Författare Ämne: EGO, den mosige 360 -85  (läst 28137 gånger)

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
EGO, den mosige 360 -85
« skrivet: januari 08, 2017, 18:47:42 »
HEJ!

Jag har på ena och andra viset hamnat hos er på 300power i mina olika googlingar kring problem med mina bilar (bara volvo, för det bara råkade bli så).
Ett riktigt trevligt ställe med skönt förhållningssätt till bilarna.
Lättpåverkad som jag är har det fött en längtan efter en 360, en längtan som för några veckor sedan fick svar!
En tämligen alkoholpåverkad kollega hävde ur sig under en bowlingkväll att jag skulle få hans 360 om jag ville ha den.
Den har några små bekymmer.
Knarkare har pangat ena rutan bak och mördat låset på förardörren. (förmodligen inte i den ordningen, hoppas jag)
Den är rostig.
Den hade inte bromsar bak.
Den gick inte under 2500 rpm.
Den hade stått still i ca 1,5 år.
Samt några andra smådetaljer.
Efter flera timmars funderande (nykter) kom jag fram till att han skulle få 1000 spänn för den.
Ja int sö smart.

Kollegan hjälpte mig hem med drömmen efter att jag meddelat mitt ha-begär.
Jag bor några hundra meter bort från honom så det var inte det värsta, om än jävligt spännande.
Fick fulfixa till lite grejer, på min uppfart, som att tejpa igen hålet efter rutan, faktiskt ha vätska i kylsystemet, passande vätska i bromssytemet samt försöka tvinga liv i batteriet som bara vill ge 6v av sina ursprungliga 12.

Efter nån dag tog jag mod till mig och med kortege fick hem miraklet till mor och fars garage, en resa på bara 7km eller så. Upptäckte i slasket att torkarmotorn inte fungerade. Hurra.

Bilder på skönheten, efter att den fått tina och vädrat lite.



För att listan några positiva grejer efter allt gnäll:
Den har motor- och kupe-värmare, som funkar!
...
Den är snygg! Om jag tar av mig glasögonen och skakar på huvudet.
Blinkers funkar inte heller. Inte ens varnings-blinkers. Nu blev det så där negativt igen.
Den är förvånande fräsch inuti! Efter att jag spenderat två kvällar med att dammsuga gamla fimpar, glaskross och få ur all snö.


Av god vana börjar jag självklart med viktiga saker, som att byta ut fula sidoblinkers!
Hittade några gamla från en 240, eller om det är från 940, tror de har samma.

Här synes alltså en 240/740/940 blinkers bredvid den enda hela original blinkersen:


Kräver lite mindre täljande för att passa, samt lite massage med klubba.
Tälj:


Hurra! Den passar i originalhålet:


Mene, själva hållaren med lampan når inte fram från hålet i framskärmen till hålet innanför, klubba:


Klubbade tills jag tröttnade, då var det 22mm mellan plåtarna:


Och det räcker ju nästan...


Så man får kapa/slipa lite:


Se där! Nu funkar lamphållaren som vrids in med ett klick i den yttre delen som stopp på insidan:


Det är så man blir lite tårögd:


Andra sidan också:



Har i skrivande stund fortfarande inte kopplat in elen till dom, men det funkar ändå inte alls, så jag kanske borde fixa det först...

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2017, 19:19:57 »
Eftersom det verkar funka för mig både att skriva och ladda upp bilder, fortsätter jag innan nån hinner protestera.

Efter en del joxande med elen, fick gräva fram säkringsdosan ur frusna nötter och råttskit, upptäckte jag till min fasa att det hade ärgat av ett par stift.
Hurra. Elproblem.

Nedan följer bilder  på varje lager av säkring/relä dosan, ifall nån annan också behöver få ihop allt i rätt ordning nån gång.

DOSA, utanför bil. Sitter med 4 skruv som nås inne ifrån passagerarens fotbrunn:


För att dela på dosans halvor brukades våld, mattkniv, dremel (som bara smälte plasten) och mer våld (försiktigt).
Man öppnar bakifrån, alltså den del av dosan som var skruvad mot torpeden.
Lager 1:


Lager 2:


Lager 3:


Lager 4:


Lager 5:


Lager 6:


Kanske inte de roligaste bilderna, men jag hade själv enorm nytta av dom när allt skulle i tillbaka i rätt ordning och mönster.
Provade att bada kopparbanorna i målarsoda ilag med aluminium, då detta tydligen ska reversera oxidationen. Det blev en jävla effekt iaf. Gick inte andas, men visst åt det upp aluminiumet jag slängde i, kopparn kanske blev lite bättre, men tveksamt. Slutade ändå med att jag var tvungen att borsta försiktigt bort oxidationen för att kunna löda med varmluftspistol.

Lagning av brusten kopparbana/stift:







Jävligt svårt att få rätt fokus med mobilen på smågrejer.
Men det kanske syns. Brottet i banan var i en L-formad del, i böjen så klart.
Provade lite olika men det slutade med det som syns på bilderna, klippte mig en liten bit mässing som bokades till en L-form, borrade hål genom den och originalstiftet, lödde samma detta.
Hålen agerar alltså fästpunkt för lodet. Det blev så klar tjockare än original, så jag tog upp hålet i plastkortet lite med dremel, inge bilder tyvärr, men det behövdes bara i ett lager eller två, där stiftet kommer ut syns inte att något har gjorts.
För att fästa L-et mot resten av kopparbanan slipade jag ur spår på var sida av banan och den del av L-et som skulle fästas med banan, lindade detta sedan med fin-fin koppartråd, tunn så den är svår att se.
Det får man tag i genom att helt enkelt mörda en kabel med fina ledare. Genom att linda med koppartråden får man nåt som håller ihop, samt något som lodet sätter sig i.

Tog tyvärr inte en enda bild på när jag fått allt rent och fint, eller hur jag lagade de runda stiften som ärgat genom att fylla dom med koppartråd och lod. Smetade in varje lager med myyycket fett.
Plasthalvorna sattes först ihop med bundband på lämpliga ställen, sedan blev det även ett varm med varmlim i skarven.

Efter denna operation kom några funktioner tillbaka!
T.ex torkarmotorn lät, men tyvärr hände inget med själva armarna, vilket blev nästa projekt.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2017, 19:32:59 »
Torkarmotorn var jag väldigt dålig att ta bilder på, men den sitter väldigt synligt på förarsidan, inne i motorrummet.
Hade isär hela kalaset (som jag inte heller tog bilder på) och kunde inte hitta något fel. Allt så jättefint ut.
Monterade tillbaka, och visst låter den, men armarna rör sig inte.
Hjälpte jag till kunde de gå lite, men det var något som slirade.
Självklart hade jag inte heller den vad det verkar standardmässiga Bosch motorn, utan en Smiths, eller va det stod på locket.
Kom på att jag kunde skruva av locket till kugghjulet när motorn satt på plats och gick, och fick då se att kugghjulet gick fin-fint på skruv-stången, men det bara snurrade på själva axeln ut till armarna.
Nedan följer bilder på den tveksamma lagningen.

Borrade ett 3mm hål genom plasthjulet och axeln ut, änden av hjulet har en knöl som synes, denna bryter mot en enkel brytare innanför locket på motorn:


Hittade en liten stålpinne som det en gång suttit ett slipstift till dremelen på, passade nästan, visade sig vara 1/8 tum om jag inte minns fel, vilket jag av en slump hade borr för, då jag beställt fel borrsats en gång:


Mycket loctite och knacka in med en hammare:


Slipade bort utstick med dremel:


Sen var det bara att montera som vanligt, funkar fint än så länge.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2017, 20:08:15 »
Nu börjar jag komma ikapp till idag.

Började rota med bromsar och fjädring.
Fjädrar fram hade jag läst på detta eminenta forum att 245 bak skulle passa, och såna råkade jag ha i min källare, för hög last.
Endast monterade en gång på min 242a förra vintern. Såg frän ut, men helt okörbar då dämparna var helt utsträckta hela tiden.

