Författare Ämne: Brandts 360-GLS (25års-krisen)  (läst 16489 gånger)

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« skrivet: juni 19, 2017, 20:16:32 »
Ja då var det dags för mig med en egen projekttråd efter en massa år bakom kulisserna som ickemedlem på forumet.
Bilen som denna tråden ska handla om är en 360-GLS-84 dock väldigt oklart det där med gls då jag inte vet riktigt vad det innebär. 

Kommer bli ett rullande projekt då jag nyttjar bilen varje dag och det blir inga stora modifieringar i början då jag är rätt så nöjd i dagsläget ;D

Motorn är en B230FK med tillhörande lh2.4 system
Bilen har gått 12000 nånting med sina 11 tidigare ägare och mina mål än så länge är följande

1. Laga den lilla rost som finns

2. Bredbandslambda så man kan laborera lite med laddtryck (går fett)  med blåa v70r? Spridare

3. Eventuellt en golf MK1 läpp fram

4. Bestämma mig om ja ska ha stereo eller fylla facket med mätare.  Känns lite epa med massa mätare men.

Nåväl det får bli som det blir helt enkelt kanske spårar ur fullständigt vem vet.  Här har ni iallafall skönheten




Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2017, 12:29:52 »
Hej och välkommen in i gemenskapen 😀
Och grattis till en fin sleeper!

Kan ingenting om din insprutning men visst är enda möjligheten att påverka blandningen med en bränsletrycksregulator eller möjligtvis byta chip/spridare?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2017, 19:47:52 »
Jaa  ;D funderar lite på chip samt gröna spridare och 3" lmm
Dock kan man lika väl köpa ett MS isåfall så jag är aningen kluven.  Är fortfarande i chock efter köpet och jag ler varenda j*vla minut i dessa bilar  :D
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen) UPPDATE
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2017, 20:10:56 »
Tar och kör en uppdate då  ;D
Fick hem bilen och tvättade och donade lite i sedvanlig ordning.  Tyckte att bakändan med drag och allt såg så tråkigt ut så jag drog fram ståltrissa och färg och satte igång. 

Före



Efter


Tyckte att ciggpluggs laddare är lite stenålders med glapp å allt sånt skit som kommer med tiden så jag hittade biltemas 2 portars USB som näst intill passade i hålet så efter lite smekande med en roterande fil så satt där en USB kontakt i gamla hålet för ciggtändaren. Hade tydligen gått lös på wish nån månad tidigare så en voltmätare modell kines installerades också. 


[URL=http://forumbilder.se/G8M43/img-20170618-094431]




Sen lackades grillen om (fullt med stenskott och skit)  och efter att monterat allt så tyckte jag att gls märket såg fruktansvärt tråkigt ut och eftersom att jag inte hade nån passande kulör hemma men endå inte riktigt va klar för dagen så smög jag in i tjejens sminkväska och lånade röd nagellack som dessutom visade sig vara perfekt för ändamålet med den lilla penseln.  Wow pinstripe tänkte jag  ;D



Vart lite spill på kanterna som ska rättas till dock vill jag se ifall färgen stannar kvar. Är ju inte riktigt van vid nagellack och darrhänt som man är så får man helt enkelt räkna med lite svinn

Det var alles för denna gången!  Återkommer med mer så fort jag fått hem lite mer grejer  ;D ;D hoppas USB grejen kan glädja nån stackare med glappande ciggplugg

Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Scrape_

  • Gäst
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2017, 21:48:29 »
Ser bara bra ut 😎!!

Har oxå tanken om USB uttag på det där sättet ist för ciggpluggen, då man aldrig typ använder sånt i dagens tider 😝

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2017, 21:54:53 »
Ja man röker ju liksom inte i en 300 eller?   ??? ;D
För er som vill veta så har USB uttaget artikelnummer :43221 på Biltema  :D ;)
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Scrape_

  • Gäst
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2017, 22:08:52 »
Klart man inte gör det 😎 Röker inte alls längre sen några år tillbaka. Så klart man inte röker i en sån fin bil 😎

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #7 skrivet: juni 21, 2017, 00:46:54 »
Fint finpill! Men draget, är det hemmabygge eller sålt över disk? Ser både och ut tycker jag!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2017, 14:54:47 »
Angående draget så vet jag faktiskt inte ;D dock står det högsta vikt bromsat släp 1200kg och det vetefan om jag skulle vilja utsätta den lille skrutten för  ::).
Next up är att lacka plåten/karossen som kommer bakom själva draget ,så får dom där små grodorna bara hoppat sin sista meter och ölen runnit klart på fredag så blir där nog en liten uppdate  :)
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2017, 17:35:07 »
Miniuppdate

