Författare Ämne: Portning för 300power medlemmar  (läst 46477 gånger)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Portning för 300power medlemmar
« Svar #40 skrivet: februari 23, 2006, 21:04:32 »
:D helt glad är jag!!! hela jag! hade glömt bort detta toppen erbjudanade och ska bara kolla på olika sätt att skicka toppen så ringer jag nog dig sen hasse66!!!

ps det är ingen dålig sponsring du ger oss student trimmare
hej gustav jo man tackar det är ju det vi i klubben är till för jag har nu fått redheads topp han börjar jag med sen blir det nästa på tur ps fråga hur han gjore med frakten!! hur som helst jag tar en i taget det går bra att lista sej på min klubblista om man säger så typ pm a mej sen får ni veta var på listan ni står åter igen tack för gott förtroeende ska göra mitt bästa åt er
360 turbo forever

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: februari 25, 2006, 15:40:55 »
då va den iväg då..=)
360 Hybrid MKII

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: februari 26, 2006, 13:22:55 »
Öh när på dygnet kan man ringa dig hasse?
tänkte fråga lite om vilka kammar och sånt som du rekomenderar till din portning. för max effekt och vad man får ut med tex din portning k-kam och 2mm planad topp
och vad man förlorar på att inte har extraktor grenrör  och supervass kam
om man räknar på att toppen klarar 175-180 med dessa
« Senast ändrad: februari 26, 2006, 13:24:38 av GustavT »
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #43 skrivet: februari 26, 2006, 13:36:40 »
mira-fräser du dina toppar hasse?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #44 skrivet: mars 14, 2006, 17:37:19 »
Jeg er sugen på og få toppen min planet og portet. Bare synd det er så langt! :(
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: mars 26, 2006, 19:30:27 »
Goda nyheter pojkar.
Hasse har nu fixat så vi kan få iordning lite "sämre" toppar så de får nästan isamma prestanda som en 531 eller 405.
Snacka mer med han om detta så får ni den info ni söker.

Får min topp imörra så då kan man kanske börja meka lite till helgen..=)
360 Hybrid MKII

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: april 04, 2006, 22:47:15 »
Portar du enbart volvotoppar, eller går det att skicka en B14 topp också? I så fall kanske det vore läge att spara toppen från 343:an :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: april 05, 2006, 08:27:18 »
hej stormen jag tar alla toppar som har med 340/360 att göra läs  på inläggen jag gjort så vet du hur det går till i runda drag visst jag fixar din topp  glöm inte att göra rent den  ta loss alla onödiga detaljer som väger en massa då kostar det inte så mkt i frakt   OCH  RING MEJ INNAN    så jag vet vem som står på tur telnr finns på forumet     mvh hasse
360 turbo forever

caferacer

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: augusti 18, 2006, 09:49:47 »
Hallo Hasse.
Jeg lurte på om hvilken topp jeg burde ha sendt til deg.530 el405? Hvor mye effekt forskjell vil jeg få på de to forskjellige alt?Eller lønner det seg ikke å porte en 530 når man kan sette på en orginal 405?Har en 92mod 230!Den med nedsenket stempel.Går det bra å kjøre med boch jetronic sprut?Har hørt noe om at den følger kun til 160hk eller er det den mekaniske spruten.Jeg tenkte jeg skulle ha inn vx-kam eller kg3.Hvilken vil du anbefale?Tenkte også jeg skulle kjøpe et ektraktor grenrør.Hvor mye effekt vil jeg få med dette oppsettet?Har du noen råd og tips for dette oppsettet?

DU må unnskylde mitt enormt dårlige svenske ordbruk.Det er visst norsk.Håper du forstår?!
Mvh.caferacer

Loy

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: mars 18, 2007, 09:36:29 »
hopplansa!! det var inte ill må jag säjja hejjåhå vilka priser jomenvist!!,,

fan frågan är väl bara vad som blir gjort och till vilken nytta han bubblar ju bara volvo orginalkamma, är ju inget under i effekt direkt:-)

b234k

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: mars 23, 2007, 02:22:13 »
hAHA ;D
Jag blir så lycklig!!!!
skoj skoj!
är gärna med på en sån deal!!!!
skriv mer detaljer bara!!!
eller jag fattar ändå inte vad det betyder så skriv hur många hk man får och om det blir några nackdelar(typ med bättre flöde blir det mer bränsle och dyrare att köra!!)