Bredvid en original fjäder:


Och nu börjar vi komma in på mina planer med bilen. Jag har länge velat ha en SUV-aktig bil, men inte velat betala för det.
Varför inte satsa på en XC360??!?

Fjädrarna kapades till samma längd som original (ni som provat detta vet nog hur detta kommer bli):


Målade och donade lite när jag ändå hade allt löst, kollade dämparna som är "ok". Inbyggda i fjäderbenet. Vill inte betala för nya.

Också ett tema med bilen, jag är snål, men av den goda anledningen att jag sparar ihop till ett nytt garage. Byggstart till våren.

Var lite dåligt med bilder, men det är inte heller så mycket att se. Inga märkliga specialare. Svetsade hål i ena fjäderskålen, lyckades vinna en ny på Tradera för 40kr. Men den får vi se när den kommer...

Höll samtidigt på med bromsarna bak mellan varven med att färgen torkade och så, eller bara för lite omväxling.

Tog bild på hur allt satt innan jag pillade av det:


Tog även bild efter, vilket kanske är tydligare att se de olika delarna:


mmmm nya delar... och jag som skulle spara.

Upptäckte även att det var stopp i slangen bak, vilket förklarar varför bromsarna bak inte hade funkat.
Denna slang finns tyvärr inte på Biltema, men det finns en från en OPEL (66-187) som passar med lite modifikation:


Modifikation.
Knölar:


Inte knölar:


Passar:

Ja, jag ska fästa tillbaka örat på axeln. Med nåt bättre än ett bundband... Mene det sitter ju nu iaf. Den nya slangen är även liiite kortare än original, men det går ju att justera, med buntbandet.

Efter att ha luftat bromsarna lite snabbt, spänt vajern minimalt och fått ner undret på alla fyra igen:


Jag hoppas nu att den kanske sätter sig lite... Mene det är tveksamt. Har provat slänga mig på (75kg) men rår knappt på fjädringen. Provkörde en sväng och det är mycket möjligt det vidrigaste jag har kört.
Noll styrkänsla, och det är stötigt som faaan. Detta var tidigare idag!


Några tips på hur jag kommer till rätta med styrkänslan? Antar det beror på att hjulen lutar inåt när man ser bilen framifrån.
Vill gärna få den hög, inte högre kanske (eller ja...) att byta tillbaka vore trist. Förlänga länkarmen (blev det där rätt?) så det inte drar in hjulen kanske?
Styrstagen hoppas jag det bara är att skruva ut en bil, har nya ändar på gång till de då muttrarna har dåligt med gäng.

Bak har jag nya dämpare på gång, och tänkte först att köpa en uppsättning bladfjädrar från skroten (1500 kr ink frakt) och köra dubbelt, men blir det tillräckligt för att matcha fram?
Hade även nån ide om att göra fästen för fjädrarna som blev över från framänden, på nåt vid bak till.
Hittade även bakdämpare+fjädrar från en golf/jetta mk2, ingen bild tyvärr men det är coilover dämparen på en enda pinne, om man skulle ersätta original dämparen?
Men å andra sidan är originaldämparen enkel att förlänga iom skruvfästningen.

Har även funderingar kring diff-broms. Vill inte AGA-diff. Diffarna från 1030/1031 passade väl i huset om man slipade ut lite plats? Nån som provat en Aussie-Locker?
Skulle man inte kunna få till hål i kåpan då och hastighetsmätare ala 240/740/940 på triggerkransen på en 1030-diff?

Tips och idéer mottages tacksamt!

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2017, 20:31:13 »
Ser bra ut. Mycket gjort på kort tid.

Har kört med dubbla fjädrar bak och det höjer en del. Jag satte andra bladet på översidan så att bladet fungerade som sänkning men det blev högre än original ändå... så sätter du ett extra blad på undersidan så är du nog nära fram. Om du vill upp lite till så är det bara att bygga med klossar.

Camber fram står nog galet efter höjningen. Att bredda bärarmarna kan ju fungera. Frågan är om det inte går att ta en eller två stöddiga plåtar och skruva fast längs ut och sen skruva fast spindelleden i plåten. Finns ju 4 hål längs ut på bärarmarna. När du hittat "rätt" så kan du ju svetsa fast de om du vill vara på den säkra sidan.

Edit. Lägger in en bild på mina bärarmar efter renovering.
« Senast ändrad: januari 08, 2017, 20:34:49 av ERMR »

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2017, 21:03:15 »
Ser bra ut. Mycket gjort på kort tid.

Har kört med dubbla fjädrar bak och det höjer en del. Jag satte andra bladet på översidan så att bladet fungerade som sänkning men det blev högre än original ändå... så sätter du ett extra blad på undersidan så är du nog nära fram. Om du vill upp lite till så är det bara att bygga med klossar.

Camber fram står nog galet efter höjningen. Att bredda bärarmarna kan ju fungera. Frågan är om det inte går att ta en eller två stöddiga plåtar och skruva fast längs ut och sen skruva fast spindelleden i plåten. Finns ju 4 hål längs ut på bärarmarna. När du hittat "rätt" så kan du ju svetsa fast de om du vill vara på den säkra sidan.

Edit. Lägger in en bild på mina bärarmar efter renovering.

Det var jäklar i mig responstid det! Tackar!

Då låter det säkrast att köra dubbla blad bak, än att jag hittar på nåt eget hummbugg som lossnar och mördar nån.
Men klossar, hur? Har sett sänkblock, samt suttit och klurat lite hastigt när jag ändå var där bak och rotade. Men kom inte på hur man skulle kunna bygga upp sig, när fjädern ligger under axeln.

Bra bild. Plåtar låter enkelt och bra! Jag kanske skulle kunna få till samma bockning som original, så det följer mönstret. Kanske inte Bilprovningen sätter kaffet i halsen.
För det blir väl inte så värst belastning i bärarmen? Den håller "bara" riktningen på fjäderbenet, lasten ligger väl bara på fjädern.

Vad ska man ha för chamber? Åtminstone sträva mot. Kan väl iofs bara kolla nån normal bil.
Snöre med vikt, fälgen som mätpunkt?

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2017, 21:30:21 »
Kör du mellan 0,5-1 grad så blir det bra för vanlig Svensson körning. Bilar som rullar bana med r-däck så är det inte ovanligt med 2,5-3 gader. De dom gillar stance kör så mycket det går och lite till.

Snören osv för att sälla går. Finns att läsa på nätet hur man gör. Själv har jag tillgång till en hjulinställning så har aldrig provat den manuella varianten.

Tror jag gjorde en tankevurpa med att höja med block. Allt du sätter mellan axeln och fjädern sänker bilen. Sätter du en till fjäder på undersidan så bli det ingen höjning av fjäderns tjocklek men inte sänkning med tjockleken som det blir när den är på ovansidan. Sen går ju två fjädrar ar det blir betydligt hårdare så bilen kommer högre av bara det.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #7 skrivet: januari 09, 2017, 00:23:44 »
Tack för spännande och rolig läsning  :D
Bytet av framblinkers var nog det mest onödiga hittills men säg den som inte funderat på lite custom nån gång  ;D

1030/1031 diffarna passar väldigt dåligt till våra bilar då det inte är ens nära att vara lika.
Svetsdiff är det självklara valet om man inte vill vara med på det sista gruppköpet på 300manianu när det gäller Torsen-diffar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #8 skrivet: januari 09, 2017, 14:08:47 »
 
Tack för spännande och rolig läsning  :D
Bytet av framblinkers var nog det mest onödiga hittills men säg den som inte funderat på lite custom nån gång  ;D

1030/1031 diffarna passar väldigt dåligt till våra bilar då det inte är ens nära att vara lika.
Svetsdiff är det självklara valet om man inte vill vara med på det sista gruppköpet på 300manianu när det gäller Torsen-diffar.

