Författare Ämne: Flintys 340 turbo  (läst 161403 gånger)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #40 skrivet: september 08, 2005, 08:58:47 »
Kanske dags för en 360 T-gul  ;D
Diffad 240 bakaxel och T-4 fram borde ge en rolig bil...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

snusarn

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #41 skrivet: september 08, 2005, 12:02:29 »
Jag ville se , så jag gjorde den ljusare


Denna sida använde jag

http://www.shadowilluminator.org/
Är volvo lös nu....

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #42 skrivet: september 08, 2005, 18:10:58 »
Hehe, ja det blir nog en sån bakaxel, är ju så mycket stryktåligare. Men inget är bestämt för vilken typ av axel det blir, men ändring är ett måste. 360 T-gul,,,? Jag har ju redan en 373 R,,,, ;D (turbon är ju från v70 R ;).)

Åhh, f-n va bra bilden blev. Det där programmet ska jag ha,,. Kanon, tack för tipset. Men jag kan ju säga att,, haha,, den gör sig bättre på bild än i verkligheten. Men jag behöver iaf inte skämmas,,,
Ni får komma till rudskogen och kolla, så får ni döma själva.
Fan jag börjar bli lite nervig när jag tänker på det,,, men va kul det ska bli,,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #43 skrivet: september 09, 2005, 15:26:54 »
Blev det bra med Escort fjädrar och dämpare?

Fick du kapa mycket på fjädrarna för att inte få en höjning fram?

Och är dämparna så korta så att inte fjädrarna glappar när man hissar upp så att det går besikta med dom?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #44 skrivet: september 10, 2005, 22:24:11 »
Haha, den blev hög som ett hus först, har original längd på fjädrarna, men det löste jag med att flytta fjädertornen. Vill inte kapa fjädrarna då det förstör geometrin/styrkan i dom. En annan 340 donerade sina fjädertorn då den hade gjort sin sista resa för länge sedan varpå det bara att kapa toppen av tornen i min bil och sen lägga på dom andra och bränna fast dom. Så nu sitter dom längre bak/in/upp.
Haha, det ser förjäkligt ut så jag får nog kladda på lite färg om jag ska fota eländet.  ;D
Men dämparna var såpass korta att dom sitter hårt när den är helt upplyft, vilket troligen ska inte ska innebära några problem vid besök hos SBP.
Och köregenskaperna kom som ett spam från nån porrsajt.
Nu kan man ju faktisk vara ute o sladda kontollerat utan att behöva känna sig livrädd för att hamna på något icke populärt ställe, typ diket etc.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #45 skrivet: september 13, 2005, 13:00:01 »
När ska du ta en runda i tby da?
så man får va me lite?

Har fått min besiktad nu, MED vingen på. gnällde på dem å de gnällde på mej oxå men vi kom på att den e nog laglig eftersom den går i tusen delar om nån yngling landar på den.


KOmmer inte kunna svara här på ett tag kanske.
typ 2 veckor tror ja de blir. e inte säker än.
Have no internet at home..=(
360 Hybrid MKII

sick_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #46 skrivet: september 13, 2005, 18:01:55 »
Amen vilken pärla, och det där med Audin, haha Audi fjolla ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #47 skrivet: september 14, 2005, 22:45:15 »
Haha, den blev hög som ett hus först, har original längd på fjädrarna, men det löste jag med att flytta fjädertornen. Vill inte kapa fjädrarna då det förstör geometrin/styrkan i dom. En annan 340 donerade sina fjädertorn då den hade gjort sin sista resa för länge sedan varpå det bara att kapa toppen av tornen i min bil och sen lägga på dom andra och bränna fast dom. Så nu sitter dom längre bak/in/upp.
Haha, det ser förjäkligt ut så jag får nog kladda på lite färg om jag ska fota eländet.  ;D
Men dämparna var såpass korta att dom sitter hårt när den är helt upplyft, vilket troligen ska inte ska innebära några problem vid besök hos SBP.
Och köregenskaperna kom som ett spam från nån porrsajt.
Nu kan man ju faktisk vara ute o sladda kontollerat utan att behöva känna sig livrädd för att hamna på något icke populärt ställe, typ diket etc.