men fan vad bra fixat mefistofeles!!!!
du är grym

turbo forever just det nä jag mena bara att livet börjar vid 120+ ja du trimning e kul när man vet hur det går till det finns många sätt ..jag har haft detta som kul hobby bara volvomotorer tar jag på mej man ökar flödet,,gashastigheten verkningsgraden i en motor om man gör det på rätt sätt vill du veta mer säg bara till jag ska prova att förklara puuh jössesarma fingrar jaja..    så här kan man göra en variant,,,,,  

jag ser över motorn1,,2kontrollerar om topp varit planad ,3 beräknar önskad gashastighet efter kundens önskemål typ av användning4,,gata ,,bana,,streetrace etc..kriterier för att kunna göra ett bra jobb är följande,,,,,,,,motorn ska inte dra mer olja än normalt om så gör byt motor eller renovera  kolvringar lager etc
,,det blir en hel del pengar då kan jag lova
nästa sak att ta med i beräkningarna är bränslekostnaden det finns olika sätt att köra på det vet alla som har provat haahaa,,kul i plånboken hugaligen så e fallet .meen!!! om man kör normalt så kan det bli billigare ochså jag vet av egen erfarenhet men då bör man ta det lite lungt med gasen hehehe
sedan har vi kam axlarna det finns olika typer där med jag har några typer som jag varmt rekomenderar om man vill ha vridet lite längre utan att det säger sluurrp i tanken jag talar bara lite här om olika vad gäller volvos egna som ni kan finna på skroten om ni vill eller i olika motorer yeees nu kör vi om ni inte fattar fråga vår guru mefistofeles haa där fick du  mefistofeles kirrar du detta hör av dej om du får konstiga frågor -------

a kam=10.50 lyft snäll duration bra över hel registret finns i flesta förgasar bilar  =A MOTOR   nästa är  E MOTOR där finns olika mekanisk insprutning =D KAM=CA 11 I LYFT  NGT vassare iacceleration bra flöde typ glt modellerna denna ger bra vrid finns i b21e b23e  ,,nästa kam är V KAMMEN WOW MKT GOD KAM  den finns i740/940gle modellerna insprutning mekanisk
denna kam är roligast att ha om du har el insprutning  hurra nu händer det grejor detta är följande 11,35 insug 11,35avgas mkt bra som turbo kam även vanlig360 med insrutning kul bus effekt infinner sig men då byter man avgas systemet fullflödes yihaa ca15-20 hk beroende på motorns kondition puuuh mina fingra glöder hoppas ni förstår lite nu hör gärna av er om ni vill ha hjälp mefistfeles vet mina nr vi höres gasa ha det glatt       hasse66 turbo for ever

Tjena hasse!.
Bara undrar hur det kommer dig att du är så billig!?.Har hållit på lite med dragracing jag å kommer ihåg att mats appelgren (äpplet) ville ha typ 7papp för min gamla 531 topp med portning efter hans "Matematik",ventiler å planing å timo ville ha närrmare en tia för samma arbete.Sen hörde jag med äpplet om mina gamla edelbrock performer toppar till 350in jag har å han babblade om en 10a per topp.Visserligen så är ju äpplet erkännt en utav europas bästa motorbyggare och timo är fruktansvärd på volvo han.Men jag menar du går ju nästan back på dina affärer?.700:- är ju en spottstyver för 2 dagars arbete (även om det är fruktansvärt generöst!!=)).Skulle uppskatta om du kunde fördjupa dej lite om hur det kommer sig jag!=).MVH//fredde

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: mars 23, 2007, 21:34:24 »
Tjena hasse!.
Bara undrar hur det kommer dig att du är så billig!?.Har hållit på lite med dragracing jag å kommer ihåg att mats appelgren (äpplet) ville ha typ 7papp för min gamla 531 topp med portning efter hans "Matematik",ventiler å planing å timo ville ha närrmare en tia för samma arbete.Sen hörde jag med äpplet om mina gamla edelbrock performer toppar till 350in jag har å han babblade om en 10a per topp.Visserligen så är ju äpplet erkännt en utav europas bästa motorbyggare och timo är fruktansvärd på volvo han.Men jag menar du går ju nästan back på dina affärer?.700:- är ju en spottstyver för 2 dagars arbete (även om det är fruktansvärt generöst!!=)).Skulle uppskatta om du kunde fördjupa dej lite om hur det kommer sig jag!=).MVH//fredde

Du kan inte jämföra äpplen och päron, Hasse gör ingen raceportning för 700:- utan en uppsnyggning av gutskägg med mera. Dessutom är han snäll. Han ger oss på forumet rabatt för att vi skall bli sugna på att anlita hans arbete och sen går pengarna till klubbkassan för att vi skall kunna hitta på trevliga saker tillsammans, det är grundtanken. Hasse är en sann entusiast!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: mars 27, 2007, 10:01:30 »
jag ska säga er att det inte är något konstigt med det

jag har sen länge  haft diskutioner med  bla  mefistofeles om att vi skulle hjälpa till med diverse saker så att det kunde komma in pengar till klubb kassan

jag tjänar inte ngt på detta hur dumt det än låter

men det finns vissa på forumet som inte för står detta

utan skiter i att stå för överens kommelsen vad priset av jobb betyder utan skiter i att betala då dom tror att dom ska få JÄTTE HÄSTAR gratis

NEJ  jag gör detta för att många inte har råd att betala dett pris som det faktist kostar  att trimma en topp   TIDEN    ja det är mkt tid   sen tvättning   slipning polering  skrapning mm så att jag gjorde  denna tjänsten  va för att alla skulle ha råd att kunna få en    LITE MERA effekt utan stora kostnader   hitils har jag gjort 4 toppar i klubben utan att ngn har betalat för detta vilket gör att klubben blir utan pengar    som va tänkt att användas till

EX VIS träffar  grillkvällar  klubbmaterial dekaler mm så därav

så lägger jag ner en del tid på klubben för att vi skulle kunna bli en legal klubb som exvis 200klubben m flera klubbar

men eftersom det finns dom som inte gör rätt för sej utan  pratar strunt och skyller på på att dom sa det mm

så blir klubben lidande  inte jag   så nu vet ni varför det står

bara för klubbens medlemmar    jag kan säga så här

jag har egen firma egen maskin hall min tim peng ut till kund är 565.- +momsen  räkna så får ni se om ni har råd då  näää just det  jag bjuder på detta till klubbens medlemmar för att vi ska kunna göra ngt skoj i hop

SÅ LIGGER DET TILL!!!!!

har jag glömt ngt mefisto????
360 turbo forever

Haans

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: mars 27, 2007, 12:04:09 »
Usch vilken dålig stil att inte betala!
Det är bra hasse, det behövs fler som du, du vill ju bara väl!
Skulle vara kul med en klubbträff, men det krävs ju att alla engagerar sig! Jag kommer att kontakta dig anående portning, kommer även att betala direkt till dig, så kommer pengarna fram iaf!

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: mars 27, 2007, 22:22:43 »
ja det vore ju kul   du ringer när du får tid   svarar jag inte så ring senare    lättast att nås efter 7 på kvällen    

HASSE
360 turbo forever

b234k

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: mars 27, 2007, 23:19:29 »
jag ska säga er att det inte är något konstigt med det

jag har sen länge  haft diskutioner med  bla  mefistofeles om att vi skulle hjälpa till med diverse saker så att det kunde komma in pengar till klubb kassan

jag tjänar inte ngt på detta hur dumt det än låter

men det finns vissa på forumet som inte för står detta

utan skiter i att stå för överens kommelsen vad priset av jobb betyder utan skiter i att betala då dom tror att dom ska få JÄTTE HÄSTAR gratis

NEJ  jag gör detta för att många inte har råd att betala dett pris som det faktist kostar  att trimma en topp   TIDEN    ja det är mkt tid   sen tvättning   slipning polering  skrapning mm så att jag gjorde  denna tjänsten  va för att alla skulle ha råd att kunna få en    LITE MERA effekt utan stora kostnader   hitils har jag gjort 4 toppar i klubben utan att ngn har betalat för detta vilket gör att klubben blir utan pengar    som va tänkt att användas till

