Författare Ämne: Snålställa?  (läst 13604 gånger)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Snålställa?
« skrivet: november 06, 2005, 10:15:02 »
Vill någon förklara för mig hur mna gör för at snålställa en Volo 340?

Har set det ordet användas lite här och där, så man blir ju nyfiken  8)
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #1 skrivet: december 29, 2005, 08:49:17 »
Ingen som känner sig manad att ge ett svar?

//Ulph
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
Re:Snålställa?
« Svar #2 skrivet: december 29, 2005, 10:11:41 »
beror på vad du har för motor/förgasare

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #3 skrivet: december 29, 2005, 19:51:01 »
Jag har en B14, förgasaren är jag inte säker på riktigt.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2006, 01:07:44 »
Snålställa en B14 med en Weber 32-32 DIR.....köp Haynes o leta efter CO-skruven.....god hjul.. :)

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2006, 09:15:53 »
Snålställa en B14 med en Weber 32-32 DIR.....köp Haynes o leta efter CO-skruven.....god hjul.. :)

Haynes har jag, och skruven vet jag vart den sitter :)
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:Snålställa?
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2006, 17:42:52 »
Vill du snålställa, så montera megasquirt bränsleinsprutning.

Sparar snabbt in det du investerat. Har redan sparat in investeringen på min 340DL med 2,5L 16v panna. Går snålare än 2,0L sprutamaskin, fast ja gasar o inte kör särskilt ekonomiskt. :D

Annors vet jag inte hur man snålställer en B14, hade själv en sån i min, och det skiljde inte nästan något på bränsleåtgången oberoende av "co" skruvens ställning.

Såhär ställde jag min:
Kör motorn varm, och ställ tomgången till runt 900-1000rpm, sedan börjar du skruva inåt "co" skruven, tills motorn börjar gå sämre, sen skruvar du ut runt ½ varv.

Vid långsam motorbromsning i en lagom nedförsbacke runt 2000rpm, så får bilen inte knycka, då skruva ut co-skruven 1/4 varv. Om det däremot smäller i avgasröret, skruva in 1/4 varv.

Kolla tändstiftens färg efter lite körning, bör vara kaffebruna. Om de är vita/grå, skruva ut ½ varv. Om de är svarta, skruva in ½ varv.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #7 skrivet: januari 05, 2006, 17:48:09 »
Vill du snålställa, så montera megasquirt bränsleinsprutning.

Sparar snabbt in det du investerat. Har redan sparat in investeringen på min 340DL med 2,5L 16v panna. Går snålare än 2,0L sprutamaskin, fast ja gasar o inte kör särskilt ekonomiskt. :D

Annors vet jag inte hur man snålställer en B14, hade själv en sån i min, och det skiljde inte nästan något på bränsleåtgången oberoende av "co" skruvens ställning.

Såhär ställde jag min:
Kör motorn varm, och ställ tomgången till runt 900-1000rpm, sedan börjar du skruva inåt "co" skruven, tills motorn börjar gå sämre, sen skruvar du ut runt ½ varv.

Vid långsam motorbromsning i en lagom nedförsbacke runt 2000rpm, så får bilen inte knycka, då skruva ut co-skruven 1/4 varv. Om det däremot smäller i avgasröret, skruva in 1/4 varv.

Kolla tändstiftens färg efter lite körning, bör vara kaffebruna. Om de är vita/grå, skruva ut ½ varv. Om de är svarta, skruva in ½ varv.

Hur mycket drar din med MS? Jag hamnade runt 0.85 vid landsvägskörning, har iofs inte hunnit mappa klart än men det ger ju ett humm om var jag kommer att hamna när det är klart iaf...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Snålställa?
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2006, 19:44:35 »
Ojojoj, undrar vad det är för fel på min motor... den tog ca 1.6-1.7 stadskörning med Jetronic. Svårt att komma snålare med MS oxå..

Men då är det uteslutande stadskörning, många kallstarter och en hel del fullgasningar mellan korsningar..

Med sprit och mycket snö har jag noterat rekord på ca 2-2.5 l/mil  :P

Dock mäter jag inte så exakt, tankar 20 liter när reserven börjar blinka stadigt och sen kör tills det blinkar igen.. kan inte tanka fullt för tanken läcker då..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Snålställa?
« Svar #9 skrivet: januari 12, 2006, 19:47:30 »
tror min ligger på ca 1.1-1.2 på blandet kjøring. Syns det er litt mye for en 2liter ....
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #10 skrivet: januari 12, 2006, 19:55:45 »
Snålställde min nyligen, men den blev för trött för mer än ett halvt varv i rondellen på bredställ.....skruva ut skruven igen o nu går bilen på 1,0027532 liter/mil......snålt för en volvo iaf...B200K med solex....
(Saaben har 2x effekten o drar 0,7=)
Jag kan!

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #11 skrivet: april 26, 2006, 15:00:39 »
Kan man snålställa en B200F motor? Det finns ju en CH skruv väl?  ??? Hade varit roligt om man kom längre på en tank.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Snålställa?
« Svar #12 skrivet: april 26, 2006, 21:31:04 »
Kan man snålställa en B200F motor? Det finns ju en CH skruv väl?  ??? Hade varit roligt om man kom längre på en tank.
Sitter en justerskruv i LMM (Luftmängdsmätaren)

Skruven är orginal dold av en blå plastplutt. Se bild

Edit: Så ja, det går att ställa en insprutare snålare
« Senast ändrad: april 27, 2006, 17:02:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ulph

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #13 skrivet: april 27, 2006, 13:35:01 »
Borde kanske göra ett avslut på hur det gick med min snålställning.

