Författare Ämne: Förgasar rokie  (läst 8748 gånger)

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Förgasar rokie
« skrivet: september 26, 2017, 21:56:14 »
Hej ny på detta forum.
Vi har en 85:as 360 med B200K motor som rullat 10100mil.
Den har stått sedan 2011 och nu har jag sparkat igång den och var på besiktningen idag och hör och häpna men blanka papper!!

Till mina 2 problem just nu då.
Har en slang på förgasaren som slutar efter ca 30cm och jag kan ej hitta var den ska ansluta??
Kan visst inte bifoga bilder men klistrar in en länk        http://www.born-built-beauties.eu/assets/images/Solex_34-34_Cisac_Z11.gif
Är det svarta röret so sticker ut till höger i bild. där har jag denna slang ansluten??? tror själva grejen som går ner under har något med choken att göra?


Problem 2
Glädjen efter besiktningen blev kort då bilen på väg hen plötsligt bara dog. ca 10-15 sekunder senare gick den starta igen och köra lungt på 1:an å 2:an kanske 1-2 minuter sen dör den igen och så håller den på.
Min diagnos på detta är soppafiltret kan vara igensatt så jag ska byta detta då det var helt tomt då bilen stannar. men det sitter nån metallklump på botorn som bensinslangen går in igenom innan den passerar soppafiltret vad är det? bultad under insuget?
Hur svårt är det att byta soppaslangen hela vägen ill tanken? måste något demonteras eller räcker det att krypa under bilen?

Många frågor i första inlägget men man måste ju börja någon stans.



kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Förgasar rokie
« Svar #1 skrivet: september 26, 2017, 23:31:40 »
Slangen vet inte jag vad den är till för jag har bara haft en bil med b200k, de andra har haft B19 och B200E /F.

Metallklumpen är nog bränslepumpen.
Det går plastslang innuti ena rambalken bak till tanken, den här knappast något fel, men om du har luft i filtret tyder det på att den suger luft.  Under dynan i baksätet finns en svart plastlucka undet den hittar du andra änden av bränsleslangen så kolla där om det är sönderrostad slangklämma eller murken gummislang där.

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Förgasar rokie
« Svar #2 skrivet: september 27, 2017, 06:06:59 »
Tack för svaret!
Då ska jag kolla under baksätet ikväll efter jobbet. Kom även på att ja glömde skriva att då jag kört och stannar av å ex springer in å handlar och är borta i 10 min så luktar det väldigt med bensin i kupén kanske också kommer från baksätet och har med det hela att göra?

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Förgasar rokie
« Svar #3 skrivet: september 28, 2017, 22:05:04 »
Bytte alla soppaslangar i motorrummet idag och drog ut på en test runda och jo samma sak den går lite luddigt och dör plötsligt för att starta efter en lite stund. Men då ja bytte slangar torkade ja av den genomskinliga matarslanen och såg på tomgången att det kommer duktigt med luft nån stans på väg fram till pumpen. Så var hittar ja genomskinlig slang att dra i balken bak till tanken?
Finns det nån bra på Biltema eller ska man köra på den lite blåa soppaslangen på OKQ8?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Förgasar rokie
« Svar #4 skrivet: september 29, 2017, 17:25:15 »
Byt soppaslangen mellan plaströret och tankarmaturen också, om jag inte minns fel kommer man åt att byta den slangen genom att ta bort plastlocket på höger sida under baksätet.
Plaströret som går genom balken har jag endast varit med om blivit dåligt ifall man svetsat i balken eller att balken blivit ordentligt misshandlad.

Köp varken biltemas soppaslangar eller OKs blåa slang. Biltemas håller dålig kvalitet i gummit och OKs genomskinliga blir stenhård när det är kallt. Köp svart armerad soppaslang av god kvalitet på t.ex OK, Mekonomen, BDS, Swedol.

Om du ska dra nytt rör så köpt 8mm kopparrör på biltema och montera bredvid balken med gummiklädda klammer och nya svarta bränsleslangar av god kvalitet, men som sagt sällan plaströret blir dåligt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Förgasar rokie
« Svar #5 skrivet: september 29, 2017, 21:38:41 »
Nu har jag bytt rubbet hela vägen och först verkade luftproblemen var borta men ett stopp på testrundan så var det åter så ja misstänkte att tankarmaturen var skrot. Monterade lös den och den var i tipptopp skick!
Men jag la märke till att utlopps röret inte var helt runt utan ovalt. Så ett mindre slangklammer å drog ordentligt och nu "ta i trä"🌲 så verkar det som boven i dramat är borta. Men nu har ja bra soppaslang hela vägen oxå. Ska bara investera i ett bättre filter än Biltemas för 19 spänn.