Författare Ämne: Tona rutor!  (läst 10400 gånger)

jonte123

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • He ska gå nå jävla brätt på vintern!
    • Visa profil
Tona rutor!
« skrivet: december 02, 2013, 00:19:43 »
Jag har jobbat ett tag nu med att få kärran klar för kameran så man kan få sig en redig profilbild här på forumet!
Och givetvis är det ju så att man vill visa upp pärlan när den är som finast.

så jag tänkte då att jag ska tona rutorna, har aldrig gjort detta för men jag har hört allt från nagel lack i kanterna till att plocka bort hela inredningen från dörren!
Så om någon här här kan ge mig en liten snabb "kurs" i att tona med film hade det varit guld och grön ängar!

MvH//Jonte

Smurfen360

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Tona rutor!
« Svar #1 skrivet: december 02, 2013, 11:14:19 »
hade du tänkt köra med biltemas toning? eller biltemas "återladdningsbara toning" eller köper du från Swedol eller liknande?

skulle rekomendera och ta loss rutorna men jag själv lyckades inte på min 360. men jag tog ialla fall loss dörrsidorna 4 skruv och vev samt handtaget alltså 6 skruv totalt, och sen lyfta dörrsidan uppåt.
medans du ändå är igång och har den borta så kan du köpa lite isoleringsmattor från biltema och trycka i dörrarna om du tycker det är dåligt ljud isolerat tänkte själv göra det men blev aldrig av.

om du nu tänker ta bort rutorna så måste du ändå bort med dörrsidorna och sedan lossa "fönsterarmen?" (den rutan ligger och vilar på) och sedan vicka och vrida rutan försiktigt 90 grader och sen lyfta ur den. och det är sjukt mycket lättre och tona med rutan urplockad

jag hade hjälp av 2 stycken kompisar körde med swedol toning ganska identisk med biltema, en spruta vatten på fösnter och toningsfilm jag och en annan höll toningen och klistra dit.

Vad du behöver för verktyg för toning är

Sax, blomspruta (vatten med lite lite diskmedel kan du ha i), Toningskrapa, kniv (kniv och toningskrapa följer oftast med i tonings filmen)

jonte123

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 02, 2013, 15:19:15 »
Jag har köpt biltemas grejer så,
Tack så mycket för tipsen jag tror jag ska göra så att jag plockar ur dörr sidorna,
Funderar dock om jag ska lägga lite genomskinlig nagellack i kanterna, eller behövs det inte om man gör rätt?

Och en fråga till, klipper du först ut ett ungefär och börjar sätta fast på rutan och sen skär man till med kniv. Eller i vilken årdning ska man göra allt?:-D

Tack på förhand

Smurfen360

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 02, 2013, 15:42:28 »
jag lägger först toningsfilmen på utsidan av rutan och mäter ungerfär hur stor bit.. klipper det tejpar fast biten på utsitadan med eltejp eller frystejp/maskeringstejp och skär till det lite bättre. efter det så sprutar jag vatten på insidan av rutan och drar bort plastfilmen och samtidigt sprutar vatten på det och lägger det på rutan sen är det bara och trycka bort allt vatten och luft så sitter det på rutan ;)

ju noggrannare du skär till innan desto mindre jobbigare blir det och skära senare men glöm inte och ha en bra marginal!

jonte123

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 02, 2013, 15:46:14 »
Tackar då ska jag försöka göra så!:-D