Författare Ämne: Sixlar's Volvo 360GLT -83  (läst 60152 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 21/10-18
« Svar #80 skrivet: oktober 21, 2018, 20:43:43 »
Update!

I helgen monterade det nya hjullagret på bilen. Fick hjullagret i Torsdags så hämtade ut det efter jobbet och pressade det på lunchrasten på Fredag.
På Lördagkväll så monterade vi ihop bilen igen och smackade i nya packboxar till diffen.
Var tydligen en udda dimension med 38x58x10 packboxar, Momentum skulle ha 100kr/st+moms och fanns ej i lager. Hittade efter lite googlande på Rinab packboxar av dimension 38x58x11 för 29kr/st, tydligen relativt vanlig dimension till vevaxeln på många Honda-crossar :P
Beställde 4st packboxar så har jag till diffen på min 360 om dom behöver bytas någon gång, beställde även lite delar till brorsans moppe som han följer efter mig i skogen med ibland.

Packboxarna passade i alla fall perfekt, fyllde diffen igen då det rann ut lite efter demontering av gamla packboxar och nu så är diffen tät :)

Sen när det var gjort så sänktes bilen ner på backen och på Söndag vände vi bilen och byggde en adapterplatta för att montera 740-expansionskärl.
Varför undra ni då säkert? Jo för att original-kärlet på denna bil håller inte tätt och för att jag har 2st 740-kärl liggandes i mina gömmor ::)
Adaptern byggdes av en spillbit och två m6-muttrar, 360ins avluftningsslang passade perfekt och den grova slangen så passade 740ins perfekt.
Missade tydligen att fota det färdiga resultatet men plåtbiten blev lackerad mattsvart innan slutmontering.

Påfyllde sen lite kylarvätska och varmkörde bilen, märkte dock att kylsystemet ändå inte håller trycket så misstänker att kylaren läcker även den. Jobbigt då kylaren var tät när den satt i min bil :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 21/10-18
« Svar #81 skrivet: oktober 21, 2018, 20:44:42 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 21/10-18
« Svar #82 skrivet: oktober 21, 2018, 20:45:36 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #83 skrivet: oktober 22, 2018, 23:44:52 »
Hittar ni bara läckan på kylaren så går det klabba på kylartätning. Det har jag testat med gott resultat.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #84 skrivet: oktober 23, 2018, 05:43:06 »
Jo borde gå att löda också eftersom det är mässingskylare :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #85 skrivet: oktober 23, 2018, 19:15:30 »
Bygga bil är som att spela sällskapsspel. Ett steg fram och sen två steg bak. Keep up the good work!  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #86 skrivet: oktober 24, 2018, 00:19:13 »
Jo borde gå att löda också eftersom det är mässingskylare :)

Jag slängde just en som börjat glipa runt övre anslutningen. Men den var ganska kass i övrigt och kylde ingenting. Köpte ny för 1300 bagis från Tyskland.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #87 skrivet: oktober 24, 2018, 08:52:53 »
Bygga bil är som att spela sällskapsspel. Ett steg fram och sen två steg bak. Keep up the good work!  ;)

Jo ofta är det så, speciellt med gamla bilar.
Det ska jag, tack för komentaren :)


Jo borde gå att löda också eftersom det är mässingskylare :)

Jag slängde just en som börjat glipa runt övre anslutningen. Men den var ganska kass i övrigt och kylde ingenting. Köpte ny för 1300 bagis från Tyskland.
Jo köpte en ny till min 360 i vintras för att då ta min org-kylare till den här bilen som då visade sig utveckla ett läckage då vi flyttade över den.
Men får se hur vi gör brorsan har hittat en kylare till en gammal Skoda som kanske kan passa, då kostar en helt ny kylare 300kr istället för 1300 :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #88 skrivet: november 03, 2018, 23:58:30 »
Men får se hur vi gör brorsan har hittat en kylare till en gammal Skoda som kanske kan passa, då kostar en helt ny kylare 300kr istället för 1300 :)

Mycket bättre i så fall!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 27/1-19
« Svar #89 skrivet: januari 27, 2019, 21:09:57 »
Länge sedan sist, bilen har stått och blivit lagom snöig och isig. Tur det är avsevärt mycket mindre snö här uppe än förra året i allafall :P

Idag så tog vi in bilen, fick slita loss den med Passaten då den frysit fast i backen samt blivit ca 1dm packad snö runt bilen.

Sen fick den stå och tina av i någon timme innan vi monterade Saab 9000 torkararmar fram, detta för att jag hade 2st liggandes och för att dom har kraftigare fjäder så det blir mer tryck mot rutan så torkarbladen torkar bättre.

Sen så hämtade vi in 440 fälgarna som vi krängt på 175/65-15" dubbdäck på och monterade.
Fram så masserades fjäderskålarna med en mini-slägga, fick banka upp dom ca 5mm längst ut mot hjulen för att det inte skulle ta i.

Sen när hjulen bak ändå var loss så monterades nya bromscylindrar i trummorna då ena kolven i dom gamla hade rostat fast. Sen lufta bakbromsarna innan bakhjulen skruvades på.
Monterade även nya hjulmuttrar från Biltema som brorsan fått gratis, väldigt långa är dom så hade vi haft centrumkåporna till fälgarna hade det inte passat :P

Men vinterhjulen passade faktiskt bra och såg bättre ut än förväntat :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 27/1-19
« Svar #90 skrivet: januari 27, 2019, 21:10:36 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #91 skrivet: januari 30, 2019, 00:46:35 »
Kul tips med SAAB 9000 torkararmar  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #92 skrivet: januari 30, 2019, 05:23:59 »
Jo ibland blir man förvånad över vad som passar  :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« Svar #93 skrivet: februari 03, 2019, 20:56:54 »
Update!

I helgen så vart det inte att göra det som var planerat :P Hade planerat att bara byta styrväxel och slangnippel på 044-pumpen men blev istället att byta till Skoda Felicia-kylare  ::)

På Lördag så möttes vi av en pöl med kylarvätska på garagegolvet :( Har ju märkt tidigare att kylaren ej håller tätt så nu blev vi less och rev ut kylaren ur bilen.
Såg då väldigt tydligt att det läcker från påfyllningsanslutningen på kylaren samt märkte att anslutningen satt lite lös. Vid närmare titt så ser man att anslutningen har lossnat på ena sidan.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« Svar #94 skrivet: februari 03, 2019, 21:01:50 »
Putsade ren och värmde med min lilla gassvets från Jula och började löda.
Kollade sen om det vart tätt, det blev det inte så fick löda en gång till.
Kollade sen hela kylaren och hittade då läckage på övre kylaranslutningen samt mellan gavel och cellpaket.
Försökte då göra en tillfällig fix och löda kylaranslutningen bara, men tog slut syrgas i gassvetsen så såg då det som ett tecken på att ge upp på denna kylaren.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« Svar #95 skrivet: februari 03, 2019, 21:10:55 »
Hämtade då fram Skoda Felicia kylaren som brorsan köpt för 275kr på Autodoc :P

Totalmåttet på denna kylaren är samma som cellpaketet på 360-kylaren fast Skoda-kylaren är 32mm tjock medan denna 88as 360 kylare är endast 20mm tjock.
Skoda-kylaren är byggd så att kylvätskan åker genom kylaren i 3st "våningar", dvs kylvätskan åker fram och tillbaka i kylaren innan kylvätskan kommer ut.
360-kylaren så flödar kylvätskan bara rakt igenom från ena sidan till andra på hela höjden, inte alls effektivt.

Skoda-kylaren är även i aluminium som kyler bättre än mässing som 360-kylaren är byggd av.

