Författare Ämne: Vinterkörning  (läst 10395 gånger)

gronsaken

• Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Vinterkörning
« skrivet: oktober 26, 2005, 19:15:17 »
Tjo!

Nu har det äntligen fallit ett par cm snö på vägarna och det har blivit mycket sladdvänligt. Jag fick med oerhört dåligt vinterdäck när jag köpte bilen upptäckte jag idag när jag skiftade, det var 2 olika sorter, det sämre paret (som jag satt bak) är det i princip inte en dubb kvar på  :-\
Det vart lite sura miner ifrån mina medtraffikanter när jag skulle ta mig till GDS-hallen på sommardäcken, det blir fjantigt halt vid korsningar där alla bromsar och accelererar...

En sak jag funderar på är hur era bilar beter sig när det blir lite halkigt, spinner de loss på båda när ni far iväg? Jag testade lite och det verkar som om det var höger bak som gärna ville snurra ensamt när jag skulle iväg enligt min observatör. När man sen kör i lite kurvor så känns det som om den bara släpper på ena hjulet men jag är inte helt säker, jag har aldrig kört bakhjulsdrivet under någon längre period förr så det är lite nytt. Hur beter sig era bilar? Om ni nu har hunnit få något lagom före att vara ute och leka i vill säga  ;)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Vinterkörning
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2005, 08:52:01 »
litet råd i rondeller.. låt blanke fan i kopplingen samt gasa försiktigt..
måste du växla så gör detta försiktigt oxå. min släpper för inget om ja inte släpper upp kopplingen försiktigt...
här i värmland har vi redan rätt så mycke snö.. lr ja vi hade.. de mesta regnar bort nu så..
360 Hybrid MKII

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2005, 11:21:59 »
Jag körde en äldre Saab 900 förra vintern, slitna vinterdäck och handbromsen på framhjulen. Var inte den roligaste vinterbilen kan jag säga, men man lärde sig iaf att planera sin körning väldigt bra angående säkerhetsmarginaler och att köra mjukt för att inte fara rakt fram  :P

Det blir iaf till att undersöka om budgeten har plats för 2 stycken skapliga vinterdäck åtminstone, visst det är roligt när det går brett lite här och där men det är jobbigt i längden att aldrig kunna slappna av...

-8o C har vi i Luleå nu, dags att fara ut och leta lämpliga parkeingar  ;D

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 27, 2005, 15:18:40 »
det vore kul om man fick den snömängden ni har
fasen vi har bar mark vi men jag håller med har man inte komandot över bilen så står man snart i diket det finns ju roligare saker att göra än bärga bilen hela tiden
hur som helst lycka till i lule    och  busa lagom i trafiken vill ju gärna behålla våra kompisar i livet eller har jag fel??      ha det gött..
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: oktober 27, 2005, 20:23:05 »
Våra bilar gör nog som din, spinner gärna på ett hjul  :'(

Särskillt i rondeller/kurvor när vikten förflyttas till ett hjul och ger det bättre fäste. Då spinner det andra istället.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2005, 20:46:16 »
Mina 300 bilar som gått som isbilar har i princip alltid diffat, visserligen har det inte varit några höjdardäck på dom men ändå.
Något som jag upptäckte i sommar var att RS:en diffar bättre ju högre växel man har, på blöt asfalt var det nästan lättare att få ut den i ställ på fyran än på tvåan. Så lite fart kan nog kanske rekomenderas om du vill få till schyssta ställ.
Appropå ingenting så kommer jag att radera det här inlägget om du åker av vägen efter att ha läst ovanstående  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2005, 21:09:08 »
Detta har jag märkt. När man känner att bakhjulen tappar fäste i kurvorna när det är halt, så ska man varva motorn, då har jag fått känslan att båda bakhjulen driver och återfår fästet och driver bilen kontrollerat ur kurvan.  

Har alltid trott att det var slungdiffen förtjänst. Men eftersom vi inte vet vad det är för diffhistoria på 300 har jag inget svar på fenomenet.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2005, 22:51:02 »
Mina 300 bilar som gått som isbilar har i princip alltid diffat, visserligen har det inte varit några höjdardäck på dom men ändå.
Något som jag upptäckte i sommar var att RS:en diffar bättre ju högre växel man har, på blöt asfalt var det nästan lättare att få ut den i ställ på fyran än på tvåan. Så lite fart kan nog kanske rekomenderas om du vill få till schyssta ställ.
Appropå ingenting så kommer jag att radera det här inlägget om du åker av vägen efter att ha läst ovanstående  ;)

Nu har jag tagit skärmdump för att föreviga det hela  ;)
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 27, 2005, 22:57:02 »

Nu har jag tagit skärmdump för att föreviga det hela  ;)
/Anders

Ajdå, nu blev det lite klurigare. Hur mycket vill du ha för att formatera hårddisken inatt?  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 27, 2005, 23:07:59 »
Räcker gott med alla värdefulla tips du ger här på forumet :D
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 27, 2005, 23:09:06 »
Räcker gott med alla värdefulla tips du ger här på forumet :D

