Blocketsurfing är farliga grejer, speciellt för oss som lider av allvarliga åkommor som 340-iosis...
7 Juli dök det upp en annons på Blocket på en bil 15km hemifrån... Billig var den också!

Volvo 343 rembosse, 6500mil
startar o går, eller ja tills de bidde soppatorsk, startmotorn kärvar ibland, fläktremmen av, säljes som reservdelsbil eller repobj, bilen har endast gått 6500 mil, 1500kr
En snabb koll på med transportstyrelsen visar att bilen faktiskt är av 1976 års modell, chassinumret säger att det borde vara number 3450 att rulla av bandet...
På torsdagen åkte jag för att titta på den; säljaren (som döpt den till Rembosse...) hade fått bilen av en bekant som flyttat och inte hade plats för den - nu behövde säljaren bli av med den för att få plats med en ny traktor. Skroten låg 500m ner längs vägen och bilen skulle bort snarast - en halvtimme senare och 1000kr fattigare hade bilen bytt ägare!
Två dagar och ett åttioårskalas senare var det dags att hämta hem den; bilsläp bokat (bilen hade körts in på parkeringen nyligen, men innan dess stått i nästan 15 år) och knuffhjälp inhyrd. Trots ett halvplatt däck och ett däck som inte var ordentligt fastskruvat så var bilen snart hemma och inventeringen kunde börja...
Efter att ha lyft ur 7 däck ur bakluckan och dammsugit bort 14 års tallbarr såg bilen nästan representabel ut (om än mossig); skulle den gå att starta? Tyvärr var batterikabelskon till pluspolen sönderbruten och startkablarna fick inte tillräckligt bra kontakt, så det blev inget.
Idag, beväpnad med nya batterikabelskor, var det dags för nästa försök. Kabelskon monterades, lampknapparna dechiffrerades (tryck in knappen för positionsljus för att stänga av belysningen!) och nyckelns vreds om... Efter en del tvekan kom först oljetrycket och därefter hoppades motorn igång! Den lät helt OK och gick mycket bättre än den borde ha gjort med tanke på hur länge den har stått, så en kort provtur kunde väl inte skada?
150m senare har bilen stannat och batteriet orkar inte driva startmotorn - jobbigt! Bara att hämta min fantastiska 6hk trädgårdstraktor från åttiotalet och bogsera hem underverket. Med en toppfart på lägsta växeln på ca. 2km/h var det inga problem att styra båda fordonen själv och traktorn hade gått om kraft att dra med. Grepp var det lite värre med, så när det blev lite motlut rekryterades grannpojken (ca. 7 år) för att styra 343an medans jag agerade vikt över drivhjulen på traktorn. Efter ett kort stopp för att plocka upp hans käresta (eller något åt det hållet

) samt tanka traktorn så kom vi slutligen hem igen, vid det laget hade batteriet återhämtat sig och bilen startade snällt igen...
Sammanfattning; om jag hade ont om 340-relaterat mekande innan har det nog löst sig nu...
På agendan står en allmän genomgång av bromsar och drivlina, montering av ny fläktrem (den gamla var av...), service och rengöring. Dessutom behöver jag få tag på lite delar; någon som har en kromad höger backspegel till tidiga 340or eller en svart navkapsel i plåt? Allt vad brun inredningsplast heter vore också bra då den som finns i bilen faller sönder om man tittar snett på den...
Kort sagt, ett lagom projekt för att komma iväg till glasskiosken!