Författare Ämne: Bromsproblem - Typ fixat  (läst 10600 gånger)

Vixhall

  • Gäst
Bromsproblem - Typ fixat
« skrivet: augusti 06, 2015, 21:03:56 »
Tjenare tjenare alla glada!

Jag har nyligt köpt mig en Volvo 345 GLS -84 och nu när besiktningen börjar närma sig så bestämde jag mig för att ta itu med bromsarna.

Pedalen tar väldigt långt ner och man får nästan trycka den i golvet för att få någon bromsverkan, orkar just så pass att låsa framhjulen på grus.
Alla bromsbelägg, ok, hjulcylindrar och skivor är okej så jag började med att byta huvudbromscylinder till en i okänt skick. Problemet var kvar, ingen skillnad...
Tittade runt en hel del här på forumet och någon nämnde bromstrycksregulatorn så jag bytte till en bättre begagnad från min reservdelsbil (som förövrigt ställdes bort pga dåliga bromsar) men problemet var kvar...
For på skroten och skaffade ytterligare två huvudbromscylindrar och en till bromstrycksregulator men innan jag skulle börja pröva dem så bestämde jag mig för att byta ut bromsservot först (som tidigt kollades att det fungerade).
Då jag tagit lös servot från reservdelsbilen och skulle rycka lös slangen som sitter på insuget så gick den av, tyckte det var konstigt - jag tog knappt i. Tog en närmare titt i slangen och ser då att den är helt igentäppt - slangen har smält invändigt!
Sprang direkt för att kolla om det var orsaken till mina bromsproblem - drar lös slangen från bromsservot och allt ser bra ut men då jag ska ta lös den från insuget så sitter den fast. Då jag försöker rycka lös den så går den av på precis samma ställe, och ser man på - slangen är igentäppt precis som den första! Prövar direkt att ersätta slangen med en från en Toyota Camry, och hipps vipps så har jag bromsar igen! Båda slangarna är Volvo original, har du dåliga bromsar så rekommenderar jag att du tar en närmare titt på slangen!





Bromsarna tar fortfarande långt ner men nu orkar den låsa alla hjulen iallafall.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Bromsproblem - Typ fixat
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2015, 11:01:09 »
Bra jobbat! Jag sänkte bilen fram i fredags och efter det så tar bromsarna längre ner. Misstänker att den kan ha kommit in luft såsom jag bankade och hade mig för att få bort oken från skivorna. Ska prova lufta vid tillfälle, då ska jag premiäranvända en sån här jag köpte för någon månad sen

Gunson Eezi bleed

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: Bromsproblem - Typ fixat
« Svar #2 skrivet: november 06, 2015, 01:09:57 »
I have seen this a few times on not just on 300's. You can replace the hose with 10mm ID vacuum pipe. Rubber parts only have around a 10 year life and all our cars are well past that
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bromsproblem - Typ fixat
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2016, 18:40:46 »
Tjenare tjenare alla glada!

Jag har nyligt köpt mig en Volvo 345 GLS -84 och nu när besiktningen börjar närma sig så bestämde jag mig för att ta itu med bromsarna.

Pedalen tar väldigt långt ner och man får nästan trycka den i golvet för att få någon bromsverkan, orkar just så pass att låsa framhjulen på grus.
Alla bromsbelägg, ok, hjulcylindrar och skivor är okej så jag började med att byta huvudbromscylinder till en i okänt skick. Problemet var kvar, ingen skillnad...
Tittade runt en hel del här på forumet och någon nämnde bromstrycksregulatorn så jag bytte till en bättre begagnad från min reservdelsbil (som förövrigt ställdes bort pga dåliga bromsar) men problemet var kvar...
For på skroten och skaffade ytterligare två huvudbromscylindrar och en till bromstrycksregulator men innan jag skulle börja pröva dem så bestämde jag mig för att byta ut bromsservot först (som tidigt kollades att det fungerade).
Då jag tagit lös servot från reservdelsbilen och skulle rycka lös slangen som sitter på insuget så gick den av, tyckte det var konstigt - jag tog knappt i. Tog en närmare titt i slangen och ser då att den är helt igentäppt - slangen har smält invändigt!
Sprang direkt för att kolla om det var orsaken till mina bromsproblem - drar lös slangen från bromsservot och allt ser bra ut men då jag ska ta lös den från insuget så sitter den fast. Då jag försöker rycka lös den så går den av på precis samma ställe, och ser man på - slangen är igentäppt precis som den första! Prövar direkt att ersätta slangen med en från en Toyota Camry, och hipps vipps så har jag bromsar igen! Båda slangarna är Volvo original, har du dåliga bromsar så rekommenderar jag att du tar en närmare titt på slangen!





Bromsarna tar fortfarande långt ner men nu orkar den låsa alla hjulen iallafall.

Tack så mycket för att du delar med dig! Just detta hade jag nog inte läst om tidigare.
Du är varmt välkommen att registrera dig på forumet  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Bromsproblem - Typ fixat
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2016, 18:04:20 »
Vad kan der vara som sätter igen slangen? Undrar vad det kan bero på?
Vänligen Danne

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Bromsproblem - Typ fixat
« Svar #5 skrivet: januari 13, 2016, 08:54:11 »
Läste runt lite igår och det verkar som att en bränsleslang inte kommer att fungera för detta eftersom det är vakuum. Kanske att det som händer är att slagens förstärkning helt enkelt gjort sitt och den deformeras permanent.

Jag ska kolla upp min för jag har haft rätt mycket strul med bromspedalen, kan ju vara luft i systemet eller huvudbromscylindern men jag tror det är lika bra byta den där slangen hur som helst.
Hittade den här på swedol och jag tänkte prova med den

VAKUUM/BENSIN/OLJESLANG ID 10 mm | Art. nr IS-6052

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=336