Författare Ämne: 340DL, 340HP?  (läst 42893 gånger)

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
340DL, 340HP?
« skrivet: december 15, 2005, 15:39:38 »
Japp, även hit har jag hunnit med mitt smågalna projekt.

Idén är att få ut så mycket sprut från farsans gamla 340DL som blivit min, för en billig peng. Orginalt B14.4E maskin, 330tkm på mätaren, och fungerade väl. Före konversionen blev även M45R lådan bytt till M47R.

Motorn som jag fick tag på var en Volvo Penta AQ171A -86, alltså B230 + 86mm vevaxel, och montera megasquirt på den, istället för 2x44mm solex förgare. Renix tändningen behålls till en början, toppen var sönderkorroderad på 4.cyl avgaskanal, som är normalt för VP alutopp motorer, den svetsades, och sedan lite uppsnyggning av kanaler. Insuget och avgassidan från B234F. Vevstakarna byttes naturligtvis mot "dom bättre" 13mm tjocka, för ökad hållbarnet. Insprutningen och senare tändningen sköts via Megasquirt med Extrakod. Svänghjulet och kopplingen är till början std. 360, kopplingen slirar dock mellan 3500-4500rpm vid fullt gaspådrag med 3. och 4. växlarna vid omkörning.

Nur har jag satt ut runt 2000e på bilen tillsammans, och tekniken är bytt, allt fungerar lagom, men framvagnen behöver en seriös översyn. Med 185/70/13" däck tar däcken i hjulhustaket vid skarpa gropar, då man har någon över 50kg på höger framsäte. Har redan nya 360 framfjädrar, men bromsarna måste åtgärdas, för de räcker inte närapå till.

Bakaxeln är från 360, samma växellådan, kardanen och diffen med 3,27:1 utväxlning, men dit skall ännu en diffspärr, bara jag får tag på en. Motorn är så pas vridstark, att man kan sätta gummi på asfalten med båda tassarna på 1800rpm, och gasa fram och tillbaks. ;D Men inget sladd får man på, p.ga. S L A P P framfjädring och ingen diffspärr.

Bilder efter krock med stubbe för ett år sen:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/340dlkolari/

Egengjord fram"plåt"
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/340DLetuhelma/

Trimmning alá "B254G"
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/b254.html
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:340DL, 340HP?
« Svar #1 skrivet: december 15, 2005, 16:11:03 »
Ser bra ut det her :D

AGA diff ;)
Funker bra for meg :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:340DL, 340HP?
« Svar #2 skrivet: december 15, 2005, 18:30:53 »
Välkommen till 300power club. Hoppas du kommer att trivas !

Har loggat dig som medlem som ger dig möjlighet att bifoga filer i din projekt tråd. Din profil kommer även synas på medlemsidan på www.300power.com.

Mvh David
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
Re:340DL, 340HP?
« Svar #3 skrivet: december 15, 2005, 20:13:14 »
mumma motor :D
Bra, bättre, bredast

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:340DL, 340HP?
« Svar #4 skrivet: december 15, 2005, 22:48:12 »
Ifall att du inte vet det så ska jag informera dej om att fjäderfästena på fjäderbenen sitter på olika höjd på 340 o 360. Så om du ska montera 360 fjädrar på 340 fjäderben måste du flytta ner undre fjäderfästet lite för annars blir den ganska hög framtill.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:340DL, 340HP?
« Svar #5 skrivet: december 15, 2005, 23:38:07 »
OJOJOJ!! Grattis till det fina och nydanande bygget!!

Första 300:an med 16V (utan turbo) !?!?!

Och MEGASQUIRT va glad jag blir  :D

Blir lite avundsjuk nu, vill oxå ha 16V (inte vid besiktning) samt BREDBANDSLAMBDA för att kunna mappa effektivare  :'(

Är nyfiken på hur många hästar du har eller hur snabbt den går 0-100 mm..

Är du nöjd med effekten eller ska du göra mer för motorn? (tex extraktor och andra kammar eller nåt)

Välkommen hit!

//Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

arnagath

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • -87 Volvo 360 GLT
    • Visa profil
Re:340DL, 340HP?
« Svar #6 skrivet: december 16, 2005, 07:55:28 »
vällkommen,welcome,tervetuloa :)
Loud pipes save lifes...

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:340DL, 340HP?
« Svar #7 skrivet: december 16, 2005, 10:30:06 »
Japp, de ska hända ännu MYCKET åt bilen och motorn, AGA diffen får man tyverr slumpa med finska besiktningen, och jag gillar annars heller inte såna "patent". ;)

Turbo ska det komma, som kanske "340HP?" tyder på. Nu tror jag mig ha något runt 170-200hk, och 230-250Nm. Går som en raket, 0-100 borde gå på under 7s (har inte mätt, p.ga hala vägar, och ingen diff, och 185/70/13 däck). Borde ha diff, för att kunna mäta 0-100 vettigt, för båda hjulen sätter duktigt tomt efter 2500rpm, om man är för hastig med kopplingen. ;D Är MYCKET nöjd med effekten, kan berätta att det är något annat än B200E. ;D 120-180km/h verkar gå runt 10s med 5:e växel. ;D

Motorn ska även bänkas för 138hk (finska lagen tillåter bara modellseriens effektivaste motor + 20%, alltså B19E/B200E 1983-1985 115hk+20%=138hk), för att få den besiktad. Sen ska den även bänkas på riktigt, bara jag hittar en plats för det.... finns ingen på 100km håll åtminståne...

Kamaxlarna vill jag nog inte byta mera uppåt, det knycker till så fandammit runt 3500-4800rpm, där bästa vridmomentet tycks vara. Kammarna är ju Volvo Penta AQ171:ans, verkar vara en hel del bussigare än B234F:s kamaxlar.

Spridarna ska jag byta, för nuvarande B234F tycks inte räcka ens utan turbo, bränslet tar slut runt 5200rpm, och varvstopparen ligger på 6200, som är för lite... 7000rpm skulle vara rätt. Men detta beror ju på renix tändningen från AQ171, men den ska som sagt även bytas till COP (Coil On Plug) via megasquirtten.

Både fjäderbenen och fjädrarna fram skall bytas till 360, och fjädertallrikarna höjas lite, och kanske kapar jag bort något smått från fjädrarna...

Det finns ju åtminståne en annan 300 med 16v utan turbo, B230 block + B234F topp. :)
http://www.higgins340.fsnet.co.uk/
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:340DL, 340HP?
« Svar #8 skrivet: december 16, 2005, 13:38:14 »
Okej, ja 340 hästar på en 16V är ju INGA problem, UTAN portning.
Lär nog bli bra  ;)

Kul att du har planer och inte är nöjd!

Jag tänkte inte så långt bort som till England när jag sa första 16V utan turbo.. vet i allafall inte om nån i Sverige som har det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:340DL, 340HP?
« Svar #9 skrivet: januari 05, 2006, 15:06:32 »
Var och lade omkull en lyktstolpe här för en dryg vecka sen, så projektet står stilla för tillfälle. Skadorna blev inte stora, fast farten var 50-60km/h med sladd på.  ::)

Bakändan tog sig in 20cm på förarsidan, kofångaren klarade sig nästan hel, största problemet är bagageutrymmets golv, att få de uträtat. På samma gång får jag ta itu lite med rosten, som finns under bagageutrymmets luckans packning.

Några bilder:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/tolppaan/
« Senast ändrad: januari 05, 2006, 15:07:20 av sjs »
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:340DL, 340HP?
« Svar #10 skrivet: januari 05, 2006, 15:20:43 »
Ojdå.. så tråkigt. Lyktstolpar är hårda..

Kämpa på!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Amazon_V8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
Re:340DL, 340HP?
« Svar #11 skrivet: januari 06, 2006, 01:38:33 »
Var och lade omkull en lyktstolpe här för en dryg vecka sen, så projektet står stilla för tillfälle. Skadorna blev inte stora, fast farten var 50-60km/h med sladd på.  ::)

Bakändan tog sig in 20cm på förarsidan, kofångaren klarade sig nästan hel, största problemet är bagageutrymmets golv, att få de uträtat. På samma gång får jag ta itu lite med rosten, som finns under bagageutrymmets luckans packning.

