Författare Ämne: EGR. Vad är det och vart sitter den?  (läst 21116 gånger)

Wittur_360GL_87

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
EGR. Vad är det och vart sitter den?
« skrivet: november 01, 2006, 02:38:00 »
jag har en B200f i min 360gl... vart sitter EGR tjofräsen nånstans? vad gör den? hur ser den ut?

svara gärna med bild...
Volvo 940 2.3 SE (Lätt trycks turbo)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:EGR. Vad är det och vart sitter den?
« Svar #1 skrivet: november 02, 2006, 13:49:47 »
Då har du ingen EGR så vitt jag vet, jag har samma motor och har INGEN EGR, har du EGR så sitter den under grenröret, alltså ett litet rör ut från varje avgasport under grenröret som går ihop till ett rör uppe vid sidan av kåpan vid kamdrevet.

Edit: Flyttar tråden till teknik
« Senast ändrad: november 02, 2006, 13:50:32 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 02, 2006, 14:30:00 »
"EGR-systemet återleder en mindre mängd avgaser till förbränning och kan halvera utsläppen av kväveoxider . För att systemet ska fungera ordentligt är det viktigt att EGR-ventilen och dess anslutningsrör hålls rena invändigt. Om EGR-systemet inte fungerar ökar utsläppen av kväveoxider kraftigt."

www.vv.se

och oms frejj säger så sitter det fyra rör under grenröret som går upp som två rör till vänster om kamdrevet då man står framför bilen sen går det väl en fin slang till luftburken. Det är då som jag fattat det. (men jag har iofs haft fel förr)

Sen undra jag om inte den där stjäl lite effket?
Funderar på att  då man ändå motorn på stativt kankse råka plugga igen dom där rörena och be gud om förlåtelse för att man sabbar hans fina natur.

Någon som vet nått om det?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 02, 2006, 18:44:36 »
"EGR-systemet återleder en mindre mängd avgaser till förbränning och kan halvera utsläppen av kväveoxider . För att systemet ska fungera ordentligt är det viktigt att EGR-ventilen och dess anslutningsrör hålls rena invändigt. Om EGR-systemet inte fungerar ökar utsläppen av kväveoxider kraftigt."

www.vv.se

och oms frejj säger så sitter det fyra rör under grenröret som går upp som två rör till vänster om kamdrevet då man står framför bilen sen går det väl en fin slang till luftburken. Det är då som jag fattat det. (men jag har iofs haft fel förr)

Sen undra jag om inte den där stjäl lite effket?
Funderar på att  då man ändå motorn på stativt kankse råka plugga igen dom där rörena och be gud om förlåtelse för att man sabbar hans fina natur.

Någon som vet nått om det?

Stämmer, många som kör med pluggad EGR, man sätter in en enkrona eller dylikt nånstans i systemet, men jag minns inte var. Finns nog att läsa på turbo-performance-clubs forum
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Fahlgren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 03, 2006, 19:01:52 »
funkar fint med koppar-50 öringar i toppen och sen "klämman" på det. annars går det juh att svetsa igen röret invädigt vid grenröret eller klämma det med en poligrip nånstans där det inte syns sååå mycket. typ bakanför toppen.

har blivit nya regler ang EGR, numera behöver den bara sitta där, ingen funktionskoll görs  ;D

men glöm inte bort att be  både gud och miljöpartiet om ursäkt efter ni har gjort det :D 8)
242 cab- 76
v70 Tdi -99

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 03, 2006, 19:03:46 »
Nej nej nej! Inte en 50-öring! Står stora lappar på Willys här i stan att det är brist på dom, ta och gå till en mekanisk verkstad och be dom svarva brickor åt dig istället, det gör dom säkert med glädje gratis ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Fahlgren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 03, 2006, 19:27:56 »
åh nej, jag som kör med sånna i 242:an.. ::) ;D
242 cab- 76
v70 Tdi -99

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 04, 2006, 00:06:51 »
Körde ett antal år med vakumslangen till EGR-ventilen bortkopplad o pluggad, kopplade endast in den till besiktningen.
O denna modd kostade inte ens 50öre men fungerade ändå.