Du får gärna fota innan du målar så vi ser hur vi ska göra när vi ska bygga om våra torn  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #48 skrivet: september 18, 2005, 23:04:22 »
Har varit på den roligaste helg på länge, bara lite småproblem under helgen, en och annan svartflagg, sprucket grenrör, men fan va kul det var,,,,,,
Träffade Haak från det här forumet som passade på att få en närmare titt på min bil. Kom inte vidare på breisladden pga ett bränsle fel, i slutet på kurvorna suger pumpen luft o dör. Ett mycket tråkigt problem som dock kan lösas lätt med en catchtank, montering av sådan blir nog rätt omgående.

mvh Daniel
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #49 skrivet: september 19, 2005, 21:37:41 »
FAN va ballt!! Första 3-serievolvon på BREISLADD på Rudskogen!?!!
 8) ;D ;) 8) 8) 8) :P


Grattis, även om det var synd med bränsleproblemet, men tror du inte det hade gått bättre med halv/full tank?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #50 skrivet: september 19, 2005, 23:04:21 »
suck,, jo jag hade hoppats på det, tankade upp den duktigt innan breisladden för jag hade typ sista racen på lördagen märkt att den missat i slutet av kurvorna, så på söndag bytte jag bränslefilter men som sagt det hjälpte inte.
Troligtvis har E85:en löst upp en del smuts i tanken som lagt igen förfiltret vid pumpen, och det kunde jag inte göra nåt åt. Men men inte ska jag hänga läpp för det för det var en så kul helg att det är nästan helt obeskrivligt.
Haha, tar med en bild där jag satsat lite hårt.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #51 skrivet: september 20, 2005, 00:05:08 »
Må bare si at det var utrolig gøy å se en 300 i breisladd ;D folka på tribunen sto og smålo litt da de så at det kom en 340 utpå til breisladdden...men det ble veldig fort veldig stille ;D ;D Bare synd den døde i slutten av svingen, for det der lå ann til å bli en veldig bra sladd.....
« Senast ändrad: september 20, 2005, 00:05:55 av Haak »

Amazon_V8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #52 skrivet: september 20, 2005, 15:14:12 »
Mer bilder!!!!!!! ;D

/Micke

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #53 skrivet: september 20, 2005, 19:51:05 »
Ok , er önskan min lag,, ;D.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #54 skrivet: september 20, 2005, 20:14:30 »
Blev inte så många bilder, hade två kameror med, vi tänkte filma med den ena men den la ju givetvis av,,,, morr morr >:(
Haak skulle försöka höra sig för om det var någon som filmade.
Så vi får se,,,,, bara att hoppas,,, :)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #55 skrivet: september 20, 2005, 20:34:09 »
ååååååååh  porrigt porrigt porrigt  ;D ;D ;D
Bra, bättre, bredast

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #56 skrivet: september 20, 2005, 20:41:38 »
Underbart! Vackert! Få saker slår en 300 med riktigt fett ställ  ;D
Förare TEAM EGON RACING

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #57 skrivet: september 21, 2005, 18:47:10 »
Her er et bilde carl tok

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #58 skrivet: september 22, 2005, 12:59:01 »
Ojojoj...
Nu är ja inte nåååågot sugen på att åka med dej..
nej nej.. *ironi xtra allt*

Lär bestämma nån dag som du bjuder på en tur.. innan snön börjar falla.

=)
360 Hybrid MKII

343TIC

  • Medlem
  • Antal inlägg: 182
  • Quasimodo
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #59 skrivet: september 24, 2005, 20:28:19 »
Nä nu ska jag iväg till garaget och bygga om hjulupphängningen fram, ska kasta på gasdämpare från escort RS2000 och fjädrar från escort cosworth.
Detta vill jag veta mer om! Jag har rs 2000 delar ligger hemma från förra bilen nämligen, gick det och hur och vad gjorde du?

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #60 skrivet: september 24, 2005, 22:48:54 »
Ja jag helt sonika kapade av en del av fjäderbenen på 340 och stoppade escortdämparna inuti resterande rör och svetsade fast ett fäste som jag skruvade ihop det med, då den blev hög som ett hus fick jag helt enkelt kapa loss fjädertornen så jag flyttade upp allt,(ville inte kapa fjädrarna då det inte blir bra).
Måste knäppa lite bilder på det, är lite svårt att beskriva.
Då jag ändå hade kapat loss tornen flyttade jag dom bak och in också för bättre caster- o cambervinkel.