Både jag och brorsan litar därför på att denna kylare kommer klara av att kyla B200an :)

Måttade sen dit kylaren lite snabbt, den ryms innanför frontplåten och går jättelätt att bygga fästen då den går att montera med 4st M6-gummikuddar från biltema.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« Svar #96 skrivet: februari 03, 2019, 21:17:29 »
Knåpade ihop lite snabba fästen. 2st fästen på ovansida där ett av dom skruvas fast med huvlåsets skruvar och det andra sitter med en nitmutter i kylarbalken.
På undersidan är det bara 2st 90° vinkelbitar som svetsats fast i frontbalken.

Avluftningsanslutning finns ej på denna kylare så den löste vid med en 1/8" npt givaradapter från biltema och kolkanister nippeln från ett 740 insug då denna nippel är 1/8" npt och 6mm slanganslutning.
Kapade sen av övre kylarslangen, den fick även kortas en bit för att få dit givaren samt få slangen från termostathuset till kylaren.

Nedre kylarslangen kapade vi sen av lite grann på men när vi monterade en Biltema universal-termokontakt med M22x1,5 gänga så blev det tight.
Hittade då i mina gömmor en nedre kylarslang från en 240 som kapades ner ca 20cm innan den blev perfekt ;D

Brorsan fixade även en avskärmning/luftstyrning till kylaren av ett gammalt skrivbordsunderlägg.
« Senast ändrad: februari 03, 2019, 21:30:42 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« Svar #97 skrivet: februari 03, 2019, 21:26:40 »
Här så tog vi en kort paus från kylarbytet och bytte styrväxel.
Ni kanske ser vilken som har suttit på denna bil sedan 1983 och ca 40k mil och vilken som kommer från min 88 som gått 24k mil ::)
Gummiskivan är totalt slut på 83ans styrväxel samt yttre styrleder är glappa, därför bytte vi hela styrväxeln istället då 88ans styrväxel hade fräsch gummiskiva och nya styrstag samt damasker.

Sen satte vi ljus på tillvaron med min nyköpta motorhuvslampa och hittade plats för 740-expansionskärlet och byggde ihop en slang mellan kylare och kärl med halva 360-expansionskärlslangen och halva 740-expansionskärlslangen och en rörbit som skarv i mitten :)
Kärlet ryms perfekt mot vänster fjäderbenstorn och har någon centimeter till godo mot motorhuven.

Bytte även jordkabel då original jordfläta var väldigt dålig. Hittade då en 740 jordkabel i mina gömmor, precis rätt längd samt med motorjord och chassijord i samma. Flyttade även chassijordpunkten från den rostiga batterihyllan till en av skruvarna till luftmängdmätar-tornet.
Tur man har mycket skrot sparat från diverse bilar ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« Svar #98 skrivet: februari 03, 2019, 21:29:45 »
Byggde sen ihop ett väldigt simpelt fäste till expansionkärlet. Inte alls noga hur det ser ut på denna bil då den ändå ser så risig ut ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 3/2-19
« Svar #99 skrivet: februari 03, 2019, 21:40:22 »
Byggde sen fästen till kylarfläkten och kopplade in denna.
Ett av fästena blev en 13,5cm lång rörbit fastsvetsad inuti stötfångaren, denna rörbit styr mot piggen på fläktkåpan och trycker den tight mot kylaren, tyvärr ingen bild på det fästet.

Sen fyllde vi kylarvätska och kollade efter läckage. Fick dra åt slangklamret till övre kylarslangen mot kylaren och sen var det tätt :)

Motorn är kanske lite piggare nu, låter åtminstone mindre plågad när den mekaniska fläkten är bortplockad. Däremot så märks det tydligt på tomgången när fläkten startar trots att den bara drar 11A :P

Blev några videos också.
Gassvaret:
https://youtu.be/cwu4YOBls6Q

Kylarfläkten startar filmat i motorrummet. Fläkten startar vid 1:26 och tar 28sek att kyla ner från 92°C då termokontakten aktiverar relät ner till 87°C då termokontakten slår ifrån
https://youtu.be/3zdOFfTPjcE

