Författare Ämne: 360gl -88 B200f Motorn går lagom på tomgång och ibland vid gaspådrag  (läst 644 gånger)

Peletter

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Tjena!

Har precis blivit ägare till en 360GL från 88 med en B200F elektroniskt insprut, men har haft lite problem med motorns gång. Förra ägaren bytte kamrem, men hade en jävla massa problem med att klanta till en del, så en polare såg till att fixa upp den. De lyckades få på kamrem och få iordning motorn, dock sa han något om att tändpistolen (stoboskopet) visade ca 10+-2 när manualen säger att den ska va på 12+-2, har dock ingen aning vad det betyder, men hoppas han ligger på 10+2, dock inget dåligt jag märkt av utan känns som det är rätt effekt på motorn.

Dock är problemet att han vid tomgång går extremt ojämt ibland och kan hoppa mellan 800-200 rpm, vilka han brukar svajja emellan. Det brukar inte märkas av vid gaspådrag men ibland så trycker jag ner pedalen och han kan börja hoppa framåt lite, men över 1500 rpm brukar det inte vara något större problem.

Brukar också vara ganska sur vid växlingarna och rycka fram och tilbaka, ex mellan 1an o 2an, ibland även vid 3an. Kanske lite av ett förarfel, men har kört polarns 940, samt en massa andra bilar från runt -80 som inte betett sig liknande.

Skulle uppskatta tips :^)

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
Ligger tändningen runt 10° så är det inga problem med det.
Varit med om gamla Volvo där det är bytt kamrem och fördelaren står så felkuggad att tändningen varit 30° utan att motorn gått dåligt för det (dock har dom då varit svårtstartade då dom vill nästan till att tända så motorn går baklänges med så tidig tändning).

Du kan inte riktigt jämföra en LU-jetronic som är 70-talsteknik med LH2,4 i 940 som år sent 80-talsteknik.
Dom går alltid lite lurvigt dessa 300-serie med LU- och LE-jetronic.
Men svaja mellan 800-200rpm ska dom inte göra, dom brukar pendla vid 800-900rpm på tomgång.
Har själv aldrig haft problem med LU-/LE-jetronic så vet inte hur dom beter sig när nåt med motorstyrningen krånglar.
Antar ni kollat skick på fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift?
Kan ju även vara bränslerelaterat t.ex igensatt bränslefilter eller skit i tanken så det sporadiskt stockar igen bränlsepumpen.
Kan även vara katalysatorn som innanmätet släppt och ibland vrider sig så det blockerar avgasernas flöde.

Håller man jämn hastighet upp till ca 50km/h så är dessa bilar ryckiga pga glappet i drivlinan kombinerat med lätt bil, men kanske är något annat glapp du menar?
Går inte jämföra med andra Volvos pga växellådan bak i 300-serien.
Går inte växla lika fort som andra Volvos heller pga axeln i momentröret ger en extra vikt som växellådans synkringar måste bromsa ner innan mjuk växling kan ske.
« Senast ändrad: mars 18, 2021, 18:00:09 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Peletter

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Tjena! Ursäkta sent svar, har varit upptagen.

Ska nog ta och beställa diverse filter, är ganska säker på att det mesta andra är i bra skick. Själv har jag bara grunläggande kunskaper om motorer och bara gjort diverse "bonnmeck" på mina polares gamla volvos. Tändkablar, fördelarlock, rotor och tändstift är alla bytta och farsan till han som fixade upp bilen innan mig har ganska bra kunskaper om ämnet, folkraceförare bl. a.

Hoppas på att problemet löser sig, och som du sa så verkar det bara vara "glapp" i och med att bilen är så pass lätt och att växellådan sitter bak, har börjat vänja mig med hur bilen kör. Det där med katalystatorn har jag aldrig hört talas om tidigare och hoppas det inte är det, är på en budget just nu och en katalysator går ju för en del...

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
Visar sig katalysatorn vara trasig så kan du bara banka ut innehållet, går ändå igenom besiktningen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75