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 10, 2006, 20:35:32 »
Ursäkta att jag lägger mig i men er beskrivning av EGR-systemet påminner väldigt mycket om pulsair-systemet och det är något helt annat, även om det systemet också har att göra med avgasreningen.

På morfars 360 GL -86 (numera i min ägo), B200K sitter det både pulsair och EGR. Pulsair är ett system som mycket riktigt har ett rör under (på vissa motorer/toppar över) vardera avgasporten. Dessa rör tillför avgaserna extra syre som hjälper till att förbränna avgaserna och på så sätt minska mängden farliga utsläpp.

EGR-systemet har ett ensamt rör som sitter i bakkant på grenröret, detta rör går till en vakuumstyrd ventil som oftast sitter rakt ner under insuget. Jag är inte helt hundra på när den ventilen öppnar och stänger men jag tror att den öppnar vid motorbroms eller vid gassläpp. Funktionen är i alla fall som namnet antyder Exhaust Gas Recirculation (System?) att leda tillbaka en del av avgaserna till insuget och köra dem ett varv till genom förbränningsprocessen.

Rätta mig om jag har fel men jag tror att ni blandat ihop avgasreningens delar lite, vilket i och för sig är lätt hänt!  ;)
« Senast ändrad: december 15, 2006, 17:57:56 av Morst »
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 10, 2006, 22:09:56 »
Ursäkta att jag lägger mig i men er beskrivning av EGR-systemet påminner väldigt mycket om pulsair-systemet och det är något helt annat, även om det systemet också har att göra med avgasreningen.

Det där lät väldigt vettigt! Har hört lite eller inget om puls-air innan.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 11, 2006, 00:45:55 »
Hmm, TJa kan nog stämma bra det där. Så det är pulsair systemet som går in i toppen och egr röret som går på baksidan av motorn alltså?

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 13, 2006, 18:13:49 »
Hmm, TJa kan nog stämma bra det där. Så det är pulsair systemet som går in i toppen och egr röret som går på baksidan av motorn alltså?
Just det!  ;)
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 17, 2006, 14:58:53 »
Det är iallafall av ondo och bör tas bort..=).

saker som stjäl effekt är alltid av ondo!
360 Hybrid MKII

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: EGR. Vad är det och vart sitter den?
« Svar #13 skrivet: september 02, 2009, 11:47:47 »
Lånar tråden lite för är så att jag fick nerslag på detta på besiktningen förra veckan å har beställt ett nytt egr-rör och ser nu vilket mission det kommer bli att byta denna simpla del.
Nån som gjort detta förut och har tips å trix som underlättar får gärna pm:a eller skirva en rad här.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 28, 2009, 04:34:44 »
Hur gick det? Vilken del/ventil fick du byta?

Jag skrev lite under fakta om EGR. Här har du en länk ifa du inte redan hittat dit!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3532.0

Tidigare i tråden står det att BP inte kollar EGR-funktionen länge, det stämmer alltså inte!?  :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: oktober 01, 2009, 19:22:18 »
Hur gick det? Vilken del/ventil fick du byta?

Jag behövde bara byta det rör som går tvärs över motor/växellådan närmast torpedvägen och det var klart på 10 min för hade kört precis så det var halvvarmt sen så lossnade det så snällt så. Alltså det som är EGR-röret som jag fått det förklarat för mig 8)

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 02, 2009, 16:38:56 »
Rör som går över motor/växellåda? Väldigt långt rör isåfall  ;D
/360 GL -88

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: oktober 02, 2009, 17:34:11 »
Rör som går över motor/växellåda? Väldigt långt rör isåfall  ;D

Haha a men dom flesta förstod nog hur jag mena;)

Kan säkert anstränga mig så mkt att ta en bild till den som inte förstod, hehe
« Senast ändrad: oktober 02, 2009, 17:35:46 av Blomm3n »

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: oktober 02, 2009, 21:11:33 »
Det är lungt, Lät lite roligt bara :)
/360 GL -88

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: oktober 06, 2009, 22:58:06 »
Det är lungt, Lät lite roligt bara :)

Hehe kan jag tänka mig:P