Längesen det mekades nu, OCH besiktades. Jag har till på torsdag på mig att ombesikta.
Ikväll gjorde jag en fin insats på bilen. Bytte spindelled utan specialverktyget som ser ut som en gaffel, utan att ta bort hjulet och utan att hissa upp bilen (nästan)
Bytte spindelled på ca 30 minuter.
Hade smörjt med rostlösare på muttern till spindelleden flera dagar i förväg. Den lossade fint. Bult och mutter som håller spindelled i länkarm var sedan bytet av fjäderben väl insmorda med kopparpasta
Svängde fullt på hjulet så att jag kom åt spindelleden framifrån utan att ta bort hjulet.
Drog ur hastighetsmätarwiren ur fjäderbenet och la den åt sidan på ett säkert ställe.
Lossade spindelledens mutter en bit.
Satte ett plattjärn och ett järnspett i spänn mellan fjäderben och mutter/bult på spindelleden och tryckte till. Då lossnade spindelledens kona fint från hålet i fjäderbenet.
Skruvade av muttern helt och tog isär spindelled och länkarm.
Tack vare att fjäderbenet lutar och ingen handbroms finns på framhjulet fick jag lägga en förlängare som stopp under däcket för att inte fjäderbenet med hjul skulle lägga sig ned och bilen över.
Dit med nya spindelleden, gick nästan dit men fjäderbenet hade nu lämnat bilen lite så att jag inte fick ihop det utan att hissa lite i bilen. Hade jag varit uppmärksam på detta hade nog domkraften fått vila i allafall
Drog fast spindelleden ordentligt, fick lyfta med domkraften under för att konan skulle erbjuda erforderligt motstånd så att muttern gick att dra åt utan att hela leden snurrade.
Stoppade i hastighetsmätarwiren igen.
Släppte ner bilen.
Mycket nöjd, nu är det bromsskivebyte som sista grej innan ombes. Undrar vad som ska jävlas då eftersom det gick så bra ikväll!?
Bildbevis på bil på mark utan spindelled: