Författare Ämne: et-konstigheter på originalfälg  (läst 14142 gånger)

CX-T2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Ska de vara bakhjulsdrift så skall lådan vara bak.
    • Visa profil
et-konstigheter på originalfälg
« skrivet: juli 13, 2014, 22:06:06 »
Hej!

Först av allt - vilket et är original på 360?

Sedan - jag har et40 på volvoalufälgarna. Jag har et50 på volvoplåtfälgarna. När jag tog av plåtfälgarna fram så låg varsin 6mm spacer där. Bak fanns ingen spacer och fälgen hade legat mot trummans ytterkant.

Får inte ihop det här. Hittar uppgifter att 360 skall ha et37. Ska jag då ha 3mm spacer på originalalu? Hur tänkte Volvo då? Och hur tänkte man när man gav ut fyrbult plåtfälgar med et50? Hittar ingen Volvo som har fyrbult och et50.....

/Mattias

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2014, 22:15:44 »
http://www.300power.com/fact.php
Kolla där.. ett tips bara
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2014, 22:24:14 »
Finns lite matnyttigt här också:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=825.0
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

CX-T2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Ska de vara bakhjulsdrift så skall lådan vara bak.
    • Visa profil
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2014, 22:34:52 »
Tackar!

Vet ni om Volvo hade spacer på originalalufälgarna? Eller ryms de 3 milimetrarna inom de lovliga 15?

Undra var mina volvoplåtfälgar med et50 kommer ifrån? Det står alltså et37 på era?

/Mattias

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2014, 09:05:38 »
Jag känner igen et37 och et40 på dom fälgar jag har haft. Släng upp en bild på plåtisarna med et50 så får vi se hur dom ser ut =)

Edit: Dom med et50. Är det verkligen 5,5"? Kanske är någon bredare fälg som då får mer inpressning för att inte bredda för mycket utåt?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2014, 01:09:13 »
ET49 brukar Opel och VW ha på sina fyrbult från Golf etc.

Spacer original har jag aldrig hört talas om i något sammanhang.

ET37 på Volvo 360 plåtfälg och ET40 på 14" alu original verkar det vara.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

CX-T2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Ska de vara bakhjulsdrift så skall lådan vara bak.
    • Visa profil
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2014, 09:22:47 »
Jag har liksom tänkt ta en bild på fälgarna. Den är, ähum  ;), på gång. Dock trippelkollade jag igår. Det står både "Volvo" och "ET50" stämplat på dem. Dom är så klart 4-bultade.

Måste börja jaga rätt plåtfälg till nästa vinter.....

Bara så jag är helt med, avser frågan ovan om 5.5 tum bredden?

/Mattias
« Senast ändrad: juli 15, 2014, 09:24:58 av CX-T2 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2014, 22:14:31 »
Jag har liksom tänkt ta en bild på fälgarna. Den är, ähum  ;), på gång. Dock trippelkollade jag igår. Det står både "Volvo" och "ET50" stämplat på dem. Dom är så klart 4-bultade.
Skumt! Tror inte Volvo 400-serien (som borde vara enda volvomodellen utöver 300-serien) som använder 4x100 har ET50? Men det är nästan enda möjligheten här.

Citera
Bara så jag är helt med, avser frågan ovan om 5.5 tum bredden?
Huh? Vilken fråga?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

CX-T2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Ska de vara bakhjulsdrift så skall lådan vara bak.
    • Visa profil
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2014, 23:30:47 »
Här kommer bilder:







Det var Danne som frågade om 5,5 tum ovan. Kollade lite andra ställen på detta forum och 5,5 tum verkar vara bredden. Räknar jag på däcken har jag typ 4,8 tum.

Kan för övrigt säga att däcken är 175/70/13. Som ni ser har jag Volvo original navkapslar till dem också........

/Mattias

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2014, 23:02:36 »
Aha ja 5,5x13" är det på mina original plåtfälgar också. Och samma däckdimension.

Men en sådan fälg har jag aldrig skådat! (Med reservation för att man inte såg hela plåtfälgen på din bild.)
Antingen så är det från 400-serien eller... har nog inte funnits någon annan Volvomodell tidigare med den bultcirkeln!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #10 skrivet: juli 17, 2014, 21:02:45 »
Min gissning skulle vara att det är en riktigt tidig 340 fälg; jag tror inte att det någonsin satt 13" fälgar på 400-serien, framförallt inte 5" breda sådana...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #11 skrivet: juli 17, 2014, 23:14:20 »
Kurre har rätt, brukade vara såna fälgar på tidiga 343

CX-T2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Ska de vara bakhjulsdrift så skall lådan vara bak.
    • Visa profil
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #12 skrivet: juli 18, 2014, 00:52:53 »
Ok, då verkar mysteriet vara utrett! Tack skall ni ha!

Innan jag börjar annonsera efter plåtfälgar så måste jag bara fråga om det finns 14 tums plåtfälgar till dem?

Har en hel del däck med 14 tum nämligen....

/Mattias

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #13 skrivet: juli 18, 2014, 21:57:51 »
400-serien har 14" som standard, såna plåtfälgar borde vara lätta att få tag på...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: et-konstigheter på originalfälg
« Svar #14 skrivet: juli 18, 2014, 22:26:29 »
400-serien har 14" som standard, såna plåtfälgar borde vara lätta att få tag på...

Med "bättre" ET än 50 dessutom!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.