Ach, jag hade sett http://www.300power.com/forum/index.php?topic=787.0
och inte läst så noga (som vanligt).
Torsen är det fina, har i 940, blev en helt annan bil!
Men det var den ekonomiska biten som gnager.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #9 skrivet: januari 11, 2017, 23:59:04 »
Glömde skriva: Grymt bra jobbat med säkringsboxen!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #10 skrivet: januari 15, 2017, 15:28:36 »
Nu jäblar har jag lagat saker som det inte var något fel på!
Igen!

Har funderat under veckan om jag inte skulle kunna återanvända nån typ av fjäder bak som stöd till bladfjädrarna.
Jag har inte pengar över till ett par till, och det gör ju onödigt ont i mig att köpa när det finns nåt som skulle kunna fulas ihop gratis med skrotet jag har.
Och jag tror mig ha lyckats hyfsat!
Det här misstänker jag skulle funka fint om man bara vill få fjädringen bak hårdare också, bara att kapa ner fjädrarna ett par varv.

Hissade upp bilen och provade lite tafatt om det överhuvudtaget skulle gå att få in de gamla framfjädrarna:

Inte värst tilltalande, men rum finns, och ställen att göra fästen.

Rotade runt i skrothögarna och hittade gamla bakfjädrar från en VW Jetta:

Fina skålar...

Nä men hallå där:

Det är ju nästan som om holländarna tänk på det här, ett omen!

Mot axeln var ju planen enkel, men upp mot karossen vill jag ha mer yta, så ut i kylan och kapa upp material (4mm):


Banka och slååå:


Olala:


HMMMMM:


Brickor till insidan karossen:


Ujuj:


Ajaj:


Ojoj:


HÖL:


Det är som om de lämnade rum för en mutter:


Provar att belasta, fjädrar lite!


Tyckte allt såg bra ut, kändes stadigt, så nästa steg för att kunna testa på riktigt var att göra andra sidan också:


Här är provmontering av andra sidan, ser man fästet upptill, sån där skål som är nertill på Volvo 240 bak:


Målade och hade mig när alla delar var klara och provmonterade en gång:

Lyckades mot all förmodan att komma ihåg att borra dräneringshål i fjäderskålarna innan jag målade, de satt som bekant upptill på Jettan, men nu ner till på 360n.
Monterade allt, momentdrog alla skruv (total 4st M8, 4st M10) till 25nm, med nylockmuttrar, tänkte att det räcker, vill inte deformera bakaxeln.
Hade jag varit mer seriös, eller att det kanske inte var svinkallt ute, skulle jag ha satt rör där skruven till nedre fjäderskålen går genom bakaxeln, nu deformerar det bakaxelnsrör om man skruvar för hårt.
Tror inte det ska vara några problem dock, belastningen ligger PÅ skålen, skruven håller bara så skålen inte glider av axeln, muttern är mest där för att det inte ska hoppa/skaka ur.
Som på de flesta bilar.

Provtur! Fnissade och skrattade mest hela vägen, så där hysteriskt som man kan göra när man har en nära-döden-upplevelse.


Fan va ful den är, ja ä sö kär:


Måste göra hasplåtar:


Bredvid Amazon:


Mätte lite med tumstock när den stod hyfsat plant, fram har jag 14cm mellan däck och skärmkant, bak 9cm.
Det bästa kanske vore att kutta ner fjädrarna fram lite till för att få lika. Kanske chambern blir bättre också.
MEEEEN jag ska montera de nya dämparna bak nästa helg, se om jag kan få ut lite mer på dom.
Tog inte bild på det, men när att var monterat för sista gången blåste jag över allt bak med underredsmassa. Fick kommentaren av farsan att gör man sånt verkar man tro att bilen ska vara kvar en längre tid.

Klurar vidare på diff-broms, som jag förstått har 360n 23-splines in till diffen. Och det verkar finnas lite grejer som åtminstone har 23-splines när jag googlar, Toyota mest.
Frågan är vilka andra mått jag ska ha koll på? Hur grova är axlarna? Hur stor är klumpen?
Är nog mest inne på nån typ av Aussie-Locker, billiga och man installerar grejerna i befintlig diff.
Skulle vilja ha tag på en lös diff att mäta och testa med, men så var jag luspank igen. Se framöver.
Just nu är det mest tragiska med bilen att det är så svårt att få fäste i skogsvägen ovanför föräldrahemmet.

Måste även hitta nån bilmodell som har en sån där rejäl kofångare som riktiga offroadbilar har, så jag kan trakassera skrotar att skicka mig en sån att tvinga på 360n. Tror det skulle göra mycket på utseendet.

Har fortfarande inte fixat blinkersen.
Man måste prioritera!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #11 skrivet: januari 21, 2017, 11:10:31 »
Underbart underhållande som vanligt!  :D

Ska bli spännande att se om du hittar på något med diffen.
Innan du tänker för mycket ska jag dock höra om du sett Berlinas lösning här på forumet?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9399.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #12 skrivet: januari 21, 2017, 21:30:03 »
coolt med en höjd bil, precis så ska det göras  8) sänkta bilar går knappt köra nånstans utom på bana och är fult :P
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #13 skrivet: januari 21, 2017, 23:53:05 »
Coolt med udda lösningar.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #14 skrivet: januari 22, 2017, 17:43:02 »
Underbart underhållande som vanligt!  :D

Ska bli spännande att se om du hittar på något med diffen.
Innan du tänker för mycket ska jag dock höra om du sett Berlinas lösning här på forumet?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9399.0

"Luffardiff", det är ju helt i min linje!
Blir ödmjuk att se hur kreativa folk kan vara bara de får lite fritid och en bil. Det där hade jag inte kunnat hitta på om jag så fick oändlig tid.
Ser lite väl spännande ut för en tomte som jag, känns som det kräver en del precision för att inte remmarna som flyga omkring.

Har nog skrivit förut, eller tänkt åtminstone, att jag köper en lös bakaxel/diff att pilla på. Det var ju nåt prat om att det fanns Toyota axlar som har 23-splines.
Har googlat lite löst, hoppades hitta nåt för 2-3 tusen i Amerikat, men de verkar ligga på ca 5 tusen. Ska leta lite mer.
Eller det kanske är enklare att hitta nåt som passar hyfsat i huset, och sedan få nya axlar gjorda med rätt antal splines. Är lite halv-bekant med det lokala "Tekniska Operatörs Programmet".
Men de hjälper mig redan med att para ihop en automat från en 960 med ett b21-block som ska i 240n som halv-automat (sekventiell!). Eller så är jag trist och bara svetsar en diff om jag ändå får en extra.
Det vore ju både effektivt och billigt, vansinne!


Tack för de positiva kommentarerna! Blir man ju än mer sporrad att hålla tråden uppdaterad.


Denna helg har ägnats åt framvagnen, trots att jag hade nån tanke om att byta dämparna bak. Blev inte riktigt som jag tänkt, snarare bättre, något jag på nåt sjukt sätt är lite besviken på.
Får lite identitetskris.

Hur som helst!

Fjädrarna fram kapade jag som bekant till samma längd som originalfjädrarna när de var lösa, något som resulterade i totalt stum framände, mycket lustigt men lite svårt att inte bli åksjuk.


Kapa kapa, tog ner dom så jag får pressa ihop dom lite för att få på skål och mutter:


När jag ändå var i trakterna råkade jag skruva loss en bärarm för att kika närmare på, sen snubblade jag ut i kylan av en slump och kapade upp mer 4mm plåtar:


Hmmmmmm...


Mmmmm...


