Författare Ämne: Vinterbil 340gl 88. Lite blandningsstrul!EVO1  (läst 156082 gånger)

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #280 skrivet: mars 22, 2010, 23:00:14 »
Jag har haft en riktit rolig dag i dag... NOT.
Efter att motorn är ur så har jag konstaterat att vev och block är skrot.
3ans lager har skurit och gått med runt.... så nu letar jag B23 bottedel.

Nån har stulit takvingen på 945an.... å Folksam har 2000kr i självrisk... vad är meningen med försäkring???

Jag har blivit omplacerad på jobbet till ett riktigt skitställe.... Fick just beskedet... Jag är måttligt nöjd!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #281 skrivet: mars 22, 2010, 23:42:00 »
fan det lät inte som en roligt dag precis :-\

vad är du ute efter för block riktigt b23 eller b230
har 2st en b23e en med 405topp k kam och en vanlig
men lite långt att åka och hämta kanse
men du kan få köpa billigt

Old Volvo's never die, they only go faster!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #282 skrivet: mars 23, 2010, 01:15:23 »
fan det lät inte som en roligt dag precis :-\

vad är du ute efter för block riktigt b23 eller b230
har 2st en b23e en med 405topp k kam och en vanlig
men lite långt att åka och hämta kanse
men du kan få köpa billigt



det är B23 med Mstakar osv jag är ute efter.... Sandviken är en bit från göteborg.... Hur långt har du till ludvika?
Eller kan du bussgodsa en B23 botten?
« Senast ändrad: mars 23, 2010, 01:34:57 av gothicteo »
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #283 skrivet: mars 23, 2010, 11:58:56 »
fan det lät inte som en roligt dag precis :-\

vad är du ute efter för block riktigt b23 eller b230
har 2st en b23e en med 405topp k kam och en vanlig
men lite långt att åka och hämta kanse
men du kan få köpa billigt



det är B23 med Mstakar osv jag är ute efter.... Sandviken är en bit från göteborg.... Hur långt har du till ludvika?
Eller kan du bussgodsa en B23 botten?

ja jag har drygt 13 mil till ludvika inte så farligt långt ca 2timmars bilfärd
vet inte va det kan kosta att skicka en på bussgods heller
Old Volvo's never die, they only go faster!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #284 skrivet: mars 23, 2010, 12:33:54 »
Jag har lovat bilder på raset så att ni kan hjälpa mig med analysen men jag kommer inte åt servern att lägga upp dom på....

Jag funderar på vilken färg den nya motorn ska få..... Just nu är det Gul eller Orange. Vad tror ni?
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #285 skrivet: mars 23, 2010, 12:38:09 »
haha dom färgena satt jag och funderade på och jag tror jag kommer köra på orange bara för att vara ovanlig har redan haft en kawagrön motor så gillar när det sticker utt i ögonen när man öppnar huven eller som jyllskar brukar säga alltid retar det nån ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #286 skrivet: mars 23, 2010, 13:15:31 »
haha dom färgena satt jag och funderade på och jag tror jag kommer köra på orange bara för att vara ovanlig har redan haft en kawagrön motor så gillar när det sticker utt i ögonen när man öppnar huven eller som jyllskar brukar säga alltid retar det nån ;)

Ok då kanske vi ska göra gemansam sak!!! Vad ska du ha för spes på din motor?
Jag tänker köra med 531a V-kam och resten orginal...
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #287 skrivet: mars 23, 2010, 20:29:04 »
skickade ett block till göteborg med schenker en gång, kostade 500:- inte så farligt tycker jag
Bra, bättre, bredast

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #288 skrivet: mars 23, 2010, 23:36:50 »
haha dom färgena satt jag och funderade på och jag tror jag kommer köra på orange bara för att vara ovanlig har redan haft en kawagrön motor så gillar när det sticker utt i ögonen när man öppnar huven eller som jyllskar brukar säga alltid retar det nån ;)

Ok då kanske vi ska göra gemansam sak!!! Vad ska du ha för spes på din motor?
Jag tänker köra med 531a V-kam och resten orginal...

ja jag kommer köra med 531 och vx3 sen kommer resten bli helt orginal möjligen lämnar iväg toppen på portning vi får se hur tiden räker till för ska den fullt körbar den 24/4 så fast jag kommer åka med b230et block sen efter jag får råd ska det i med lite störa ventiler oh kkk29 ska få plats nånstans
Old Volvo's never die, they only go faster!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #289 skrivet: mars 26, 2010, 12:40:23 »


Kolla klockan i bakgunden!











