Författare Ämne: Volvo 360 turbo går som en tunna skit  (läst 11542 gånger)

lmartenson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« skrivet: januari 29, 2015, 16:20:15 »
Tjena! Jag köpte mig en turbo konverterad  volvo 360, den har börjat gå dåligt, kass respons på gasen, vill inte varva mer än 2000 på fullgas och knappt mer än 2500 oavsett läge på pedalen (med belastning, i friläge går det att kämpa upp den till varvstopp). Den sotar igen stiften, baktänder och går ganska mycket som om man hade en igensatt katalysator, men det finns ingen sådan på bilen så det är inte det. Har testat att koppla loss sladden från lmm och då vill den inte starta så lär inte vara den.. Jag har bytt alla stift, kablar och födelaren är troligen nybytt då den är ren och fin men allt annat är skitigt och oljigt  :P och nu har den gått 3/4 tank med bränsle/spridarrengörings tillsats. Värt att nämna är att jag är osäker om den går på alla burkar, då den låter så in i hellvete mycket, men ibland tycker jag mig höra det här metalliska hasandet... jag har haft loss insuget och alla spridare puffar ut lite soppa när man kör på starten. har även kollat att kamremmen sitter rätt. Har du någon aning om vad felet skulle kunna vara så är jag evigt tacksam! Inga varningslampor lyser heller, nu har jag skruvat mest 7/900 bilar och har inte koll på vad för lampor det finns som kan lysa i en 360.. Tacksam för all hjälp jag kan få!
« Senast ändrad: januari 29, 2015, 16:21:54 av lmartenson »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2015, 20:53:10 »
Ett långskott är att kolla bränslepumpen. Antingen testa trycket eller koppla loss någon anslutning och tjuvkoppla den och spruta i en flaska för att se så det pumpar det den ska.
Du skulle kunna mäta lambdasonden med och se så den pendlar som den ska med.

lmartenson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #2 skrivet: januari 29, 2015, 21:37:37 »
Ett långskott är att kolla bränslepumpen. Antingen testa trycket eller koppla loss någon anslutning och tjuvkoppla den och spruta i en flaska för att se så det pumpar det den ska.
Du skulle kunna mäta lambdasonden med och se så den pendlar som den ska med.

Men att den får för lite soppa känns ju inte som en sanning, den sotar ju igen stiften...

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #3 skrivet: januari 31, 2015, 01:47:52 »
Så uppförde sej min v70 när jag hade kondensvatten i intercoolern som frös.
Vet ju inte så mycket om din bil men kolla membranet i btr, vevhusventilation, tändkablar, ta kompressionstest för kanvara ventilfel om den låter mer än innan.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #4 skrivet: februari 01, 2015, 13:13:31 »
Jo jag vet att den sotar igen men kan ju lika gärna vara så att den drar lite olja som gör att den sotar igen. Eftersom du har dålig respons och ork skulle jag kolla om den verkligen orkar trycka fram den soppa den behöver. Men som kullke säger är kompressionstest även ett snabbt och enkelt sätt att kolla motorns hälsa.

lmartenson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2015, 13:29:57 »
Tror mig ha hittat felet, höll på och meckade med den, hittade ett hål i insugsslangen som jag pluggade, då gick den ännu värre... Kopplade ur lmm och den gick lite bättre/samma som innan... så har beställt en LMM och hoppas på att det är det!

lmartenson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #6 skrivet: februari 06, 2015, 16:03:08 »
bytt lmm, nu varvar den 2500-3500 igen på fullgas och obelastad motor... ingen som haft liknande problem? har svårt att tro att den tar olja, då den hade fina stift med rätt färg innan den började gå så här...

lmartenson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #7 skrivet: februari 06, 2015, 16:54:30 »
Har testat byta lmm, lambdasond, spjälllägesgivare, rengjort givaren vid svänghjulet, skrapat lite på fördelaren, lossat downpipen och testat att koppla väck turbon.. För mig känns det som toppen sotat igen eller nått annat vajsing med ventilerna..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #8 skrivet: februari 06, 2015, 19:06:18 »
Vad händer om du lossar och pluggar slangen till bränsletrycksregulatorn?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #9 skrivet: februari 06, 2015, 23:33:10 »
Bäst med såna här fel att felsöka grundligt. Kolla så att varje stift slår en fin gnista. Då har du ju felsökt det mesta inom tändningen. Kolla kompressionen så har du ju på svart o vitt om ventilerna är vajsing med. Sen som sista punkt kollar du soppan..

Provkörde du utan downpipe och det blev inte bättre heller?

Hur låter motorn när den beter sig som den gör? Om den båar och tystnar och inte orkar upp i varv eller om den misständer och lever om?

Ett till tips är att mäta din lambdasond. Det är väl grön kabel som ger signal. Kolla så den fladdrar på spänningen snabbt mellan 0-1v. Att du bytt spjällägesgivaren är rätt meningslöst egentligen. Den har så liten påverkan på våra motorer. Den ger ju bara stängd, mellanläge och fullt öppet läge. Rätt så basic grej som inte strular så mycket och bilen borde gå oavsett den.
« Senast ändrad: februari 06, 2015, 23:35:24 av Danne »

lmartenson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« Svar #10 skrivet: februari 17, 2015, 13:04:05 »
Löst problemet, slangen till wastegaten hade smält ihop vid turbon. bytte den och den gick bra toll 4k... men sen en dag åkte jag i rusningstrafik för att hämta en polare på andra sidan stan och för en längre provtur med bilen. det var rusningstrafik. den dog i en tunnel efter att jag kommit ca 2/3 av vägen.. halvkul.. gjorde några start försök, men stendöd. gick ut och tittade så att motorn satt kvar, ringde polaren och insåg samtidigt att jag hade ställt verktygslådan i garaget några dagar innan... typiskt... men gjorde ett sista startförsök innan polaren skulle försöka lösa bogsering. den hoppade igång, och jag kastade mig på gasen för att hålla igång den, varvstopp 6500 ish(?!) jag körde vidare och bilen går typ som den ska, så jävla skumt... nu i helgen gick han varm och sprängde kylaren efter nån timmes parkerings körning, så nu verkar allt vara typ bra och en kylare står på inköpslistan.. men jag anar ugglor i mossen :P vi får se om jag och problemet återkommer ;)