Ska försöka fixa bilder i början av veckan så att man ser hur eländet ser ut, jag  praktiserar nämligen uttrycket "funktion före form", min bil är ett rullande expriment där jag letar saker att göra på ett mer seriöst bygge. I min tanke har det varit att köpa en mycket fräsch 360 och bygga om på samma vis med lite delar från den här men göra det mycket seriöst, men vi får se, har lite för mycket järn i elden liksom.
Och kom ihåg,, ha ingen respekt för andra blidelar/märken det är bara att kasta på och bygga så att det passar, det kan bara gå på två vis,,,, kanon eller kalkon,, ;D

Och till veckan måste jag fixa min generator som gav upp förut på väg hem,, #suck# den stackarn har nog haft ett hårt liv i värmen. Men den fick kasta in handduken på topp iaf, gjorde några rejäla "dougnut´s" på torget innan jag åkte. Har en liten försmak av av gummirök,, den är så söt och god,, host host,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #61 skrivet: september 26, 2005, 13:16:23 »
Hehe.
mina kompisar hade sett dej.
jag var därimot i bjälverud med min cheva å lekte.

Väntar på åkturen.
har gott om tid till helgen om du har tid då...=)
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #62 skrivet: september 26, 2005, 18:49:57 »
Hehe,, jag får ta mig tid vettu,, ;)  
Ja som sagt har jag tagit lite bilder men tyvärr så fick jag inte ut bilderna på fjäderbenen men får fixa det en annan dag.

Ja,,, jo en annan 340 fick donera sina fjädertorn med hjälp av skärbrännaren. Sen kapade jag upp toppen av tornet på den andra och justerade in den lösa biten med hjälp av lite linjaler, tumstock och vinkelhake så det rätt höjd och rätt avstånd mellan dom två. Då detta var punktat och kontrollerat var det bara att bränna ihop det, då jag var lite väl lat med att ta bort färgen och karosserikittet ser svetsarna för bedrövliga ut, men men det sitter, ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #63 skrivet: september 26, 2005, 18:52:36 »
bild2
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #64 skrivet: september 26, 2005, 21:16:05 »
Tack för att du visade bilderna på fjäderbenstornen!

Nu förstår jag hur du bar dig åt för att få bättre caster/camber!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #65 skrivet: november 09, 2005, 22:26:05 »
Ville bara tala om att jag lade upp min bil på garaget.org efter mycket mycket övertalande av en kompis,,,  http://www.garaget.org/?car=12510

Vad det verkar så får den vara kvar där.
Ska försöka få tummen ur och fixa den för besiktning så man kan brassa som helvete direkt till våren.

Men jag måste ha en annan turbo till nästa år, körde skrot av den sist på Rudskogen :'( , men det gör ju tillfälle att bygga ett nytt bättre grenrör till en porrig turbo,,, ;)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #66 skrivet: december 11, 2005, 00:05:06 »
Ja som sagt var,, den gamla turbon var überslut så nu har jag börjat röja lite plats för en större dito.
Ska flytta expansionkärl till andra sidan, spolarvätske-behållaren tar jag bort. Den blir bara monterad vid besiktning.

Hade mina funderningar att kapa torpedväggen och placera turbon där, men jag fick inte till nån bra lösning på det så då blev placerningen precis bakom höger lampa, måste mådda en så jag kan få på en slang och luftfilter sedan.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #67 skrivet: december 11, 2005, 00:09:18 »
Turbon är från en gammal B10 volvobuss, en 10-liters motor så det ska bli kul och se vid vilket varv jag får spolup på den.

Men stor är den,,

Har inhandlat 8st tubkrökar 42mm med den större radien för att försöka få ett så bra grenrör som möjligt.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #68 skrivet: december 11, 2005, 00:17:51 »
Fick även en liten förfrågan på hur jag gjorde när jag björnade ihop bakaxeln så jag lägger ut några bilder på det också.