Tänkte först vara måttlig och förlänga bärarmen så lite det går:


MEEEN, det blev det fan inget av. 60mm förlängning från gamla hålen till nya:


Hoppsan:


Monterade allt som det ägg jag är, utan att ta i beaktning att om man förlänger bärarmen, måste även styrväxels armar förlängas lika mycket.
Så ur med styrväxeln och pilla:


Hittade en M14 gängstång som jag lånade lite av:


Självklart tog vädret en vändning mot kallt när jag kom på detta, men det gick fint, trots att gasklockan på svetsen mot slutet stod på noll. Slipade ner alla ändar som svetsades ihop till spetsar innan så smältan sätter sig i mitten och byggde på. Vet att jag fick lära mig det när det var nåt annat jag skulle förlänga... men minns inte alls vad det var.
Längre pinnar:


Satte i rattlås när styrväxeln var åter på plats och lånade en sån där avståndsmätare med laser av farsan (snickare) och ställde hjulen grovt mot varandra så jag fick typ 1mm toe-in.
Satte mätarn mot framfälgarna när allt var nere på marken, den sa 5 grader.


MMMMHMM:


Upptäckte på provturen att framhjulen nu tar i framskärmen framtill i hjulhuset när jag svänger lite, meeen det rensade mest undan rost och skit.
Weeeee:


Måste verkligen göra en rejäl sån där kofångare. Funderar på att köpa typ 2" avgasrör på biltema och kladda ihop en båge. Förövrigt jävligt stadig nu till skillnad från när det var negativ chamber.


Ja tror dä ä mer än 5 grader nu närä har satt sä lit:


Nu har jag ca 9cm mellan däck och skärmkant bak, och ca 7cm fram.


Det blev ju bättre med lägre fram, och det faktiskt fjädrar nu. Mådde inte illa på hela provturen, ett illamående som tidigare tog plats endast några sekunder efter påbörjad färd.
Bak fungerar förvånande bra, trodde det skulle bli tokstumt med extra fjädrar. Men de var väl å andra sidan tämligen möra sedan de tjänstgjort på Jettan, kanske.
Ska göra återbesök i framänden även nästa helg, kapar ner och borrar nya hål i bärarmsförlängarna. tänkte kapa längst kanten på befintliga hål, så det kanske blir ca 50mm förlängning istället.

Är även sugen på att kapa upp ett skrotfjäderben jag fick med bilen, så jag får rörbitar att förlänga befintliga fjäderben kanske 20mm under skålen. Då skulle jag få lika höjd mellan däck och skärmkanter fram som bak. Samt att jag slipper att däcken fram gnuggar bort färgen på fjäderskålen fram, det är preeecis att jag får på däcken. 14tum, står inte höjd på gummit, bara 175 bred.
Jag vill ju självklart ha ballare gummi framöver, vore bra med mer plats för den delen också.
Men förlänger jag måste jag skaffa nya vanliga dämpare (tänkte kasta i nån gummiplatta i botten av röret motsvarande förlängning), istället för de som är inbyggda i rören nu och det strider mot mina försök att spara. Hela projektet strider mot den planen.

Borde kanske fixa blinkers nästa helg... Och hastighetsmätaren, jag mördade vajern första gången jag skulle ur med den...
Man kanske skulle försöka besikta innan det drar iväg helt?
Jag brukar få valuta för pengarna när jag besiktar mina bilar, 45 minuter är inte ovanligt. Också tittar dom (de brukar samlas 2-3 stycken kring motorn) så där konstigt mellan mig och bilen.
Mene hittills har de bara varit trevliga! Kanske tar slut med den här bilen... Om de kommer på vad det är som "känns konstigt".
Men hur ofta ser de en 360? Har backupplan om de börjar ifrågasätta saker och ting att den är ju faktiskt tillverkad utomlands, och det är en GLS. Det vet väl alla att de var högre än övriga modeller?
*harkel host snörvel*

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #15 skrivet: januari 22, 2017, 18:03:52 »
Ser bra ut 😃
Fast är du säker på att förlängningana håller? Skulle nog vara bra med en kant på båda sidor som original bärarmarna har.

Ang däcken så är det 80-profil om det inte står något. Så står det 175 R14 så är det samma som 175/80 R14.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #16 skrivet: januari 22, 2017, 18:19:34 »
Ser bra ut 😃
Fast är du säker på att förlängningana håller? Skulle nog vara bra med en kant på båda sidor som original bärarmarna har.

Ang däcken så är det 80-profil om det inte står något. Så står det 175 R14 så är det samma som 175/80 R14.

Tackar!
"Säker" är ett starkt ord. Ska göra som du säger med en kant/bokning liknande originalet, kanske man har större chans att flyga under radarn på bilprovningen också.
Passar på nästa gång, en motivation till att fixa gas till svetsen under veckan.

Aha! Toppen, då har jag r14 175/80 som riktmärke för framtiden.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #17 skrivet: januari 22, 2017, 18:41:52 »
Typ en tåken-hära är jag fundersam på om det skulle funka att sätta i diffklumpen:
http://www.justdifferentials.com/PT2116-USA-p/pt2116-usa.htm
23-splines låter ju bra, och man behöver (förhoppningsvis) inte förstöra nåt med kuggeriet. Men hur får man reda på vad det avser för grovlek på splinespinnarna?
Utan att köpa saker som kanske inte passar i nånting nånsin.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #18 skrivet: januari 29, 2017, 17:37:18 »
Tog halva torsdagen och hela fredagen ledigt med planer på stordåd, men redan torsdag kväll började halsen göra ont och de senaste dagarna har varit en kaskad av febrigt snorande.
Lite hann jag dock få ihop.

Ur med förlängarna igen:


Bunta ihop och börja såga:


Borra nya hål, nu blir det en förlängning på 40mm istället för 60mm som förut, kan avslöja att jag nu får 4 grader chamber.


Ut och kapa upp lite 2mm tjocka bitar:


Bocka/banka till dom på mitten:


Hitta ett fel...


Blev bra till slut:



Och på plats igen:

Ser inte så dumt ut med suddig mobilkamera om man skakar på huvudet.
Förhoppningsvis inget nån tänker på när jag kladdat in det med underredsmassa.

Och som sist, styrväxeln stämmer inte..


Kortare:



Sen har jag en massa bilder på när jag gjorde försök nr 2 med att ställa toe-in, samt att få ratten rak.
Men de är inte så spännande, blev inte bra i slutändan heller.
Ska göra ett nytt försök nån gång framöver, kanske köpa nåt smidigt mätverktyg.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #19 skrivet: februari 05, 2017, 19:09:35 »
Ännu en helg i graven!
Än litet snorig, men inget som sätter stopp denna gång.

Jag har haft enorma bekymmer kring det här med diffen, eller rättare sagt diff-bromsen, som inte finns.

Menade från början att jag skulle skaffa mig en extradiff+vxllåda att pilla på, men jag är sagolikt snål.
Så, det är bara till att sluta gnälla och slänga sig under och plocka den diff man redan har.

Börjar bli van den här vinkeln i livet, från botten:


MMMMM, läckra färger och för att inte tala om doften:


ehe...


Har en massa bilder på alla möjliga mått och med diffen i mindre delar, men det tror jag att vi hoppar över:


Tar med bilderna på skillnaden mellan 360 diffen och en från en 940:



Slipper jag fundera nåt mer på det.

Provade ta kontakt med de som gör Aussie Locker, i hopp om att hitta nåt som kanske skulle kunna passa inom de mått originaldiffen sätter:

Citera
Aussie Locker <cora@aussielocker.com>
   
3 feb. (2 dagar sedan)
   
till mig
Hi Jorgen,

Unfortunately we don't have a 23 spline locker.