Kylarfläkten startar filmat på tempmätaren. Fläkten startar vid 1:26. Syns på tempmätaren att den sjunker då fläkten startar, sitter 87°C termostat i denna motor.
https://youtu.be/BDB2NjlPwE0

Och det var allt för denna helg, nästa helg är tanken att byta inlopssnippeln på 044an från en 8mm slanganslutning till en 12mm slanganslutning. Förhoppningsvis löser detta problemet att pumpen ibland skrålar som att den suger luft.
Blir även att knåpa ihop någon simpel plåtbit att fästa pumpen i istället för slangklammer i balken som den sitter med nu ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #100 skrivet: februari 04, 2019, 18:49:00 »
Bra jobbat!
Bra att ni i allafall försökte rädda den gamla kylaren.
Kul med tipset på den nya. Hade jag inte köpt en ny 360-kyl nyligen hade jag köpt en sådan och byggt dit.

Men luftstyrningen? Gör den mer nytta än skada? Den begränsar ju bara luftflödet genom kylaren. Eller är det meningen? Att fläkten ska styra flödet av/på så att oönskad luft som skulle kunna passera vid sidan av fläkten inte kommer in?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #101 skrivet: februari 04, 2019, 19:17:09 »
Tackar!

Luftstyrningen begränsar inte luftflödet till kylaren, den stänger för så att luften inte kan passera bredvid kylaren.
Luft vill alltid ta lättaste vägen och bredvid kylaren är lättare än genom kylaren ;)

Luftstyrningen är alltså bara en plastbit som är klippt till så att den täcker för allt runt kylaren förutom cellpaketet som är helt öppet mot inkommande luft, blir även senare att fixa luftstyrningar som håller tätt mot fronten också så att precis all luft som kommer in framför kylaren måste passera genom den.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #102 skrivet: februari 05, 2019, 23:16:53 »
Tackar!

Luftstyrningen begränsar inte luftflödet till kylaren, den stänger för så att luften inte kan passera bredvid kylaren.
Luft vill alltid ta lättaste vägen och bredvid kylaren är lättare än genom kylaren ;)

Luftstyrningen är alltså bara en plastbit som är klippt till så att den täcker för allt runt kylaren förutom cellpaketet som är helt öppet mot inkommande luft, blir även senare att fixa luftstyrningar som håller tätt mot fronten också så att precis all luft som kommer in framför kylaren måste passera genom den.

Aha då så!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #103 skrivet: februari 10, 2019, 09:36:29 »
Det var en bra upplysning att få veta att Skoda Felicia kylaren passar så bra. Om inte org. klarar av att kyla så får det bli en sån...

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #104 skrivet: februari 10, 2019, 20:07:46 »
Jo är ju riktigt bra pengar för en sån och verkar kyla riktigt bra för sin storlek :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 31/3-19
« Svar #105 skrivet: mars 31, 2019, 21:23:21 »
Kort update här!

Tog in denna bilen i Lördags och tänkte att nu jävlar ska bromsarna fixas.
Bromsarna har alltid varit dåliga i denna bil, dom tar inte förrän pedalen tryckts i botten.
Bromsarna fram kommer från min 88a så dom vet jag funkar korrekt.
Hjulcylindrarna bak är bytta och bromsbackarna är justerade så att trummorna precis går att lirka på.
Samtliga bromsslangar är bytta.
Bromsarna är luftade flera gånger.

Trots allt detta så blir det inte bromskraft förrän pedalen nästan tar i golvet.

Misstänkte då huvudcylindern så bytte till den jag sparat från 345an.
Luftade bromsarna ordentligt.
Ändå beter sig pedalen likadant.

Brorsan fick då snurra på hjulen medan jag bromsade. Frambromsarna blir det motstånd i takt med att pedalen trycks ner men bakbromsarna går friktionsfritt ända till just i botten och då nyper bakbromsarna fast.

