Författare Ämne: Styrningsgnissel  (läst 6277 gånger)

petny952

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Styrningsgnissel
« skrivet: april 30, 2005, 20:01:58 »
Hej!

När bilen blir varm blir gnisslar det då jag svänger. Det låter som det är fråga om något smörjtorrt gummi någonstans. Det märkliga är att det är helt tyst då bilen är kall.

Har någon en idé om vad det kan vara?  :-\

Power Girl

• Medlem
  • Antal inlägg: 119
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
Re:Styrningsgnissel
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2005, 02:22:18 »
Servostyrning?

Värre vid fullt rattutslag?
**B200F, 80 Kv

petny952

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2005, 16:20:24 »
Nej, min lilla 340 har inte servostyrning :'(. Ju tyngre det går att styra och ju mer rattutslag desto mer gnisslar det.

Är det bara smörjtorrt, eller kan det vara en bussning som behöver bytas tro?  :P

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2005, 17:16:19 »
Kan vara ett trasigt lager i övre fjäderskålen, det låter rätt illa när man svänger när dessa är slitna eller trasiga, metalliskt gnissel...  :P

Edit: inte jättesvårt att byta men kräver att man har fjäderkompressor (typ biltemas)

Edit2: Kan ju också vara att övre fjäderbensfästet är slut, det är en gummibussning...
« Senast ändrad: maj 01, 2005, 17:18:20 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2005, 20:37:35 »
Låter det som en duva under huven?
jag har fått in en sån jävel under huven sen jag sänkte min!!!!!!!
fast min låter bara när det är kallt!!! typ klonk klonk!!!!
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2005, 16:39:20 »
Låter det som en duva under huven?
jag har fått in en sån jävel under huven sen jag sänkte min!!!!!!!
fast min låter bara när det är kallt!!! typ klonk klonk!!!!

Blandning mellan skogsduva och knubbsäl! *UNK UNK UNK*

Jag har oxå det när jag gör u-svängar. Tror att det antingen är lagret i toppen på fjäderbenet eller fjädern som rör sig och låter.

Precis samma ljud som GustavT fick nu när vi sänkte hans.. Kände ändå på lagrena men dom var inte helt kass i allafall. Inte som ditt var Freedo kommer du ihåg om det lät skumt när du svängde innan du bytte/sänkte?
« Senast ändrad: juli 25, 2005, 13:20:20 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

järpan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • motto "jag gasar å de rasar"
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2005, 22:25:50 »
du tror inte de kan vara i från slutväxeln. de klonkar mera när hjulen rullar olika fort när du svänger 8). slutväxeln låter på min 340 iaf
Volvo 340 DL -86 *RIP*
Saab 900 T16 LUX -86
golfII GTI 170 hk -86

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2005, 22:29:23 »
du tror inte de kan vara i från slutväxeln. de klonkar mera när hjulen rullar olika fort när du svänger 8). slutväxeln låter på min 340 iaf

Det låter framifrån! På min är det inte slutväxlen i allafall det är jag säker på!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2005, 22:44:17 »
Har liknande ljud i framvagnen jag också, först tyckte jag nästan att det lät som en spindelled men i dagsläget är mitt hetaste tips också topplagringen.
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2005, 23:00:28 »
Citera
Inte som ditt var Freedo kommer du ihåg om det lät skumt när du svängde innan du bytte/sänkte?
Citera

Hmm, jag körde ju knappt min bil innan jag plockade ner, hann inte göra så mycket kraftiga svängar och så så jag kommer inte riktigt ihåg hur det lät. Men det tror jag att den gjorde litegrann ibland. Det han ha varit vad som hellst, kanske plastkoppen som sitter runt styraxeln eller nåt. Styrningen gnisslar ju nästan alltid litegrann så det var inget jag regerade på iaf.

Jag har däremot fått ett litet missljud nu på senare tid, och det är just platskoppen som sitter nederst på styraxeln, kan ju vara värt att kolla iaf om ni inte gjort det.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juli 26, 2005, 16:47:46 »
Styrningen gnisslar ju nästan alltid litegrann så det var inget jag regerade på iaf.
Gör den? ???

Citera
Jag har däremot fått ett litet missljud nu på senare tid, och det är just platskoppen som sitter nederst på styraxeln, kan ju vara värt att kolla iaf om ni inte gjort det.

Det är en vibrationsdämpare i den plastburken.. hur skulle den kunna låta? Går plasten emot nånstans när du snurrar på ratten eller?

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juli 26, 2005, 18:24:54 »
Ja lite smågnissel är det ju ibland, inte är en styrning helt tyst iallafall på bilar som är 15 år gamla. Inte dem jag sett/hört/kört iaf.

Jag visste inte att det var en vibrationsdämpare där, men det var intreesant det ska jag nog titta närmare på.

Det som låter på min bil är kopplingskabeln som i vissa lägen ligger emot plastburken och då blir det lite gnissel, och burken ändrar läge lite ibland och då gnisslar det mot nåt annat också. Har inte utrett det så noga än.