Författare Ämne: Kompression och toppar  (läst 6233 gånger)

Sleepwalker

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Kompression och toppar
« skrivet: maj 13, 2016, 20:34:22 »
Hej!

Finns det nån som kan det här med kompression och topplock?

Min fråga är egentligen ganska enkel.

Om jag tar en topp från en B23 och sätter på min B19, ar jag då samma kompression som innan?

Ett annat sätt att ställa frågan är: Styr Volvos konstruktörer volymen genom att förändra kolvarna?
(Det måste i alla fall vara billigast att göra så!)

Finns det någon här som vet vilken volym förbränningsrummet på de olika topparna har?





kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Kompression och toppar
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2016, 23:36:58 »
Det är samma toppar på b23 och b19.
Alla toppar har lika stora förbränninsrum förutom 631toppen som sitter på b230k.
Ja det är kolvtopparna som har olika stora gropar, B19 finns både med förhöjd och plan kolvtopp, b21a har grop och b21e har plan kolvtopp, b23 har antagligen alltid grop.
Volymen på original förbränninsrum har jag glömt.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3664
    • Visa profil
SV: Kompression och toppar
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2016, 17:33:04 »
405 och 531 topparna har väl större volym än 398 och 530 om jag inte minns fel?

631 har tekniskt sett inget förbränningsrums då förbränningsrummet är gropen i kolvarna på B230K, den toppen passar även endast på B230K då det bara är den motorn som har specialkolvarna.

B19/21/23 har alla plana kolvar (iaf de jag stött på)
B200/230 har en liten grop i kolvarna (gropen rymmer 5cc har jag för mig).

Topparna passar mellan varandra (med undantag 631), du kan t.ex sätta en 398-topp på en B230 och en 530-topp på en B23.
« Senast ändrad: maj 14, 2016, 17:35:28 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Kompression och toppar
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2016, 23:14:54 »
Volymskillnaden mellan 405,531 0ch 398,530 är nog obetydlig.
Iallafall B19A 340 -83 har upphöjning på kolvtoppen medan 240 med B19 och kanske äldre 300 med B19 har plan kolvtopp.
Vill minnas att 340 hade 10:1 i komp medan 240 hade 9:1 i komp.
Jag hade en 340 B19A -83 som jag borrade till 92mm, då valde jag B21E kolvar som hade plan topp för B21A kolvar hade grop.
Jag har också Haft en 345GLS B19A och den hade plana kolvar om jag inte minns fel.

Sleepwalker

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Kompression och toppar
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2016, 15:20:53 »
Ok, tack för svar!

Här kommer en följdfråga:

Jag har sett uppgifter om olika längd på vevstakarna i b19 och b200.
Finns det olika längder?

Är det i så fall p.g.a. annan komphöjd på kolvarna i k-motorn?

Eller så här: Om en b200 har plana kolvtoppar, har den då samma kolvar som en b19 med plana kolvar?
« Senast ändrad: maj 17, 2016, 15:37:08 av Sleepwalker »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3664
    • Visa profil
SV: Kompression och toppar
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2016, 18:10:44 »
Olika kolvar i B2xx och B19/21/23, annan diameter på kolvbulten och har för mig kolvbulten sitter inte riktigt på samma höjd heller.
Stakarna skiljer lite i längd har jag för mig, dock annan diameter på kolvtappen och vevtappen så går inte att flytta emellan från en nyare till en äldre och vice versa.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Sleepwalker

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Kompression och toppar
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2016, 06:27:17 »
Ok, tack för svar!

Sleepwalker

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Kompression och toppar
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2016, 20:44:11 »
Hej igen!
Förlåt om jag är lite tjatig med mina fågor nu, men är b200e 85-89 också "lågfriktionsmotorer"?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3664
    • Visa profil
SV: Kompression och toppar
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2016, 20:49:01 »
Japp alla B200 är lågfriktionare, samma klena botten som en tidig b230 (85-88)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75