Författare Ämne: Kambyte???  (läst 49051 gånger)

WiruZZ

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Brinna eller Bränna det är frågan.
    • Visa profil
Kambyte???
« skrivet: maj 31, 2005, 21:38:26 »
Då var det dags att börja trimma min kära 360.
Är inte så erfaren av biltrim behöver därför vissa råd.
Vet någon om  en H-kam från en b23e passar i min B200e?? Skulle det ge nån effekt?? Behöver jag ändra på något så som ventiler inspr mm när jag byter kam.
« Senast ändrad: maj 31, 2005, 21:43:02 av WiruZZ »
Bättre en risig volvo än ingen alls :-)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Kambyte???
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2005, 22:10:24 »
Det passar rakt av. När du ändå håller på så kan du göra en ventiljustering men det ska inte behövas eftersom H-kammen är en av Volvos egna kammar, det är så har jag förstått det iaf.
Har ingen aning om effektuttag, det får nån annan svara på.
Du får väl klocka bilen innan och efter kambytet så ser du ju om den blivit piggare  :)
Förare TEAM EGON RACING

sick_

• Medlem
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2005, 00:53:24 »
tror inte det ger speciellt mycket, blir nog bara annan karaktär på motorn, men det är ju bara vad jag tror.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2005, 04:49:57 »
H-kammen är volvos vassaste, satt i 240GT (kanske fler, men det är den jag vet)

http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm där kan du se data på volvos rödblockskammar.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Micke S

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2005, 07:14:19 »
Det bökiga med att byta kam i Volvos 8v toppar, är att man måste ha en hel trave med ventil juster brickor, för att man skall få kammen rätt justerad.
Sist när jag böt kam så gick det åt 5st nya juster brickor, för att jag skulle få rätt ventilspel.

Mitt tips är att se till att man har lite brickor innan man lyfter ur den gamla kammen.

Jag hade tre gamla skit toppar som stog, som jag ränsade på justerbrickor, och det va precis att jag fick i hop till en rätt justerad när jag väl va klar.

Jag vet att biltema har haft en hel juster brick sats till volvom, men den skulle dom ha 2500:- för.    :-\

// Micke S
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

WiruZZ

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2005, 09:13:26 »
Citera
Cupra;

Det bökiga med att byta kam i Volvos 8v toppar, är att man måste ha en hel trave med ventil juster brickor, för att man skall få kammen rätt justerad.
Sist när jag böt kam så gick det åt 5st nya juster brickor, för att jag skulle få rätt ventilspel.

Det verkar som det är ganska mycket jobb med att byta kam. Klarar man verkligen det som nybörjare?? Behöver man ändra en massa med tändningen eller insprutningen om man stoppar i en H-kam. Eller är det bara att tuta å köra ;)
« Senast ändrad: juni 01, 2005, 12:00:46 av WiruZZ »

sick_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2005, 11:01:29 »
Justera kamen är inte svårt, bara pilligt och drygt. När man väl börjar riva så är det inte så svårt:P Du behöver ett baldmått och några shims(justerbrickor) och ett gott tålamod.

Se bara till att få kamremmen exakt rätt ett hett tips annars går bilen skit dåligt, tänder fel osv.

Lycka till ;) :)

sick_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2005, 11:02:55 »
P.S riktig pärla du har :D

WiruZZ

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2005, 11:53:27 »
Tack så mycket för alla bra tips... Skall börja byta kammen i eftermiddag får la se om jag får ihop det igen.. ;)

WiruZZ

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2005, 11:56:56 »
Citera
Sick_Fuck; P.S riktig pärla du har  

Tack för det Sick_Fuck :)

Micke S

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 01, 2005, 16:01:17 »

Se bara till att få kamremmen exakt rätt ett hett tips annars går bilen skit dåligt, tänder fel osv.

Man får väl bara ett försök .. Kommer den fel så pajjar något.
Antigen en kolv eller så en ventil & kanske to.m en kamaxel.

Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

sick_

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 01, 2005, 16:11:36 »
njae, så precis är det inte, jag satte min kamrem en kugg fel och då har jag planat toppen 2mm och det gick bra, eller ifs kanske bara fördelaren som hamnade fel. hm aja, man får provsnurra motorn innan start  
annars kan det gå riktigt illa..

P.S Cupra vill ha din motor :D:D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #12 skrivet: juni 01, 2005, 16:54:57 »
H-kammen är volvos vassaste, satt i 240GT (kanske fler, men det är den jag vet)

http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm där kan du se data på volvos rödblockskammar.

