Författare Ämne: En tanke  (läst 12135 gånger)

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
En tanke
« skrivet: juni 17, 2007, 03:23:43 »
om jag skulle turbokonventera en b23 sugmotor borde det inte vara bättre att köra på etanol då för jag tycker att det pratas om att det funkar bätre med etanol om mna laddar mycket
Bra, bättre, bredast

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: En tanke
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2007, 12:38:46 »
joda du kan ladda mera eftersom etanolen håller motorn kallare och motverkar spikningar mycket bättre. Men motorn kreäver docck mer soppa vilket innebär mer soppatryck och större spridare..

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2007, 13:04:00 »
jo det är jag med på men jag tänkte inte ladda så mycket men tanken var mest att det är skonsammare med tanke på det höga kompet som uppstår
Bra, bättre, bredast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16991
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2007, 21:39:20 »
jo det är jag med på men jag tänkte inte ladda så mycket men tanken var mest att det är skonsammare med tanke på det höga kompet som uppstår

Det höga förbränningstrycket menar du? Om jag får vara petig  ;)
(Kompressionstrycket bestäms ju av Kompressionsförhållandet + kam, täthet mm.)

Etanol är ju bra när man planar höjer kompet på motorn samt när man har turbo där man även laddar på med övertryck. Särskillt effektivt är det på turbomotorn. Alltså, etanolen MEDGER ett högre effektutag tack vare möjlighet till ökat komp och/eller ökat laddtryck, det blir inte stor eller ingen  effektökning om man bara byter bränsle utan att påverka komp och/eller laddtryck och förutsatt att man justerar bränsle+tändning efter respektive bränsles egenskaper.

Vad är det för B23 du ska utgå ifrån, turbo eller sugis/ lågt eller sugis"högt" komp?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2007, 21:42:31 »
B23:an som jag sålde till fjabben och sen köpte tillbaka den är en sugmotor och planad topp
Bra, bättre, bredast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16991
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2007, 21:53:37 »
B23:an som jag sålde till fjabben och sen köpte tillbaka den är en sugmotor och planad topp

Okej, ja den är väl rätt vass. Frågan är hur mycket mer du kan få ut genom att överladda, men Etanol är nog ett måste med den kombinationen.

Jag har själv funderat på nåt liknande innan jag bestämde mig för att ge turbos ryggen (pga. olika själ så som besiktning och annat tråkigt).
Skulle vara fint med en rapp sugmotor med lite extra hk i form av lätt överladdning. Rappt var ordet  :)

Bygg  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2007, 12:56:09 »
ja vi får väll se vad som händer detta är sist på "göra listan" men jag är riktigt sugen på att testa :P
Bra, bättre, bredast

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2007, 22:40:29 »
ska du fixa till cabben eller????   hur har det gått med den bilen sen tjolöholm????
360 turbo forever

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2007, 12:46:43 »
händer inte så mycket men det går frammåt ska satsa på den denna vintern då mina andra bilar är klara nu i princip
Bra, bättre, bredast