EX VIS träffar  grillkvällar  klubbmaterial dekaler mm så därav

så lägger jag ner en del tid på klubben för att vi skulle kunna bli en legal klubb som exvis 200klubben m flera klubbar

men eftersom det finns dom som inte gör rätt för sej utan  pratar strunt och skyller på på att dom sa det mm

så blir klubben lidande  inte jag   så nu vet ni varför det står

bara för klubbens medlemmar    jag kan säga så här

jag har egen firma egen maskin hall min tim peng ut till kund är 565.- +momsen  räkna så får ni se om ni har råd då  näää just det  jag bjuder på detta till klubbens medlemmar för att vi ska kunna göra ngt skoj i hop

SÅ LIGGER DET TILL!!!!!

har jag glömt ngt mefisto????

Ok,DU verkar vara en jävligt snäll å seriös prick du iaf!=).Inte betalt!?,Vilka förbannade idioter rentutsagt!.Ni kanske borde kasta ut svinen från klubben då e?.

Sen tänkte jag höra med dej om det går att evetuellt skicka ner en 16-ventilstopp till dej får portning och hur mkt du tar extra för byte + inslipning av ventiler å ca 2 mm´s planing?.Nu vet jag ju inte riktigt hur jag skall göra då jag ej har bestämt mej för om jag skall åka med lr utan överladdning då jag både har ett par volvo turbo´s och en sats mahle högkompskolvar med tillhörande stakar ligga nya i kartong *Beslutsamhetsångest*=).

Haans

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: mars 28, 2007, 01:01:15 »
ja det vore ju kul   du ringer när du får tid   svarar jag inte så ring senare    lättast att nås efter 7 på kvällen    

HASSE

Jupp, hör av mig när jag får lite tid över. Jobbet tar så mkt på en.
Men jag får försöka att orka/hinna ringa dig :P

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: april 17, 2007, 18:05:05 »
Klappar händerna för dig Hasse som gör detta för oss!!!!
Men det verkar som det är dax att införa förskotts betalning
om det nu går till så här  :'(
Kommer nog själv att försöka skicka min topp till dig efter den
varit på besök hos Timo och betalar gärna föris för denna
super tjänst du ställer upp för oss medlemmar.
360 goes beyond :-)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
SV: Portning för 300power medlemmar
« Svar #58 skrivet: juni 09, 2007, 16:43:16 »
vill bara säga att snart är den nya  verkstaden klar med alla typer av maskiner instalerade   då får ni komma in med era önskemål

tyvärr har jag haft mkt att göra och   dom som sket i att göra rätt för sej kommer  att bli uthängda på forumet om inte skärpning kommer inom snar framtid 

ni pajar bara för er själva inom klubben då det går tillbaka som träff material  korvmojjen mm för oss i klubben....

jag har informerat mefisto och frej om denna dåliga moral......men  ni som vill får hjälp framöver ändå    och jo bilen är under uppbyggnad....
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: juni 09, 2007, 18:00:19 »
vill bara säga att snart är den nya  verkstaden klar med alla typer av maskiner instalerade   då får ni komma in med era önskemål

tyvärr har jag haft mkt att göra och   dom som sket i att göra rätt för sej kommer  att bli uthängda på forumet om inte skärpning kommer inom snar framtid 

ni pajar bara för er själva inom klubben då det går tillbaka som träff material  korvmojjen mm för oss i klubben....

jag har informerat mefisto och frej om denna dåliga moral......men  ni som vill får hjälp framöver ändå    och jo bilen är under uppbyggnad....

Tack för infon Hasse!

Fahlgren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: juni 17, 2007, 14:53:27 »
Inte för å va så, vill inte såga nån. men det verkar som om många här inne skulle behöva läsa på lite om motorer och trimning innan ni lägger era pengar på nå delar.

