Kan vara ett rent helvete att få upp tillräckligt tryck i systemet för att kunna lufta enligt t.ex. min beskrivning om man bara pumpar med pedalen när systemet varit ordentligt tomt... Ett hett tips är att skaffa en kommersiell bromsluftare (en sådan som suger ut bromsvätskan) eller ännu hellre, skapa dig ett bromsvätskelock enligt tidigare inlägg så att du kan pressa ner bromsvätskan i sytemet.
Problemet med att pumpa pedalen är att om det är mycket luft i systemet kan det bli så att du pumpar ner pedalen i botten, vilket bara komprimerar luften. Om det är tillräckligt mycket luft i systemet kommer det då inte bli tillräckligt med tryck för att pressa igenom någon vätska... Ett knivigt problem om man inte har tillgång till utrustning att underlätta arbetet med...
En metod som kanske funkar med en massa tålamod kan vara att lossa slanganslutningen helt, trycka pedalen i botten, sätta igen slangen med fingrarna och släppa upp pedalen. Därefter släppa fingrarna och börja om igen, för att på det viset "suga" ner bromsvätskan i ledningarna. Detta är samma princip som t.ex. Biltemas (19-148) backventiler för bromsluftning använder, dock med fördelen att du själv släpper så det behövs inget tryck i systemet för att pressa ut luften.
Om man kan lossa luftnippeln kan man ta en bit slang och fästa på nippeln och suga för glatta livet för att förhoppningsvis nå samma resultat.
Det kommer bli väääldigt kladdigt va? och sen .. hur mycket ska jag skruva av slanganslutningen när jag håller på? Vart ska den där "jämna" strömmen komma (utan luftbubblor antar jag) ?
När du väl har tryck i systemet ska det räcka att lossa luftnippeln/slanganslutningen typ ett halvt varv för att få igenom vätska när man pumpar med pedalen. Den luftbubblefria strömmen ska läcka ut kring slanganslutningen, kan vara svårt att se när man inte kan ansluta en genomskinlig slang till den som man skulle till luftnippeln, men om man väl har tryck brukar man märka/höra att det "spottar" oregelbundet när man trycker ut bromsvätskan, framförallt om man bara släpper anslutningen precis så mycket att det tränger ut vätska... Och ja, det kommer bli väldigt kladdigt! En bra sak att tänka på då är att ha en sprutflaska med vatten i närheten; bromsvätska är extremt aggresivt mot lack och vissa plaster, men den är vattenlöslig, så om man bara sprutar på ordentligt med vatten direkt när man spiller någonstans brukar det inte vara några problem...
Ett mycket vanligt problem annars när man inte får fram bromsvätska dit den ska, och framförallt när bromsarna ligger an, är att man inte har bytt bromsvätska i tid. Detta leder till att bromsvätskan drar åt sig vatten, varmed den "förstörs". Låter man det gå tillräckligt långt bildar bromsvätskan en gröt som sätter igen alla slangar, ledningar och framförallt returen till bromsvätskebehållaren uppe i huvudcylindern. Detta behöver inte nödvändigtvis märkas förrän man skruvar med systemet, t.ex. monterar nya belägg eller byter bromsvätska då det krävs så små rörelser hos bromsvätskan vid normal användning.
Hett tips alltså, byt bromsvätska på rekommenderade intervall, max 2 år mellan gångerna! Många dyra bromsreparationer kan undvikas på det sättet...