Författare Ämne: Mitt 360 projekt  (läst 31621 gånger)

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • bara för att min bil är bajsröd?
    • Visa profil
Mitt 360 projekt
« skrivet: mars 15, 2007, 00:04:17 »
Hej, hadde tänkt lägga upp lite vad jag gör med min ny inhandlade 360 som jag tänkt slänga på turbo på innom kort. Men det är inte det enda som ska hända med den, ska väll bli en halv fräsig busbil helt enkelt...

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Mitt 360 projekt
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2007, 22:17:05 »
Venter spent påbilder og planer ;)

Velkommen til forumet forresten :)

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2007, 17:24:15 »
Tackar tackar, Ja nu ska jag upp i fjällen och åka snowboard i en vecka så nu blir det inte något förns nästa helg, men när jag kommer hem så ska jag börja räkna och mäta på turbo bygget..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: mars 16, 2007, 19:46:45 »
Tackar tackar, Ja nu ska jag upp i fjällen och åka snowboard i en vecka så nu blir det inte något förns nästa helg, men när jag kommer hem så ska jag börja räkna och mäta på turbo bygget..

Slå inte ihjäl dig, vi vill ha hem dig utan benbrott så du kan bygga lite 360 sen  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 24, 2007, 16:28:38 »
Så där ja, nu var man hemma igen då, nästan helskinnad... Börjar väll antagligen bygga nu i veckan.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 07, 2007, 11:13:07 »
Så där ja, nu var man hemma igen då, nästan helskinnad... Börjar väll antagligen bygga nu i veckan.

Så bra att du kom hem med benen i behåll!

Kul med mera bygge, ger du oss uppdateringar här sen när det hänt nåt på bilen!?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 07, 2007, 13:17:56 »
Nu har jag börjat med turbo bygget, har svetsat ihop ett adapter rör från orginal grenröret som jag kan ha turbon sitta på, sen har jag svetsat ihop en downpipe nu, ska åka och köpa lite rör, ett luftfilter och lite slang och ett T-kors till olje trycket, sen blir det bygga av.

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 07, 2007, 17:32:37 »
Bilder, bilder ;)

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 07, 2007, 17:39:06 »
Ja det kommer ;) ska bara få min kopis med digital kamera att komma och ta lite nya kort, och lägga in lite gammla som knäppts förut på datan. bilder kommer :)

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
SV: Mitt 360 projekt
« Svar #9 skrivet: april 21, 2007, 22:34:53 »
Nuhar jag varit utan bredband i ett bra tag, så nu är jag klar med grunden, allt fungerar med turbo på och ladd på 5hg så går den som satan, nu ska jag bara jobba in mera pengar så jag kan lämna iväg en topp och bygga tillläggs sprut och vatten sprut, då kan jag nog ladda lite mer än 1kg utan problem tror jag, sen ska jag kirra hårdare dämpare och sätta dubbla paralell stag bak och dubbla krängare fram och en hasplåt ska fan dit så att jag slipper spräcka oljetråget när jag åker grusväg... Men jag har en hel massa bilder som jag kan lägga upp här bara jag får reda på hur man gör :-\

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 21, 2007, 23:27:05 »
Kan börja med att berätta att jag inte tagit några kort på hur det såg ut när inget var bort plockat och så.. men det hoppas jag att alla här på forumet vet:P Nu ska ni få se en bild på hur jag började med adaptern till turbon, jag tog ett vanligt rör från en 740 sen kapade jag lite och svetsade mycket sen blev det så här.

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 21, 2007, 23:31:05 »
Sen tog jag ett annat rör och kapade lite och grejjade och svetsade, det blev så här, lite ryss böj men va fan:P

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 21, 2007, 23:35:55 »
om du vill ha mjukar böjjar kan ett tipps vara att kapa många spår utan att skära ritkgitgenom på insidan av böjen sen pressa ihop och svetsa. funka bra men det blir mycket att svetsa.

