Ursäkta att jag lägger mig i men er beskrivning av EGR-systemet påminner väldigt mycket om
pulsair-systemet och det är något helt annat, även om det systemet också har att göra med avgasreningen.
På morfars 360 GL -86 (numera i min ägo), B200K sitter det både pulsair och EGR. Pulsair är ett system som mycket riktigt har ett rör under (på vissa motorer/toppar över) vardera avgasporten. Dessa rör tillför avgaserna extra syre som hjälper till att förbränna avgaserna och på så sätt minska mängden farliga utsläpp.
EGR-systemet har ett ensamt rör som sitter i bakkant på grenröret, detta rör går till en vakuumstyrd ventil som oftast sitter rakt ner under insuget. Jag är inte helt hundra på när den ventilen öppnar och stänger men jag tror att den öppnar vid motorbroms eller vid gassläpp. Funktionen är i alla fall som namnet antyder Exhaust Gas Recirculation (System?) att leda tillbaka en del av avgaserna till insuget och köra dem ett varv till genom förbränningsprocessen.
Rätta mig om jag har fel men jag tror att ni blandat ihop avgasreningens delar lite, vilket i och för sig är lätt hänt!