Författare Ämne: Ett par frågor..  (läst 17981 gånger)

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Ett par frågor..
« skrivet: oktober 27, 2007, 00:41:51 »
Hej!

VAr och besiktade bilen i torsdags, fick ett par 2or.

Bla att handbromsen tog för dåligt och att nedre fjädersätet v.fram var rostigt.

Så vad är orsaken till att handbromsen tar dåligt? Har spänt den så det är itne felet, vanligt att det kärvar någonstans? Eller vad kan det annars vara?

Och sen fjädersätet, kan man byta det eller måste man byta hela dämparn? Och var hittar man sådant?

Det är en 340-88 med b14 det gäller.

Mvh
« Senast ändrad: oktober 27, 2007, 00:45:19 av Crisse »

mr_sweed

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
SV: Ett par frågor..
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2007, 10:09:36 »
Gällande handbromsen, så prova att ta lös bromstrummorna och kolla så att inte självjusteringen kärvar, eller wirarna, om justeringarna kärvar rivisär och gör rent och smörj med kopparpasta.
Fjädersätet (fjädertallriken) är en klassiker att den rostar, men tallriken går att köpa lös på bla mekonomen, tallriken svetsas sedan dit, glöm bara inte att ta ur stötdämparen först.
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2007, 17:11:29 »
Ang handbroms. Se mitt och andras svar i denna tråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2499.0

Ang fjäderfäste. Du behöver, förutom en svets, specialverktyg (Biltema 19-256) för att komprimra fjädern. Om du inte har detta, är det kanske enklare att köpa ett bra beg på skroten, se tråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3393.0

Mvh /Max :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2007, 16:48:44 »
Tack för svar!

Plockade isär bromsarna helt och mycket riktigt var det hävarmarna som i princip var helt ihoprostade, du funkar bromsen bättre och bör duga till ombesiktningen.. Nu är det bara fjädersätet kvar, tror jag gör så att jag åker in till skroten och kollar vad de har, blir nog smidigast så :)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 28, 2007, 19:03:14 »
Du glömde väl inte att bearbeta hävarmen med en huggmejsel! ;)

Mvh /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 28, 2007, 20:57:26 »
Hade ingen huggmejsel, satte den dock i skruvstädet och "vickade" den så det blev lite mer glapp  ;)

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 31, 2007, 11:05:57 »
Var in till skroten idag, de hade endast den andra varianten av fjäderben så det sket sig  :-[

Någon som har artikelnr för fjädertallriken på mekonomen el dyl?

Och får man verkligen svetsa i det?
« Senast ändrad: oktober 31, 2007, 11:35:30 av Crisse »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 31, 2007, 16:14:15 »
Hej, klart du får lov att svetsa ;) En mig/mag är nog den lämpligaste till detta jobb. Var försiktig det är lätt att bränna hål i "talriken". Märk upp vart och hur den gamle satt.

Hittade reservdelen till dig: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=205946&CarReference_ID=1787&CategoryType_ID=1

Jag gillar inte mekonomen, men det beror nog mest på mina erfarenheter i Malmö...

Mvh /Max

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 31, 2007, 16:18:09 »
Hej, klart du får lov att svetsa ;) En mig/mag är nog den lämpligaste till detta jobb. Var försiktig det är lätt att bränna hål i "talriken". Märk upp vart och hur den gamle satt.

Hittade reservdelen till dig: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=205946&CarReference_ID=1787&CategoryType_ID=1

Jag gillar inte mekonomen, men det beror nog mest på mina erfarenheter i Malmö...

Mvh /Max

Tack för snabbt svar :) Visste inte riktigt vad den hette men såg nu att den finns på autoexperten för ca 135kr :) Så imorrn bär det av dit och beställa om de inte har hemma.

Jo jag har mig svets hemma så det ska nog gå fint  ;)

Hann med att åka in idag, och dom hade det hemma, kostade endast 119 kr med :D Så imorrn blir det väll att byta den  8)
« Senast ändrad: oktober 31, 2007, 17:50:42 av Crisse »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: oktober 31, 2007, 20:02:28 »
Och får man verkligen svetsa i det?