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 21, 2007, 23:39:17 »
På den här bilden så har jag svetsat ihop hela röret fast inte satt dit flänsen till turbon ännu. Ja jag vet loffe, det är så jag gjort på hela bygget. men tack endå

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 21, 2007, 23:42:56 »
Flänsen gjorde jag utav 5mm vanlig plåt, här har jag kapat och härjat ur ett snett hål, men filen gjorde susen...:P

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: april 21, 2007, 23:48:05 »
Oj ser man på här hittade jag en bild på hur utgångs rören till turbo adapter röret såg ut, ganska kul att det består av ett orginal rör från en 740 en liten bil saab 9-3 rör och en bakaxel böj från en jänkare.. men man tager vad man haver som kajsa varg sade:P

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 21, 2007, 23:52:03 »
Här har vi flänsen klar, fick fan duga tyckte jag, orkade inte stå å hantvärka med filen någe mera, synd att ekonomin inte räcker till skurna flänsar...

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 21, 2007, 23:56:09 »
Den här bilden var skön att ta. hadde stått i garaget ett bra tag när det gick att ta den

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: april 22, 2007, 00:02:45 »
Nu var det tänkt att jag skulle ha visat en bild på downpipe bygget,men jag hadde ju inte tagit några bilder ??? men jag hittade en bild där den var med. Men jag kan berätta hur jag gjorde den, eftersom att jag tagit det mästa från en saab 9000turbo så var även downpipen därifrån. så jag kapade bort det jag inte ville ha och svetsade ihop den som jag ville ha det,för att få det kortfattat.

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: april 22, 2007, 00:20:46 »
Här har vi en bild på min gamla kassa kylare som var lagom " fin " och läckte ur vänstra gaveln, men jag åkte och köpte ny kylare och elfläkt på skroten en dag och tog en sväng förbi micro och köpte filter och rör.

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: april 22, 2007, 00:43:39 »
Här har vi tryckröret klart, jag skiter i ic just nu, behövs ju inte vid så låga ladd... men skulle vara bra att ha, röret blir bra jävla varmt när man hetsar den lite.

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: april 22, 2007, 00:47:48 »
Här har vi tryck röret på plats, värkar inte läcka så mycket ;)

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: april 22, 2007, 00:51:51 »
Här har vi en bild på olje trycket till turbon, tog en vanlig T-korsning från biltema och skruvade i oljetrycks kontakts hålet, sen skruvade jag i givaren i ena sidan sen satte jag en slang på andra sidan.. värkar fungera ;D

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: april 22, 2007, 01:00:28 »
Här har vi turbon på plats

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: april 22, 2007, 01:03:34 »
Här har ni en bild på elfläkten och dom snygga stagen som håller i den ;)

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: april 22, 2007, 01:06:56 »
Här är det en lokal förmåga som har TIGat en retur i mitt tråg, mycket hygglig prick den där uffe

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: april 22, 2007, 01:10:25 »
Nej nu får det vara bra för i dag, kan ju inte uppdatera hela bygget på en dag, då blir det ju inte nå spännande att se fortsättningen,

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: april 22, 2007, 10:07:14 »
blir bra det där. vad är det artikel nummret på det där tkorset. skulle vara bra att veta då jag måste köpa ett sådant själv.

på racestuff.se har dom saab grejjer för inte så dyr peng även flänsar tror dom låg på kring 110spänn.
« Senast ändrad: april 22, 2007, 10:16:18 av loffe »

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: april 22, 2007, 14:22:20 »
Ok loffe, det var ju inte så värst farligt mycket. hmm vet inte artikelnummer. men det är Feltemas mm kors, inte så dyrt, typ 39.90 eller nått. inte svårt att ta rätt, fins bara mm eller " så det är bara ta mm så är det rätt

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: april 22, 2007, 14:29:42 »
okey får kolla det :)

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: augusti 03, 2007, 13:09:25 »
hallå alla 300 åkare, nu tänkte jag lyfta min tråd som har förfallit totalt pga att jag inte har haft tid att sitta vid en dator på länge, men turbo bygget är klart och jag tänkte lägga upp lite bilder på det snart, just nu håller jag på att byta koppling på 360in... jag var bombsäker på att det var plant svänghjul men icke, jag som tänkte slänga på en bra tryckplatta som jag hadde låg hemma och skrotade... Är det nån här som vet ungefär hur mycket vrid orginal tål om det är fina delar? för det var lite jobb att få ner allt ::) men men som tur är så får man hålla på på jobbet så man slipper ligga hemma på golvet, aja är det nån som kan svara på ungefär hur många Nm som orginal kopplingen håller för så skulle jag vara tacksamm.  mvh / Victor