It's a deal!  :)
Förare TEAM EGON RACING

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 28, 2005, 09:07:36 »
Nå högfartsställ ala Performance blir det inte frågan om tills jag kommer på isbana, jag är så barnsligt lättroad så att för tillfället räcker det att få lite kontrollerade småställ på 2:an och 3:an, får väl se hur lång tid det tar innan hornen växer ut dock...  ::)

Fast det blir att försöka att testa lite mer på lämplig parkering utan stolpar eller andra bilar som kan få för sig att stå ivägen  ;)

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 28, 2005, 11:00:27 »
skojigt att göra piruetter runt stolpar..=)
iaf med Cheva van.. hur lätt som helst..=)
360 Hybrid MKII

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 28, 2005, 11:20:10 »
skojigt att göra piruetter runt stolpar..=)
iaf med Cheva van.. hur lätt som helst..=)

det menar du inte!! grattis då e vi två som klarar det jag hadde kul ända tills kofångaren lämna in och tacka ajö men vadå det va ju kulhehe
360 turbo forever

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 28, 2005, 12:04:53 »
Ja brukar håla visst avstånd jag.. närmare än en meter vill ja inte.
För när 2.5 ton bil kommer så flyttar det på stolpen.. men kofångaren klarar sej nog..=)
360 Hybrid MKII

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: oktober 28, 2005, 13:22:58 »

visst e de kul med snurr i allafall ny kofångare på bilen sen säljan        köpa 360 av pengen som blev kvar.yeeeaman
ska du göra nåt i helgen? jag ska te wave hämta delar
 kul om du finns i krokarna??
360 turbo forever

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 28, 2005, 13:42:12 »
Var bor wave da?
ja finns i norra värmland..
dvs Stöllet.
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: oktober 28, 2005, 15:33:08 »

Detta har jag märkt. När man känner att bakhjulen tappar fäste i kurvorna när det är halt, så ska man varva motorn, då har jag fått känslan att båda bakhjulen driver och återfår fästet och driver bilen kontrollerat ur kurvan.  

Har alltid trott att det var slungdiffen förtjänst. Men eftersom vi inte vet vad det är för diffhistoria på 300 har jag inget svar på fenomenet.

Jag har känt av detta när jag driftat blöta rondeller, på högre växlar verkar det som man får mer fäste/mer vrid/mer kontrollerad kraft eller något för då är det lättare att undvika fulspinn på ett hjul.

Dock har jag aldrig trott att vi har slungdiff på NÅGON 360 (i Sverige), PERFORMANCE du har ju mekat så mycket diff nu så du borde väl kunna understryka att det inte är någon form av diffbroms/spärr i differentialen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: oktober 28, 2005, 22:51:37 »
Dock har jag aldrig trott att vi har slungdiff på NÅGON 360 (i Sverige), PERFORMANCE du har ju mekat så mycket diff nu så du borde väl kunna understryka att det inte är någon form av diffbroms/spärr i differentialen?

Jag har aldrig någonsin sett en diffbroms i en 300 bakaxel och mig veterligen fanns det inte heller som annat än möjligtvis som "hoppsan-option-super-special". Jag känner en kille som åker (eller åkte rättare sagt, det är nåt år sen han körde med bilen) med lamelldiffad axel i sin 340 och det är utväxling och diff från en Amazon som är satt in i ett 300-serie diffhus med ombyggda gavlar.

Min egna gissning är att det är De-Dion konstruktionen som gör att det diffar på våra bilar, när diffhuset är bultat i golvet på bilen och inte tillsammans med den stela bakaxeln omvandlas mer vrid 90 grader genom diffen och inte som på en vanlig stel axel där ena hjulet pressas ner i asfalten och det andra lyfts upp.

Men som vanligt kan jag ha fel, jag har trots allt fått i mig nån grogg ikväll  ;)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: oktober 29, 2005, 10:22:50 »

Jag har aldrig någonsin sett en diffbroms i en 300 bakaxel och mig veterligen fanns det inte heller som annat än möjligtvis som "hoppsan-option-super-special". Jag känner en kille som åker (eller åkte rättare sagt, det är nåt år sen han körde med bilen) med lamelldiffad axel i sin 340 och det är utväxling och diff från en Amazon som är satt in i ett 300-serie diffhus med ombyggda gavlar.

Min egna gissning är att det är De-Dion konstruktionen som gör att det diffar på våra bilar, när diffhuset är bultat i golvet på bilen och inte tillsammans med den stela bakaxeln omvandlas mer vrid 90 grader genom diffen och inte som på en vanlig stel axel där ena hjulet pressas ner i asfalten och det andra lyfts upp.

Men som vanligt kan jag ha fel, jag har trots allt fått i mig nån grogg ikväll  ;)

Ballt, då har vi ännu en möjlighet att få diff i våra söta diffhus.

Håller med totalt i din teori om De-Dion!