Författare Ämne: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden  (läst 87657 gånger)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #200 skrivet: augusti 04, 2021, 21:49:16 »
Nu är jag lite trött på bilfan... Enligt tankmätaren körde jag slut en halv tank på 40km väldigt lugn körning. Sedan efter att jag tankat var bilen stendöd, var en kabel till generatorn som kommit lös, skuffade igång bilen och kom ca 20m före den igen betedde sig som att bensinen var slut, gissar att den nya bränslepumpen gett upp. Blev bogsering hem för 220€. Kul.


oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #201 skrivet: augusti 05, 2021, 10:44:49 »
Jag kopplade i kabeln som lossnat till generatorn och laddade batteriet en liten stund och sedan hoppade bilen till liv som inget nånsin hade hänt. Så bränslepumpen verkar nog fungera.

Nu när jag lite hunnit tänka på saken så antar jag att då generatorn slutade ladda så åt lampor och bränslepump upp batteriet tills spänningen var för låg för pumpen att gå. Och därför betedde sig bilen som att bränslet var slut efter att jag skuffat igång den.

Måste skaffa en spänningsmätare så jag märker om det händer igen. Och så måste jag ta en titt på kabeln till generatorn, det är inte första gången den hoppat lös.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17024
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #202 skrivet: januari 02, 2022, 00:06:27 »
Har bilen fortsatt fungerat?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #203 skrivet: januari 18, 2022, 19:29:05 »
Har bilen fortsatt fungerat?

Har egentligen inte gjort något med bilen sedan i somras, endast kört den ut och in ur garaget några gånger då jag behövt utrymmet. Tillökning i familjen samt andra hobbyer har gjort att det inte funnits tid eller ork över för bilen.

Men planer, drömmar och mål finns ännu.  ;D

I något skede skall ju bakvagnen renoveras till samma grad som fram. Allt för det finns hemma på hyllan redan. Jag hade tänkt göra det den här vintern, men började lite leka med tanken om att kolla över växellådan ( egentligen helt onödigt) och potentiellt byta diff före. Antingen en torsen eller möjligtvis en lsd( har sett att det dykt upp någon lsd diff till 360 på ebay).

Jag funderar också på att försöka bygga ihop ett par coilovers till 360 från ett par billiga FK coilisar jag har över från brukisen + ett par 360 fjäderben.

Och så har jag lekt lite med tanken att bygga en till motor, bara för att det är roligt. Men kan inte riktigt bestämma mig för om det skulle bli en b230 eller b200.

Och så har jag ju speeduino projektet att ta tag i något skede, skulle vara lättast att göra i samband med bygge av ny motor, men får se.

Och så måste jag se över avgasrörssituationen. Nya 2,5tums röret är lite onödigt högljutt, och jag tror att det har och göra med att det kanske inte blir 100% tätt, det låter så iaf. Skulle behöva lägga in en flex joint för att lite hjälpa röret att passa helt. Men så har jag även problem med att melllandämparen är såpass stor att den tar i kanten till garagegolvet då jag skall köra in bilen, jag kan inte ens backa in bilen längre. Och ljuddämparen är nästan helt fast i karossen redan... Så quick fix blir väl att byta tillbaka till orginalröret.

Och så skall jag nog byta ut backluckan i något skede, jag har en i mycket bättre skick liggandes. Men den måste målas först.
« Senast ändrad: januari 19, 2022, 09:17:15 av oFriman »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17024
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #204 skrivet: januari 22, 2022, 14:56:01 »
Haha brist på tidsfördriv har du då inte!

LSD till 360? Det får du gärna länka här om du hittar igen!

En fråga angående motorval: Varför välja B200 före B230?

Men kul att höra att bilen och du finns kvar på forumet ännu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #205 skrivet: januari 22, 2022, 18:22:50 »
Haha brist på tidsfördriv har du då inte!

LSD till 360? Det får du gärna länka här om du hittar igen!

En fråga angående motorval: Varför välja B200 före B230?

Men kul att höra att bilen och du finns kvar på forumet ännu!


Lyckas inte hitta den nu, är nog många månader sen jag såg den senast. Men det var en begagnad "HOR" lsd diff till 360 som dök upp till salu först i Österrike och sedan i Estland om jag minns rätt . Båda gångerna var priset ca 1400€ vill jag minnas.

