B234 då? Hur mycket måste göras om för att den ska passa? Vill helst kunna byta tillbaka till org motor emellanåt
B234 behöver du nya motorfästen, B200/B19 motorfästen passar inte på 16v blocket. Du kan säkerligen svetsa adapterplattor för att få 300 seriens motorfästena att passa på 16v blocket. Insug mm. passar att ligga där det skall vara, OCH 16v avgasserien passar DIREKT fast på 2,0L framgrenröret, så du kan använda orginal avgassystem! Dock rekommenderar jag att byta bakljuddämparen till en bättre. Gäller naturligtvis B204 blocket, turbovarianten gäller säkerligen ganska samma som 8v turbo konversioner, att motorfästen måste ytterligare moddas.
Öljepickupen måste säkerligen modifieras, för 16v blocket har pumpen på kamremmen fast i blocket, medan 8v blocket har den i sumpen. Klart måste oljetråget bytas, men det går att bulta direkt på 16v blocket. Oljestickans hål måste proppas.
Ett bra tips till 16v toppen (oavsett om du har 8v eller 16v block) är att 16v tändfördelaren passar att vara på plats utan modifiering med gamla kupefläkten, alltså pre1986. Med 1986-> fläktboxen måste man såga lite hål och "lappa" in en "knut" att fördelaren passar. Gäller troligtvis även 8v topp med toppfördelare.