Jaha då har man gått å skaffat sig ett riktigt tokprojekt!
kan ni gissa vad!!! Jo en hålländare!
Dvs en volvo 340DL från 87.
Arbetsnamnet är "Holändaren"
Man kan ju gissa atta det ska bli en vintebil men så är inte fallet!
Planen är et riktigt seriöst driftingbygge.
I stora drag så bilr det såhär! (allt kan ändras)
16v glt motor
m46låda
bakaxel från 240
Bur
rallystolar
och en markfrigång på 7-8 cm.
Som tur är så är den inte alls så rostig som den skulle kunna vara. Den rost vi hittat sitter på såna ställen som ändå skall kapas ur utom möjligvis i framkanten av trösklarna,eller i bakkanta av framskärmarna.
Här kommer en bild på när bilen bara var lite riven. Dvs motor å hjuluphängning urlyft!

Strecket på framskärmen markerar en skärmkant. Nu blir det nog inte så våldsamt uppflyttad kant men ändå!
Oki en lista på delar som ska användas till bygget! det mästa saknas i dag!
[list=]
16v gltmotor,check
Svänhjul å kopling
m46låda
bakaxel från 240 med alla länkarmar å fästen
Kardan från 240
kardantunnel från 240
hjulhus från s/v40 fram och bak
Styväxel från 240 med servo
spindlar fram änu ej bestämt
Bur
2 rallystolar
17" aluhjul från en s/v70 eller liknade
Även 15" aluhjul till samma bil
2st friska framskärmar
ekonomiplåt till främre delen av trösken
Blänslepump från 740 (den som sitter under bilen)
[/list]
Om någon har saker liggandes som dom vill ge till projektet så PMa allt tas emot!
En lite koll på hur det går är att vi ska raportera all tidsåtgå och ekonomin!
Hitills har det gått åt:16Timmar å 2400kr
staus: Bilen så gott som nerplockad
Nästa steg: Skaffa plåten å passa in växelåda så att vi kan svetsa in kardantunneln!

En liten motor någon?... nä men här är den motorn som inte ska vara med alls! B14 gör ingen glad tralalallala!!!

Nästan tom kaross! några småsaker kvar att demontera, Instrumentbräda, bakre stötfångaren ramvagnsbalk å styrväxel.

Här ska det buras in!! bland annat ett X!

Här fanns det rost .... men det ska ju ändå kapas bort för att ge plats åt nya hjulhus.

Här ska en lite större snurra sitta! Tror nui den får plats?

Jobbig å klen kostruktion!

Kardan å i änden en låda! Växelstagen är 1m långa........ nog jätebra om man ska växla fort!

ganska tommt här va! Det ska som sagt fyllas med Rör å annat bra!

jag gjorde en ganska intressangt upptäckt. Den undre länkarmen är från 340in å den ovanpå från en 740. Det är samma geometri å passar nästan i fästena.
Detta innebär att spindelleden till 740 passar vilket i sin tur ger mig stora möjligheter att bygga framvagn av 240 å 740delar! där sparade jag ca 5000kr!
Bara å leta upp aluminiumlänkramar från nån gammal 740.
Nån som har liggandes å vill vara med på tacklistan? då är det bara å kasta dom hitåt!
Tidsåtgång hitills 18T
en liten uppdate!
jag ficcke lite delar i´dag!

Instrumenthuset kommer från en tidig turbo. Kolla den passar ju nästan rakt i !!! Bara modifiera lite å flytta ut alla vred till ljus å sånt till en panel istället för stereon.

Som sagt får modda brädan lite! men inte så farligt!

Jag har fått motorn nu! Det som saknas på den är tändkablarna å svänghjulet!

Enn annan nödvändig grej! bränslepumpen! Den kommer hamna inne i kupeen under ett täcklock!

Golvet frammeifrån. SFRO sade att jag skulle undvika att kapa i balkarna så mycke det gick. som ni ser så är det gott om plats mellan balkarna att sätta dit en växellåda. anledningen till att jag inte kapat än är att jag vill ha den biten som ska dit först å måtta efter! den är ganska frisk i plåte som synes!

Här har suttit både det ena å det andra... Tanken är att sätta 240ins länkarmar i fästena markerade med pilar. Jag vet inte om det går eftersom jag int hunnit mäta på nån 240 än! Sedan bygger jag rästen av fästena så att dom ansluter till någon befintlig balk!
Tidsåtgång : 23T Pengar: 3400
Detta är en sammantällning av några innlägg jag har på 740klubbens forum.
jag har haft bilen sen i fredag så detta är vad som hunnits med!
http://740klubben.server.nu/forum/viewtopic.php?t=41166&postdays=0&postorder=asc&start=0Detta är orginaltråden som kommer att vara mer uppdaterad!
men alla frågor å idder är välkommna ... jag ser fram emot era kommentarer!