Bakändan är så gott som klar och framändan likaså då den mer eller mindre va som knäckebröd, blir dock ingen chipfoose finnish här då jag ska köra med Mk1 framläpp men Endå vill kunna fästa den i något. Har ev fått tag på andra framskärmar men om någon har ett par liggandes så är jag intresserad ;D.  Fick ingen efterbild på framändan dock då jag givetvis sumpade min telefon på kuppen  :-X






Det var allt för denna gång. Har semester nu i 2v så tanken är att det ska bli fullt ös i garaget.
Har börjat lite lätt med trösklarna och även svetsat ett läckande avgasrör. Märkte även att det läcker mellan grenrör/topp och även mellan turbo/grenrör så där behövs det lite kärlek , funderar även på om ett megasquirt kan va nått att ha?  Funkar MS med "orginaltändning" dvs givare på svepet och signal från svänghjul? Tror nämligen han går aningen fett med dom blåa spridarna (s60R) och orginal lmm.
Bredbandslambda ska givetvis införskaffas och massa mer godis! 
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #10 skrivet: juli 03, 2017, 22:08:08 »
Bra jobbat! Ska bli kul att se hur bilen ser ut med golf läppen.

Ang MS så kan säkert Frej hjälpa dig där. Skicka ett PM till honom om han inte tittar in här.
Jag
Jag har för mig att MS inte stödjer renixens svänghjul utan du behöver isf byta till ett från en B230F med 60-2 tändning som alla LH har. De kanske har löst det med renixens tändning men det fungerade inte förut iaf. Är ju flera på forumet som kör MS så någon kommer säkert in och rättar mig 😊

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #11 skrivet: juli 03, 2017, 22:29:55 »
Ang renixen så är det problemet löst då jag kör lh2.4 redan så då borde det ju funka. Är helt nollad när det kommer till sprut skulle helst viljat haft en pnp härva av nått slag
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #12 skrivet: juli 04, 2017, 16:42:33 »
Precis blitt klar med trösklarna som fick ny färg vilket blev skitbra ;D. Tvättade bilen invändigt och utvändigt och putsade även rutorna med svinto vilket faktiskt fungerar.  Nu snackar vi alltså riktig svinto och inte stålull.  Och för er som undrar så ska rutan/orna vara torra och svinton likaså (den försvinner annars)  så en liten bit varar i princip föralltid.
Busenkelt bara svepa över rutorna och sen på med vax.

Tjejen fick låna vrålåket till jobbet för ett tag sen och hon kom knappt ut till 90vägen ( ca 1km)  innan hon ringde och ville att jag skulle köra passaten i fortsättningen årsmodell 13 bluemotion bör tilläggas, aldrig i livet svarade jag fortare än kvickt
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #13 skrivet: juli 08, 2017, 23:44:36 »
Precis blitt klar med trösklarna som fick ny färg vilket blev skitbra ;D. Tvättade bilen invändigt och utvändigt och putsade även rutorna med svinto vilket faktiskt fungerar.  Nu snackar vi alltså riktig svinto och inte stålull.  Och för er som undrar så ska rutan/orna vara torra och svinton likaså (den försvinner annars)  så en liten bit varar i princip föralltid.
Busenkelt bara svepa över rutorna och sen på med vax.

Tjejen fick låna vrålåket till jobbet för ett tag sen och hon kom knappt ut till 90vägen ( ca 1km)  innan hon ringde och ville att jag skulle köra passaten i fortsättningen årsmodell 13 bluemotion bör tilläggas, aldrig i livet svarade jag fortare än kvickt

Bra betyg när tjejen vill ta över gammelbilen  :D
Svinto på rutorna låter ju nuts  ??? Varför bättre än fönsterputs+trasa, bortsett att det låter mer mekaniskt effektivt med svinto då?

Angående MS så stödjer det sedan länge triggermönstret på 360. Kurre86 här på forumet körde/kör så. Fast han hade lite problem med triggermissar tror jag. Kolla hans tråd för mer info.
Själv kör jag MS sedan typ 13 år. Med vanlig trigger i fördelaren som kommer ifrån en Volvo 240. Skulle dock vilja få bort förmedlaren helt och köra trigger på veven (fram på remhjulet eller på svänghjulet) och 4 separata tändspolar direkt till stiften.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #14 skrivet: juli 09, 2017, 13:00:48 »
Ang svinton så har den en typ polerande effekt.  Fråga mig inte hur men det fungerar  :) finns filmer på YouTube där massor av folk gör det. Mina rutor blev skitnajs efter iallafall.  Kommer nog lägga de där med MS på hyllan för jag har ingen tid eller kunskapen att mappa skiten efteråt så jag kommer nog låta motorn vara som den är.
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #15 skrivet: juli 11, 2017, 13:32:20 »
Uppdate.  Har inte vart såhär missnöjd sen man fick mjuka paket i julklapp typ.  Monterade gti läppen idag och jag tycker de ser förjävligt ut på ren svenska.  Kan vara för att han är gubb-hög fortfarande eller så har jag vant mig vid utseendet orginal.  Tyckte de såg skitfränt ut med gti läpp men jag vet inte.



Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Scrape_

  • Gäst
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #16 skrivet: juli 11, 2017, 14:58:41 »
Tycker det ser helt okej ut, kanske måste ner mot backen lite, för att uppskatta den på rätt sätt :P

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #17 skrivet: juli 11, 2017, 20:04:43 »
Får helt enkelt se hur det blir med sänkfjädrar senare  8)

Vart och handlat lite idag också  ;D
Blev erbjuden ett MS1 v3.0 med bluetooth interface för 2500:- h-profil 4st för 2000:-
Dock köpte jag inget utav ovanstående utan köpte en innovate BB lambda istället.  Även den på tok för billigt med tanke på att den inte ens är använd  ;D.
Kliar mig fortfarande i skallen om mset då jag är sugen på MS men inte känner mig säker på inkopplingen.  ???
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #18 skrivet: augusti 06, 2017, 19:27:25 »
Tjenare gubbz vart tyst här ett tag nu och det har inte hänt speciellt mycket med bilen sen sist.  Dock har jag hämtat två olika uppsättningar på bromsar som "gothictheo" här på forumet mekkat ihop all heder åt den mannen by the way!.
Nåväl bilder är alltid roligare än text

360 OK vs Renault Mégane

Mégane skivor plus OK med nedsvarvade 360 nav
Dock är inte fästet för oket klart

Alfa Romeo brembo OK med alfa skiva

Fästet för brembo oket. Kommer nog köra på ranult setupen istället och bygga coilovers på dom blästrade fjäderbenen. 
Detta kommer dock ske i vinter enligt min plan och om någon sitter på ett par framskärmar till 360 så är jag intresserad.

Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #19 skrivet: augusti 06, 2017, 23:38:53 »
Oj här var det mycket bromsar på en gång!

Är det en 5-bult och en 4-bults lösning?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #20 skrivet: augusti 07, 2017, 05:47:18 »
Stämmer bra det Frej  8)
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #21 skrivet: augusti 10, 2017, 00:41:30 »
Stämmer bra det Frej  8)

Hur får man ihop ett nytt nav med ett 360-ben?!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #22 skrivet: augusti 10, 2017, 05:37:05 »
Hur menar du nu Frej?  ???
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #23 skrivet: augusti 13, 2017, 19:25:27 »
En liten uppdate.  Tycker det är väldigt dåligt ös här på forumet vart är folket?!. Nåväl tröttnade på gubb60ins höjd så vinkelharry åkte fram en sväng. Ska beställa sänkblock och coils senare dock


För er som är nyfikna på bromsarna så är detta första hindret om man vill köra med Renault megané skivor dvs navens diam är för stort för att passa i skivan



Problem löst nedsvarvat nav


Kommer eventuellt göra en guide på bromskonverteringen lite beroende på hur de lirar sen.



Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #24 skrivet: augusti 13, 2017, 22:14:49 »
Åhhh vilken fin hund! ;D Bilen är inte så dum den heller, gillar fälgarna skarpt.

Brandt

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #25 skrivet: augusti 13, 2017, 22:18:11 »
Tackar  ;D
Fälgarna är ett par mim Juventus 7x15
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #26 skrivet: augusti 13, 2017, 23:01:28 »
En guide om bromsarna kan va bra.
Eller lägga till i listan här http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5761.0

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #27 skrivet: augusti 14, 2017, 10:53:09 »
Tycker det är väldigt dåligt ös här på forumet vart är folket?!.

Facebook gruppen 300power tar över trafiken mer och mer tyvärr  :(


Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #28 skrivet: augusti 14, 2017, 15:52:47 »
Tycker det är väldigt dåligt ös här på forumet vart är folket?!.

Facebook gruppen 300power tar över trafiken mer och mer tyvärr  :(

Facebook kan inte ersätta ett forum. Finns ju ingen kategorisering ingen sökfunktion och allt gammalt bara fösvinner i flödet, så det blir en massa upprepningar när någon ställer samma fråga som någon annan ställt veckan innan.
Tycker det här börjat bli mera aktivitet på många forum nu när folk börjar inse att Facebook är skit.
En annan orsak som t.ex gjort att jag skrivit mindre på forum de sista åren är att man inte sitter vid datorn så ofta pga smarttelefonen, går snabbt och smidigt att kolla nyheter forum osv på mobilen, men jobbigt att skriva inlägg på mobilen. Jag är så gammal så ska jag göra ett inlägg med bilder eller länkar ska det göras med dator.

Detta inlägg skrev jag på mobilen och det var jäkligt jobbigt 😢

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« Svar #29 skrivet: augusti 14, 2017, 16:03:16 »
Håller med fb är skit men trafiken är hög.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor