Författare Ämne: b5234 motor(850 v70) i 360 7,940  (läst 17004 gånger)

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« skrivet: juli 31, 2006, 01:34:06 »
passar det på kopplingskåpan... har kollat på tpc i 2h och hittar inga konkreta svar.

e sugen på en 5t motor i en 300
Lycklig igen i min 360gl sedan

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2006, 08:56:03 »
Japp, det ska vara bolt-on. (Beroende på koppling, svänghjul etc.)
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2006, 12:03:10 »
OBS M45/46/47 passar inte. Inte M90 från 940 heller.

För att rakställa en 5cyl motor så måste man ta M90 växellådan från 960 (alu sexorna), du behöver även ett tråg från en alusexa som du kortar (kapar av en del i mitten och svetsar ihop igen). Motorfästen tar du från 960 (om den ska ner i en 9/740, ska du ha den i 360 så får du bygga egna.
Koppling mm är bolton.

Mycket stort jobb, större än man tror då det rullar så många som det gör...

Mitt tips blir nog att slopa den idéen (även fast det är tråkigt) och trimma på B230 istället alt. köpa en 850 och trimma men då ha FWD. Det är inte billigare att trima 5orna speciellt inte om man ska ha ner dom i en annan bil. Tror det blir billigare för dig att stoppa i en sexa istället. Välj då 2,5 liters sexan om du ska köra turbo, den har samma cyldiameter som 5orna så turbokolvarna passar direkt. Sen så ska du ha 3.0 liters veven och kamaxlarna. Med det motorreseptet så har du 2,9liter turbomotor. Stakar kan du ta från T5 eller köpa från parner beroende på hur mycket effet du ska ha.

Edit. 960 med manuell låda är inte så vanliga, va bara 2.5 motorn som man kunde få med manuell låda.
« Senast ändrad: juli 31, 2006, 12:07:04 av T08R »

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2006, 23:57:37 »
OBS M45/46/47 passar inte. Inte M90 från 940 heller.

För att rakställa en 5cyl motor så måste man ta M90 växellådan från 960 (alu sexorna), du behöver även ett tråg från en alusexa som du kortar (kapar av en del i mitten och svetsar ihop igen). Motorfästen tar du från 960 (om den ska ner i en 9/740, ska du ha den i 360 så får du bygga egna.
Koppling mm är bolton.

Mycket stort jobb, större än man tror då det rullar så många som det gör...


Speciellt kopplingen om man vill ha den 300an med original drivlina, 24splines 300an o 20splines 960

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2006, 11:44:23 »
  :( :( :( :( :(

så synd! det är gott ljud i 5 orna
Lycklig igen i min 360gl sedan

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2006, 19:31:30 »
Varför går det inte med M90 från 940? Det ska väl inte vara nån större skillnad mellan dom lådorna?
Hade kunnat tagit gift på att en lokal hjälte smackat in vitblocksfemma och M90 från 940 i en 745:a....
« Senast ändrad: augusti 02, 2006, 19:31:39 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2006, 22:16:20 »
Det är väl kopplingshuset som är annorlunda 940 vs 960.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2006, 23:47:33 »
MMM fast jag ska ju inte ha nå n växellåda. bara kopplingen passar så går det ju! eller så får man göra som du performance och byta splines på b5234 motorns koppling och sen är saken biff! 170 hk och gott ljud om nu den passar mot kopplings kåpan som nu säger!!!
Lycklig igen i min 360gl sedan

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2006, 20:37:20 »
en T5R motor, sitter det jo 300 hk orginalt i? Den største, altså..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2006, 21:45:53 »
en T5R motor, sitter det jo 300 hk orginalt i? Den største, altså..
GLT utan turbo= 170hk och gott ljud och man slipper strula med turbo, intercooler mm..  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2006, 21:47:05 »
Vad jag inte kan läsa mig till i alla inlägg ovan är om kopplingshuset & lamell på 360 passar direkt mot en 5cyl-motor!?!?  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #11 skrivet: augusti 05, 2006, 01:36:01 »
Det hadde vært moro, jeg har faktisk en 2.5 liter 20 ventiler som jeg kan få kjøpt.. 9 000 kroner, fabrikksny motor.. kun testet i benk...
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2006, 10:50:50 »
Vit motorerna (4,5 och 6cyl) har annan bultdelning mot sprängkåpan. Så en gammal låda passar inte.

Sen om man ska raktälla den så går det inte med tråget från en tvärställd då det är byggt på fel sätt. Du behöver även oljepump från en 6a.

Om man söker på TPC i avancerad och motor avdelningarna så hittar man mycket. Det bästa är nog att prata med någon som satt en 5a i en 7/940 och höra hur mycket jobb det är, hur man löst problemet med låda mm.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #13 skrivet: augusti 13, 2006, 19:18:42 »
Så det bästa för oss med växellådan bak är ett modifierat/nytillverkat kopplingskåpa som passar mot motorn (i rätt/önskad vinkel).

Sen ska ju kopplingen lira med.. moddat/nytillverkat svänghjul kanske behövs?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #14 skrivet: augusti 13, 2006, 23:58:40 »
Jo svänghjulet till B-femmorna är 10bultat om jag inte missminner mig.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #15 skrivet: augusti 16, 2006, 10:32:37 »
Jo svänghjulet till B-femmorna är 10bultat om jag inte missminner mig.
jag tänkte mest på om kopplingen på 360/240/740/940 passar mot svänghjulet på 850/v70
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #16 skrivet: september 12, 2006, 17:37:44 »
 :( :( :( :( :(

så synd! det är gott ljud i 5 orna

du kan få komma hem till mig och lyssna på min beyby ;D 8) 8)

http://www.garaget.org/?car=11500
Bra, bättre, bredast

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #17 skrivet: september 16, 2006, 17:40:56 »
Ola har for mye penger! :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
Re:b5234 motor(850 v70) i 360 7,940
« Svar #18 skrivet: september 17, 2006, 18:33:37 »
Rättelse: hadde ;D
Bra, bättre, bredast

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Volvos 5 cyl i 360
« Svar #19 skrivet: november 22, 2006, 12:03:16 »
ingen som kan köpa och testa???
det vore ju gott om det funkade... BARA att lösa kopplings problemet kvar sen :P

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-vit-motor-/index.html

« Senast ändrad: maj 18, 2012, 07:38:04 av FREJ »
Lycklig igen i min 360gl sedan