Författare Ämne: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden  (läst 70736 gånger)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #200 skrivet: augusti 04, 2021, 21:49:16 »
Nu är jag lite trött på bilfan... Enligt tankmätaren körde jag slut en halv tank på 40km väldigt lugn körning. Sedan efter att jag tankat var bilen stendöd, var en kabel till generatorn som kommit lös, skuffade igång bilen och kom ca 20m före den igen betedde sig som att bensinen var slut, gissar att den nya bränslepumpen gett upp. Blev bogsering hem för 220€. Kul.


oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #201 skrivet: augusti 05, 2021, 10:44:49 »
Jag kopplade i kabeln som lossnat till generatorn och laddade batteriet en liten stund och sedan hoppade bilen till liv som inget nånsin hade hänt. Så bränslepumpen verkar nog fungera.

Nu när jag lite hunnit tänka på saken så antar jag att då generatorn slutade ladda så åt lampor och bränslepump upp batteriet tills spänningen var för låg för pumpen att gå. Och därför betedde sig bilen som att bränslet var slut efter att jag skuffat igång den.

Måste skaffa en spänningsmätare så jag märker om det händer igen. Och så måste jag ta en titt på kabeln till generatorn, det är inte första gången den hoppat lös.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #202 skrivet: januari 02, 2022, 00:06:27 »
Har bilen fortsatt fungerat?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #203 skrivet: januari 18, 2022, 19:29:05 »
Har bilen fortsatt fungerat?

Har egentligen inte gjort något med bilen sedan i somras, endast kört den ut och in ur garaget några gånger då jag behövt utrymmet. Tillökning i familjen samt andra hobbyer har gjort att det inte funnits tid eller ork över för bilen.

Men planer, drömmar och mål finns ännu.  ;D

I något skede skall ju bakvagnen renoveras till samma grad som fram. Allt för det finns hemma på hyllan redan. Jag hade tänkt göra det den här vintern, men började lite leka med tanken om att kolla över växellådan ( egentligen helt onödigt) och potentiellt byta diff före. Antingen en torsen eller möjligtvis en lsd( har sett att det dykt upp någon lsd diff till 360 på ebay).

Jag funderar också på att försöka bygga ihop ett par coilovers till 360 från ett par billiga FK coilisar jag har över från brukisen + ett par 360 fjäderben.

Och så har jag lekt lite med tanken att bygga en till motor, bara för att det är roligt. Men kan inte riktigt bestämma mig för om det skulle bli en b230 eller b200.

Och så har jag ju speeduino projektet att ta tag i något skede, skulle vara lättast att göra i samband med bygge av ny motor, men får se.

Och så måste jag se över avgasrörssituationen. Nya 2,5tums röret är lite onödigt högljutt, och jag tror att det har och göra med att det kanske inte blir 100% tätt, det låter så iaf. Skulle behöva lägga in en flex joint för att lite hjälpa röret att passa helt. Men så har jag även problem med att melllandämparen är såpass stor att den tar i kanten till garagegolvet då jag skall köra in bilen, jag kan inte ens backa in bilen längre. Och ljuddämparen är nästan helt fast i karossen redan... Så quick fix blir väl att byta tillbaka till orginalröret.

Och så skall jag nog byta ut backluckan i något skede, jag har en i mycket bättre skick liggandes. Men den måste målas först.
« Senast ändrad: januari 19, 2022, 09:17:15 av oFriman »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #204 skrivet: januari 22, 2022, 14:56:01 »
Haha brist på tidsfördriv har du då inte!

LSD till 360? Det får du gärna länka här om du hittar igen!

En fråga angående motorval: Varför välja B200 före B230?

Men kul att höra att bilen och du finns kvar på forumet ännu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #205 skrivet: januari 22, 2022, 18:22:50 »
Haha brist på tidsfördriv har du då inte!

LSD till 360? Det får du gärna länka här om du hittar igen!

En fråga angående motorval: Varför välja B200 före B230?

Men kul att höra att bilen och du finns kvar på forumet ännu!


Lyckas inte hitta den nu, är nog många månader sen jag såg den senast. Men det var en begagnad "HOR" lsd diff till 360 som dök upp till salu först i Österrike och sedan i Estland om jag minns rätt . Båda gångerna var priset ca 1400€ vill jag minnas.

Min tanke är att b200orna är billigare (ofta dubbelt billigare än en b230 om man följer priset på skrotarna här i Finland) och räcker mer än väl till vad gäller effekt om man turbokonverterar. Och jag har ju en extra b200, samt att det är ju lite "annorlunda" då många ändå väljer att byta till b230 då de trimmar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #206 skrivet: januari 24, 2022, 19:18:26 »
Aha ja en "HOR"-diff är en riktig enhörning! Frågan är om man kan hitta lameller till dem.

Aha. Ja med turbo blir det ju lite annorlunda.
Då förstår jag att du överväger B200.