Min tanke är att b200orna är billigare (ofta dubbelt billigare än en b230 om man följer priset på skrotarna här i Finland) och räcker mer än väl till vad gäller effekt om man turbokonverterar. Och jag har ju en extra b200, samt att det är ju lite "annorlunda" då många ändå väljer att byta till b230 då de trimmar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17024
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #206 skrivet: januari 24, 2022, 19:18:26 »
Aha ja en "HOR"-diff är en riktig enhörning! Frågan är om man kan hitta lameller till dem.

Aha. Ja med turbo blir det ju lite annorlunda.
Då förstår jag att du överväger B200.

I Sverige får du både B200 och B230-motorer för småpengar. Sen kan man ju ha otur att hitta någon som är sliten i loppen mm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2842
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #208 skrivet: januari 26, 2022, 17:54:29 »

LSD finns på hyllan:
https://www.classicswede.co.uk/Quaife_5_Speed_Torsen_Limited_Slip_Diff_LSD/p1733344_17458453.aspx

Jo tack, har sneglat på den sedan jag började med projektet, och nu ångrar jag väldigt mycket att inte jag köpte den före brexit ;D
« Senast ändrad: januari 26, 2022, 18:10:54 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #209 skrivet: januari 27, 2022, 06:23:20 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17024
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #210 skrivet: januari 27, 2022, 06:39:35 »
Var "HÖR" diffen hette, och nu är den uppe på ebay igen till ett lite rimligare pris. https://www.ebay.com/itm/VOLVO-340-360-5speed-LSD-SPOOL-OEM-HOR-LSD-SUPER-RARE-/144386322513?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=710-127635-2958-0

Wow!
Men en nackdel med den ser ut att vara samma små veka drev som i en originaldiff?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #211 skrivet: januari 27, 2022, 06:43:30 »
Coolt! Tredje HÖR diffen jag hört talas om sedan jag började med 300-or tror jag...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #212 skrivet: januari 28, 2022, 21:22:03 »
Update dags, har inte så mycket att komma med,  men något iallafall.

Jag släpade hem ett blästerskåp i sommras som jag själv knåpat ihop för många år sedan med aldrig använt. Placeringen av fönstren i skåpet var inte riktigt optitimala så satte genast kapen i det och gjorde om dem. Jag passade även på att ge skåpet ett lager färg.

Vet inte om jag kommer behålla skåpet eller ge bort det då det tar väldigt mycket utrymme och är kanske inte sist och slutligen så jätte användbart, det mesta skulle gå lika bra att göra med stålborste i borrmaskinen. Men kan vara riktigt användbart till att snygga upp delar vid nästa motorbygge.

« Senast ändrad: januari 28, 2022, 21:24:34 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #213 skrivet: januari 28, 2022, 21:24:52 »
Hittils har jag endast testat blästra några enstaka delar, men är ganska nöjd med resultatet. Jag är rätt nöjd med pistolen och kompressorn jag har gällande hur effekitvt den blästrat, dock verkar det vara väldigt petigt med slangen och munstycket för att plocka upp sanden, så det är ganska svårt att hålla ett konstant flöde av sand.

Jag testade blästra den gamla difflagerhållaren som har en del former och var svår att försöka få ren. Till vänster är en ny för att se skillnaden i nyansen efter blästringen. Måste hitta någon bra färg att måla aluminium delar mer efter blästring.

Jag provade även blästra ett gammalt smutsigt difflock, jag tvättade int ens av det före. Överrasknade bra tog blästern, det den lämnat kvar skulle jag säga är en blandning av smuts och olja som olja som inte riktigt vill flyga bort, om man konsentrerar blästern på dem så flyttar de sig sakta frammåt på kåpan bara.
« Senast ändrad: januari 28, 2022, 21:34:17 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #214 skrivet: januari 28, 2022, 21:25:10 »
Och så blev jag nyfiken på hur motorn jag plockade ut bilen såg ut så började jag riva den.

Jag hade förväntat mig en motor i väldigt dåligt skick, då resten av bilen också var det och jag har ingen aning om kilometertalet på denna motor. Men hittils verkar det ganska lovande.

