Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 490892 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #480 skrivet: februari 28, 2010, 20:39:44 »
Har äntligen alla delar som behövs för att bygga ett grenrör till nya turbon nu :D
Men jag hinner kanske inte bygga något grenrör nu :( för jag råkade bli permitterad så i morgon startar projekt garagebygge :)
Så till hösten hoppas jag att vi kan flytta in i nytt hus på 101,5m2 och ett varmt garage på 75m2 med en takhöjd på 3,5m  8)
Huset bygger sej nästan av sej själv men garaget ska jag bygga själv, jag kommer bygga det i element så jag börjar spika element imorgon, fördelen med det är ju att jag kan börja göra de inomhus nu för jag kommer att ha tillräkligt att göra med grundarbetet i sommar i allafall.
Så tyvärr ser det inte ut att bli mycket mer uppdatering av den vita 360in än ett oljebyte denna vinter :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #481 skrivet: februari 28, 2010, 21:05:26 »
Ojdå men då kommer ju du får alla förutsättningar för meck i framtiden istället i ett rejält garage  :)
Glöm inte visa oss hur man bygger ett i brist på mekbilder!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #482 skrivet: februari 28, 2010, 21:51:36 »
Ojdå men då kommer ju du får alla förutsättningar för meck i framtiden istället i ett rejält garage  :)
Glöm inte visa oss hur man bygger ett i brist på mekbilder!  :P
Jag hade väntat att du skulle fråga hur det blir med diffbygget ;)
Jo garagebilder kommer nog. Ock det är ett riktigt garage jag behöver för att orka fortsätta med meckandet, har haft in V70in och skruvat på den i några kvällar förra veckan (igensatt vevhusventilation så ic och alla slangar och rör var fulla med olja och kladd) och då hade jag bara 25cm mellan framstötfångare och vägg fast draget var mot garagedörren, och att öppna bildörrarna är nästan omöjligt pga att svarven mm tar så mycket plats, så det blev att tvätta delar ute i nästan -20C', typiskt att det är plusgrader nu efter att man varit ute och frusit >:(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #483 skrivet: februari 28, 2010, 23:35:24 »
Hehe ja det hade ju varit på sin plast. Glömde dock bort diffen för ett tag ;)

Skönt att höra att fler meckar trångt.. men ditt problem är ju övergående som tur är  :)

Hur blir det med diffen?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #484 skrivet: februari 28, 2010, 23:46:05 »
Hur blir det med diffen?  ;)
Det är ju inte så jättemycket kvar att göra innan den blir klar så den kommer att bli klar när jag hittar nya lager :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #485 skrivet: mars 01, 2010, 21:48:57 »
Hur blir det med diffen?  ;)
Det är ju inte så jättemycket kvar att göra innan den blir klar så den kommer att bli klar när jag hittar nya lager :-\

Bra, inga stora hinder att övervinna kvar då  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #486 skrivet: mars 02, 2010, 22:36:57 »
Jag började trots allt med grenröret ikväll ;) eller närmare bestämt bara börja mäta och planera för nya röret, men nu har jag svårt att bestämma mej för om jag ska göra rören 50cm långa eller om jag ska göra dom så korta som möjligt :-\
Vad tror ni blir bättre ???

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #487 skrivet: mars 05, 2010, 00:49:03 »
Har tagit bort turbon och grenröret nu, testade hur det skulle se ut med nya turbon på gamla grenröret, jag trodde inte den skulle rymmas men det större avgashuset gör att den hamnar lite högre upp så den går fritt med  15mm mariginal :)
Så det skulle gå att montera den på gamla röret men det är ju delat inlopp på nya turbon, går ju att bara svetsa in en rak skiljevägg men det skulle ju bli helt fel pulsdelning med cyl 1 och 2 till ena inloppet och cyl 3 och 4 till det andra, så för att få det rätt skulle skiljeväggen bli en vriden speciallösning :-\ skulle gå snabbt att testa köra med grenröret jag har och skita i att ha pulssplitgrenrör men så behövs det ju anslutningsrör till wg också, så det är nog bäst att göra ett nytt grenrör nu direkt istället för att förstöra det gamla grenröret som jag tänkt spara till den röda bruks 360in ;)

Tog en bild hur det skulle se ut med turbon monterad på gamla grenröret, placeringen med nya röret blir lite längre fram och lite längre från motorn.
« Senast ändrad: mars 05, 2010, 00:51:43 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #488 skrivet: mars 05, 2010, 19:06:53 »
Kul att läsa dina funderingar  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #489 skrivet: mars 05, 2010, 19:24:15 »
Sen om du märker att du vill behålla bruks 360in original kan du alltid sälja grenröret och turbon billigt till mig.  ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #490 skrivet: mars 05, 2010, 20:11:42 »
sälja grenröret och turbon billigt till mig.  ;D
Säljer inte turbon för när min bil blev godkänd med den skrev besiktningsmannen upp allt som stod på typskylten som sitter på den, funderar på att flytta över typskylten till nya turbon men kommer i allafall att spara den gamla turbon ifall att det skulle bli några problem i framtiden.
Men jag har nog ett 740grenrör och en liten turbo du kan få billigt ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #491 skrivet: mars 06, 2010, 22:54:32 »
Lade upp en kort film tagen med mobilen på youtube, har nog fler och bättre filmer men har ju sådan oordning i mappdatorn jag sitter vid nu när jag är bortrest över helgen.
http://www.youtube.com/watch?v=TbfOFTA9ADI
Snart sommar så det blir att filma lite mer ;) har ju nog videokamera också men det är svårt att filma bra samtidigt som man kör bil :-\

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #492 skrivet: mars 07, 2010, 00:00:15 »
Stämmer varvräknaren? :P Verkar ju gå rätt gött i alla fall=)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #493 skrivet: mars 07, 2010, 12:16:37 »
Stämmer varvräknaren? :P Verkar ju gå rätt gött i alla fall=)
Jo enligt dataloggarna så stämmer den ganska bra. Det jag gjorde på filmen var att försöka få den snabbt 0-100 så jag starta på tvåan och la i trean föst när det gick över 100, det är ju bakdäcken (205or) som begränsar hur mycket jag kan trycka ned gaspedalen utan att bara få hjulspinn så jag körde med mindre än halvgas upp till 70-80, först vid 90 jag har full gas (0,9bar) för det är lite kritiskt runt 80 tappar man gräppet är den direkt på varvstopp så då är det bara att lägga i trean men då tar det ju lite mer tid att komma upp till 100. Ska se om jag hittar någon bättre film i datorn :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #494 skrivet: mars 10, 2010, 22:38:38 »
Du behöver verkligen ha en givare så att du kan logga hastigheten!!  ;)

Även om filmen inte visade mätarna hela tiden så fick man grepp om att det går overkligt fort till 100! Särskilt när du kommer upp i 40-50 utan att ha släppt kopplingen helt och det ser ut som du bara gör en normal start enligt varvräknaren  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #495 skrivet: juni 26, 2010, 11:04:55 »
Här står det nästan still :-[ pga husbygge och garagebygge.
Men jag kan ju alltid uppdatera med en bild på min nya 300, och nej det är inte Bekkis remdrivna som krympt i tvätten ;) utan jag hittade den idag hos sambons föräldrar i en låda med gamla leksaker, men tyvärr är den ganska sliten, men jag kommer nog att fixa ny färg mm på den, så kommer jag garanterat att ha en 300 med på alla träffar i framtiden då ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #496 skrivet: juni 28, 2010, 00:00:20 »
Fet 343a  :P

Synd att den inte är likadan som din vite för jag gillar dem som har en miniatyr så lik stora bilen som möjligt som en maskot fastsittande ovanpå instrumentbrädan!

Gött med nytt garage och hus!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #497 skrivet: juni 28, 2010, 00:34:07 »
Fet 343a  :P

Synd att den inte är likadan som din vite för jag gillar dem som har en miniatyr så lik stora bilen som möjligt som en maskot fastsittande ovanpå instrumentbrädan!

Gött med nytt garage och hus!!
Ja den har ju rätt ET på fälgarna ;)
Har inte bestämt mej för om jag ska originalrenovera den eller bygga om den till en miniatyr av min vita.
Jo det blir bra med nytt garage bara det blir klart :-[ blev tvungen att pålgrunda huset för ca8000€ och kommer att påla för garaget också, och tomten blev ju en hel del dyrare än väntat, och dessutom höjs momsen med 1% nu så alltihop blir nästan 20000€ dyrare än planerat.
Jag har gjort garageväggarna som 10st 340cm höga och 360cm breda element, alla utom de två elementen där stora dörrarna ska sitta är klara nu :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #498 skrivet: juni 28, 2010, 07:14:47 »
Snyggt byggt! Och trevliga mått du valt.. (volvo) 340 x (volvo) 360  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #499 skrivet: juni 28, 2010, 11:53:29 »
Snyggt byggt! Och trevliga mått du valt.. (volvo) 340 x (volvo) 360  :P
Tack. Jo det är nog rätta måtten för en 300 värkstad, men det var nog en slump att det blev de måtten, för jag ska ha takhöjden 350 och räknar med en sockel på 10cm, och 360 blev det av 3x120cm skivor, yttermåttet blir ca 11m x 7,5m.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #500 skrivet: oktober 06, 2010, 15:50:59 »
Nu är jag äntligen tagit mej tid med att få igång bilen inför denna säsong 8) men säsongen är ju snart slut :-[
Hoppas få bilen rullande de närmaste dagarna så jag hinner köra lite innan det är dax att ta in den till vintern, kommer bytas turbo mm denna vinter för det hann jag ju inte göra förra vintern.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #501 skrivet: oktober 07, 2010, 18:45:42 »
Nu är jag äntligen tagit mej tid med att få igång bilen inför denna säsong 8) men säsongen är ju snart slut :-[
Hoppas få bilen rullande de närmaste dagarna så jag hinner köra lite innan det är dax att ta in den till vintern, kommer bytas turbo mm denna vinter för det hann jag ju inte göra förra vintern.