Kom då på att det sitter ju en bromstryckregulator nere på rambalken just ovanför framvagnsbalken på vänster sida och denna reglerar bromstrycket till bakbromsarna.
Misstänker då att denna regulator kärvar.

Går ut i gömmorna och gräver fram bromstryckregulatorn från 345an och byter till den.
Lufta bromsarna ordentligt ännu en gång.
Trycker på pedalen långsamt neråt medan brorsan snurrar på hjulen, alla hjul bromsas direkt pedalen trycks ner och blir trögare och trögare ända till dom inte går att vrida längre :)

Skruvar på hjulen ordentligt och sänker ner bilen på backen.
Provkört lite på gården och bromsar en massa, bromsarna känns bättre och bättre för varje bromsning.

Äntligen fick vi ordning på det racklet :D


Sen backade jag in bilen och tömde tanken för att ta loss tankarmaturen och se hur det ser ut inuti tanken.
Ser relativt mycket smuts i botten på tanken men ser ej något annat som kan orsaka att pumpen skrålar så jävligt som den gör ibland.
Fyller i några liter bränsle och brorsan tjuvkopplar pumpen framme vid säkringen.
Ser ej att det skummar sig i tanken och "hinken" fylls upp med bränsle nästan direkt och håller sig full så länge vi kör pumpen.

Utesluter då att något inuti tanken orsakar oljudet från bränslepumpen.
Misstänker nu starkt att pumpen suger i sig en massa skit från tanken och detta begränsar flödet som gör så pumpen skriker.

Lösningen på detta får bli att leta reda på ett bränslefilter med 12mm anslutning för att använda som förfilter och hoppas det löser problemet, tyvärr verkar dom vara både svåra att få tag i och dyra  :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #106 skrivet: april 04, 2019, 00:05:20 »
Säg till vad du hittar för filter  :P

Bra jobbat med bromsarna! Skam den som ger sig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #107 skrivet: april 04, 2019, 07:15:25 »
Hittade faktiskt på Ebay från Kina, 30 micron filter med renglringsbart stålfilter.
Beställt 2st, en till denna bil och en till min, hoppas det passar :)
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F151206736389

Tack! Ja nog var det nära att ge upp men som tur är har jag lite delar i gömmorna att kasta på som sist verkade lösa problemet :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #108 skrivet: april 04, 2019, 21:47:22 »
Hittade faktiskt på Ebay från Kina, 30 micron filter med renglringsbart stålfilter.
Beställt 2st, en till denna bil och en till min, hoppas det passar :)
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F151206736389

Bra! Sen är det att få plats med det också.  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #109 skrivet: april 04, 2019, 22:03:21 »
Jo det är ju alltid det som är bekymret med dessa bilar :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 *Bilen såld*
« Svar #110 skrivet: juli 21, 2019, 10:16:23 »
Jahapp tråkig update men bilen har idag blivit såld.
Både jag och brorsan kände att det vore bättre att sälja denna än att fortsätta lägga tid och pengar på att försöka få den genom bes så när jag såg en snubbe på facebook som sökte en 360 så skickade jag ett meddelande och 24h senare var bilen borta.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #111 skrivet: juli 21, 2019, 18:55:17 »
Tråkigt men bra att den kommer till nytta!?

Vad blir det nu för brorsan att åka i då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #112 skrivet: juli 21, 2019, 20:01:28 »
Jo får hoppas nya ägaren gör något vettigt av den, han hade inte bestämt sig vad som kommer göras med den då jag frågade han vid försäljning.

Brorsan har en -91as Jetta 1,6TD som han kommer köra omkring i istället.
Däremot så är vi på jakt efter en fräsch 740/940 årsmodell 91-92 för att lägga ner en BMW M51D25 i som jag har ståendes i förrådet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #113 skrivet: juli 21, 2019, 21:33:35 »
Däremot så är vi på jakt efter en fräsch 740/940 årsmodell 91-92 för att lägga ner en BMW M51D25 i som jag har ståendes i förrådet :)

Det låter roligare än Jetta  ;)
Lycka till  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.