För det första, den stora grejen är bränsle och tändläge, ni kommer att bli förvånade då ni ser hur 2 grader på rätt ställe ger enorma skillnader i körbarhet och effekt.Iaf sen ni bytt ut lite grejer.  Sen ang kammar, skillnaden mellan a-kam och v-kam är 2 hk på topp i en b230E..129 vs 131. så förvänta er inga stora skillnader som ibland beskrivs! Skulle jag sugtrimma en 230 så skulle jag satsa på en vass eftermarkskam /H-kam , porta främst avgassidan på en 405/531 och sen ett extraktor. Då blir det effekt om styrsystemet/tändningen  hänger med, men sugtrimma är DYRT om man vill a stora skillnader!  :-\

Att porta en sån topp på avgas, slipa till insug, och slipa in ventilerna tar minst 2 kvällar för mig iaf, ska man jobba med f-rummen också så blir det mer såklart. så om hasse66 gör jobbet för ca 50:- i timmen, och det blir bra, så ska ni skatta er lyckliga  ;D

/Johan
242 cab- 76
v70 Tdi -99

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: juni 17, 2007, 20:59:12 »
Inte för å va så, vill inte såga nån. men det verkar som om många här inne skulle behöva läsa på lite om motorer och trimning innan ni lägger era pengar på nå delar.

Att porta en sån topp på avgas, slipa till insug, och slipa in ventilerna tar minst 2 kvällar för mig iaf, ska man jobba med f-rummen också så blir det mer såklart. så om hasse66 gör jobbet för ca 50:- i timmen, och det blir bra, så ska ni skatta er lyckliga  ;D

/Johan

Först vill jag säga till dig Fahlgren att du borde läsa hela tråden, där kan man snappa upp att Hasse inte tar ~50:-/timme som du räknat ut utan 0:-/timme eftersom han gör detta för klubbens kassa, inte sin egen!

För det andra så är det ingen total portning i ordets rätta bemärkelse, mer en uppsnyggning och förfining av befintliga kanaler. Men detta får Hasse ta för jag är inte insatt i portningens värld.

Till Hasse66 har jag en önskan, för din och övrigas skull skulle det vara bra med en tydlig och enkel lista på vad för arbete som läggs ned på toppen vid denna "tjänst" du erbjuder klubbmedlemmarna för klubbens ekonomiska vinning! Det har varit många missförstånd kring detta.

Mvh Frej

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: juni 17, 2007, 23:09:41 »
ja du ska få veta hur det går till frej  tråkigt nog så tror många att det ger hemska stora effekter

men som sagts tidigare så ger mi n typ av trimmning effekt och hyffsad ekonomi

sen som jag sagt tidigare så är inte topp effekten det intresanta UTAN vrid momentet på tiden runt 2500 varv till ca 4500 varv och ni som inte nu vet vad jag pratar om kan sluta bry er

detta göres    1  ventiler och förbrännings rum görs så det kan flyta mera gas per varv utan ngn topp eller begränsning

sen ta bort så mkt gjut skägg som bara man kan komma åt  DETTA gör att du får högre gas hastighet på samma varv tal samt bättre fyllnads grad på motorn UTAN att behöva  gasa som en idiot vilket ger bra bränsle ekonomi

vi pratar lambda nu   det stökiometriska förhållandet vad gäller bensin kontra luft som ger effekt per varv på motorn ock vrid momentet

inga hysteriska trimningar på höga varv den typen av trimning låter jag andra ta doch så skiter jag i vad ni andra skriver   för jag har haft volvo i 22 år kan den motorn utan och innan sen tror jag dom flesta vill ha en bra effekt till billig bensin förbrukning utan att tömma tanken vid varja rödljus

och vem vill ligga på 5000 varv för att få toipp effekt varje gång  inte jag i allafall  så ni som undrar så läs dom gamla trådarna vad gäller  kammar och dyligt  det som volvo säger gäller original toppar med skräp i utan bearbetning i rummen hk  i katalogerna kan justeras upp med ca 12procent om man gör dessa enkla justeringar vad gäller bensin  gnista komp mm

jag blir  förvånad vad dåligt ni följer olika inlägg tro detta är 7 gången jag förklarar hur effekt och förbrukning  följs åt på en ottomotor   