Uttrycket "bättre sent än aldrig" passar fint här  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #502 skrivet: oktober 07, 2010, 20:10:04 »
GoGoGO :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #503 skrivet: mars 13, 2011, 11:43:49 »
kommer bytas turbo mm denna vinter för det hann jag ju inte göra förra vintern.

kullke! Har du bytt turbo? Vintern är ju snart slut, på gott och ont  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #504 skrivet: mars 13, 2011, 20:01:11 »
kommer bytas turbo mm denna vinter för det hann jag ju inte göra förra vintern.

kullke! Har du bytt turbo? Vintern är ju snart slut, på gott och ont  :-\
Du ska inte läsa det finstilta i alla gamla inlägg ;)
Jag montera tillbaks den jag kört med för att besiktiga bilen, men det hann jag ju inte innan snön kom så det blir besiktning nu i vår, och jag kommer inte byta turbo i vinter för jag skulle troligen inte hinna bygga grenrör mm seriöst innan sommaren, har fixat till bruks 360in nu så den ska besiktigas nu inkommande vecka, efter det ska den vita in för byte till super pro framvagns bussningar, har ju haft dessa liggandes snart ett år från gruppköpet :-[
Fortsatte idag med sista garageelementet som inte hann bli klart förra vintern, och så fort snön försvinner ska jag göra klar garagegrunden, har bara 12st 90mm stålpålar som sticker upp ur marken nu, jag ska svetsa pålplattor så snart snön sjunkit ihop så mycket att jag hittar pålarna, huset ska också målas så fort det blir varmt och tort ute, hoppas få taket på garaget första semesterveckorna så jag hinner ut en sväng med husvagnen också :) har ju en hel del att göra på tomten i sommar så insidan av garaget gör jag nog på hösten så jag hoppas på inflyttning i garaget innan jul.
« Senast ändrad: mars 13, 2011, 21:25:51 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #505 skrivet: mars 14, 2011, 00:50:23 »
Uups! Hade precis glömt att du håller på med garaget!
Skönt då att din bil inte behöver så mycket tid för att bli vägduglig och besiktad  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #506 skrivet: juni 08, 2011, 22:52:33 »
Måste ju passa på och uppdatera nu när det äntligen hänt något :-[
Tvättade av pärlan ikväll efter att jag först tvättat den med bensin :-\ startade bilen med öppen huv och hade den att stå på tomgång när en bränsleslang sprack och det spruta bensin över hela bilen, konstigt att slangen gick sönder för har för mej att den var ganska ny, hur som tur att jag hade bilen utomhus och att det hände nu, skulle inte vara kul om det spruta bensin över en varm turbo när man är ute och kör :-\
Ställde på bilen idag så det blir besiktning på fredag, ska bara fixa lite småsaker på den i morgon, byta olja mm
Så mycket mer kommer det inte att hända med projektet i sommar, ska köra så mycket jag hinner och så blir det nog lite bankörning också.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #507 skrivet: juni 09, 2011, 06:23:22 »
olustigt och konstigt med din bränsleslang där!
Var det inte du som eldade lite under huven för något år sedan?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #508 skrivet: juni 09, 2011, 17:11:19 »
Hoppsan. Inte bra med bensin utanför bränsleslangarna. Böt du båda slangarna? Hur tjocka slangar använder du?

Du får meddela mig när det blir bankörning så jag får komma och se hur en 360 ska gå med turbo.  ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #509 skrivet: juni 09, 2011, 19:27:34 »
olustigt och konstigt med din bränsleslang där!
Var det inte du som eldade lite under huven för något år sedan?
Felet var nog kanske att jag glömt att byta den :-[

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #510 skrivet: juni 09, 2011, 19:57:17 »
Hoppsan. Inte bra med bensin utanför bränsleslangarna. Böt du båda slangarna? Hur tjocka slangar använder du?