Några bilder:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/tolppaan/

Njae upp med bilen i en bänk och dra ut det bara,rikta upp det,tennspackla och sen lite färg så blir det bra.

/Micke

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:340DL, 340HP?
« Svar #12 skrivet: januari 17, 2006, 21:31:28 »
Fixat redan, inte blev det nyvärt, men inte dåligt heller. Men mer kan man inte kräva för 43,9 euros materialkostnader. :)

Nå, på samma gång blev det ny baklucka och registerplåtsbakgrund. Gamla bakluckan var skråmig och hade bulor, efter att farsan haft bilen i 11 år före mig, och den hade sett en och annan vedtransport. Registerplåtsbakgrunden var helrutten från övre kant, men konstit nog, så var innerplåten nästan intakt på samma plats som tur. :)
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:340DL, 340HP?
« Svar #13 skrivet: januari 17, 2006, 22:13:39 »
Fixat redan, inte blev det nyvärt, men inte dåligt heller. Men mer kan man inte kräva för 43,9 euros materialkostnader. :)

Nå, på samma gång blev det ny baklucka och registerplåtsbakgrund. Gamla bakluckan var skråmig och hade bulor, efter att farsan haft bilen i 11 år före mig, och den hade sett en och annan vedtransport. Registerplåtsbakgrunden var helrutten från övre kant, men konstit nog, så var innerplåten nästan intakt på samma plats som tur. :)

Härligt, finns bilder under & efter reparationen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:340DL, 340HP?
« Svar #14 skrivet: januari 29, 2006, 00:24:01 »
Härligt, finns bilder under & efter reparationen?
Japp, här på samma plats finns bilderna:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/tolppaan/
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:340DL, 340HP?
« Svar #15 skrivet: januari 29, 2006, 11:25:34 »
starkt jobbat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:340DL, 340HP?
« Svar #16 skrivet: februari 24, 2006, 23:58:13 »
Motorn som jag fick tag på var en Volvo Penta AQ171A -86, alltså B230 + 86mm vevaxelhttp://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/b254.html

är det en "marinvev du menar?"
är impad som fan! spöa turbo veklingarna
Lycklig igen i min 360gl sedan

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:340DL, 340HP?
« Svar #17 skrivet: mars 09, 2006, 19:41:41 »
Japp, det sitter en "marinvev" i motorn, för jag tog HELA marinmotorn, och planterade den i 340:an. ;D

Turbo ska det också bli, så snart jag får tag på något lagom stort. ;)
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:340DL, 340HP?
« Svar #18 skrivet: april 23, 2006, 12:12:21 »
Hur går det för dig sjs? Hänt nåt med bilen? Bytt ut Renix?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:340DL, 340HP?
« Svar #19 skrivet: maj 12, 2006, 18:03:52 »
Näpp, inget hänt på sista månaden. Var och importerade en S90 Excecutive -98 från sverige, så dit rök ALLA pengarna. Men småningom (hoppeligen inom en månad) ska renixen ryka.

Sen till följande blir det att ta itu med topplocksrenovering pg.a att jag prövade lite olika renix enheter, bl.a. B14.4E, och tror den orsakade spikning, och därmed spräckt packning mellan 2-3cyl, för 2-3cyl avgaskanaler är helrena, samma stiften, medan 1 och 4 är svarta, och motorn dricker lite kylarvätska (1L/1000km), fastän hela kylsystemet är nytt. Och en eller två ventiltryckare har ljud, så de ska även bytas på samma.

Först ska bilskatten betalas på S90:an, sen blir det turbo i 340:an, hoppeligen före juli. :)
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:340DL, 340HP?
« Svar #20 skrivet: maj 12, 2006, 18:18:09 »
har du sålt iväg förgasarna? annars kan jag meddela att jag är intresserad :)
´
mycket fint projekt du håller på med iaf :)

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:340DL, 340HP?
« Svar #21 skrivet: maj 22, 2006, 23:37:58 »
skjer det noe mer?