SKÄRPNING NU!!!!!!     tack för ditt inlägg om trimmning på forumet FREJ

hoppas dom läser på lite mera nu      H
360 turbo forever

Fahlgren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: juni 18, 2007, 01:39:47 »
ja du ska få veta hur det går till frej  tråkigt nog så tror många att det ger hemska stora effekter

men som sagts tidigare så ger mi n typ av trimmning effekt och hyffsad ekonomi

sen som jag sagt tidigare så är inte topp effekten det intresanta UTAN vrid momentet på tiden runt 2500 varv till ca 4500 varv och ni som inte nu vet vad jag pratar om kan sluta bry er

detta göres    1  ventiler och förbrännings rum görs så det kan flyta mera gas per varv utan ngn topp eller begränsning

sen ta bort så mkt gjut skägg som bara man kan komma åt  DETTA gör att du får högre gas hastighet på samma varv tal samt bättre fyllnads grad på motorn UTAN att behöva  gasa som en idiot vilket ger bra bränsle ekonomi

vi pratar lambda nu   det stökiometriska förhållandet vad gäller bensin kontra luft som ger effekt per varv på motorn ock vrid momentet

inga hysteriska trimningar på höga varv den typen av trimning låter jag andra ta doch så skiter jag i vad ni andra skriver   för jag har haft volvo i 22 år kan den motorn utan och innan sen tror jag dom flesta vill ha en bra effekt till billig bensin förbrukning utan att tömma tanken vid varja rödljus

och vem vill ligga på 5000 varv för att få toipp effekt varje gång  inte jag i allafall  så ni som undrar så läs dom gamla trådarna vad gäller  kammar och dyligt  det som volvo säger gäller original toppar med skräp i utan bearbetning i rummen hk  i katalogerna kan justeras upp med ca 12procent om man gör dessa enkla justeringar vad gäller bensin  gnista komp mm

jag blir  förvånad vad dåligt ni följer olika inlägg tro detta är 7 gången jag förklarar hur effekt och förbrukning  följs åt på en ottomotor   

SKÄRPNING NU!!!!!!     tack för ditt inlägg om trimmning på forumet FREJ

hoppas dom läser på lite mera nu      H

Du säger att du öppnar upp f.rummen? hur mycket då? antar att du inte planar över 2 mm. 5cc i f.rummen ger ju ca 0,5kg mindre i grundkompa.

Vad gör du på avgas/insug på säg en 530 eller en 531? Personligen skulle jag ta det väldigt lugnt med insug på en moderat trimmad sug-230. det är avgas som är proppen, ser ju ut som om ingengörerna rökt på när dom designat avgas. brukar öppna upp avgas ner mot styrningen, man får ta det lugnt i taket, då det endast är ca 5mm tjockt till vattenkanal där..

sen en motor som drar bäst mellan 2500 till 4000 rpm, blir inte spec rolig att köra, . det roliga är ju att känna att den bara "drar mer å mer upp mot varvstoppet" vrid vid 2000rpm kan man ha när man ska dra husvagn.

sen är jag inte med vad du menar ang att det stökiometriska förhållandet (14,7:1 lambda 1) ger mest effekt? eller mena du så? jag mappar mot lambda 0,85 eller 0,80 om man vill va safe, detta vid vridmax, något magrare vi maxeffekt. runt lambda 1,05-1,10 på tomgång ger fina värden för bes. ligger annars runt lambda 1 vid vanlig körning. men som vanligt, har man ingen BBlambda så e de läsa tändstift och en van "ryggrad" som gäller.. nåja, detta är hur JAG gör, anrda kanske gör annars!

Ang. förbrukning, trimmar man bilen så gör man det i 100% av fallen för att man vill ha mer å köra med, å så kommer mna ju självklart å utnyttja de nyfunna hästarna. känner man att man vill snåla så e de väl bara å hålla igen. inte går maskin märkbart dyrare bara för att man portat toppen  och monterat extraktor..hästarna måste ju komma till av nånting = mer soppa!

Menar inte å va spydig eller otrevlig, otroligt trevligt initiativ å bjuda klubben på detta, men vill gärna att du utvecklar vissa saker lite mer!
« Senast ändrad: juni 18, 2007, 01:42:26 av Fahlgren »
242 cab- 76
v70 Tdi -99

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: juni 18, 2007, 06:23:20 »
Hasse66: Tack för ditt svar!

Fahlgren: Kul att du hittat klubben då du verkar ha bra med erfarenhet av att mappa och trimma en rödmotor!