Ja man får ju svetsa dit en ny men man får inte svetslaga en gammal rostig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 31, 2007, 20:33:42 »
Aha okej, gött. Då kanske jag kan få den till en duglig vinterbil nu iaf :) Ska skära bort den gamla och sätta dit den nya imorrn förmiddag, så får vi se hur det går sen  ;D

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 01, 2007, 15:17:04 »
Sådär, då var det klart  ;D

Dock så som med allt annat, när ett problem är löst kommer ett annat, fick inte bort bromsoket och det när jag hde dän fjäderbenet, så fick skruva ur bromsslangen istället och rycka med hela skiten.. Men till problemet, skulle nu lufta bromsen och den där förbannade nippel går av när jag ska skruva ut den (sönderostad) Sticker upp en liten bit och försökta få grepp med rörtång, men det vill inte  :( Någon som har nåt tips på hur jag skall göra?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #12 skrivet: november 01, 2007, 17:53:12 »
Brukar ofta gå ganska bra att lufta genom att släppa på slangkopplingen vid oket,
istället för att använda luftnippeln. Blir dock lite kladdigare, "kräver" att man är
två och dessutom kan man behöva ha oket löst så att man kan luta det...
Annars är väl ett hett tips att byta bromsok, eller se om man kan få loss den
gamla luftnippeln med hjäp av rostlösare, grispitt, svets eller dylikt... Svets kan dock
ställa till vissa problem med smälta packningar i oket, så det får nog ses som en
sista lösning som "kräver" renovering av oket...

Hoppas det hjälper!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 01, 2007, 20:28:05 »
Hej, ett fel kommer sällan ensamt, heter det. :( Har du kollat min FAKTA om en slang som underlättar luftningen! :)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3394.0

/Max
« Senast ändrad: november 10, 2007, 20:06:19 av Max »

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 01, 2007, 21:44:41 »
Brukar ofta gå ganska bra att lufta genom att släppa på slangkopplingen vid oket,
istället för att använda luftnippeln. Blir dock lite kladdigare, "kräver" att man är
två och dessutom kan man behöva ha oket löst så att man kan luta det...
Annars är väl ett hett tips att byta bromsok, eller se om man kan få loss den
gamla luftnippeln med hjäp av rostlösare, grispitt, svets eller dylikt... Svets kan dock
ställa till vissa problem med smälta packningar i oket, så det får nog ses som en
sista lösning som "kräver" renovering av oket...

Hoppas det hjälper!

Har testat både grispitt, och svets nu, inget av det ville fungera, blir nog att åka in till skroten och se om jag hittar något ok..

Hej, ett fel kommer sällan ensamt, heter det. :( Har du kollat min FAQ om en slang som underlättar luftningen! :)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3394.0

/Max

Ja jag läste det där förut, men än så länge har det funkat bra ändå när jag luftade bak, får se hur det funkar med annat ok sen, då kanske jag får bygga en sån där, lika bra att plocka med ett lock när jag ändå åker till skroten  ;) Bara hoppas att de har något hyffsat ok som nippeln går att öppna   ::)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 10, 2007, 19:32:39 »
Har du inte lyckats med nippeln än? Såg att du är spekulant på ett nytt ok!

Lägg det i fotogen eller diesel några dagar, gärna varmt. Borra upp nippeln så mycket du kan, gör inget om du skadar gängan lite. Gängan tätar inte, det finns ett ventilsäte, som du ej får skada. Använd skruvutdragare (grispitt) av god kvalité, sådan med grov stigning. Knaka gärna på verktyget samtidigt som du vrider. Det borde gå. :)

Lägg ut en bild så får vi se hur det ser ut, bra att ha ett ok i reserv även om du köper ett "nytt"...

