Författare Ämne: Byte motor i en volvo 343 GLS - 82  (läst 9974 gånger)

csoderqvist95

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Byte motor i en volvo 343 GLS - 82
« skrivet: september 29, 2015, 21:55:04 »
Hej!
Har några frågor!
Har fått tag i en Volvo 343 R-SPORT med en bra motor! Vad sitter det för motor i en sån?
Jag har en riktigt fräsch volvo 343 GLS men en b19a motor.
Jag undrar om det är någon ide att försöka byta motor?
Någon som har nå erfarenheter?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3698
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byte motor i en volvo 343 GLS - 82
« Svar #1 skrivet: september 29, 2015, 22:10:59 »
En B19A med K-kam och dubbla Dellorto 40 DCOE, har även för mig det var 405-topp också men är inte helt hundra på det. Motorn är specad till 122hk iaf.

Har du en motorlyft och mekkunkskaper så är det inga problem att byta motor, du bör hinna det på en helg beroende på förkunskaper och hur mycket det jävlas :)

Annars om B19 motorn i GLSen är i bättre skick än R-sport motorn så hade jag personligen bara flyttat över R-sport grejjerna till befintliga motorn.
Antar att R-sportkarossen är dålig då du funderar på motorbyte, byggdes endast 100st 343 R-sport om jag inte minns fel.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

csoderqvist95

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Byte motor i en volvo 343 GLS - 82
« Svar #2 skrivet: september 29, 2015, 22:51:04 »
En B19A med K-kam och dubbla Dellorto 40 DCOE, har även för mig det var 405-topp också men är inte helt hundra på det. Motorn är specad till 122hk iaf.

Har du en motorlyft och mekkunkskaper så är det inga problem att byta motor, du bör hinna det på en helg beroende på förkunskaper och hur mycket det jävlas :)

Annars om B19 motorn i GLSen är i bättre skick än R-sport motorn så hade jag personligen bara flyttat över R-sport grejjerna till befintliga motorn.
Antar att R-sportkarossen är dålig då du funderar på motorbyte, byggdes endast 100st 343 R-sport om jag inte minns fel.
Jag har en riktigt fräsch bil med en fräsch b19a. R karrossen står på en skrot med en dålig kaross!

Men vad behövs och vad ska jag ta ifrån den? :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3698
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byte motor i en volvo 343 GLS - 82
« Svar #3 skrivet: september 30, 2015, 05:12:38 »
Ok ja då förstår jag.

Ja det som behövs är ju åtminstone:
Kamaxel
Insug
Förgasare
Luftburk

Sen är ju frågan om det är annan topp isf tar du den också. Och kanske är en annan bränslepump också, men det får du kolla.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

csoderqvist

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Byte motor i en volvo 343 GLS - 82
« Svar #4 skrivet: september 30, 2015, 07:51:03 »
Ok ja då förstår jag.

Ja det som behövs är ju åtminstone:
Kamaxel
Insug
Förgasare
Luftburk

Sen är ju frågan om det är annan topp isf tar du den också. Och kanske är en annan bränslepump också, men det får du kolla.

Vad tror du det blir för skillnad om man bara tar förgasaren och inte kammaxeln? 

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3698
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byte motor i en volvo 343 GLS - 82
« Svar #5 skrivet: september 30, 2015, 17:14:06 »
Liten skillnad blir det iaf, ökar väl effekten från 95 till 105hk-110hk kanske med bara förgasarbyte.
Men varför inte ta kamaxeln också?
A-kamaxeln som sitter i B19A är inte den piggaste, K-kammen går lika snällt, starkt och fint på låga varv som A-kam men från 3500rpm och uppåt så drar K-kammen betydligt bättre.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Byte motor i en volvo 343 GLS - 82
« Svar #6 skrivet: september 30, 2015, 17:54:44 »
R-sport har lite annat special också, typ flyttade bromsvätskebehållare för att få plats med förgaseriet och sedan kan det sitta lite annat kul på dem också, typ styvare krängningshämmare och liknande. Vågar man fråga vilken skrot den kan tänkas stå på?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byte motor i en volvo 343 GLS - 82
« Svar #7 skrivet: september 30, 2015, 23:13:36 »
Starkaste motorn (original) i en Volvo 3-seriebil  :D
Ta kamaxeln med!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Vixhall

  • Gäst
SV: Byte motor i en volvo 343 GLS - 82
« Svar #8 skrivet: oktober 01, 2015, 17:27:47 »
Sa ju att du skulle ta allt ;)