Du får meddela mig när det blir bankörning så jag får komma och se hur en 360 ska gå med turbo.  ;D
Det var den där 10cm långa slangen efter original btr, alltså original på 940 fuelrail, och felet var nog att jag glömt byta den och kört med en som är gammal :-[
Var och gjorde avgastesten idag när det var för varmt att jobba med garagegrunden, jag tyckte jag hade på tok för högt oljetryck så jag demontera oljepumpen idag och hittade ett litet fel :-[
Jag hade tydligen shimsat fjädern i oljepumpen vilket nog var fel, jag har sett och hört att många shimsar fjädern i oljepumpen 2mm, och det fungerade också i förra motorn men i den hade jag ju kolvkylningsmunstycken som höll nere trycket, hur som efter lite mätande kom jag fram till att den där kolven i pumpen måste förflytta sej ca 5mm innan oljan kan strömma förbi den, och med 2mm shims bottnar fjädern ca samtidigt, så att shimsa är nog nästan att steloperera tryckregleringen :-\
Jo jag tänkte ta 360in på till Carnia om du hört om det, det är något finlandssvensk evenemang på botniaring 5-6 augusti som någon facebookgrupp hittat på,mer än så vet jag inte, men se till att du hinner få din klar till dess också.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #511 skrivet: juni 28, 2011, 00:01:20 »
Tog mej tid att montera dit oljepumpen ikväll, så nu har jag ett normalare oljetryck :)
Så imorgon blir det äntligen besiktning, så håppas de inte heller denna gång hittar de 'fel' jag är medveten om , t.ex att jag kapat ur balken för icn och att jag bytt till opelbromsar fram.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #512 skrivet: juni 28, 2011, 19:48:53 »
Bromsar får man väl byta till bättre om man vill helt lagligt?

Lycka till med besiktningen.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #513 skrivet: juni 28, 2011, 20:18:10 »
Bromsar får man väl byta till bättre om man vill helt lagligt?

Lycka till med besiktningen.
Jo men jag tror man måste göra ändringsbesiktning, och eller kunna bevisa att de är bättre, typ att de kommer från en tyngre bil med större motor.
Men de ser så original ut att ingen kommer att tänka på att de är bytta, och skulle en besiktningsman fråga hur det kommer sej att jag har ventilerade skivor skulle jag säga att de alltid suttit där och att de brukar göra det på vissa årsmodeller av glt.
Men hur som hittade inte besiktningsmannen dessa fel, men däremot hade bromsljusen som fungerade igårkväll slutat fungera :-[ antagligen fel på brytaren vid pedalen, och så var den för tungstyrd, jag hade styrväxeln för mycket ihopjusterad så det inte skulle vara glapp men besiktningsmannen tyckte den gick för tungt i ändläge, så jag ska släppa efter lite och hoppas han då inte kommer att klaga på för mycket glapp i ratten :-\
Men blir att åka och visa bilen på nytt när jag fixat felen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #514 skrivet: juli 02, 2011, 12:17:47 »
Bromsar får man väl byta till bättre om man vill helt lagligt?

Lycka till med besiktningen.
Jo men jag tror man måste göra ändringsbesiktning, och eller kunna bevisa att de är bättre, typ att de kommer från en tyngre bil med större motor.
Men de ser så original ut att ingen kommer att tänka på att de är bytta, och skulle en besiktningsman fråga hur det kommer sej att jag har ventilerade skivor skulle jag säga att de alltid suttit där och att de brukar göra det på vissa årsmodeller av glt.
Men hur som hittade inte besiktningsmannen dessa fel, men däremot hade bromsljusen som fungerade igårkväll slutat fungera :-[ antagligen fel på brytaren vid pedalen, och så var den för tungstyrd, jag hade styrväxeln för mycket ihopjusterad så det inte skulle vara glapp men besiktningsmannen tyckte den gick för tungt i ändläge, så jag ska släppa efter lite och hoppas han då inte kommer att klaga på för mycket glapp i ratten :-\
Men blir att åka och visa bilen på nytt när jag fixat felen.

Skönt att det inte var något värre då!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #515 skrivet: juli 11, 2011, 21:57:01 »
Ikväll hann jag äntligen fixa jag bilen inför ombesiktning, tog 30min att byta en säkring och släppa justeringen på styrväxeln.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #516 skrivet: juli 12, 2011, 20:54:28 »
Ikväll hann jag äntligen fixa jag bilen inför ombesiktning, tog 30min att byta en säkring och släppa justeringen på styrväxeln.

Fint det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #517 skrivet: juli 20, 2011, 00:23:47 »
Idag tog jag mej tid att va på ombesiktning, så nu är den nybesiktigad 8)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #518 skrivet: juli 30, 2011, 19:41:08 »
Idag har jag äntligen bytt den glappande drivknuten, såg tidigare i tråden att jag hade lagt ut bild på den i september 2009  :-[
Fixade samtidigt en kärvande handbromsvajer så nu ligger inte bromsarna på längre, så nu ska jag bara tvätta och se över bilen så allt är ok tills fredag :)
Hoppas bara denna eftermarknads drivknut håller för lika mycket misshandel som original :-\

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #519 skrivet: juli 31, 2011, 18:26:53 »
Du får ta med den gamla som reserv i helgen.  :)