MODEL PART NUMBER DIFFERENTIAL MAKE RING GEAR AXLE SPLINE
XD-13027 DANA 30 7.2" 27
 XD-13227 DANA 30 JK 7.2" 27
 XD-13527 DANA 35 to '93 7.565" 27
 XD-13530 DANA 35 ABS 7.565" 27
 XD-14430 DANA 44 8.5" 30 XD-14450
DANA 44A ALUMINUM 30 XD-14480
DANA 44 NEXT GEN FOR JK - -
XD-20830 TOYOTA 8" 30
XD-21230 TOYOTA LC 8.875" 30
XD-24930 TOYOTA  V6 8" 30
 XD-27527 TOYOTA   IF 7.5" 27
 XD-45831 FORD 9" 31
XD-48831 FORD 8.8" 31
 XD-58229 CHRYSLER 8.25" 29
XD-92912 AMC20 8.875" 29
 XD-94514 MITSUBISHI   ALL V6 9.55" 28


Cora Jokinen
Torq-Masters Industries Inc.
www.TorqMasters.com
Office: 585-723-1489


On Fri, Feb 3, 2017 at 2:06 PM, Aussie Locker By Torq Masters <info@torqmasters.com> wrote:

    Submitted on Friday, February 3, 2017 - 11:06am

    Submitted by anonymous user: [185.113.99.108]

    Submitted values are:
    Name Jörgen
    Phone
    Email
    Message
    Hello!

    Would it be possible to get specs of as many dimensions as possible on any Aussie Locker that is 23-spline?
    Trying to find something that might fit in a Volvo 360. It is quite different from the other RWD Volvo.
    There are whispers on the internet that some Toyota differentials are 23-spline.

    Thank you for your patience.

    The results of this submission may be viewed at:

    https://www.torqmasters.com/node/61/submission/835

Efter detta blev jag lite ledsen, funderade på skroten, självmord eller om jag inte skulle börja med nån annan hobby.
Men sen började jag tänka på den storslagna "Luffardiffen".
Blev att jag satte mig och funderade ett tag på den, och hur jag skulle kunna göra nåt liknande.

Hittade en remskiva från b21:


Finns massor med plats ju:



Reserhjulsbaljan åker på stryk, eller om det gick att flytta den längre bak, glömde bort att kolla hur det ser ut i andra änden.
Har inte lyckats hitta några fler av den gamla typen remskiva som jag har (b19, b21, b23), men hittade två från d24 på en skrot som jag beställt, såg ut att kunna vara snarlikt.
Ska fylla på med detaljer hurdan jag tänker bara jag får sätta mig och kladda lite. Det är baserat på "Luffardiffen" men jag har tänkt använda kilremmar, samt att remmarna spänns med en extra handbromsspak som blir bredvid ordinarie. Så vis kan jag åka omkring utan att remmarna låser diffen, men när jag behöver kan jag spänna åt med spaken för att låsa axlarna.

Blev glad över de nya möjligheterna så jag gjorde mig en sväng på berget!

Vilket resulterade i att ljuddämparen jag i hast klämt på plats trillade av när det var som mest spännande.

Så jag fortsätter i samma tveksamma stil som tidigare och kladdade ihop dämparen med ett litet rör som går in i ordinarie. Rätade även ut röret från dämparen. Den är från en golf/jetta...


Det kanske är såna här bilder jag borde avstå från att visa upp? Men efter framvagnen tror jag redan ribban är satt:


Notera det stabila fästet, najtråd som hänger på en skruv med slang över. Mycket vibrationsdämpande.


Råkade peta på ett litet hål jag ser varje gång jag kliver i och ur bilen, slutade så klart med att jag fick ersätta ca 25x15cm av tröskeln...



Vågade mig förövrigt även på framvagnsinställningen igen, och denna gång lyckades jag! 3-4 gången gillt. Gjorde som jag borde ha gjort från början:
Mätte med tumstock en punkt framtill på fälgarna fram 22cm upp från marken.
Markerade med däckpenna.
Mätte med lasermätaren mellan fälgarna, noterade.
Rullade fram bilen till punkterna var bak till istället.
Mätte med lasermätaren, noterade och tog bak-måttet - fram-måttet för att få toe-in.
Upprepade 4 gånger med justerade mellan försöken tills jag nu har 2mm toe-in.
Provåkte, kändes bra, åkte rakt, stannade, skruvade loss ratten och satte den rakt.
Klar och glad!


Nån som har en ruta till vänster bak?

De på bildelsbasen är tröga, fått pris men får ingen återkoppling på att genomföra köpet.
Är det samma ruta höger som vänster bak?
Är det samma ruta på 344/345?


Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #20 skrivet: februari 11, 2017, 12:20:32 »

Takk for at du delte dette med differensialene, det er et spørsmål hos meg som ikke har fått et endelig svar.
Jeg har en ekstra drivlinje, så i mitt tilfelle tror jeg det blir å sveise en av de, men avventer i tilfelle reim løsningen blir like god og mer kjørbar :)
Stå på!
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #21 skrivet: februari 20, 2017, 16:36:31 »

Takk for at du delte dette med differensialene, det er et spørsmål hos meg som ikke har fått et endelig svar.
Jeg har en ekstra drivlinje, så i mitt tilfelle tror jeg det blir å sveise en av de, men avventer i tilfelle reim løsningen blir like god og mer kjørbar :)
Stå på!

Roligt att höra att funderingarna uppskattas!
Fått tag i ett par remskivor från d24. "Bakom fläkt" eller vad det stod på bildelsbasen. Iaf verkar det stämma mot b21 remskivan jag har sedan tidigare med bred och så.

Ska ta mig under nån dag och kolla om inte drivaxlarna får plats i dessa, enklare att ha b21-remskivan på stång. Men det går trögare att hitta en till sån.

Förövrigt har jag faktiskt gjort lite saker de två senaste helgerna, ytterst lite den första (stod mest och tittade på remskivorna med händerna i fickorna).
Amazon och 940 har fått lite välbehövlig uppmärksamhet i mellan tagen.
Men senaste helgen som var har jag med hjälp av brorsan fått ordning på all el samt hastighetsmätaren.
Blinkersproblemen berodde på blinkersrelä, som bytes. Sen bytes även reläen som styr all belysning.

Hastighetsmätaren var inte värre än att det hade glidit ur baksidan instrumenthuset, pga att plast-"muttern" som ska hålla fast vajern mot huset med hjälp av en fjäder hade spruckigt.


Det klurades en del fram och åter om vulktejp och andra fullösningar, men efter ett par smörgåsar kom jag på följande:

Kapade upp plåthylsan som träs över änden av hastighetsmätarehuset.

Sen är det bara att klämma fast hylsan med en slangklämma så håller sig vajern på plats:


Lite småbängligt att komma åt att skruva åt slangklämman underifrån när instrumenthuset var på plats i bilen, men inte något större.
Så nu funkar hastighetsmätaren också!

Jag börjar få dåligt med ursäkter för att inte åka och prova besiktning.
Tänker dock fixa lite rost vid batterihyllan först nu när det är plusgrader.
Gärna rutan/dörren bak också.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #22 skrivet: februari 26, 2017, 22:51:37 »
Det har varit en lååång och segerfylld helg, jag räknar torsdag tom söndag till helger för det är de dagar jag skruvar bil.

Jag har fått tag i en dörr!

I Torsby. Tog ledigt halva torsdagen för att åka dit. En äventyrsfylld dag då jag åkte totalt vilse och till slut i ett dike. Ungefär som vanligt när jag söker mig utanför hemmakommunen.

Vet inte varför jag inte tog kort på nya dörren på plats...
Men här är ett hål!


Och här är hålet borta, den här bilden låter jag vara liten. och suddig. kanske skulle göra den suddigare. äh, det är ingen som tittar noga.


Mer facking hål!

Den svetsningen tog jag tydligen inte kort på, och det är nog tur. Blir lite kallsvettig och illamående bara att tänka på det. oj oj oj... oj. jag borde väl skämmas, och det gör jag, men ändå fick det vara som det blev. vad säger det om min karaktär? låg och flyktig.

I vanligt ADHD-maner kom jag på att toppen skulle av och renoveras, så ur med vattnet:


Mmmm. Skitigt.