Hjälp mig att annalysera felet! Så att jag inte gör det igen.
jag gissar på något med oljepumpen eftersom det är tort på vissa ställen....




Titta vad fint det blev!!! Jävla tattare som inte ser skilnad på mitt å ditt! å så vill folksam ha 2000kr i självrisk... Jag blev nästa mer surför det!


Jag har fått paket!!!

En takvinge eller nått.....

Den ska få nya fästen och bli smalare!


Vad kan detta nu vara då??? Avlopp i motorummet???

Eller inlopp för små kaniner???

Nej nu vet jag hus för Blue man group!!!


Flänsar!!!!

10 st av varje.... ( Vissa är redan bokade)
Priser 200 för 4an, 150 till turbon och 300 för 2 till vitblocks6an.... Kantakta via PM.

Så det var nog allt för i dag!
« Senast ändrad: mars 26, 2010, 12:46:48 av gothicteo »
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #290 skrivet: mars 26, 2010, 18:14:53 »
Blue Man Group  ;D

Tack för fredagsupdate! Blir hett med den takvingen  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #291 skrivet: mars 26, 2010, 20:04:21 »
Det ser ut som blästersand som vi pratade om  :'(
"don't buy it if you can build it!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #292 skrivet: april 02, 2010, 12:04:10 »
Min gode vän Jonas "Taz" har jobbat på ny motor åt mig!
Såhär skriver han!

Topp-packningen såg finfin ut! släppte i ett stycke! Även vattenkanalerna ser fantastiska ut.



Stakarna togs loss... Lager såg fina ut.


Föreslår att oljetryck till tubon tas längst fram i blocket (se oljekanalen som går fram från oljetrycksgivaren)
Har plockat ur pluggen som sitter med insex där orginal (därav hålet i slutet på kanalen). Hydroscand får fixa en oljeslang för dig?




Testade också hela den långa kanalen som går från oljefiltret och bak (där oljetryck till turbon tas orginal)
det är öppet hela vägen så man skulle kunna borra upp oljetryck till turbon på orginalplats om man vågar....
Sköljer man ordentligt borde det vara hur lungt som helst... Fast lite merjobb i sammanhanget!


Sågat bort skräp med rakblad på överdelen..


skydd i blocket vid borrning av oljereturen.


Borrad 10mm... En hel del kvar, men ändå en bra bit påväg!

Ska städa bort mer packningar imorgon kväll... Har inga vettiga borr i större dimension så det kan behöva köpas!

Mvh. // Taz
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #293 skrivet: april 02, 2010, 12:45:26 »
Härligt med "ny" motor :D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #294 skrivet: april 02, 2010, 12:51:59 »
skönt så du kan få ihop bilen igen :)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #295 skrivet: april 02, 2010, 14:50:52 »
Härligt med "ny" motor :D

Japp... Skam den som ger sig!!!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #296 skrivet: april 03, 2010, 21:35:13 »
Den killen verkar akta sig för att få skit i motorn  ;)
Skönt med kompisar som kan ställa upp!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #297 skrivet: april 06, 2010, 06:15:56 »
Nu när vi skruvat ihop en ny motor har vi hittat ännu ett fel. Den pumpen jag satte dit var 8mm högre i huset vilket gör att pickupppen låg mot botten i tråget. dvs fick svåra sugproblem. Nu har vi kollat så att den kan snorkla olja utan problem.
Var det nån mer än jag som inte visste att det var skillnad på pumphusen???

I dag ska jag innhandla slang från Hydroscand om inte rörgubbarna här på jobbet kan fixa samt en frostplug.
Kvar att göra är även att borra vidare på oljereturen. Den är just nu 16mm å ska upp till 20 och 24mm.
När det är gjort.... Plan torsdag så ska motorn i så teoretisk provstart i helgen eller borjan av nästa vecka!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #298 skrivet: april 06, 2010, 19:14:16 »
Nu när vi skruvat ihop en ny motor har vi hittat ännu ett fel. Den pumpen jag satte dit var 8mm högre i huset vilket gör att pickupppen låg mot botten i tråget. dvs fick svåra sugproblem. Nu har vi kollat så att den kan snorkla olja utan problem.
Var det nån mer än jag som inte visste att det var skillnad på pumphusen???