Bra gjort med glasfibern!
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:340DL, 340HP?
« Svar #22 skrivet: juli 28, 2006, 10:39:29 »
Näpp, har förgasarna kvar, kan kanske möjligen sälja dem. har även ett insug UTAN förgasare här. Och till nästa år ersätter jag båtens AQ171 förgasare med megasquirt.

Japp, det har skett sig och skitit sig lite igen. ::) ;D
Började fixa COP direkttändningen här för några veckor sen, monterade kugghjul på kamaxeln osv... och sen gick insugskammens låssprint av, som resultat 2 skadade ventiler på 4.cyl. Hoppeligen får jag ihop motorn igen under helgen med nya delar, och nästa vecka liv i tändningen.

Hittade kylarvätskaläckaget, var radiatorns nedre slang som läckte vid radiatorn, dubbla klämmare gjorde susen. Slutade av att dricka vätska. Hoppeligen får jag nu bukt på oljeklottet på avgassidan, när jag tog motorn isär. Topplockspacningen verkade vara OK, inget större läckage åtm. där. :)

340:an har nog stått på sin plats nu en månad, men nykomligen, S90:an har sett destumera, runt 10000km under 3 månader ;D

Borde nu till följande hitta turbo, ny koppling ock diffspärr till 340:an...
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:340DL, 340HP?
« Svar #23 skrivet: juli 28, 2006, 11:26:48 »
Näpp, har förgasarna kvar, kan kanske möjligen sälja dem. har även ett insug UTAN förgasare här. Och till nästa år ersätter jag båtens AQ171 förgasare med megasquirt.

Japp, det har skett sig och skitit sig lite igen. ::) ;D
Började fixa COP direkttändningen här för några veckor sen, monterade kugghjul på kamaxeln osv... och sen gick insugskammens låssprint av, som resultat 2 skadade ventiler på 4.cyl. Hoppeligen får jag ihop motorn igen under helgen med nya delar, och nästa vecka liv i tändningen.

Hittade kylarvätskaläckaget, var radiatorns nedre slang som läckte vid radiatorn, dubbla klämmare gjorde susen. Slutade av att dricka vätska. Hoppeligen får jag nu bukt på oljeklottet på avgassidan, när jag tog motorn isär. Topplockspacningen verkade vara OK, inget större läckage åtm. där. :)

340:an har nog stått på sin plats nu en månad, men nykomligen, S90:an har sett destumera, runt 10000km under 3 månader ;D

Borde nu till följande hitta turbo, ny koppling ock diffspärr till 340:an...

Tack för update!

Kul med turbo + diff  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:340DL, 340HP?
« Svar #24 skrivet: januari 17, 2007, 15:07:30 »
Lite uppdatering sen länge:

Har fått COP (coil on plug) direkttändningen att fungera via megasquirtten förra fredagen, efter 6 veckors utredningar. Fungerade som en dröm, gick att köra lungt runt 40km/h med 4:ans växel på 1300rpm osv.

Sen rasade kamremmen och alla 3.cyl ventiler, så de ska fixas nu.

Sen ska ja ha 4st 1575ccm munstycken o en diffspärr, sen turbo o lite annat roligt.

Problemet är bara att hitta nya ventiler, ingen reservdelsbutik (utom volvo) säljer ventiler till B234 motorn, där kostar dom runt 500kr/st!

Förra gången det rasade ventiler, satt jag dem i skruvstädet, och vred dem raka (klart slipade in försiktigt pånytt), blev bra, fungerar(fungerade) ännu bra, och höll bra kompression.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:340DL, 340HP?
« Svar #25 skrivet: januari 17, 2007, 15:43:04 »

Problemet är bara att hitta nya ventiler, ingen reservdelsbutik (utom volvo) säljer ventiler till B234 motorn, där kostar dom runt 500kr/st!


