Författare Ämne: Tomgång  (läst 8836 gånger)

Soulfly

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Tomgång
« skrivet: september 15, 2015, 17:37:01 »
Jag har en 360 GL från 88 borde vara B200K motorn i den?

Men jag har ett problem att tomgången är ap låg precis när jag startat den och jag måste ge gas för att den skall starta samt även varva till lite för att den skall få en stabil tomgång.
Känns lite som en v8 på tomgången och den ligger på typ 400varv/min. någon som haft det problemet innan? jag har bytt alla tändstift + tändkablar (förutom den mellan fördelarlock och tändspole den jag fick med kittet jag köpte var aldeles för kort) Plus fördelare och rotor. har sprejat med startgas och hade ingen ändring i varv dock tror jag inte jag täckte hela insuget så skall prova spaya en vända till.
Någon som har några ideér?

Mvh Nicolai

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16991
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tomgång
« Svar #1 skrivet: september 20, 2015, 23:27:37 »
Borde snarare vara B200F.
Finns en ventil som sköter tomgången när motorn är kall.

Sitter bultad på ventilkåpan ovanför insuget och ser ut såhär:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 21, 2015, 21:05:11 »
Hittade en del av problemet och det var ett hål lika stort som min tumnagel i insugsslangen. skall försöka hitta något bättre att slänga dit istället. Lmm är flyttad för att få plats med sportluftfilter så behöver nog en slang som är lite längre än orginal. Någon som har några tips.

Jag slangde i lite 5-56 i ventilen och tejpade igen hålet så länge. har fortfarande problem men inte riktigt lika illa nu.
kände på vägen till jobbet idag att bilen tappade effekten vid ca 25% gas men ingen märkbar skillnad på full gas.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 22, 2015, 15:50:36 »
Mät så du har spänning i kontakten till tillsatsluftsliden (komplicerat ord dedär), då spänningen slås på då du startar bilen börjar luftsliden sakta men säkert värmas upp och då minskar tillsatsluften.

Ett tänkbart scenario vore att det är avbrott på ledningen till denna (den brukar nötas sönder) och då har någon tidigare ägare helt enkelt skruvat ner tomgången till en lämplig nivå med varm motor.
« Senast ändrad: september 22, 2015, 15:54:02 av Bergvik »

Soulfly

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 24, 2015, 19:16:18 »
Tillsatsluftsslidern är det ''tomgångsventilen som sitter uppe på insuget? den som finns bild på i tråden? eller är det något helt annat?

Mvh

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 24, 2015, 21:06:16 »
Ja det är den jag menar.  :)

Soulfly

• Medlem
  • JuniorMedlem