Författare Ämne: volvo 360 driver ej när man petar i växlar  (läst 10844 gånger)

Emilsvahn

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
volvo 360 driver ej när man petar i växlar
« skrivet: mars 09, 2014, 18:48:05 »
Hej!

köpte mig en volvo 360 årsmodell 88, för ett tag sedan (riktigt skön bil i övrigt), fram tills igår då den sluta driva helt och hållet :/
har gått cirkus 20 tusen mil, aldrig hört några missljud från vare sig låda eller "diffen".

till senariet nudå.
jag och polarn skulle dra ett litet race.
en riktig rivstart och sedan när jag skicka i 2an så lät de först som om hela bakvagnen ramlade av, saktade in och stannade.
och då när jag skulle köra iväg på 1an så dog bilen (gas möter koppling funka inte) bilen bara dog.
startade bilen igen, och samma då, dog igen.
försäkte lägga i backen, och då när jag släppte upp kopplingen så var det som att det fortfarande var friläge, alltså ingen drivning överhuvud taget.
och så är det på alla växlar nu, driver inte alls.

bogserade hem bilen och började kolla de grejer jag själv kan kolla (ingen supermekaniker)

*ingen av drivaxlarna driver då växel ligger i.
* kopplingswiren fungerar
* det rasslar lite från lådan när vissa växlar ligger i (3an och 4an)

eftersom kardanen är så fruktansvärt gömd så ser jag inte om den snurrar.

så vad tror ni volvofans vad detta kan vara för fel, uppskattar verkligen all hjäöp jag kan få :)
mvh Emil!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 360 driver ej när man petar i växlar
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2014, 22:41:40 »
Jobbigt läge!

För att se om kardanen snurrar så finns gummipluttar i transaxelröret längst bak innan växellådan.
Pilla bort dom och kolla om du ser nåt knas. Det är nämligen där skarven sitter mellan transaxel och växellådans ingående axel (axeln som sticker ut ur växellådan och skarvas mot transaxeln).

Det är inte jättevanligt men de går sönder ibland de där skarvarna. Skarven består av ett rör med invändig splines som skjuts på transaxelns och växellådans splinsade axelände.
Skarvröret är slitsat i ändarna och dras åt med en påsvetsad klämma i vardera ände som öppnas/dras åt med insexskruv som sitter där. Om skarven skall delas måste minst en insexskruv tas ur klämman.

Bild på växellåda med ingående axel:


Bild på skarven (ingen skruv monterad i klämman på denna bild):


Bild på växellåda med skarv som sticker ut ur transaxelröret:


Kolla om transaxeln snurrar, samt om skarven och växellådans ingående axel snurrar.

Om inget du ser snurrar är det problem längre fram med transaxel kontra koppling.
Snurrar bara transaxeln men inte resten så är det ju problem med skarven.
Och om allt du ser snurrar dvs skarv och ingående axel i växellådan så är det ju fel i växellådan eller diffen.
Diffen kontrollerar du genom att tömma oljan och sen ta bort locket bak på diffen. Sen ser du vad som snurrar eller inte därinne.

Lycka till och skriv här hur det går för dig eller om du har fler frågor!

Och välkommen till 300 Power!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: volvo 360 driver ej när man petar i växlar
« Svar #2 skrivet: mars 09, 2014, 23:30:35 »
Det är diffen som är sönder.
Det är alltså de små kugghjulen som skar så de gick i bitar, någon bit av dom fastnade imellan kuggarna vid piniongen så därför stannade motorn när du släppte kopplingen, men när du la i backen trillade bitarna ned.
Att det rasslar i lådan när du lägger i växel tyder också på att det snurrar inne i den, så det är onödigt att kolla om kardanen snurrar.
Trolig orsak till att diffen gick sönder är att den är utsliten för att oljan aldrig blivit bytt och/eller mycket enhjulsspinn.
Hur som bort med locket bak på diffen så ser du vad som är fel.

Emilsvahn

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: volvo 360 driver ej när man petar i växlar
« Svar #3 skrivet: mars 10, 2014, 13:17:44 »
Tack för alla tips! Ska hem efter jobbet och börja med och skruva loss diffkåpan och kolla läget!
Återkommer med svar:)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: volvo 360 driver ej när man petar i växlar
« Svar #4 skrivet: mars 10, 2014, 13:58:25 »
ett tips innan du tar lös diffkåpan är att ta lös påfyllnadspluggen först. Den kan sitta hårt och då är det lättare om kåpan sitter fast på huset. För visst sitter pluggen på kåpan som på andra bilar?

Emilsvahn

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: volvo 360 driver ej när man petar i växlar
« Svar #5 skrivet: mars 11, 2014, 21:10:49 »
Blir impad! Du hade helt rätt, det var diffen som hade pajjat.
Efter jävulskt krångel me runddragna skruvar och "de går aldri" (örebroare)
Så fick jag tillslut lös diffkåpan.
Somsagt de små kuggarna (vet ej va dom heter men de e dom man svetsdiffar, så mkt vet jag)
Som hade smällt.

Får inte till det med att ladda upp bilder men hursomhelst så var det de "enda" som hade gått sönder:) tillräckligt för o få mig ur balans!

Så vad gäller nu? Hur ska man laga detta?
Tacksam för fortsatta svar:)
Mvh Emil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 360 driver ej när man petar i växlar
« Svar #6 skrivet: mars 17, 2014, 22:57:02 »
Byt hela diffhuset till ett bättre begagnat med samma utväxling. (står på en blå lapp har jag för mig).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.