Japp, de ska hända ännu MYCKET åt bilen och motorn, AGA diffen får man tyverr slumpa med finska besiktningen, och jag gillar annars heller inte såna "patent".

Turbo ska det komma, som kanske "340HP?" tyder på. Nu tror jag mig ha något runt 170-200hk, och 230-250Nm. Går som en raket, 0-100 borde gå på under 7s (har inte mätt, p.ga hala vägar, och ingen diff, och 185/70/13 däck). Borde ha diff, för att kunna mäta 0-100 vettigt, för båda hjulen sätter duktigt tomt efter 2500rpm, om man är för hastig med kopplingen.

Är MYCKET nöjd med effekten, kan berätta att det är något annat än B200E.

120-180km/h verkar gå runt 10s med 5:e växel.

Motorn ska även bänkas för 138hk (finska lagen tillåter bara modellseriens effektivaste motor + 20%, alltså B19E/B200E 1983-1985 115hk+20%=138hk), för att få den besiktad. Sen ska den även bänkas på riktigt, bara jag hittar en plats för det.... finns ingen på 100km håll åtminståne...
Kamaxlarna vill jag nog inte byta mera uppåt, det knycker till så fandammit runt 3500-4800rpm, där bästa vridmomentet tycks vara. Kammarna är ju Volvo Penta AQ171:ans, verkar vara en hel del bussigare än B234F:s kamaxlar.
Spridarna ska jag byta, för nuvarande B234F tycks inte räcka ens utan turbo, bränslet tar slut runt 5200rpm, och varvstopparen ligger på 6200, som är för lite... 7000rpm skulle vara rätt. Men detta beror ju på renix tändningen från AQ171, men den ska som sagt även bytas till COP (Coil On Plug) via megasquirtten.
Både fjäderbenen och fjädrarna fram skall bytas till 360, och fjädertallrikarna höjas lite, och kanske kapar jag bort något smått från fjädrarna...
Det finns ju åtminståne en annan 300 med 16v utan turbo, B230 block + B234F topp.
http://www.higgins340.fsnet.co.uk/