Författare Ämne: Hur ser infästning till kardanen ut vid sprängkåpan?  (läst 9039 gånger)

Muuzied

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Hur ser infästning till kardanen ut vid sprängkåpan?
« skrivet: april 20, 2015, 20:23:36 »
Går i tankarna att köpa mig en 360 och stoppa i en MB 200 Kompressor motor som jag har liggandes, och till och börja med hade jag tänkt att köra original växellåda. Så nu undrar jag helt sonika hur infästningen till kardanen ser ut mot sprängkåpan?

Går det dela transaxeln, och bara använda klumpen och lådan där bak och bygga om till vanlig kardan?


/A
« Senast ändrad: april 20, 2015, 20:48:20 av Muuzied »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3698
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Hur ser infästning till kardanen ut vid sprängkåpan?
« Svar #1 skrivet: april 21, 2015, 16:33:44 »
Kolla bilden jag bifogar så ser du hur drivlinepaketet ser ut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Muuzied

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Hur ser infästning till kardanen ut vid sprängkåpan?
« Svar #2 skrivet: april 21, 2015, 21:01:27 »
Men egentligen skulle man kunna ersätta originalkardanen, med en vanlig kardan? Eller är originalkardanen oljefylld med?  Största frågan är ju hur man ska lösa kopplingen isåfall, men det känns ju som ett litet problem :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3698
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Hur ser infästning till kardanen ut vid sprängkåpan?
« Svar #3 skrivet: april 21, 2015, 21:11:04 »
Nä transaxelröret är inte oljefyllt så nog skulle det väl gå, vet dock inte hur pass det skulle funka då ingående axel i lådan är splinesad. Får väl isf bygga någon adapter.

Är väl dock lite mos i en 200 kompressor så är osäker på om originaldrivlina skulle hålla, är ju inte stadigaste drivlinan så att säga.
Enklast vore väl att t.ex bygga om till 1031-bakaxel, vanlig kardan och lådan som tillhör motorn, då lär det hålla :)
Måste ju ändå bygga om för att klara kraven för ombyggt fordon om det ska gå att regga med motorn då karossen endast är godkänd för 140hk/170Nm ifall man endast ska regga motorbyte.


Bifogar bild på hur lådan ser ut
« Senast ändrad: april 21, 2015, 21:14:40 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Muuzied

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Hur ser infästning till kardanen ut vid sprängkåpan?
« Svar #4 skrivet: april 21, 2015, 23:32:45 »
Det går ju alltid bygga någon adapter som sagt. Är dock inte så mycket mos i dem original bara 160 kusar men osäker på vridet. Har kikat efter någon som byggt om till 1031 axel, men inte hittat något vettigt, vet du om någon bygge med utförliga bilder får du gärna länka :) Nej något reggat bygge är inte planerat, utan köra oreggat bara :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3698
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Hur ser infästning till kardanen ut vid sprängkåpan?
« Svar #5 skrivet: april 22, 2015, 05:19:14 »
Ja kan ju hålla, beror på hur du kör. Hållt någorlunda för mig med ca 170hk, kört sönder en medbringare till diffen bara men då har jag inte börnat eller något sånt utan bara gasat hårt genom växlarna med 175mm breda däck.

Bästa bilderna på hur man monterar 1031-axel hittar du nog i zyklons projekttråd.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3064.msg69209#msg69209
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75