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: juni 18, 2007, 17:30:25 »
jo det är så att man kan trimma som en dåre och som en som vill ha vridet tidigare exvis

sen vad gäller insugs sidan att ta upp ca 1,5 mm runt om ger bra vrid längre ner i registret  du sparar ca 200 varv som kan användas på många sätt

titta på hur volvosss motorer provas vid vilka varvtal jo 5500

det är inte där du vill ha effekten utan vid normala tider som typ 3500-4500 där man oftast ligger vid normal körning

jag har provat runt på ca ett 30 tal toppar och funnit att bara snygga till insuget låt säga ca 1,5 mm större   sen som du sa runda upp avgas sidan för det finns mkt effekt att hämta där och  men du måste ha mottryck när det gäller sugmotor  våra motorer är av typen crossflow i topparna

och att bara börja fila kan bli bra men att mäta sej fram pöå varje topp

har gett mej en hyffsad typ av topp som har tuidigare vrid samt att effekten ligger längre med och  sen har flera sagt att bilen drar mindere vid sansad körning några har sparat bort i mot en deciliter per mil

och som sagt det finns lika många vägar som ideer om trimning därav mi n ide att få ut min tanke till er alla hur lätt och svårt det är att få effekt på ett billigt sätt...
360 turbo forever

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
« Svar #66 skrivet: januari 09, 2008, 17:45:08 »
Jag är överlycklig över att du gör detta hasse! :D perfekt för oss med lite sämre ekonomi (studenter). jag undrar bara i fall du fortfarande är aktiv i sommar -08? ska då jobba mig galen och hoppas att ha råd att uppgradera 360n ordentligt och vill då väldigt gärna ha mer effekt i min b200f ;) bor i alingsås (4 mil från gbg) så jag drar med stor sannorlikhet dit själv och lämnar den så du garanterat får pengarna. MVH Isak
En gång 300, alltid 300!

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: mars 20, 2008, 22:51:37 »
HEJ ALLA BOYS  jo jag lever har hus  garage verkstad  hund  och snickar bod

2 360 volvos på tomten ombyggda så jo jag e på ännu har ej haft tid att va på forumet pga allt jobb med huset

och jag har som sagt en 360 evo trallala som väntar på att få rulla ev i sommar sen en 360 gls  med 200k motor som e trfimmad som  ja just det mer häst hehehehe!!!!!!!

bilder kommer snart kör mobil länk på nätet så det tar lite tid i bland men

till alla gamla polare så gäller som tidigare

maila eller  ring  mej    OBS NYTT NUMMER!!!!!

0320 48901 priser e som tidigare samt     frågor går nu via klubben  eller

mail 2         snuttan.23@hotmail.com     ok   att ring till klockan 2100 på kvällarna      som sagt jag lever och frodas....
360 turbo forever

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: mars 21, 2008, 05:14:54 »
sagt jag lever och frodas....

Välkommen tillbaka... :) Denna tråd, saknar dig! ;) :) /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1362.120
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
« Svar #69 skrivet: mars 21, 2008, 17:30:53 »

2 360 volvos på tomten ombyggda så jo jag e på ännu har ej haft tid att va på forumet pga allt jobb med huset

och jag har som sagt en 360 evo trallala som väntar på att få rulla ev i sommar sen en 360 gls  med 200k motor som e trfimmad som  ja just det mer häst hehehehe!!!!!!!

bilder kommer snart kör mobil länk på nätet så det tar lite tid i bland men

till alla gamla polare så gäller som tidigare

maila eller  ring  mej    OBS NYTT NUMMER!!!!!

0320 48901 priser e som tidigare samt     frågor går nu via klubben  eller

mail 2         snuttan.23@hotmail.com     ok   att ring till klockan 2100 på kvällarna      som sagt jag lever och frodas....
Härligt :) hör nog av mig i sommar då.
En gång 300, alltid 300!

tjipp

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: april 10, 2008, 20:06:49 »
sedär ja.. kanske dags å skruva av en topp då! =) man har ju extraktor å allt nuförtiden!

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #71 skrivet: juni 16, 2008, 12:05:18 »
Hur gick det med portningen?  ::)
är det någon som fått en topp portad än?

jag är intresserad men hasse66 svarar inte på PM  :-\

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!