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #31 skrivet: augusti 05, 2007, 18:09:09 »
är oxå väldigt intresserad av att veta vad original kopplingen tål i NM .. inte för att jag orkar byta, utan för o veta vilken NM gräns ja spräckt med bilen ;)

eller förresten, vet du någon bra koppling som passar Rotan??
för när man kör fullt vid streetrace o liknande har den en tendens att slira en aning på kopplingen på 3an. =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: september 30, 2007, 23:44:33 »
Å fy fan, nu hadde jag tänkt lyfta min gammla tråd stackare som det inte blev mycket av med... Anledningen till att jag gör det är för att jag hann bygga en liten bit, sen rasade motorn... Gick oljetorr och vevstaken nöp på axeln... Så nu ska jag köpa en ny motor och hinka i och bygga lite nytt, och den här gången ska jag tamefan ta mig tid att uppdatera lite granna här, om nån är intreserad av att veta vad som händer

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #33 skrivet: oktober 01, 2007, 11:03:14 »
hehe oh fan...
klart vi vill se bygget nu!! =) min går fortfarande kanonbra så går att få skiten att "hålla" om man är någorlunda seriös! =)

gogogo!!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: oktober 01, 2007, 20:19:52 »
den här gången ska jag tamefan ta mig tid att uppdatera lite granna här, om nån är intreserad av att veta vad som händer

Alltid intressant!

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: oktober 01, 2007, 22:30:05 »
Haha, aa jag vet, dom håller för skapliga ladd märkte jag iaf, men sen flög tryck slangen till turbon, då var den klippta steken fläsk.... Ok låter bra att ni är intreserada, var så jävla dålig på att uppdatera sist, men nu ska jag göra det ordentilgt.

Dahlhjelm

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: oktober 03, 2007, 17:01:39 »
Fin bil Victor!

/Eric D från Boland.
Done is not done until its done.

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: november 09, 2007, 01:09:40 »
Tack erik... Jag har inte varit här å tittat på länge... Men nu har jag fått för mig att slänga i en 16ventilare i min stackars 360, skulle behöva skaffa mig ett garage att hålla till i över vintern så kan det nog lösa sig för jag har handlat en 16v motor med styrsystem å allt nu, så när jag väl kommer igång så blir det uppdateringar och det som hör till som jag missade förra gången, men ska nog skaffa mig ett nytt rally järn över vintern och våldta med mina gammla saker jag har ligger, får bli uppdate på den med sen om det blir som jag tänkt för en gångs skull. // Victor

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: april 25, 2008, 01:07:59 »
Lyfter min trår för sista gången... Nu är jag på g med min stackars bortglömda 360... jag hittade inte på nått garage i vintras, så det blev inte nån 16ventilare och inte nått annat heller för den delen, men motor och allt är kvar så man kan få i det när garage finns. Men jag fick en fin saab 900i som jag fixade till och besiktade och åkte ett tag med, sen bytte jag den imot en 360 plus en b230A motor så nu har jag en brukis och ett projekt så jag kan åka med ena och bygga på andra vilket underlättar en hel del då man inte drar sig för att hugga in när man får lust när man inte måste ha bilen hela tiden... Nu har jag iaf plockat ner b230in jag fick med och tittat över den, sen kompsänkte jag toppen lite när jag endå var i farten dock portade jag den inte nånting nu dum som jag var, men jag har en k-jet 530topp som jag ska porta och kompsänka.... Nog om det, jag har plockat ihop motorn nu och hinkat ner den i bilen igen, har nästan satt ihop allt som det ska vara så snart är det uppstart, ska väll se över den med så jag kan besiktiga den och svina ett år med den med, men det tar jag då... nu vill jag bara ha igång den för nu är turbobegäret stort kan jag lova, har inte haft turbobil på för länge... Nu orkar jag inte skriva nått mer, å ni orkar troligtvis inte läsa nått mer om ni har tagit er hit heller för den delen, jag ska slänga upp lite bilder... Hoppas ni gillar det / Victor

Rotan

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: april 25, 2008, 01:39:22 »
Nu har man ju så klart glömt bort hu fan man gör för att infoga bilder.. så bilder kommer väll när jag kommer på det
« Senast ändrad: april 25, 2008, 01:41:48 av Rotan »