Sten parnar säljer standard ventiler för 150 resp 160 kr st:
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=44

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:340DL, 340HP?
« Svar #26 skrivet: januari 17, 2007, 19:33:13 »
Varför går den bättre med coil on plug?

Varför rasade kamremmen? Förra gången var det väl stiftet till ena kammen?

Varför så stora spridare? Ska du köra på E85?

Mycket varför..  ;)
Mycket kul att du håller på och fixar med 360:n !! Keep on!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:340DL, 340HP?
« Svar #27 skrivet: januari 30, 2007, 19:32:21 »
Jo, beställde förra veckan hela serien ventiler till motorn, får dom hoppeligen till veckoslutet, kanske man slipper ut ett varv, och göra lite fanstyg runt stan ;D

Coil on plug, för att vara speciell, och det blev inte dyrare än en 2x2 tändspole. Betalade runt 200euro för hela tändsystemet. Och ville ha en "clean" installation. Där lyckades jag 100% tycker jag 8)

Kamremsraset är oklart, endel tillverkningsfel, eller så mitt monteringsfel. Förra gången var det sprinten till kammen som gick av.

Stora spridare p.ga. att de är billigare än 600ccm från finland. $390/8st!!! 600ccm kostar i finland runt 330e/4st, och jag vill ha stora spridare även till båtens AQ171 maskin, för den ska trimmas och få MS i år. 8) Och sen räcker de garanterat till, så länge man vågar trimma ;D

Diffspärr ska jag ha från en ford 8,5" diff, $214 från USA! Ska svarva in den. Kommer att rapportera och höra av mig och berätta hur det går när jag får fanskapet att fungera  8)
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:340DL, 340HP?
« Svar #28 skrivet: januari 30, 2007, 20:48:11 »
Diffspärr ska jag ha från en ford 8,5" diff, $214 från USA! Ska svarva in den. Kommer att rapportera och höra av mig och berätta hur det går när jag får fanskapet att fungera  8)

Kul med COP och kul med stora spridare (om du inte får problem på tomgång/låg belastning, vet att det kan bli problem där med för stora spridare)

mindre kul med kamremsfel!

KUL med diff, jag hoppas verkligen att du lyckas, så att vi får fatt i ännu en möjlighet till diffade 300:or!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #29 skrivet: oktober 03, 2007, 10:44:00 »
Nojaa, nu har de gått framåt lite igen. Länge sen sist.

Turbon är på plats, och går som en liten jävel. Är en Garret T61, med 54intake/58mm Exh. Borde räcka till 450hk ungefär.

Koppligen är uppdaterad till bättre tryckplatta, och sinterlamell, såm höll i förra bilen den var åtminståne över 300hk/435Nm. Dock håller den inte fullt laddtryck åt mig (1,4bar), utan börjar "skaka" hela bilen. ;D

16" fälgar har jag under, nu 215/40 däck fram och 205/55 bak provisoriskt, skulle vilja ha 205/45 fram och 235/45 bak. Även en lamelldiff skulle passa bra, dock är AGA diffen rolig i drifting. Har smällt sönder några tio serier bakdäck med den. ;D

Ford 8,5" diffen var för stor, den gick inte på någo villkor att passa in här. Den är överlopps, vet någon som behöv, är den billig. Vill av med den, den är fabriksny oanvänd.

Här är bilder och skitroliga videon om bilen:
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/

Mera kommer ;)
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #30 skrivet: oktober 03, 2007, 20:56:14 »
Nojaa, nu har de gått framåt lite igen. Länge sen sist.

Turbon är på plats, och går som en liten jävel. Är en Garret T61, med 54intake/58mm Exh. Borde räcka till 450hk ungefär.

Koppligen är uppdaterad till bättre tryckplatta, och sinterlamell, såm höll i förra bilen den var åtminståne över 300hk/435Nm. Dock håller den inte fullt laddtryck åt mig (1,4bar), utan börjar "skaka" hela bilen. ;D

16" fälgar har jag under, nu 215/40 däck fram och 205/55 bak provisoriskt, skulle vilja ha 205/45 fram och 235/45 bak. Även en lamelldiff skulle passa bra, dock är AGA diffen rolig i drifting. Har smällt sönder några tio serier bakdäck med den. ;D

Ford 8,5" diffen var för stor, den gick inte på någo villkor att passa in här. Den är överlopps, vet någon som behöv, är den billig. Vill av med den, den är fabriksny oanvänd.