Gjorde inte så värst mycket med bilen, bytte luft och bränsle filtret. Sen så går den på 0,6-0,7 på landsväg,  och i stadskörning gissar jag på kring 0,9-1,0.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #14 skrivet: april 27, 2006, 21:58:14 »
gahh... :P sjukt lite :)

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #15 skrivet: april 28, 2006, 13:47:27 »
Hur ska jag gå till väga när jag ska snålställa den på CH-skruven? Måste jag ha mätinstrument? Eller kan man göra det utan instrument? ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Snålställa?
« Svar #16 skrivet: april 28, 2006, 14:31:32 »
Hur ska jag gå till väga när jag ska snålställa den på CH-skruven? Måste jag ha mätinstrument? Eller kan man göra det utan instrument? ::)

Har ingen större erfarenhet av att justera där, har gjort det en gång för att kunna köra på mer etanol original men har inga resultat att peka på..
Justeringen i sig styr bara ett luftflöde (alltså ingen elektronisk justering bara en spetsig skruv) så det enda man kan testa med är att läsa av lambdavärdet.. koppla en multimeter till flatstiftkontakten som sitter i änden på kabeln till lambdamätaren.. kör fullgas och se att spänningen aldrig under 0,5 volt under acceleration, skruva ned tills du hamnar under 0,5 volt och sen skruva upp lite tills du ligger med knapp marginal ovan 0,5 volt igen. Vet inte om man kan snålställa så mycket så att den går snålt så testa att skruva ut (moturs) skruven så mycket som det bara går och se om du kan hamna under 0,5volt vid acc.

Lät det rörigt? Helt självklart för mig men man ska ju kunn förklara sig för en oinvigd med  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #17 skrivet: april 28, 2006, 15:52:59 »
Ändrar den där annat än tomgången?  ???

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Snålställa?
« Svar #18 skrivet: april 28, 2006, 16:03:21 »
Ändrar den där annat än tomgången?  ???

/Anders

Tomgången ställer man på den svarta ratten på spjällhuset, Co-halten ställer man på LMM, det är vad jag har fått lära mig.

Dock så påverkas tomgången när man justerar men det är en annan sak..
« Senast ändrad: april 28, 2006, 16:04:14 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #19 skrivet: april 28, 2006, 16:40:03 »
Har du någon bild på vart jag justerar tomgången på min b200f? hängde inte riktigt med tyvärr  :'(

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #20 skrivet: april 28, 2006, 17:01:44 »
Hur ska jag gå till väga när jag ska snålställa den på CH-skruven? Måste jag ha mätinstrument? Eller kan man göra det utan instrument? ::)

Har ingen större erfarenhet av att justera där, har gjort det en gång för att kunna köra på mer etanol original men har inga resultat att peka på..
Justeringen i sig styr bara ett luftflöde (alltså ingen elektronisk justering bara en spetsig skruv) så det enda man kan testa med är att läsa av lambdavärdet.. koppla en multimeter till flatstiftkontakten som sitter i änden på kabeln till lambdamätaren.. kör fullgas och se att spänningen aldrig under 0,5 volt under acceleration, skruva ned tills du hamnar under 0,5 volt och sen skruva upp lite tills du ligger med knapp marginal ovan 0,5 volt igen. Vet inte om man kan snålställa så mycket så att den går snålt så testa att skruva ut (moturs) skruven så mycket som det bara går och se om du kan hamna under 0,5volt vid acc.

Lät det rörigt? Helt självklart för mig men man ska ju kunn förklara sig för en oinvigd med  ::)

Okej. Lite halv klurigt!  ;) Kan jag använda mig av en Avgasmätnings utrustning? Har tillgång till en verkstad. ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Snålställa?
« Svar #21 skrivet: april 28, 2006, 23:22:23 »
ja avgasmätningsutrustning du kan ha med dig när du är ute och kör, eller om du kan belasta motorn i verkstad.. alltså rullande landsväg.. ellre börnis mot betongvägg/telefon/lyktstolpe
(obs inte nykter när jag skriver detta)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #22 skrivet: april 29, 2006, 01:29:43 »
Börnis mot betongvägg det låter ju inte så jättesmidigt.

(obs, inte heller nykter, har precis kramat en kvinlig polis ::))

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Snålställa?
« Svar #23 skrivet: april 29, 2006, 09:07:52 »
Har du någon bild på vart jag justerar tomgången på min b200f? hängde inte riktigt med tyvärr  :'(

/Anders

Titta på vänster sida på ditt gasspjäll, finns bara en ratt på det och den ska vara svart, snett vinklad mot innerskärmen typ... testa å skruva på den med motorn på tomgång får du se!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Snålställa?
« Svar #24 skrivet: april 29, 2006, 12:29:46 »
(obs, inte heller nykter, har precis kramat en kvinlig polis ::))

Kunde ju ha varit värre, kunde ha varit en manlig polis istället  ;)
Förare TEAM EGON RACING