H-kammen är Volvos vassaste orginalmonterade kam, sen finns ju GT-6 oxå men den är ju "ren racing" jämfört med H-kammen

H-kam och den 4hk snällare K-kammen satt i B23E i 240:s några år:
B23E 1979-80: 140 hk/191 Nm (H-kam)
B23E 1981-83: 136 hk/190 Nm (K-kam)

Edit: dock så betyder ju detta inte att du får 140hk i en B200E men inte långt ifrån kanske.. beror väl mest på vad det är för kompressionsförhållande i den, och att den är 0,3 liter mindre än en B23.
« Senast ändrad: juni 01, 2005, 16:57:16 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 01, 2005, 20:08:05 »
Sen så har även B23E bättre insug som gör en del (svanhalsinsug som det brukar kallas).
På volvos 8ventils toppar spelar det ingen roll om man sätter kamremmen fel, ventilerna kan inte nå kolven. Starat den och går dåligt och man kör vidare med motorn så kan den ta skada av det. Fast om man saknar 50hk och har en motor som inte vill varva och utan vrid så brukar dom flästa stänga av.

Har man planat toppen så kanske ventilerna kan ta i, samma gäller om man kör med icke original kam som har mer lyft. Då jag inte vet hur långt det är mellan ventilen i max öppet läge och kolven i ÖD så kan jag inte svara på hur mycket man kan plana, ha värre kam, utan att det är någon fara.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juni 01, 2005, 20:20:16 »

På volvos 8ventils toppar spelar det ingen roll om man sätter kamremmen fel, ventilerna kan inte nå kolven. Starat den och går dåligt och man kör vidare med motorn så kan den ta skada av det. Fast om man saknar 50hk och har en motor som inte vill varva och utan vrid så brukar dom flästa stänga av.

Har man planat toppen så kanske ventilerna kan ta i, samma gäller om man kör med icke original kam som har mer lyft. Då jag inte vet hur långt det är mellan ventilen i max öppet läge och kolven i ÖD så kan jag inte svara på hur mycket man kan plana, ha värre kam, utan att det är någon fara.

Har hört flyktigt att på våra 2litersmotorer kan det gå i.. stämmer inte alltså? Vet du om förbränningsrummet är mindre på en 530-topp till B200F än till B230F? Skulle gärna få detta bekräftat/nekat
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juni 01, 2005, 22:20:47 »
Den del av förbrännings rummet som sitter i toppen är samma på alla toppar med samma gjut nr.
Sen så kommer det ju skilja i volym i det totala förbränningsrummet beroende på kompförhållande och olika stora cylinder volymer.

Hoppas du förstår vad jag menar...

Beträffande att ventilerna kan sllå i kolven på våra B200 så är jag osäker. Har alltid hört att det inte ska gå på några volvo 8v motorer, även dom gamla med stötstänger. Men hittar man mått på slaglängd, komp förhållande, max lyft på kam mm så går det att räkna ut om det finns risk eller inte. Har man otur så blir svaret i gråzonen då toppen inte är helt plan/cylinderformad i förbränningsrummet.
« Senast ändrad: juni 01, 2005, 22:26:14 av T08R »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juni 01, 2005, 22:24:33 »
Ja okej va bra! Skönt med folk som vet!

Att det blir skillnad med större cylindrar lägre kolvar eller urgröpta kolvar det vet/förstår jag  :D

Micke S

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juni 03, 2005, 17:44:38 »
På min topp som är planad ca 4mm så sticker ventilerna ner under toppen när det är max lyft.

Och sen när man kollar på blocket så går ju kolvarna ända upp ...

Så om jag skulle montera min kamrem ett eller två kugg fel så pajjar en hel del med saker ...
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juni 04, 2005, 20:36:07 »
Det brukar inte bli så farligt om det slår i. Byte av ventilerna som slagit i och om man har otur även ventilsäte. Sen blir det ju snå märken i kolven men de är inget att bry sig om.