Här är bilder och skitroliga videon om bilen:
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/

Mera kommer ;)

Hej! Fina bilder och roliga videos, har bara hunnit se en än så länge men mer lär det bli  :P

Synd att diffen inte passade. Hoppas du blir av med den. Sälj den till nån 240/740 kille eller nån med jänkare.

Varför skakar bilen när kopplingen inte klarar effekten?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #31 skrivet: oktober 04, 2007, 10:33:36 »
Diffen är så pass stor, att jag inte tror att den ens går att anpassa till en dana30 bakaxel, den är nämligen 8,5" bred, alltså ca 21cm. Har haft ut den på finska jänkarforumet, men ingen verkar alls intresserad, oberoende av priset... Ford 8,5" bakaxel tycks inte vara någon favorit bland jenkkartrimmare.

Bilen börjar skaka när kopplingen "hugger", för det är en sinterkoppling, den slirar inte, utan hugger istället till skillnad från en organisk lamell. Annors är sinterkopplingen mycket trevlig att köra, inte något sämre alls enligt mig än en normal koppling. Inget "hoppande" eller liknande i mitt fall åtminstone, som jag såg t.ex en DX corolla med 4AGE maskin med turbo (300-350hk), som hade någon grym koppling, och såg nästan okörbar ut då den hoppade omkring vid start.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #32 skrivet: oktober 04, 2007, 19:28:12 »
Kan vi få se hur bilen ser ut nu, med 16" ?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #33 skrivet: december 23, 2007, 23:31:43 »
Jepp, några nya bilder finns under photobucket länken, även me 16" under.

Nu har jag bilen BESIKTIGAD, stämplad för 2,5L 16v TurboPenta maskinen med intercooler och allt, och 225/45R16 däck hela varvet runt.

Så bilen är nu helt gatulaglig, vettig och nästan skön att köra med alla modifikationerna. Och det bästa, den ser HELT 100% orginal ut, med dubbla utblåsen bortplockade osv. :D

Nu till följande skall bilen snyggas upp, bucklor tas bort, ommålas, förbättra ljudisoleringen, finslipa motorprogrammet, och rätta till småsaker. Även bättre bromsar och en lamelldiff är under planering, och en bodykit.

Till bodykitten har jag ORGINAL R-sport sidokjolar, men skulle vilja ha även fram och bakkjolar, som passa bolt-on på. :)

Ford diffen sålde jag, och jagar nu efter en Dana30 lamelldiff och en B200K -85 diff med 3,27:1 utväxling (INGEN annan motor/modell har denna utväxling, B19A/B200K andra årsmodeller har 3,36:1).
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #34 skrivet: december 23, 2007, 23:53:21 »
Jepp, några nya bilder finns under photobucket länken, även me 16" under.

Nu har jag bilen BESIKTIGAD, stämplad för 2,5L 16v TurboPenta maskinen med intercooler och allt, och 225/45R16 däck hela varvet runt.

Så bilen är nu helt gatulaglig, vettig och nästan skön att köra med alla modifikationerna. Och det bästa, den ser HELT 100% orginal ut, med dubbla utblåsen bortplockade osv. :D

Nu till följande skall bilen snyggas upp, bucklor tas bort, ommålas, förbättra ljudisoleringen, finslipa motorprogrammet, och rätta till småsaker. Även bättre bromsar och en lamelldiff är under planering, och en bodykit.

Till bodykitten har jag ORGINAL R-sport sidokjolar, men skulle vilja ha även fram och bakkjolar, som passa bolt-on på. :)

Ford diffen sålde jag, och jagar nu efter en Dana30 lamelldiff och en B200K -85 diff med 3,27:1 utväxling (INGEN annan motor/modell har denna utväxling, B19A/B200K andra årsmodeller har 3,36:1).