Toppen var välidgt fin, inte alls grova avlagringar. Och jag tror bestämt att den blivit planad relativt nyligen, För den har fräsha planingsmärken, och ingen korrosion runt vattenkanalerna vad jag kunnat hitta ännu iallafall.

Cylinderloppen var inte heller så tokiga, där finns missfärgningar som jag är lite osäker på, men jag känner inte av dem med nageln, så skall väl bara okej med en honing bara.

Måste ännu inspektera bottendelen, men om allt verkar okej så kommer jag nog högst antagligen att bygga denna motor istllet för en b230.
« Senast ändrad: januari 28, 2022, 21:42:54 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #215 skrivet: januari 31, 2022, 20:36:22 »
Har forstatt riva ner motorn, inget direkt märkvärdigt ännu, lagrena såg alla helt okej ut, inte några djupa skråmor, endast fläckar av slitage i vestakslagren. Har också spenderat några timmar med att tvätta och avfetta blocket, samt gav det en snabb honing bara för att se om allt verkar okej.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #216 skrivet: januari 31, 2022, 20:38:32 »
Och råkade även dyka upp ett par högtalare till fotutrymmet på ebay, då kunde jag inte hålla mig. ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17024
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #217 skrivet: februari 04, 2022, 15:18:25 »
Skönt att ditt nya motorbygge inte bjöd på några hemska överraskningar när det gäller skicket.

Kul med äkta Volvo Sound vid fötterna  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #218 skrivet: mars 14, 2025, 21:11:23 »
Tjäna, det var länge sen sist. Har varit väldigt dåligt med tid och motivation att jobba på bilen de senaste åren. Så det har inte hänt så mycket. För ganska exakt ett år sedan så tänkte jag köra igång med renovering av bakvagnen. Men jag kom bara så långt så jag fick ner den, sedan blev bilen stående. Men nu i veckan har jag försökt ta tag i projektet igen, med hopp om att få ut den på vägen till sommaren igen.

En av mina mentala roadblocks har varit problemet med att få ut tanken, av någon orsak har jag varit inställd på att jag måst ha ut hela drivlinan för att få ner den. Men det slog mig sedan att det måste ju vara möjligt att bara sänka ner växellådan och dra ut tanken över den, och så gjorde jag också, det var inget märkvärdigt med det. Så nu är det tom i bakändan och redo för att börja slipas och rostskyddas. Något enstaka rosthål kommer jag även vara tvungen att lappa. Men förhoppningsvis skall jag lyckas hålla intresset igång nu så jag kommer vidare.

Råkar någon annors ha något bra tips på hur man skall få ut bussningarna för bladfjädrarna ur karossen? Måste man bränna ut dem bara? Har nya poly bussningar så det är inget problem att förstöra de gamla.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2842
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #219 skrivet: mars 17, 2025, 14:56:30 »
Kul att se att du inte gett upp, heja heja!  :)

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #220 skrivet: mars 23, 2025, 21:29:12 »
Har blivit lite jobb med bilen några kvällar. Fick uteldat bussningarna ur bakvagnen. Sedan började jag rengöra underredet, hittade några rosthål som jag kapde ut. Och så har jag börjat svetsa i nu plåt. Hade glömt hur hopplöst det är att ligga under bilen och svetsa flusstråd.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #221 skrivet: mars 25, 2025, 21:07:34 »
Gjorde något idag som jag borde gjort för flera år sedan, och gick och köpte mig en flaska gas till migen. Sedan spenderade jag kvällen med att svetsa om de rostlagningar jag gjort på karossen. Inte blev det några picasso-fogar, men jag är iallafall inte orolig längre att en rostlagning skulle lossna vid körning.

Nästa gång blir det troligtvis en snabb tvätt av underredet med aceton och sedan rostskydd och färg.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #222 skrivet: mars 28, 2025, 16:43:34 »
Och nu var den jobbiga biten över. Har fått målat en stor del av underredet med rostskyddsfärg, använde slut färgen jag hade hemma, men kommer nog inte att måla hela, en stor del syns ju ändå inte med tanken på plats. Sedan sprutade jag Dinitrol Car underredsmassa i hjulhusen, sprutade inte lika mycket denna gång, en burk räckte till båda sidorna.

