Författare Ämne: volvo 340, 1984. ny koppling.  (läst 7616 gånger)

34084

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
volvo 340, 1984. ny koppling.
« skrivet: mars 01, 2015, 22:12:16 »
Hej, är ny här på forumet och fick min volvo 340 från 1984 av tjejens pappa i januari. Har varit på han sen 2012 att säga till mig när han ska sälja den. I december ringde han och sa att ja kan komma och hämta den då han bor i stan och inte behöver bilen mer. Jag sken som en sol och åkte och hämta den några helger senare.



Började med att ja märkte att koppling slirade ibland, gav mig på att byta den i helgen. Allt gick bra, skruva loss bakvagn, å sen ner med kardan, sprängkåpa osv... aldrig sett konstruktionen förut men ballt är det...... hur som, jag blev fundersam över hur högt upp kopplingen tar trots att den är ny och justerad bra, inget spel på pedalen å urtramningslagret ligger Inte mot tryckplattan. Någon som har erfarenhet utav hur en ny koppling ska ta? Volvo 340 1984 med b14 motor... en ny sachskoppling, som satt på sen innan.
24 år från Stockholm. volvo. 340-360 och 240 är det som gäller. Gillar även andra bilar från 70-80 talet.

bruksbil volvo 360 1987

fd bruksbilar
240, 1980
240, 1979
240, 1991
Toyota starlet, 1988
340, 1984
volvo 142, 1970
kadett, 1987
mfl..

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: volvo 340, 1984. ny koppling.
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2015, 16:24:21 »
Men om du släpper på vajern mer så får du väl ner pedalen mot golvet? Antar att du menar att du frikopplar direkt du lägger foten på kopplingen?