I dag ska jag innhandla slang från Hydroscand om inte rörgubbarna här på jobbet kan fixa samt en frostplug.
Kvar att göra är även att borra vidare på oljereturen. Den är just nu 16mm å ska upp till 20 och 24mm.
När det är gjort.... Plan torsdag så ska motorn i så teoretisk provstart i helgen eller borjan av nästa vecka!

hur menar du pumphuset skiljer på för sätt? från 360 pump och vanligt b230pump eller?
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #299 skrivet: april 06, 2010, 20:27:07 »
har för mig att jag har läst att det finns någon högkapacitets pump som ska vara lite högre.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #300 skrivet: april 06, 2010, 20:32:22 »
har för mig att jag har läst att det finns någon högkapacitets pump som ska vara lite högre.

Det kan ju stämma! Då borde den sitta på turbon.... Gör inte mitt mistag då pojkar!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #301 skrivet: april 06, 2010, 20:35:59 »
Alla pumpar på B230 är ju högre än den vi har i B200.... Bara att svetsa om pickupen. Eller har jag missuppfattat allt? Kör du med plåttråg eller original B200?

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #302 skrivet: april 06, 2010, 20:44:43 »
Alla pumpar på B230 är ju högre än den vi har i B200.... Bara att svetsa om pickupen. Eller har jag missuppfattat allt? Kör du med plåttråg eller original B200?

Det stämmer inte för att den pumpen jag har nu kommer från en B230F som suttit i en 240.
Vi har vridit på mellanaxeln för hand å den pumpar ut olja vid oljefiltret så det ska funka!
Jag kör med alutråget....
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #303 skrivet: april 06, 2010, 20:55:16 »
Om ni nötter följer lite trådar här på forumet så har det varnats om pumpen vid minst 3 tillfällen ! Både av mej Haak och nån till.
Det är bara motorer med kolvkylning som har den stora pumpen org  :-* Det går bra att använda den till alutråg om pickupen
kortas ca 10-15mm.
« Senast ändrad: april 06, 2010, 20:56:58 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #304 skrivet: april 06, 2010, 20:58:31 »
okej ja tog det säkra före de osäkra och satte dit pumpen från min gammla 360 så det ska funka på min motor
Old Volvo's never die, they only go faster!"

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #305 skrivet: april 06, 2010, 20:58:46 »
För pumen på min B230E passade inte ihop med alutråget. Men nu har Peter rett ut det hela så =)

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #306 skrivet: april 06, 2010, 21:11:24 »
Tja då har vi ju hittat anledningen till att min motor gick åt skogen,.... Jag läste för lite på forumet :-[
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #307 skrivet: april 08, 2010, 21:15:51 »
Rapport från garaget!
Motorn är i och på plats.... Ska bara koppla allt. å montera saker!
Bilder kommer på måndag då arbetet fortskrider.
Uppstart måndag kväll!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #308 skrivet: april 08, 2010, 21:17:47 »
får vi hoppas det går bättre dena gång då
Old Volvo's never die, they only go faster!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #309 skrivet: april 08, 2010, 21:22:58 »
får vi hoppas det går bättre dena gång då

Ja går det åt skogen nu så åker B200F maskinen i igen.... Den är orörd!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #310 skrivet: april 08, 2010, 21:28:19 »
ja samma för mig funkar det inte nu så åker de i en orginalmotor
Old Volvo's never die, they only go faster!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #311 skrivet: april 12, 2010, 19:40:47 »
Nu är bilen ihop igen (stöt å lampor är kvar) och allting inkopplat.
Den startade jätterfint och jag har oljetryck som jag ska!

Däremot går den inte rent!
Jag har saabs röda spridare och 3 bar bränsletryck.
Jag pratade med Peter och han tyckte att jag skulle byta till 340ins orginalspridare.
Vad är det för CC på dom?

Jag är jättenöjd nu efter alla missöden!
Om jag ska köra etanol kan jag då köra med mina röda spridare.
Behöver jag tillsatssprut då? Hur mycket kan jag ladda??? Målet är 0,8bar är det lungt?
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #312 skrivet: april 12, 2010, 19:56:32 »
Originalspridarna är på 220 CC på 3 bar har jag för mig.

