Författare Ämne: växellådan låter förjävligt.  (läst 7937 gånger)

Dennis Flintzberg

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
växellådan låter förjävligt.
« skrivet: oktober 13, 2014, 08:06:30 »
Hej, jag har en Volvo 343 dl automat som låter förjävligt men tar man i så går det att skifta växel även om det låter som det gör. När jag ska byta från neutral till drive eller backen eller P till någon av de andra växlarna, låter lika illa. , bilen har låg tomgång på förgasaren också, finns det något samband mellan de problemen? Eller är det dålig olja eller vad kan det vara för fel?
Tacksam för bra och seriösa svar.

//Dennis

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: växellådan låter förjävligt.
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2014, 17:36:12 »
Har för mig att rätt mycket är styrt med vakum på lådorna. Låg tomgång kanske har nåt att göra med läckage eller liknande. Kan vara värt att kolla eller avvakta på andra som har bättre på koll på remjohan =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: växellådan låter förjävligt.
« Svar #2 skrivet: oktober 15, 2014, 21:56:32 »
Det är bra att det är låg tomgång då det inte riskerar att slungkopplingen är i ingrepp när växeln skall i.
På min hade kopplingen rostat fast så den aldrig gick i från men det löste sig med några slag med plastklubba på den. Sen har den inte fastnat igen. Men när jag fick slå på den hade den stått ute i flera år utan att användas så det kanske inte är så konstigt om det fastnar då.

När du väl har fått i växel så kan du prova att trycka in knappen på växelväljaren, varva upp och se om du måste varva mycket mer för att bilen ska röra sig (kopplingen ska gripa in) än om du inte trycker in knappen.
Om det är skillnad med/utan knapp så fungerar själva knappen, elkretsen samt vakumklockan på kopplingen som gör att kopplingen verkligen är frikopplad när du lägger i/ur växel.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.