Mvh /Max
« Senast ändrad: november 10, 2007, 20:04:11 av Max »

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 10, 2007, 21:30:01 »
Har sprutat på rostlösning i mängder - inget resultat, slipade ett spår i det som fanns och testa med mejsel, vred bara sönder.. svetsade på en liten bult, för liten yta för att få det att fästa ordentligt så det lossnade bara.. Borrade ett hål i den och använde en "grispitt" men den var skit för den gick av, så nu sitter den där i och troligen spänner o nippeln så den blir ännu svårare att få ur.. Och det lär väll vara nån typ av härdat stål den inte går att få ur? Får testa att borra i den sen och se om den går..

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 10, 2007, 22:27:14 »
Du måste borra upp hålet så du får plats med en större skruvutdragare. De av dålig kvalité går av! Svetsa lite, på den avbrutna grispitten, då släpper härdningen vid 300-400 grader. Låt den svalna långsamt, sen kan du borra. Låt oket ligga i lite vatten när du svetsar, så inte packningen blir varm. Behövs kanske inte, blir inte så värst varmt.

Nippeln som sitter där är M10x1 mm i gängan, kärnan är 7 mm, och går att köpa på ex biltema. Bifogar en bild så du ser vad du skall borra i. I värsta fall får du borra med 8,5 mm borr och gänga om hålet. Borde också fungera om du borrar 10,2-10,5 mm och gängar M12, sätter dit en vanlig skruv, samt tätar de sista gängorna med blånor (har inte testat). Djupet som du behöver borra för att få bort nippeln är ca: 5 mm. Åter igen var rädd om ventilsätet, borrar du för att gänga skall du ända dit ner...

« Senast ändrad: november 10, 2007, 22:29:54 av Max »

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: november 10, 2007, 22:51:31 »
Du måste borra upp hålet så du får plats med en större skruvutdragare. De av dålig kvalité går av! Svetsa lite, på den avbrutna grispitten, då släpper härdningen vid 300-400 grader. Låt den svalna långsamt, sen kan du borra. Låt oket ligga i lite vatten när du svetsar, så inte packningen blir varm. Behövs kanske inte, blir inte så värst varmt.

Nippeln som sitter där är M10x1 mm i gängan, kärnan är 7 mm, och går att köpa på ex biltema. Bifogar en bild så du ser vad du skall borra i. I värsta fall får du borra med 8,5 mm borr och gänga om hålet. Borde också fungera om du borrar 10,2-10,5 mm och gängar M12, sätter dit en vanlig skruv, samt tätar de sista gängorna med blånor (har inte testat). Djupet som du behöver borra för att få bort nippeln är ca: 5 mm. Åter igen var rädd om ventilsätet, borrar du för att gänga skall du ända dit ner...

Okej tack för svar! Får testa detta imorgon :)

har en ny nippel liggandes, hade ju räknat med att få ur den gamla lätt och bara sätta i nya, men det var tydligen lättare sagt än gjort  :-\

men tack iaf, skall testa dett imorgon :)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: november 10, 2007, 23:03:24 »
Tittade i Biltemakatalogen, dom har luftningsnippel (66-458) M8x1,25. Du borrar då 6,8 (7) mm för gängning och du kan använda en standard gängtapp. Vet ej om käglan är tillräckligt stor för att täta mot sätet. Är den det så blir detta enklare än mina andra omgängningsförslag. :)

Lycka till, glöm inte berätta hur det går! :)

/Max
« Senast ändrad: november 10, 2007, 23:25:48 av Max »

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: november 11, 2007, 00:05:44 »
Du skrev att du provat svetsa på en liten bult? Det brukar sällan funka. Prova istället med en mutter som ungefär passar på skruven du vill ha loss. Lägg den över skruven, eller gänga på den lite om det går. Sedan bränner du på allt vad svetsen orkar rakt ner i muttern mot skruven. Ge dig inte förrän du fyllt upp hela muttern med svets eller den börjar smälta. Nu borde hela skiten glöda, å det är bra, för då lossnar det. Vänta tills det kallnat lite innan du skruvar isär. För övrigt borde grispittar förbjudas å man borde bara få använda raka räfflade skruvutdragare (dom som ser ut som en axel med glesa splines).

