Författare Ämne: Opel lamell på 360  (läst 9185 gånger)

faxen93

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Opel lamell på 360
« skrivet: januari 17, 2014, 13:30:34 »
Hejsan! Jag har en B230 i min 360 nu, jag köpte en Opel lamell av samma mått son den originala (215mm, 24 splines på 20,4 axel från en Opel kadett 2.0 -86 tror ha de var) som passade utmärkt!

Problemet är att ja inte får i några växlar med motorn igång, provar man att lägga i backen så låter det som att man inte kopplar i över huvud taget å om man försöker lägga i ettan så börjar bilen att smyga framåt.
Stänger jag av bilen å lägger i en växel å sedan startar så måste jag bromsa bilen när jag står på plant golv för att den ska stå stilla, den flyger ju inte iväg men smyger den nästan som på dragläget.

Jag har läst inlägget "lameller som passar" och fattat att man ska schimsa tryckplattan å ja har schimsat först 2mm å sedan 3 utan förändring, har också spännt kopplingswiren till fullt så att urtrampningslagret tjuvtrycker på tryckplattan.

Har jag missat något?

Hjälp mig! :P

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Opel lamell på 360
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2014, 15:54:49 »
Det är lamellen som går för trögt på splinesen. Tyvärr.
Den ska glida fram över splinesen med kraften av att trycka med ett finger.

Har gjort samma misstag själv med en audi-lamell.

Splinesen går att slipa upp med ventilslippasta och genom att dra lamellen fram och tillbaks tills den går lätt.
« Senast ändrad: januari 17, 2014, 15:56:30 av Bergvik »

faxen93

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2014, 16:02:08 »
Okej! Håller på att ta ur motor fan igen, ska göre rent splinesen nu. Man ska inte använda fett eller nå va? Då de samlar smuts å sånt

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2014, 17:15:41 »
man kan ha ett tunt och då menar jag TUNT! lager med koplingsfett. Lägg på lite fett på splinesen och torka sedan bort så mycket du kan med en torr trasa.

Det skadar ju inte att fetta in stödlagret lite oxå. väldigt tunt där med för annars finns det en risk att det rinner ner på lamell, tryckplatta och svänghjul.
Och bilen går bra? ;)

faxen93

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2014, 17:24:47 »
Oj har glömt å svara, japp de va att lamellen kärvade på splinesen! Den fick en rejäl omgång med bromsrengöring å stålborste sen så gick den fint! Tack för hjälpen!

Kan även tillägga att jag köpte lamellen på skruvat.se för 850kr (artikelnr. 27521) och kör med 2mm schisms (brickor) mellan tryckplattan å svänghjulet
« Senast ändrad: januari 21, 2014, 17:30:25 av faxen93 »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2014, 21:57:17 »
Oj har glömt å svara, japp de va att lamellen kärvade på splinesen! Den fick en rejäl omgång med bromsrengöring å stålborste sen så gick den fint! Tack för hjälpen!

Kan även tillägga att jag köpte lamellen på skruvat.se för 850kr (artikelnr. 27521) och kör med 2mm schisms (brickor) mellan tryckplattan å svänghjulet

Bra info där faxen93! Jag råkade själv ut för detta problemet. Dock körde jag som 17 med lamellen fram och tillbaka med diamantpasta i splinesen men fick bara det att gå lite lättare. Gick lätt där originallamellen hade löpt fram/tillbaka men inte där lamellsplinesen inte slitit.
Min lösning för rätt urkoppling blev 1mm shims. http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg51591#msg51591
Jag kör B21ET svänghjul + tryckplatta. Där i mellan klämmer även jag en 215mm opel-lamell.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.