I Sverige får du både B200 och B230-motorer för småpengar. Sen kan man ju ha otur att hitta någon som är sliten i loppen mm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #208 skrivet: januari 26, 2022, 17:54:29 »

LSD finns på hyllan:
https://www.classicswede.co.uk/Quaife_5_Speed_Torsen_Limited_Slip_Diff_LSD/p1733344_17458453.aspx

Jo tack, har sneglat på den sedan jag började med projektet, och nu ångrar jag väldigt mycket att inte jag köpte den före brexit ;D
« Senast ändrad: januari 26, 2022, 18:10:54 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #209 skrivet: januari 27, 2022, 06:23:20 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #210 skrivet: januari 27, 2022, 06:39:35 »
Var "HÖR" diffen hette, och nu är den uppe på ebay igen till ett lite rimligare pris. https://www.ebay.com/itm/VOLVO-340-360-5speed-LSD-SPOOL-OEM-HOR-LSD-SUPER-RARE-/144386322513?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=710-127635-2958-0

Wow!
Men en nackdel med den ser ut att vara samma små veka drev som i en originaldiff?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #211 skrivet: januari 27, 2022, 06:43:30 »
Coolt! Tredje HÖR diffen jag hört talas om sedan jag började med 300-or tror jag...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #212 skrivet: januari 28, 2022, 21:22:03 »
Update dags, har inte så mycket att komma med,  men något iallafall.

Jag släpade hem ett blästerskåp i sommras som jag själv knåpat ihop för många år sedan med aldrig använt. Placeringen av fönstren i skåpet var inte riktigt optitimala så satte genast kapen i det och gjorde om dem. Jag passade även på att ge skåpet ett lager färg.

Vet inte om jag kommer behålla skåpet eller ge bort det då det tar väldigt mycket utrymme och är kanske inte sist och slutligen så jätte användbart, det mesta skulle gå lika bra att göra med stålborste i borrmaskinen. Men kan vara riktigt användbart till att snygga upp delar vid nästa motorbygge.

« Senast ändrad: januari 28, 2022, 21:24:34 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #213 skrivet: januari 28, 2022, 21:24:52 »
Hittils har jag endast testat blästra några enstaka delar, men är ganska nöjd med resultatet. Jag är rätt nöjd med pistolen och kompressorn jag har gällande hur effekitvt den blästrat, dock verkar det vara väldigt petigt med slangen och munstycket för att plocka upp sanden, så det är ganska svårt att hålla ett konstant flöde av sand.

Jag testade blästra den gamla difflagerhållaren som har en del former och var svår att försöka få ren. Till vänster är en ny för att se skillnaden i nyansen efter blästringen. Måste hitta någon bra färg att måla aluminium delar mer efter blästring.

Jag provade även blästra ett gammalt smutsigt difflock, jag tvättade int ens av det före. Överrasknade bra tog blästern, det den lämnat kvar skulle jag säga är en blandning av smuts och olja som olja som inte riktigt vill flyga bort, om man konsentrerar blästern på dem så flyttar de sig sakta frammåt på kåpan bara.
« Senast ändrad: januari 28, 2022, 21:34:17 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #214 skrivet: januari 28, 2022, 21:25:10 »
Och så blev jag nyfiken på hur motorn jag plockade ut bilen såg ut så började jag riva den.

Jag hade förväntat mig en motor i väldigt dåligt skick, då resten av bilen också var det och jag har ingen aning om kilometertalet på denna motor. Men hittils verkar det ganska lovande.

Toppen var välidgt fin, inte alls grova avlagringar. Och jag tror bestämt att den blivit planad relativt nyligen, För den har fräsha planingsmärken, och ingen korrosion runt vattenkanalerna vad jag kunnat hitta ännu iallafall.

Cylinderloppen var inte heller så tokiga, där finns missfärgningar som jag är lite osäker på, men jag känner inte av dem med nageln, så skall väl bara okej med en honing bara.

Måste ännu inspektera bottendelen, men om allt verkar okej så kommer jag nog högst antagligen att bygga denna motor istllet för en b230.
« Senast ändrad: januari 28, 2022, 21:42:54 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #215 skrivet: januari 31, 2022, 20:36:22 »
Har forstatt riva ner motorn, inget direkt märkvärdigt ännu, lagrena såg alla helt okej ut, inte några djupa skråmor, endast fläckar av slitage i vestakslagren. Har också spenderat några timmar med att tvätta och avfetta blocket, samt gav det en snabb honing bara för att se om allt verkar okej.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #216 skrivet: januari 31, 2022, 20:38:32 »
Och råkade även dyka upp ett par högtalare till fotutrymmet på ebay, då kunde jag inte hålla mig. ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #217 skrivet: februari 04, 2022, 15:18:25 »
Skönt att ditt nya motorbygge inte bjöd på några hemska överraskningar när det gäller skicket.

Kul med äkta Volvo Sound vid fötterna  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.