Svetsade två skruv på ett rör så wiren inte ska ha möjlighet att glida av röret, borrade två hål ovanför bakaxeln och drog wiren runt bakaxeln, sedan tog jag traktorn och klämde ner bilen och låste wiren.
När jag gjorde det i Rudskogen hade vi tre Jeep-dunkar med bränsle, fyra däck och tre personer inne/bak på bilen.
Den blev hård kan jag lova.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #69 skrivet: december 11, 2005, 00:19:19 »
Så här enkelt var det att få den helt underbar på en racebana,,, ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #70 skrivet: december 11, 2005, 00:27:08 »
Har varit i garaget hela dagen och knåpat, fixat till rören till kollektorn, plattan mot turbon, etc,,.

Har plattan kvar att göra som ska sitta på motorn,, gaaah,,,

Svetsar inget än, ska bara punkta ihop allt framöver sedan ska jag ta och TIG:a ihop allt så jag får det kanon, (hoppas jag) ;D

Sedan får jag fixa en massa luftintag/utblås på huv och skärm så inte skiten brinner upp, ska visserligen rulla in allt i avgasbandage, men varmt kommer det fan och bli,,, :-X
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #71 skrivet: december 11, 2005, 00:32:04 »
Jag blev så himla glad över att jag var med på bild i Street Extreme 1-2 när det var repotage från Rudskogen,,, Fan va jag garva,,,

Så pga det blev det en energikick att ta itu med pärlan. Så nu måste underdelen av motorn också få sig en jäkla omgång, men det får bli senare framöver det,,, :)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #72 skrivet: december 11, 2005, 10:08:57 »
Kul när det händer grejer!

Kör hårt, vintern är över snabbare än man tror och sen är det dags att gasa!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #73 skrivet: december 11, 2005, 18:01:14 »
Trevligt! För att stilla min nyfikenhet: vad är det för beteckning och mått på Holset-snurran? Ska räcka till hur många hästar? Smidig liten spool-up tid kommer du åtminstonde att få  ;)

Appropå luftfilter, kapa upp ett hål och sätt filtret under bilen framför höger framhjul så slipper du hålla på och dona med gatlyse och rejslyse. Jag hade tänkt göra så på min också, nackdelen är väl kanske att du går miste om "luffarturbo" effekten men frågan är om det har så stor betydelse...

Kepp up the good work! Ser framemot ett par vassa tider från dig till sommaren  :)
Förare TEAM EGON RACING

Hansi

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #74 skrivet: december 11, 2005, 18:26:15 »
utrolig bra prosjekt! ;D gleder meg så se resultatet:D

den ideen med å stive av bilen er jo genial! :D
« Senast ändrad: december 11, 2005, 18:28:59 av hansi »

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #75 skrivet: december 11, 2005, 18:57:03 »
Trevligt! För att stilla min nyfikenhet: vad är det för beteckning och mått på Holset-snurran? Ska räcka till hur många hästar? Smidig liten spool-up tid kommer du åtminstonde att få  ;)

Appropå luftfilter, kapa upp ett hål och sätt filtret under bilen framför höger framhjul så slipper du hålla på och dona med gatlyse och rejslyse. Jag hade tänkt göra så på min också, nackdelen är väl kanske att du går miste om "luffarturbo" effekten men frågan är om det har så stor betydelse...

Kepp up the good work! Ser framemot ett par vassa tider från dig till
sommaren  :)

Ja det där med hål för en slang och filter framme i fronten så ska jag ha,, men det är lite trångt mellan lampa och turboinlopp,, så ska jag få ett bra flöde i slangen så måste jag nog göra så,,. Jag tar nog bara bort en massa plast på baksidan lampan och tätar det sedan tror jag.

Turbon ja, vet inte så mycket om den,, inloppet är 62mm iaf,, skulle tydligen vara god för 600hk,, men det har jag inte bekräftat. Ska fråga en lokal motortrimmare om det.

Sen tror jag jag ska knäcka nöten med drivlinan också, tar nog klumpen, axlar och även nav från Ford Scorpio. Då får jag även skivbromsar bak, växellåda blir nog vanlig m45,,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #76 skrivet: december 11, 2005, 19:26:07 »
Trevligt! För att stilla min nyfikenhet: vad är det för beteckning och mått på Holset-snurran? Ska räcka till hur många hästar? Smidig liten spool-up tid kommer du åtminstonde att få  ;)

Appropå luftfilter, kapa upp ett hål och sätt filtret under bilen framför höger framhjul så slipper du hålla på och dona med gatlyse och rejslyse. Jag hade tänkt göra så på min också, nackdelen är väl kanske att du går miste om "luffarturbo" effekten men frågan är om det har så stor betydelse...

