Problemet: Bilen är väldig svår att få i gång när den är kall, om den startar så får man hålla på i en fem minuter o gasa o starta tills den blir varm förmodar jag så man kan köra iväg, den är oxå väldig skum när man kör under 2000 varv, den bara hoppar o bludrar o känns som den misständer. Över 2000 varv går bilen som satan, skit bra allså, hörs inte ett fel.
Felet uppstod när jag bytte från förgasare till insprut och allt som tillhör det. Men tycker inte bilen gick hundra med förgasaren heller, var alltid svår med tomgången och tändningen, tänkte det skulle bli bättre när man bytte.
Motorn sitter i en volvo 244 86:a med motor B230A från början.
Motor Recept:
Blocket B230A,
Toppen lätt portad och planad 405-topp med större avgasventiler (rostfria) hårdare ventilfjädrar och alubrickor,
JT 4-2-1 extraktorgrenrör med 2,5" collector,
2,5" simon system med främre ljuddämpare,
H-Kam,
Sportluftfilter,
Insugsrör från B230F 87:a med delar från insugsrör B200F (360 GLT 85-89),
Sprutet från 360 GLT 85-89 motor B200F,
Luftmassemätaren från 360 GLT 85-89 motor B200F,
Spridare från 850t 302cc,
Bränsletryckregulator från Kl-Racing
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=693 ,
Bensin pump till 940Turbo från biltema art.nr 52-203
Den levererade följande vid 13,2volt (ca 7-8A)
2,6l/min +-0,1 vid 5bar
2,9l/min +-0,1 vid 3 bar,
Tank armatur med förpump från 244 87:a med B230F,
Tändstift från biltema med 4st spetsar,
Tändspole gaskyld från biltema,
Tändmodul biltema art.nr 53-2600,
Fördelarlock förmodligen från biltema,
Rotor från Auto Experten,
Bränsle filter till 240 Volvo Original del från volvo,
Lambdasond från 240 87:a med B230F.
Bilen ska köras på en hel del E85 när den är klar, men är bra om den kan starta på bensin först.
Möjliga orsaker till problemet som jag kan tänka mig, men jag kan vara helt ute o cykla: Tändkablarna ej bytta, Ej monterat ställbart kamdrev, mycket är från biltema, nån givare inte funkar, Lambdasondens kablar i motorhärvan är förlängda för att passa extrakorgrenröret, luftmassemätaren kanske är känslig för hur den sitter nu sitter den så kablarna man kopplar i den går uppåt, kanske skulle gå att sätta dit Luftmassemätaren från min 240 87:a med B230F motor, men vet ju inte hur databoxen till 360:n tycker om det.
Har du nåt bättre förslag på vad det kan vara lyssnar jag gärna, för höll på i en vecka med att byta allt så skulle vara kul att få det att gå bra.
Tack På För Hand