Slår dom i när motorn är startad (kam remmen rappar/går av) så kan det bli värre om tex ventiltalriken går av och och leker hacka sönder kolven och toppen + att cylindern brukar bli repig så då är det bara en komplett motor som behövs bytan, det är inte roligt eller billigt.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: juni 05, 2005, 01:15:51 »
Ang. ventilkrökning så har jag hört att K-motorerna kröker ventiler vid kamremsbrott. Jag vet ingen som har råkat ut för det, så det kan vara bullshit, men det är vad jag har hört.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: juni 05, 2005, 16:06:03 »
Jo det har jag också hört.
Fast det gäller bara B230K med 631 toppen. Den toppen sitter inte på B200K motorerna.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: september 28, 2005, 21:04:04 »
Citera
Cupra;

ta som för vana att ta med brickor från den topp som kammen satt bi om du tar ifrån skroten det ger minst problem sen slits inte volvos kammar så mkt bsom många tror  vill ni ha skojiga kammar om ni inte bryr er vad gäller bränsle kostnad så fixar vi det om gående har en duktig kam tillverkare igöteborg ut bytes system gäller ca 1000.- inbytes med lachkaps(brickor) hare bra   hasse66 turbo for ever

Det verkar som det är ganska mycket jobb med att byta kam. Klarar man verkligen det som nybörjare?? Behöver man ändra en massa med tändningen eller insprutningen om man stoppar i en H-kam. Eller är det bara att tuta å köra ;)
360 turbo forever

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: september 28, 2005, 21:07:30 »
Ang. ventilkrökning så har jag hört att K-motorerna kröker ventiler vid kamremsbrott. Jag vet ingen som har råkat ut för det, så det kan vara bullshit, men det är vad jag har hört.
[/q     uote]       hej du ta det där med haverier med en smula det e väldigt svårt at få ventilsallad på en volvo motor om man sköter den rätt har jobbat med volvos motorer i snart20 år jag vet  det e bare gas men med eftertanke så klart hadet bra   hasse66 turbo for bever
360 turbo forever

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: oktober 17, 2005, 04:49:12 »
Den del av förbrännings rummet som sitter i toppen är samma på alla toppar med samma gjut nr.
Sen så kommer det ju skilja i volym i det totala förbränningsrummet beroende på kompförhållande och olika stora cylinder volymer.

Hoppas du förstår vad jag menar...

Beträffande att ventilerna kan sllå i kolven på våra B200 så är jag osäker. Har alltid hört att det inte ska gå på några volvo 8v motorer, även dom gamla med stötstänger. Men hittar man mått på slaglängd, komp förhållande, max lyft på kam mm så går det att räkna ut om det finns risk eller inte. Har man otur så blir svaret i gråzonen då toppen inte är helt plan/cylinderformad i förbränningsrummet.

Min 86a 360GLT slog i ventilerna så det bara sjöng om det.
B19-B23A fån 75-84 skall inte ventilerna slå i kolvarna vid tex kamremsbrott. E-motorerna är jag osäker på.
Alla motorer från 1985 skall kolvar o ventiler mötas om olyckan är framme, T-motorerna är jag osäker på.

Sen angående kamaxel så tycker jag att V-kammen är väldigt bra. Sitter på vissa export modeller av 360GLT o även 360GLE.
Har man en överladdad motor och saknar det lilla extra är V-kammen helt att föredra.

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: oktober 18, 2005, 20:34:39 »
De enda ventiler jag krökt pga av kamremshaveri med orginaltopp är när det vart 631 med förbränningsrummen i kolven, annars så har det bara att slänga på ny rem och se glad ut. Man har c:a 1.5-1-8mm till godo med de flesta Volvokammar innan det dunkar i med en oplanad topp. Så höjer man kompet genom att plana toppen 2mm eller mer så bör man inte montera kammen 180 grader fel  ;)
ART-Racing

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: oktober 18, 2005, 20:52:26 »
De enda ventiler jag krökt pga av kamremshaveri med orginaltopp är när det vart 631 med förbränningsrummen i kolven, annars så har det bara att slänga på ny rem och se glad ut. Man har c:a 1.5-1-8mm till godo med de flesta Volvokammar innan det dunkar i med en oplanad topp. Så höjer man kompet genom att plana toppen 2mm eller mer så bör man inte montera kammen 180 grader fel  ;)

Vi har nu planat 3mm samt monterat K-kam, då är det PRECIS att ventilerna lyckas visa sig ovanför förbränningsrummet, så med 1.2mm packning oxå så ska det nog gå bra!!!!