Sen spann det till igen i huvudet... Det är fan inte lätt.
Lyfte upp framänden, av med hjulen, gjorde rent hjulhusen efter bästa förmåga (vilket borde ge en hint vid detta lag) och blåste på body.
Provade att slå lite avmätt på fjäderskålarna för att få plats de sista millimeterna med däcken. Det gick inte.
Spenderade onödigt många timmar med att rota omkring bland däck och fälgar. Slutade med att de enda två fälgar som inte tar i nånstans har jag punka på det ena.
Såååååå jag provade göra om ett par gamla spacers så de passar:




Jävligt tveksam passform, men däck-fan tar inte längre i fjäderskåls-fan. Hurra.
Misstänker att det kommer vibrera gott om jag nån gång kommer upp i 80.

Fortsätter på den skitiga motorn:


Varför sitter motorn så långt fram?

Ach ja! Sehr lecker toppsilocksi:



oooo lala

Var ner och letade efter.. nånting, minns inte vad, i källarn på kvällen. Och råkade på ett topplock jag hade gjort i ordning i fjol till en motor jag lekte med i mitt eget, mycket kalla, garage:

Det sparade vääääldigt mycket tid. Den gamla snorkråkan ligger kvar på golvet.

En del att städa:


2L SPAM och x-antal liter naturavfettning:



Inför skubbning:

Efter skubbning:

Går iaf ta i saker och ting. Den där oljeavskiljarburken tog en del tid. Bilderna på toppen ger en bild av hur insidan burken var.

Lagomt nödig att borra upp hål i nya toppen för förgasarinsugkylningen (är det ett riktigt ord?):


Jag fegar och tar bara litet hål i varje, tänker som så att det är enkelt att borra upp mer om det behövs.

Sen var det en del halv-stirrigt skruvande och putsande för att hinna få ihop allt innan dagens slut, blev bra till slut:


Startade utan några bekymmer och gick mycket finare i gången. Hjälpte nog en hel del att få alla packningar bytta, och en del slangar.

Nu är jag trött.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #23 skrivet: februari 27, 2017, 21:20:12 »
Bra jobbat! Det var mycket gjort på en helg.
Din topp såg verkligen inte roligt ut. Ser ut som någon har slarvat med oljebytena.
Den andra toppen såg däremot nästan ut som ny 😃

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #24 skrivet: februari 28, 2017, 21:21:35 »
det är nog mer förgasarvarmning för att slippa is i förgasaren  ;)
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #25 skrivet: februari 28, 2017, 23:28:23 »
Går nog att få in 940diffen i 360 huset om man vill.
Stått still ett tag med mitt diffbygge men kommit lite längre än bilderna i länken nu.
(långt ned på sidan)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2465.240

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #26 skrivet: mars 01, 2017, 08:08:46 »
Går nog att få in 940diffen i 360 huset om man vill.
Stått still ett tag med mitt diffbygge men kommit lite längre än bilderna i länken nu.
(långt ned på sidan)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2465.240

 :o

Blir den inte för lång för huset? Eller kommer du kompensera med lagerhusen?
Hur blir det med drivaxlarna då? Förutom splines, måste de inte kortas?
Hur?
När?

Det känns lite som en helig graal att få till en hyfsat enkel och billig diffbroms till dessa bilar.
MER OM DIFFEN

Ingen stress/press  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #27 skrivet: mars 01, 2017, 09:30:03 »
Högra lagerhuset blir lite utflyttag. Blir ju naturligtvis nya lagerhus för de större lagren men själva aluminiumhuset behöver inte modifieras.
Kommer kapa drivaxlarna och svetsa på plattorna från original medbringare, om de inte håller så har jag nu hittat ett företag som kan tillverka nya.
Har stått stilla länge nu men har nyligen tagit fram den och har hittat nya lager till den.
Tror inte denna blir någon enkel lösning tog mycket tid att svarva i härdat gods och behövs ju en locker till denna också, men bygger ju denna för att få en hållbarare diff så kommer köra den öppen först för att se att den fungerar.
Den kommer nog bli färdigbyggd men diffen jag har nu tycks hålla bra öppnade den nyligen och den såg ok ut kanske lite mer glapp en när jag monterade den.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #28 skrivet: mars 01, 2017, 09:52:02 »
Högra lagerhuset blir lite utflyttag. Blir ju naturligtvis nya lagerhus för de större lagren men själva aluminiumhuset behöver inte modifieras.
Kommer kapa drivaxlarna och svetsa på plattorna från original medbringare, om de inte håller så har jag nu hittat ett företag som kan tillverka nya.
Har stått stilla länge nu men har nyligen tagit fram den och har hittat nya lager till den.
Tror inte denna blir någon enkel lösning tog mycket tid att svarva i härdat gods och behövs ju en locker till denna också, men bygger ju denna för att få en hållbarare diff så kommer köra den öppen först för att se att den fungerar.
Den kommer nog bli färdigbyggd men diffen jag har nu tycks hålla bra öppnade den nyligen och den såg ok ut kanske lite mer glapp en när jag monterade den.

Coolt.
Tack för utförligt svar!
Blir roligt att se hur det funkar för dig när du kommit så långt.
Kom att tänka på http://bakaxel.se/drivaxlar/hubb-gavel-27-splines-volvo-multilink.html
Chansen är väl minimal att volvo 960 och 360 drivaxlar har samma storlek på änden, men det är ju rätt antal hål iaf  ;D

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #29 skrivet: mars 05, 2017, 17:21:54 »
Ännu en helg avverkad, och nu är det faktiskt skarpt läge på besiktning.
Ska fixa försäkring under veckan och förhoppningsvis få tid mot slutet av veckan.
Men nu blir det lite fel ordning.

Här är bild på dörrfan som har fel färg, och lister. Men så härligt hel. Syns även att jag började helgen med att köra av den värsta rosten på skärmkanterna och trösklarna när den var ute.


Sen följde aktiviteter som är lite svåra att ta bild på när man harvar omkring på golvet. Borstade av den sista rosten när den stod inne, drog två lager grundfärg och sedan body efter noggrann maskering. Samma självklara slägga-och-kofot-precision som jag vanligtvis utövar. Tämligen dimmigt i skallen efter detta.
Dagen efter såg den ut som sådan åtminstone:

Jag minns att jag hittade fler facking rosthål i tröskeln meeeeen jag ignorerade detta och körde på ändå. Tar det när det är torrt ute, det kommer jag säkert ihåg. Besiktningsmannen kanske påminner mig.

Arbete med dörren fortskred och den har nu fått handtaget på utsidan, samt klädseln donerad till sig av den gamla dörren:


Ganska onödig bild kanske, men vill ändå tipsa om smålyftarna jag har. Haft dom några år nu, underlättar en hel del. Tror de kom från verktygsboden ifall nån är sugen. Va en del trubbel med en av kolvarna som läckte, men det gick på garantin. Nej, jag jobbar inte för företaget i fråga. Nej, jag är inte släkt med eller känner nån som jobbar där.


Knackade ut som gamla dämparna:

Trevligt nog följde det med nya bussningar med de nya:

Tråkigt nog satte min enorma lathet stopp för några försök att byta dessa, så befintliga bussningar fick sitta kvar och de gamla brickorna återanvändes.

Det är ju knappt man noterar det lite annorlunda fästet för spiralfjädern nu när det är body på. Deeeet går nog bra.

Lagade till ett fäste för sista ljuddämparen också, den där kroken är en av hållarna som sitter i motorrummet och fäster den där slangen som leder varmluft från grenröret till insug.
Det är inte stumt utan skruven som håller kroken går i en slangbit som går i plåtvinkeln. Bra att veta.


Sen tappade jag ännu en gång koncentrationen och tog tag i den där förbannade förardörren som svänger omkring som nån jävla blöt handske och klipper mig på smalbenen.
Hittade varför:


Funderade på hur jag skulle få ihop fjädern, provade knycka den från skrot-bakdörren men den var för liten. Slutade med att jag svetsade. Får se hur länge det håller. Det blir ju inte direkt fjädrande i svetsen.



Sen var jag liksom ganska klar med allt. Så jag provade på att tvätta den lite. Sen hittade jag en massa rubbing och sånt där blankmedel. Provade lite på huven. Väldigt tacksamt.

