt men går ju att räkna ut vilket ET en viss fälgbredd bör ha för att sitta "rätt".
Vad som är rätt är ju personligt men man kan ju mäta ut från hjulnavet och i linje med "rätt" punkt på skärmen/i hjulhuset där man vill att fälgen skall sluta.

ET på en Volvo 400-serie original plåtfälg i dimensionen 14x5,5" är ET=37.
Blev besviken nu när jag köpt BMW E30 14" plåt och fick ET 35. Trodde skillnaden var större i ET :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.