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #21 skrivet: november 14, 2007, 16:10:52 »
Se mitt inlägg i:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3476.0
Där förklarar jag vidare hur man luftar vid slanganslutningen om man inte får loss luftnippeln...
Som sagt, lite kladdigt och funkar inte riktigt alltid, men ofta går det bra med lite tålamod!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: november 24, 2007, 13:34:27 »
har äntligen fått tag på ett ok efter mycket skruvande på skroten igår, billigt blev det med, endast 100kr ;)

Dränkte nippeln i rostlösning och knackade lite på den, idag nu gick jag ut och kände lite på den, och den släppte :D Så nu ska jag snart ut och skruva dit det och se hur det går :)

Dock verkar det finnas olika bromsok, min nippel är smalare än den ni visat på bild, både på org oket och dett jag köpte nu :S

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: november 24, 2007, 15:12:11 »
har äntligen fått tag på ett ok efter mycket skruvande på skroten igår, billigt blev det med, endast 100kr ;)

Dränkte nippeln i rostlösning och knackade lite på den, idag nu gick jag ut och kände lite på den, och den släppte :D Så nu ska jag snart ut och skruva dit det och se hur det går :)

Dock verkar det finnas olika bromsok, min nippel är smalare än den ni visat på bild, både på org oket och dett jag köpte nu :S

Billigt och bra! Lycka till. Meddela hur det går! :) /Max

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: november 24, 2007, 15:22:28 »
Sådär, nu sitter det på och funkar som det skall :)

Har dock ett annat lite irriterande problem, bilen är väldigt svårstartad när den är varm, den liksom tänder inte men drar runt bra..
När den är kall går den igång mycket lättare. Någon som vet vad detta är? Mistänker nåt med tändningen?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #25 skrivet: november 24, 2007, 22:00:30 »
Sådär, nu sitter det på och funkar som det skall :)

Har dock ett annat lite irriterande problem, bilen är väldigt svårstartad när den är varm, den liksom tänder inte men drar runt bra..
När den är kall går den igång mycket lättare. Någon som vet vad detta är? Mistänker nåt med tändningen?

Jag tror att det är bränslet, prova att hålla gaspedalen i botten när du startar med varm motor, startar den inte efter säg 5 sekunder så släpp gasen men fortsätt mala, då borde den starta om den får för mycket soppa när den är varm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: november 25, 2007, 10:57:49 »
Har liknande egenskaper på min 360 med B200F. När motorn är varm, är det fullgas som gäller. Tror att detta kan vare något som många har problem med!

Jag tog mig friheten, att starta en tråd i ämnet, välkomna in och diskutera varmstartsproblemet: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3525.0

/Max :)
« Senast ändrad: november 25, 2007, 11:33:56 av Max »

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: januari 04, 2008, 10:39:22 »
kanske lite sent nu, men jag fick nedslag på båda mina nedre fjäderbenskålar!

så jag och min polare tog fram stålborste på vinkelslip och slipade för allt vi var värda.. det var förståss inget hål men sen måla vi bara om hela fjäderbenet med rostskydd.
besiktningsgubben hoppa av lycka för det var så fint  ;D
och om det vart hål så skulle jag utan tveka svetsat dit en liten plåtbit sen slipat till det snyggt!

att bytta en fjäderbensskål är svårt det är en del mätning osv!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: januari 04, 2008, 23:20:46 »
Jag bytte skålen och besiktningsmannen var så nöjd när det satt en fin ny skål + att hela fjäderbenet var fint målat i svart :)

Dock så var han inte nöjd med CO halten och Handbromsen, har bytta backar bak nu men wiren var på väg att gå av så det var lika bra att byta, men har haft problem med att få tag i en ny men efter flera wirer som var fel kom den rätta. Så på måndag skall den skruvas dit och allt ska förhoppningsvis funka så jag kan boka ny tid :) Är inte så brottom då jag inte har uppkörning förrens 22/1 ;)