Författare Ämne: behöver hjäp med felsökning på min 360 turbo  (läst 9915 gånger)

BRE60I

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
behöver hjäp med felsökning på min 360 turbo
« skrivet: november 01, 2014, 10:41:22 »
tjenare 300 människor!
med lite skam i hjärtat ber jag nu om hjälp med felsökning på min 360.
jag hittar ta mig fan inte felet på den! den är turbokonverterad och gick som ett skott förut.
b21et block, turbo från samma motor, saab 390cc spridare. sach 712 tryckplatta och svetsdiff. ca 1.5 bar ladd! :D
efter att jag hade varit ut och kört en vända så när jag kom in på gården igen började den gå otroligt dåligt helt plötsligt. går jättefett, svartrycket och orkar ingenting. går ej att köra alls och luktar bensin.
har kollat det mesta, kamremmen, alla relän o givare jag kan komma på. komptestat den (8.5-9 kg komp, tror det steg lite iom den blev sur, tänkte inte på att dra ur pumpreläet) skruvade loss turbon o kollade på den, verkar läcka lite olja och är lite glapp, men tror inte att det är så illa att den inte skulle gå. har bytt spridarbox och allt till tändningen, renix osv. lamdan likaså. provat flera olika lmm.
verkar som spridarna öppnar för mycket eller nåt sånt.
ska tilläggas att den alltid har gått fett utan laddtryck, lite väl stora spridare, så har fått byta stift ibland. men med ladd har den alltid gått fint! har spänt upp lmm en hel massa :P

nån som vet om det kan bli så att spridarna öppnar fullt konstant? isf vad det kan bero på? trasiga spridare? körde med dessa spridare i ca ett år, så verkar som om dom stämmer in något sånär på ohmtal osv..

några andra ideer? finns det spridarrelä i dessa bilar?

vore guld värt med lite tips! tack på förhand! :)

BRE60I

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
SV: behöver hjäp med felsökning på min 360 turbo
« Svar #1 skrivet: november 01, 2014, 10:47:23 »
just ja, bilen är av årsmodell 1988, b200f motor original med urstarka 110 hk.

BRE60I

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 01, 2014, 10:51:31 »
och strax innan detta felet uppstod hade jag trubbel med bränslereläet. bytte det och ut och gasade en vända, allt gick som det skullle. sen hände detta.... har provat med nytt bränslerelä igen. har även bytt svänghjulsgivaren....

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
behöver hjäp med felsökning på min 360 turbo
« Svar #3 skrivet: november 01, 2014, 23:36:06 »
Skulle det kunna vara nåt med kallstartsventilen som hängt sig? Går ju prova att rycka kabeln där. Annars är ett enkelt felsökningssätt att på tomgång prova rycks kablar för spridare och se om nån spridare hängt sig eller liknande

BRE60I

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 02, 2014, 11:26:29 »
Tackar för tipsen! kallstarten har jag provat dra ur. fick tag på fyra nya spridare igår, ska snart ut o prova dom! smart det där med att rycka kablarna till spridarna, har jag inte tänkt på. tror det var 3ans cylinder som hade lite högre komp än dom andra, misstänker lite att det är spridaren på den som hängt sig kanske.

BRE60I

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 02, 2014, 23:11:41 »
fy fan, det var min nya fina hks-dumpventil..... stoppade i en plastaxel i silikonslangen och pluggade skiten.. sen gick bilen igen, helt otroligt! fan vad dum i huvudet man är, är ju det första man borde ha gjort! men men, hann byta turbo, förhoppningsvis tar denna lite mindre olja iaf ;) så kom ihåg att kolla dumphelvetet först damer o herrar ;)