ja du ska få veta hur det går till frej tråkigt nog så tror många att det ger hemska stora effekter
men som sagts tidigare så ger mi n typ av trimmning effekt och hyffsad ekonomi
sen som jag sagt tidigare så är inte topp effekten det intresanta UTAN vrid momentet på tiden runt 2500 varv till ca 4500 varv och ni som inte nu vet vad jag pratar om kan sluta bry er
detta göres 1 ventiler och förbrännings rum görs så det kan flyta mera gas per varv utan ngn topp eller begränsning
sen ta bort så mkt gjut skägg som bara man kan komma åt DETTA gör att du får högre gas hastighet på samma varv tal samt bättre fyllnads grad på motorn UTAN att behöva gasa som en idiot vilket ger bra bränsle ekonomi
vi pratar lambda nu det stökiometriska förhållandet vad gäller bensin kontra luft som ger effekt per varv på motorn ock vrid momentet
inga hysteriska trimningar på höga varv den typen av trimning låter jag andra ta doch så skiter jag i vad ni andra skriver för jag har haft volvo i 22 år kan den motorn utan och innan sen tror jag dom flesta vill ha en bra effekt till billig bensin förbrukning utan att tömma tanken vid varja rödljus
och vem vill ligga på 5000 varv för att få toipp effekt varje gång inte jag i allafall så ni som undrar så läs dom gamla trådarna vad gäller kammar och dyligt det som volvo säger gäller original toppar med skräp i utan bearbetning i rummen hk i katalogerna kan justeras upp med ca 12procent om man gör dessa enkla justeringar vad gäller bensin gnista komp mm
jag blir förvånad vad dåligt ni följer olika inlägg tro detta är 7 gången jag förklarar hur effekt och förbrukning följs åt på en ottomotor
SKÄRPNING NU!!!!!! tack för ditt inlägg om trimmning på forumet FREJ
hoppas dom läser på lite mera nu H
Du säger att du öppnar upp f.rummen? hur mycket då? antar att du inte planar över 2 mm. 5cc i f.rummen ger ju ca 0,5kg mindre i grundkompa.
Vad gör du på avgas/insug på säg en 530 eller en 531? Personligen skulle jag ta det väldigt lugnt med insug på en moderat trimmad sug-230. det är avgas som är proppen, ser ju ut som om ingengörerna rökt på när dom designat avgas. brukar öppna upp avgas ner mot styrningen, man får ta det lugnt i taket, då det endast är ca 5mm tjockt till vattenkanal där..
sen en motor som drar bäst mellan 2500 till 4000 rpm, blir inte spec rolig att köra, . det roliga är ju att känna att den bara "drar mer å mer upp mot varvstoppet" vrid vid 2000rpm kan man ha när man ska dra husvagn.
sen är jag inte med vad du menar ang att det stökiometriska förhållandet (14,7:1 lambda 1) ger mest effekt? eller mena du så? jag mappar mot lambda 0,85 eller 0,80 om man vill va safe, detta vid vridmax, något magrare vi maxeffekt. runt lambda 1,05-1,10 på tomgång ger fina värden för bes. ligger annars runt lambda 1 vid vanlig körning. men som vanligt, har man ingen BBlambda så e de läsa tändstift och en van "ryggrad" som gäller.. nåja, detta är hur JAG gör, anrda kanske gör annars!
Ang. förbrukning, trimmar man bilen så gör man det i 100% av fallen för att man vill ha mer å köra med, å så kommer mna ju självklart å utnyttja de nyfunna hästarna. känner man att man vill snåla så e de väl bara å hålla igen. inte går maskin märkbart dyrare bara för att man portat toppen och monterat extraktor..hästarna måste ju komma till av nånting = mer soppa!
Menar inte å va spydig eller otrevlig, otroligt trevligt initiativ å bjuda klubben på detta, men vill gärna att du utvecklar vissa saker lite mer!