Så snart blir de dags att börja skruva igop den igen med alla nya och renoverade delar, det har jag sett fram emot länge ;D
« Senast ändrad: mars 28, 2025, 17:05:02 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #223 skrivet: mars 29, 2025, 20:15:54 »
Började plocka fram lite delar idag för att snart plocka ihop bilen, men vid inspektion av tanken som jag redan slipat och målat så såg den ut att ha en hel del mera rost på insidan än tanken som jag just plockat ner från bilen. Så istället för att riskera att ha sönder bränslepumpen eller stocka bränslefiltret så blev det lite snabb slipning med stålborste och målning av den andra tanken. Den fick sig ett varv med rostkonverterare och sedan tre lager rostskyddsprimer. Tror inte jag tänker måla den något mer, kommer säkert se helt okej ut under bilen fast den är grå. Lite dejavu var det att stå på gården igen och slipa 360 bränsletank. ;D

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #224 skrivet: april 04, 2025, 21:42:52 »
Blev ändå sen ett lager lack på tanken bara för utseendets skull. Så limmade jag också dit några skumgummibitar för att förhindra vibrationer mellan tank och kaross.

Ikväll har jag fått börja plocka ihop bilen igen. Blir använt mycket keramisk pasta och kopparpasta för att förhindra rost och galvanisk korrosion då jag bytt ut en stor del av bultarna till rostfritt.

Lite belutsångest har jag över vilka fjädrar jag skall köra med. Har mina gamla Gl fjädrar som blivit bästrade och målade redan. Men Glt fjädrarna är väl lite bättre så jag skulle kanske borde slipa och måla dem bara. Men det borde inte heller vara så stor sak att byta senare heller då jag kör med poly bussningar.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #225 skrivet: april 13, 2025, 22:01:16 »
Har mekat vidare med bilen så gott som varje kväll nu. Blev lite mer flyt på nu då det var dags att börja montera saker igen.

Började med att hänga tillbaka tanken samt växellådsbalken, och fortsatte sedan med fjädrarna. Hade mycket svårigheter att få in polyuretan bussningarna för bakre bladfjäderinfästningen i karossen, ville inte gå hela vägen in på ena sidan. Bussningarna sticker ut ca 10mm, och hur jag än pressar så bara deformerar det ändorna, så ja tänker att dom får vara så bara, nog söker dom sig väl innåt med tiden.

Sedan har jag lyft tillbaka bakaxeln, är lite osäker på hur krängnigstaget skall funka där dock. Tycker det är väldigt mycket glapp mellan stag å bakaxeln, jag shimsade bort det med en delrin bricka. Men sedan nämner Haynes manualen en excentrisk bricka för att få bort glapp frammår och bakåt, men någon sådan bricka satt inte på bilen, och har inte något minne av en sådan från förra bilen heller.

Jag var orolig över hur jag skulle få inpressat bakhjulslagren, men det visade sig att inte vara något problem alls. Dock att få navets bult spänd till 245nm var lite svårare. Mitt momentskaft gick bara till 210, men jag drog tills det sa knix, sedan böt jag till vanligt spärrskaft och drog tills ryggraden sa knix.

Så har jag dragit nya bromsrör. Hade tänkt montera färdigt hela bromsarna, men insåg att jag saknade de där autojusterings mekanismen, så det blev att beställa en sådan till vardera sida. Men trummorna fick sig lite färg iallafall, blev lite värmebeständig färg på insidan ock bromsfärg på utsidan.

Börjar vara på slutrakan med bakvagnen nu, måste ännu bygga ihop ett par drivaxlar, och så har jag några rosthål som skall lappas på värmeskölden till tanken. Måste även fundera på hur jag skall montera bränslepumpen, orginalplåten som den monteras på börjar vara i så dåligt så skulle gärna hitta på något annat.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #226 skrivet: april 13, 2025, 22:02:23 »
Bilder

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Svar #227 skrivet: april 18, 2025, 21:20:52 »
Har plockat ihop drivaxlarna i veckan, och ikväll har jag monterat dem. Lite kärvt känner jag att någon av knutarna är då jag roterar dem, men det är ändå lätt att göra för hand, så det fixar väl sig säkert då man kör lite hoppas jag. Väntar ännu på de sista delarna för att få montera ihop bromsarna.