Sen ballade jag ur. Som sig bör. Rubbing följdes av Cleaner, Polish och till sist vaxning:

Det var ju rent av roligt, jag som hade en stor Biltema-polermaskin som jag aldrig använt.

Halva huven blev kvar i trissan.


Bling bling:

Nu är det riktigt blanka rostblämmor.


Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #30 skrivet: mars 05, 2017, 23:03:15 »
Den blev riktigt blank! Snyggt!
Vad är det för skärmbreddare du har?

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #31 skrivet: mars 07, 2017, 06:13:49 »
Den blev riktigt blank! Snyggt!
Vad är det för skärmbreddare du har?

Tack tack!
Inga skärmbreddare, bara body/stenskottsskydd.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #32 skrivet: mars 07, 2017, 20:03:11 »
Ännu en gång är det med livet som insats lokalbefolkningen vågar sig ut på vägarna.
Jag har besiktat, och fick inte körförbud!


Man börjar i underläge när kollegan till ens besiktningsman ropar från andra sidan hallen: "Den där får du kolla väldigt noga, han bara trimmar bilar"
Fick en del kommentarer kring höjden av ekipagen, Vid frågan "var dom verkligen så höga?" svarade jag glatt svävande "ejau det kan de ha vart"
Bromsprovet avklarades utan några som helst bekymmer, 2% tillgodo på handbromsen och det är ju gott och väl.
Sen blev det lite nervöst när härligheten åkte upp på lyften, den gode besiktningsmannen inledde med att granska framvagnen och utbrast efter några spända sekunder: "va fan har du gjort?... Haru förlängt bärarmarna?" Glatt förklarade jag att det blev negativ chamber när bilen fick nya fjädrar och blev så hög. "Mene... Har du förlängt styrstagen också?"
De är otäckt observanta på bilprovningen.
"Jajemen, hjulen pekade ju inåt efter att bärarmarna blev längre." Vad kunde han göra annat än att skratta trött och skaka på huvudet?
Notera att vid denna part av konversationen var han på väg bak, till mina mycket snyggt monterade jetta-fjädrar, lämpligt nog kom vi då in på hur man bäst svetsar ihop stag och en bil han själv hade skarvat VW- och Saab-drivaxlar på. Nån större notis togs inte på fjädrarna bak.

Kort och gott fick jag tre st 2or på saker jag inte hade trott.
Hög CO-halt (går fett, hade typ 10l e85 och 20l 98okt)
Bromsservon bestämde sig för att sluta funka vid provkörning, funkade på rullarna men inte längre när vi kom ut på vägen.
Och ett av bromsljusen glappade, funkade inte när han kollade.

Så att. Jag är vansinnigt nöjd. Fick inget skit för påhitten jag gjort.
Nu har jag hunnit prova alla farthinder i stan, iiiiinga problem.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #33 skrivet: maj 14, 2017, 17:20:45 »
Joho.
Besiktade utan några bekymmer.
Försökte sälja den till tre personer (inte samtidigt men var och en).
Ingen vill ha den.
Mycket kommentarer om att den är ful. Jag var enormt förnärmad.
Fick en släng med ADHD och sålde två stycken 940 istället, med en sagolik brakförlust. Som alltid.
Men nu är jag glad ägare av endast Volvo Amazon, Volvo 242 och kronan på verket, Volvo 360.
Det här med turbo är inget för mig, det hårda sanningen (för mig) är att efter otaliga timmar och tusenlappar blev 940n en snabb, schysst och bekväm bil.
Men inte rolig.
Rolig bil går ta mig fan inte att mäta. Det måste upplevas.
Man kan visserligen titta på vikten och tänka sig att om det är runt 1000kg är det iaf utgång för nåt man kan slänga omkring.
Både på vägen och i garaget.
Så Mazda MX-5 har stått högt på listan ett tag nu. Men efter en del fungerande kom jag fram till att 360n fyller alla mina kriterier, samt att den har ett fakking tak och bagage som rymmer det mesta.
En budget på 5000kr sattes för att lägga på att göra 360n så rolig jag kan.

Vad jag har kostat på kan ses nedan!


En uppsättning däck, turbosar, svänghjul och en massa annat som hörde  till 940 packades. Inga problem i en genomtänkt bil som denna.


Och vips så är budgeten åt helvete! Lyckats få tag i 205/55 R16 på blocket. Inhandlade samtidigt 20mm spacers som jag var ner och hämtade fälgarna i Karlstad.

Fram gick det precis med spacers! Hade inte mätt nånting i förväg, köpte allt på ren impuls med den fasta övertygelsen att jag skulle få flytta upp fjäderskålarna, men nu slapp jag det!

Det gick ju! En del åkande med mycket svängande på gården för att hitta de värsta ställen det skrapar i. Justerades med hammare. Notera även originaldörren som fått glas från den vita!
Kom även fram till att fälgarna inte går på budgeten då de passar på mycket andra bilar, tex MX-5. Så att, det här är ju en investering. Eller nåt.


Fått polybussningar från Classicswede! Har inte monterat än, men ser fint ut. 2600 om jag inte minns fel på 5000kr-budgeten gick här.


Nya dämpare fram, 1100 av budgeten.

Fjädrarna kommer från 242an som fått nya original fjädrar (jag har fått en grej för bilar med hög bak). De var 2mm tjockare än original fjädrarna. Gratis! (fjädrarna till 242an räknas självklart inte)


Kuttade ner fjädrarna så det fjädrar emot lite när man monterar övre skålen.

Tycker det blev bra.
Även spenderat 700kr på sportrattnav. Ratt hade jag sedan tidigare. Så av budgeten återstår 1000kr. Se vad man kan hitta på för det.

Andra gratis-grejer som ska på är en brygga MC-förgasare som jag från början skulle haft på 242an med b21. Men den har under den här tiden fått b230+16v+weber45 så de har blivit över.
Tror 360n blir riktigt lustig om den andas fritt via en förgasare per kolv. Skulle vilja ha ett lättat svänghjul, tror jag har ett original för Renix i källaren... Om man fick nån till att lätta det för ca 1000kr är det klart! 2.5tum avgas skulle man också ha haft... såg att de har rostfritt på biltema nu.. tror inte budgeten räcker ändå.

Projektet fortskrider. Även om det går långsammare nu när 360n är min bruksbil, och andra projekt kräver uppmärksamhet.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #34 skrivet: maj 28, 2017, 18:11:17 »
Vet inte om nån läser det här, men det är nyttigt för mitt bristande minne att se bilderna och återberätta.
Om inte annat kan jag hänvisa till tråden vid eventuell försäljning... eller jag kanske borde låta bli det.

Jag har bytt bussningar i dagarna två!
Gåvan-från-ovan är som en ny bil. Jag är sagolikt nöjd.
Rekommenderar varmt att kosta på poly-bussningar från classicswede.
De enda jag missade är till det lilla staget på passagerarsidan på bakaxeln. (varför är det bara stag på ena sidan?)

Jag inleder dock helt oväntat (för att hålla spänningen på topp) med bild på hastighetsmätarvajerlagningen (rejält ord) jag gjorde:

Visade sig att den var av, vilket förklarar varför den slutade fungera.
Jag fegade inte mer än att jag gjorde rent så gott det gick och svetsade ihop ändarna.
Det funkar, men i lägre hastigheter (0-80) är det lite svajigt att utläsa hur fort det egentligen går, nålen pendlar fram och åter ca 10km/h.
Antar pga att svetsen kärvar mot lite när det snurrar. Men kommer man upp över 80 blir nålen stadigare, något som kan verka inbjudande till att hålla annat än regelrätt hastighet.

Skrot:


Började med länkarmspinnarna, eller vad de kan heta. Tänkte att de är enklast, jävligt tight dock när de ska under bilen kan jag avslöja:


Tips för den som aldrig bytt bussningar, går alldeles utmärkt utan press eller sånt tjafs. Har man skruvstäd och lite skrot går det mesta:





Ångrar lite nu att jag inte köpte alla bussningar i rött, bara dessa som var röda då svart inte fanns på lager. Trevligt med en färgklick.