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: november 04, 2005, 11:45:37 »
Frej har lite fel där!!!
vi kollade inte så noga! ventilen orkar ganska långt under botten på toppen!
typ fyra mm tror jag och kolvarna går ju ända upp så nog fan blir det sallad där om remen går av!!
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: november 04, 2005, 11:49:06 »
Kom på en sak till!!!!
på orginal 530 topp går det inte att få ventilsallad(a eller m kam)
men med samma topp och v kam så gick ventilerna ner lite till och det är ju långt ifrån den vassaste kammen!!!!
kan tänka mig att med en h-kam så blir det ventilsallad om remmen går av!!!

om inte kolvarna är urgröpta!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: november 04, 2005, 16:57:00 »
Kom på en sak till!!!!
men med samma topp och v kam så gick ventilerna ner lite till och det är ju långt ifrån den vassaste kammen!!!!

Det ska inte kunna bli ventilsallad på nån rödblockare orginal förutom B230K.

Oavsett vilken orginalkam som används.

Det måste vara urgröpningen i kolven samt 1.2mm packning som är orsaken till att det inte blir krock.

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: november 04, 2005, 23:25:48 »
Men om man blandar lite!! 230e kolvar(inte urgröpta) och hkam!   har ingen aning men tror att det kan krocka rätt så bra

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: november 05, 2005, 02:02:43 »
Kom på en sak till!!!!

Varför slog då min 360GLT i ventilerna när vevaxeldrevet lossnade?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: november 05, 2005, 12:37:23 »
Kom på en sak till!!!!

Bra fråga, vad är det för motor, vilken kam?

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: november 13, 2005, 20:55:40 »
Kom på en sak till!!!!

Bra fråga, vad är det för motor, vilken kam?

1986, B200E, A-kam, 530 topp och bulle på kolvarna.
« Senast ändrad: november 13, 2005, 20:56:10 av Dan.P »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: november 13, 2005, 22:46:42 »

Okej... bulle på kolvarna, det har jag aldrig sett. Är det som det låter, en upphöjning istället för nedsänkning? Funderar på vilket kompförhållande det blir med såna kolvar jämfört med dom i B200F

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: november 14, 2005, 22:59:25 »

Okej... bulle på kolvarna, det har jag aldrig sett. Är det som det låter, en upphöjning istället för nedsänkning? Funderar på vilket kompförhållande det blir med såna kolvar jämfört med dom i B200F

10,0:1, eller exakt 10,1:1 har jag för mig det var, men 10,0:1 enligt ovloV.

Jag hade bara en 1a i bild i skolan så jag får försöka visa "bullen" i paint. :)

« Senast ändrad: november 14, 2005, 23:27:13 av Dan.P »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: november 15, 2005, 06:34:16 »
Åfan.. då förstår jag.. Vill oxå ha såna kolvar! För kompets skull, blä för lågkomp  >:(

cool_lilja

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: november 24, 2005, 23:27:30 »
har jag fel om jag säger att det bara är i B21ET som inte ventilerna stårl i kolvarna om man klantar sig..........

jag kan lova er och garantera att man kan sätte ventiler i kolvarna.....jag har gjort det och slagit sönder kolvar i 3 delar o krökt ventiler.....det kan jag lova....

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: december 07, 2005, 20:50:04 »
Normalt sätt så dunkar inte ventilerna i. Det gör det bara om man planat mycket samt om man övervarvar med orginalfjädrar. Oavsett vad så ska inte ventilerna ta i om man vet vad man gör, så länge kamremmen är hel. Trimmar man och höjer kompet genom att plana toppen några mm samt en vass sugkam med en 12-13mm i lyft, då kan det gå sönder om remmen hoppar av, och vad då, smällar man får ta. Annars är det lungt.
« Senast ändrad: december 07, 2005, 20:50:36 av micke_art_racing »
ART-Racing

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: december 15, 2005, 20:37:46 »
Det jag är säker på är att det blir maskinmos vid kamremsbrott/felaktig montering på B204/234:or (16V) samt B230K (631), gäller även vitblockare. Vad B200K beträffar så är jag inte säker på vad det sitter för topp på den, nån som vet och vill lära mig?

De motorer jag är säker på att det inte blir skrot av är samtliga A-motorer, F-motorer, turbosnurrorna samt B230 E

Allt gäller vid originalkammar i oplanade toppar!
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: januari 02, 2006, 01:27:37 »
Varför står det då i VADIS vid kamremsbyte på 940 med 230E

"Obs! Kolvarna kan slå i ventilerna om vevaxeln eller kamaxeln vrids runt när kamaxelremmen tagits bort."

Detta SKA gälla motorer from 1986.