När du kör etanol kommer du kunna köra med saab spridarna. Ska du ladda 0,8 så är nog tillskottssprut att rekomendera då jag är rätt säker på att du kommer ha bottnat LMM vid det laddtrycket och då hänger inte orgsprut med. Rätt mig om jag har fel någon =) och med till skottssprut så ska 0,8 vara helt lugnt, motorn klarar en hel del mer.

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #313 skrivet: april 12, 2010, 20:02:58 »
Ok om jag sätter i 220cc spridarna och kör på 3 bar bränsletryck. Klarar jag att ladda 0,4 då?
Eller ska jag sätta i 300cc spridare?
Jag ska nog sätta i LH2.4 till sommaren och då få i turboboxar.
Men så länge kan jag ju köra med det som sitter. Jag vill ju ha ut bilen å testa den lite innan nästa stora operation!

Till helgen är det folkracepremär... så jag har många bollar igång just nu!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #314 skrivet: april 12, 2010, 20:34:35 »
vart ska du köra då vi har tyvärr inte folkrace premieär fören 8maj

och b200 spridarna flödar 218cc vid 3bar
Old Volvo's never die, they only go faster!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #315 skrivet: april 12, 2010, 20:39:32 »
vart ska du köra då vi har tyvärr inte folkrace premieär fören 8maj

och b200 spridarna flödar 218cc vid 3bar

Ok B230F flödar 214.... Frågan är hur motorn går med 300cc spridare från en B234f och fall jag kan ladda 0,4bar utan att det går sönder saker.

Jag ska köra i Borås i helgen.... Kom och titta ni som kan! Det är min första riktiga tävling så vänta er inte att jag vinner!!! Och ja jag är lite nervös!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #316 skrivet: april 12, 2010, 20:55:59 »
Går den orent med Saabspridarna (CC??) så är det väl bara att byta till original och testa nu i början då. Om du inte kan justera bränsletrycket?
I vilka lägen går den orent? Och verkar det som att den går för fett?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #317 skrivet: april 12, 2010, 21:20:29 »
Gör så att du kopplar in en lambdamätare så kommer du ju se ifall spridarna räcker till för 0,4 bars laddtryck. Tips är ju att skaffa en ställbar BTR =)

Dahlan144 jag avrundade bara uppåt 2cc gör inte någon direkt skillnad.... =)

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #318 skrivet: april 12, 2010, 21:51:52 »
men b234f spridarna flödar dom med bara 218cc vid 3bar så du vet skickar länk här med massa spridar uppgifter
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Old Volvo's never die, they only go faster!"

gothicteo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
SV: Vinterbil 340gl 88. Nya planer!EVO1
« Svar #319 skrivet: april 12, 2010, 22:07:40 »
Generellt är de spridare som sitter på Volvos motorer högohmiga, med ett viktigt undantag. De som sitter på rödblocksmotorer med turbo (B230ET/FT/FK) är lågohmiga.
Högohmiga:
-830, -831 och -968 (12 Ohm)
Volvo 740/760 B-230F/B-280E/F Bosch 0 280 150 734 Ljusbrun? 203cc/min 3 bar
Volvo 740 B230F Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar
Volvo 740 GLT 16V Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar
Volvo 850 AWD T BOSCH 0 280 150 759 ? 229cc/min 3 bar
Volvo 850 R BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar
Volvo 850 Turbo/T5 20V BOSCH 0 280 150 785 ORANGE 310cc/min 3.8 bar
Volvo T5 -99 BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar
Volvo T5 99- BOSCH 0 280 155 830 BLÅ 391cc/min 3,8 bar
Volvo 2,4T/2,5T 00- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar
Volvo T6 99- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar
Volvo V70R 00, S60/V70 R 03- BOSCH 0 280 155 968 GRÖN 465cc/min 3,8 bar

SAAB 2,3 turbo BOSCH 0 280 150 431 RÖD 358cc 3 bar

Lågohmiga:
Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 335 Turkos 300cc/min 3 bar
Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 357 Turkos 300cc/min 3 bar
Volvo 760 turbo Bosch 0 280 150 355 Turkos 300cc/min 3 bar
Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar
Volvo 780 B-280E Bosch 0 280 150 725 172cc/min 3 bar
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!