Kul att du fått den godkänd  :)
Hur gjorde du?
Jag har kollat med bilbesiktningen så jag måste ha ett intyg från volvo på hur många hästar 360 finns med som original, och så måste jag fixa bromspapper på motorn, i övrigt skall det inte va några problem.
Så jag ska ha min godkänd med 2,3turbo men jag ska vänta med det till våren för jag vill ju inte köra pärlan i vägsalt :-[

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #35 skrivet: december 23, 2007, 23:56:37 »
Hur gjorde du för att få den besiktad med 2.5Liters maskin?
Trodde man max fick öka motorvolym med 20% från största som någonsin suttit original, dvs 20% på 2.0Liter = 2.4Liter?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #36 skrivet: december 24, 2007, 00:26:06 »
Jepp, några nya bilder finns under photobucket länken, även me 16" under.

Nu har jag bilen BESIKTIGAD, stämplad för 2,5L 16v TurboPenta maskinen med intercooler och allt, och 225/45R16 däck hela varvet runt.

Så bilen är nu helt gatulaglig, vettig och nästan skön att köra med alla modifikationerna. Och det bästa, den ser HELT 100% orginal ut, med dubbla utblåsen bortplockade osv. :D

Nu till följande skall bilen snyggas upp, bucklor tas bort, ommålas, förbättra ljudisoleringen, finslipa motorprogrammet, och rätta till småsaker. Även bättre bromsar och en lamelldiff är under planering, och en bodykit.

Till bodykitten har jag ORGINAL R-sport sidokjolar, men skulle vilja ha även fram och bakkjolar, som passa bolt-on på. :)

Ford diffen sålde jag, och jagar nu efter en Dana30 lamelldiff och en B200K -85 diff med 3,27:1 utväxling (INGEN annan motor/modell har denna utväxling, B19A/B200K andra årsmodeller har 3,36:1).

GRATTIS till besiktningen! Hur funkar det i Finland, kunde du göra det på det vanliga stället du besiktar på?

Låter bra med dina planer för bilen med, ska bli spännande att se vad du hittar på med diffen!

Tack för update!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #37 skrivet: december 24, 2007, 00:29:45 »
16" fälgar har jag under, nu 215/40 däck fram och 205/55 bak provisoriskt, skulle vilja ha 205/45 fram och 235/45 bak. Även en lamelldiff skulle passa bra, dock är AGA diffen rolig i drifting. Har smällt sönder några tio serier bakdäck med den. ;D

http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/

Ser stort och bra ut! Men med svullodäck bak skulle det varit motiverat med lite mer raggarstuk med lägre i fram, enligt min smak  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #38 skrivet: januari 27, 2008, 22:24:57 »
Jo, de har hänt en hel den igen sen sist.

I finland har vi 25% mer volym på motorn, 20% mer vikt och 20% mer effekt.

Jag behövde effektpapper (138hk max) och ett bevis av volvo importören för att jag fick mitt besiktat.

Ny har det körts någon tusen kilometer igen. Lambdasensorn paijjade efter besiktningen, böt en från båten dit (Bosch LSU 4.2), men den paijjade även. Misstänker kontrollern. Lambdasensorns värme-element far sönder av någon anledning. Det är alltså en bredbandslambda med innovate kontroller.

Växellådan reste i början av månaden, laddade på lite me 3.ans växel, och sedan rassel. Samma idag, men laddade inte ens mycket på i en nerförsbacke, och skrammel igen.

Tror jag får ta itu med samma projekt som Peter Schmidt med sin 360:a. :P

Däckstorleken till sommaren är ny 225/45R16. Dom på bilden är 215/40R16 fram och 205/55R16 bak. Även däcken är märkta i reg.utdraget. Vinteräcken är fräcka orginal plåtisar med 165/80R13 däck. En riktig sleeper ;D
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #39 skrivet: januari 27, 2008, 23:03:36 »
Hur gjorde du för att få bevis av importören, besiktningen vill ju ha ett sådant av mej också, du har ingen kopia va??