Sen köpte jag _naturligtvis_ fel storlek på bussningarna till krängningshämmaren. Orkade inte gå ut att mäta, för jag är en babian.
Meeeeen hellre för små än för stora, det är enklare att åtgärda. Med frässtift på dremelen och borr modell stor.



Pinnarna som håller kränghämmarn i länkarmen har de elegant löst med en lång skruv, brickor och rör. Funkade riktigt fint:


Sen har jag ingen bild på montaget, men det ska varnas för att saker och ting blir väldigt hårda att få på plats. Man får klura lite med domkraft, på ena sidan skruvade jag ihop fjädern för att orka på saker och ting på plats. Andra sidan valde jag att skruva länkarmen med en skruv i fjädernbensleden (den som inte håller pinnen) för att sen kunna pressa upp allt med domkraften, så jag sen kunde får i skruvarna mellan länkarmen och länkarms-pinnen.

Dag 2 inledes med adhd på avgassystemet som lossnat en del bak, ersattes med (hyfsat) raka rör:



Kan avslöja att det låter fördjävligt. Som en sportig traktor. Mycket lustigt.

Skrot:

Försökte först pressa ur inre hylsan, gick inte så bra.

Det vinnande konceptet blev att klippa/skära bort en bit av gamla bussningen så man kom åt att lägga fjäderns kant mot röret jag pressade in bussningen i:


Inte mycket bilder på jobbet bak, men det tog längre tid än fram då det mesta satt fast. Glad att inget gick sönder. Stort tack till den som uppfann mutterknacken.
Ett tips att fixa innan man tar ner fjädrarna bak är att göra lite mer plats vid skruven på förarsidan, fram i fjädern. Muttern är ut mot tröskeln och skruven ska gå in.
Jag misstänker att bränsletanken monterades efter fjädringen, för det finns inte plats för skruven att komma ut. Jag fick bängla och bonka på med skruven till 99% ute för att knöla till tanken lite så den kunde komma ut. Förslagsvis gör man detta före. Fattas kanske 5mm för att det ska gå fritt.

Lätt värt pengarna och jobbet iaf. Riktigt fast och fin att köra nu.

Jag har även spräckt min budget. Kollade lite på bildelsbasen på topplock, och det råkade finnas en 531 topp för 1200kr. Såg så fin ut att jag inte tänkte mer än 2 sekunder på saken.
Denna ska på b230-blocket jag har över efter att 242an fick 16v, med en klr t3 kam som blivit över efter en 940.
Bra med volvo, allt passar på nåt vis.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #35 skrivet: maj 29, 2017, 10:23:05 »
Mycket underhållande tråd. Keep up!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #36 skrivet: maj 29, 2017, 22:45:57 »
Nog läser vi  :)

Går att byta bussningar utan skruvstäd också med hjälp av en skruv eller gängstång, rörstump brickor och annat skrot, på många bilar är det smidigast så man kan byta på plats istället för att demontera alltihop för att få det i press eller skruvstäd.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #37 skrivet: maj 30, 2017, 13:35:10 »
Nog läser vi  :)

Går att byta bussningar utan skruvstäd också med hjälp av en skruv eller gängstång, rörstump brickor och annat skrot, på många bilar är det smidigast så man kan byta på plats istället för att demontera alltihop för att få det i press eller skruvstäd.

Det där husmorstipset gillar jag. Nästa att sådana tips tillhör en egen tråd.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #38 skrivet: maj 31, 2017, 18:43:38 »
Jag läser också då och då. Och njuter  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #39 skrivet: juni 15, 2017, 10:54:01 »
Tackar och bockar för husmorstips och uppmuntran!

Det händer saker med 360n, inte så mycket som kanske skulle behövas, men nånting.

Slöjdade ihop ett nytt ändrör på ljuddämparen som nu är åter på plats.



Tyvärr mätte jag inget, som vanligt, utan tänkte att det löser sig.
Första svängen till macken håller en hel barnfamilj på att snava över röret. Så går det när de går och tittar i sina såna där smartphånes.

Tog tag i att byta damasker på drivaxlarna, passade då på att fixa med extra-fjädrarna bak.


När jag ändå hade drivaxlarna lösa passade jag på att prova om det kunde vilja passa med de remhjul jag fått tag i:







Passade på att ta ut skruvhålen med en av ändarna som mall. Klippte till ett par mässingbitar som sitter mellan remhjulet och änden.
Vågar inte påstå att det blev perfekt mitt på, men hoppas på nära nog. Målet med denna luffardiff-inspirerade lösning är att ha nåt att dra i på vintern när jag fastnar på min egen uppfart som jag aldrig skottar efter ordning. Några större effekter kommer det inte hålla för.
Om jag nu bara fick tag i nåt lämplig att sätta på den stela axeln, som jag inte heller har.

När jag ändå hade drivaxeländen i hand så råkade jag pilla isär den och göra rent ordentligt:


Vill man ha ett skojigt pussel av annorlunda typ kan jag verkligen rekommendera detta. Tog mig obekvämt lång tid att få ihop allt tillbaka så det gick lätt.

mmmmmm, lite porrigt med ny damasker, insmord och glansig. Kan detta tyda på en annalkande fetisch?

O vips så tappar jag koncentrationen och råkar köpa en B234 med tillhörande styrsystem och kabelhärva från en i närliggande ort:

Vet inte alls vad jag ska ha den till. Den var riktigt billig. Men eftersom jag tar upp det här i tråden för EGO finns naturligtvis flyktiga tankar om stordåd.
Om jag inte missminner mig får vi ha max 150hk och nåt alldeles för snävt värde på nm. Men om jag byter bromsarna fram och bakaxel/diff/bromsar samt monterar låda på motorn som vanliga bilar, borde det väl uppfylla alla krav för ombyggt fordon? Bromsar och drivlina.
T.ex:
Bromsar fram: Volvo 460 turbo (eller nåt)
Växellåda: M90/AW71/72 (är lite sugen på automat...)
Bakvagn: E30? 1030/1031? Miata? Vill gärna ha kvar mina fälgar, är det svårt att borra om en 1030 till 4x100?
Tänk vilken skön glidarbil. Insprut, 160hk, motorvärmare. Kanske automat.. Lyx o glamour. Och en bakaxel man kan få tag i en diffbroms till.

Och tillbaka till verkligheten, en verklighet där jag drog av två av skruvarna på ena sidan till drivaxeln... suck.
Många timmars försök med svetstänger och andra desperata metoder innan borren kom fram.

Jag hoppar dock över alla stegen och går direkt på slutet. Fick borra bort allt vad gängor heter, det gick åt väääldigt många borrar för mig. Hårt som satan och avig vinkel.

Naturligtvis blev det ena hålet snett som faaaaaaaan. Fick ihop det till slut, hör eller känner inget när jag kör. Försöker glömma.

Tog ett halvt varv till på fjädrarna bak när jag skulle i med dom tillbaka, nu får man precis in dom utan att pressa ihop dom före:



Nu ser den ju rätt normal ut, på höjden. Jag som hade högflygande planer från början.

Gjorde en insats för komforten inför första långfärden då en katt behövde till veterinär som är 9 mil bort:


Det gjorde en del, men vad det främst gjorde var ett ge mig möjligheten att urskilja mer oljud från bilen. Främst det där durande ljudet som blir när man kör rakt eller åt höger, som slutar när man svänger vänster, som tyder på att nåt hjullager är på väg åt helvete. Och vad jag läst här på forumet är det säkert ett av de bak, som sitter så grad in i heeeelvete. Hurra.
Säkert på den sidan med det snedborrade hålet för skruvet med mutter.

Gav även upp på fulpiporna:



Det var nog allt för denna gång.
Det här med lagren kan man ju tyda som ett tecken på att det är dags att byta bakaxel till nåt annat. Frågan är vad.