Kepp up the good work! Ser framemot ett par vassa tider från dig till
sommaren  :)

Ja det där med hål för en slang och filter framme i fronten så ska jag ha,, men det är lite trångt mellan lampa och turboinlopp,, så ska jag få ett bra flöde i slangen så måste jag nog göra så,,. Jag tar nog bara bort en massa plast på baksidan lampan och tätar det sedan tror jag.

Turbon ja, vet inte så mycket om den,, inloppet är 62mm iaf,, skulle tydligen vara god för 600hk,, men det har jag inte bekräftat. Ska fråga en lokal motortrimmare om det.

Sen tror jag jag ska knäcka nöten med drivlinan också, tar nog klumpen, axlar och även nav från Ford Scorpio. Då får jag även skivbromsar bak, växellåda blir nog vanlig m45,,
       JÖSSES ANAMMMA!!!!!!!!!

jag gillar din ide vad gäller att montera agget som du föreslagit  men om du vill ha ngt bra flöde inlopp till turbon
så prova att värma en 4"aeroport som du gör en bakåttratt
till inlopp för turbon då kan du göra en cyclon runt luftfiltret precis bakom kofångaren där du tar upp hålet ca där nr plåten sitter bakom där gör du en halvmåne motsvarande filtrets diameter+ca 20mm extra som du konar lite när du sedan kör får du press på luften som matar på in mot turbon detta kan ge ruskig spoolup jag har kanske min mall kvar som du kan låna      en fråga vilken typ av filter ska du ha?????     mkt lycka till nu undrar du ngt hojta till ....
360 turbo forever

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #77 skrivet: december 11, 2005, 20:38:17 »
    JÖSSES ANAMMMA!!!!!!!!!

jag gillar din ide vad gäller att montera agget som du föreslagit  men om du vill ha ngt bra flöde inlopp till turbon
så prova att värma en 4"aeroport som du gör en bakåttratt
till inlopp för turbon då kan du göra en cyclon runt luftfiltret precis bakom kofångaren där du tar upp hålet ca där nr plåten sitter bakom där gör du en halvmåne motsvarande filtrets diameter+ca 20mm extra som du konar lite när du sedan kör får du press på luften som matar på in mot turbon detta kan ge ruskig spoolup jag har kanske min mall kvar som du kan låna      en fråga vilken typ av filter ska du ha?????     mkt lycka till nu undrar du ngt hojta till ....
Citera

Ok, du anar inte hur många gånger jag läste ditt inlägg innann jag fattade, :) . Men nu tror jag att jag hänger med,, filtret blir som i en "skål" typ, så att luften pressar på. Det är ju kanon det när man åker på bana. Det låter intressant det och  jag är mer än nyfiken på fler av dina funderingar/lösningar.

Luftfiltret tror jag blir det jag hade i somras, ett pappersfilter till traktor, längd ca 40 cm, diameter ca20cm. Fann det i ett förråd i garaget i höstas och tyckte det såg lagom ut,, :)
Lite stort kanske men det var ju gratis,,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #78 skrivet: december 15, 2005, 15:28:21 »
ANNAMMA vilken turbo :o

Okej, o ja som trodde att jag hade sjuka planer, när jag kastade in min lilla maskin..... som jag tänkte ännu montera en turbo på.... ::)

Men varifanifrån får man vettiga frambromsar till en 300:a.... inget problem på vintern, men på sommaren, när man lastade 3 gånger upp till 150 under 3 minuter, så slutade bromsarna ta. Som tur var man på en raka, o inte på en kurvig väg. ;D

P.S. Orginalbromsar 330000km körda, o 2,5L 16v panna i 340DL:n ;D
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #79 skrivet: december 15, 2005, 16:08:43 »
Se litt lenger opp i tråden.
Flinty kjører med saab 9000 skiver og calipere(bromsok) fra scorpio. Så hvis du slenger på noen 9000 skiver av typen sport og bra klosser blir det nok bra...
Tror de er 280 mm....?noen som vet?