Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 441903 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #480 skrivet: oktober 30, 2011, 20:01:24 »
Tack för bilder på finbilen!

Kan inte låta bli att dreggelkommentera ditt insug igen, tycker det är såå läckert!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #481 skrivet: oktober 30, 2011, 22:15:28 »
Kul att den börjar bli klar nu.
Var skall du bänka bilen?
Med 0,2-0,3 bar gissar jag på 160+hk :-\

Ska bänka den hos autosport kosonen.

Tror du det blir så mycket hk vid det låga laddtrycket? Tips på hur jag kan strypa den lite till då för att få ner effekten?
Ja det tror jag, med så lågt laddtryck blir mottrycket också lägre, så motorn kommer ''tyvärr'' att fungera bra med så lågt laddtryck.
Ett tips är ju som jag sa tidigare att göra en special insugspackning med för små hål, kanske 20mm, för vid bromsningen mäter man ju trycket i insuget efter gasspjället, så en strypande packning skulle ju betyda lite hk i förhållande till insugstryck.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #482 skrivet: november 07, 2011, 20:00:11 »
Frej, jag letade efter målburken med insugsfärgen idag för att ge dig färgkoden men jag har nog tyvärr slängt den.  :(

På onsdag blir det troligtvis bromsning av bilen. Har gjort en strypande insugspackning som kullke tipsade om och bilen känns nog slöare.

Något jag borde tänka på till bromsningen? Har kollat alla bultar och spänt klämmorna till tryckrören. Kanske jag borde ta med mig en dunk vatten och en dunk olja också. Och mapp-datorn självklart.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #483 skrivet: november 07, 2011, 20:34:03 »
Tack det var snällt men det räcker med att jag kan dregla över ditt grenrör ibland när jag vill på 300power.com  8)
Lycka till på bromsningen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #484 skrivet: november 09, 2011, 20:04:08 »
Nu är den bänkad till 85 kw. Allt gick bra förutom att startmotorn började bråka mot slutet, lät som om tänderna på antingen startmotorn eller svänghjulet gett med sig. Ska se över den imorgon, om det vill sig väl blir det besiktning på fredag.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #485 skrivet: november 10, 2011, 20:37:20 »
Sådär, det var bara solenoidens kabel som var glapp så den inte tryckte ut startmoton ordentligt, alla kuggar har klarat sig fint.  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #486 skrivet: november 11, 2011, 17:02:06 »
Nu är den bänkad till 85 kw. om det vill sig väl blir det besiktning på fredag.
Hur lite laddtryck hade du för att få 85 kw, hur stora hål hade du i strypande insugspackning?
Är den besiktigad nu?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #487 skrivet: november 11, 2011, 19:31:31 »
Besiktad med blankt papper.  :)

Hålen i insuget var ca 22-23mm. Laddtrycket var 0.5 bar. Effekten blev 85kw vid 3950rpm och 237nm vid 3000 rpm.

Besiktningsmannen vill att jag ska bygga om motorfästet så det sitter fast ovanpå rambalken i originalhålen till nästa sommar, något annat hade han inte att anmärka på.  :)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #488 skrivet: november 11, 2011, 20:48:34 »
Grattis!!! :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #489 skrivet: november 13, 2011, 20:29:36 »
Grenrörspackningen började läcka idag så det fick bli säsongens sista körning. Ska byta packningarna och samtidigt byta oljan och oljefiltret.
Sen blir det tvättning och vaxning så får jag ställa av den och köra in den i garaget för vintern.

Vinterns planer:

1. Förbättra motorfästet.
2. Byta till större spridare.
3. Försöka cleana upp lite i motorrummet.
4. Eventuellt se över varför kopplingen slirar ibland.



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #490 skrivet: november 14, 2011, 20:29:04 »
GRATTIS!! Var det pga. för små spridare som toppeffekten låg redan innan 4000 rpm?

"Synd" att kuggkransen klarat sig, annars hade du fått en anledning att ta isär och inspektera kopplingen  ;)

Din bil är så fin på bilden. Blir sugen på en ny 300 Power Kalender!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #491 skrivet: november 14, 2011, 21:39:53 »
GRATTIS!! Var det pga. för små spridare som toppeffekten låg redan innan 4000 rpm?

Din bil är så fin på bilden. Blir sugen på en ny 300 Power Kalender!
Det var nog antagligen pga strypande insugspackningen, utan strypning skulle det nog varit omöjligt att bara ha 85kw med 0,5bar i insuget.
Jag är också sugen på kalender, tror du vi hinner göra en till 2012?

mrk-hamn

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • sa du ha nött gjort, görat själv!!!
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #492 skrivet: november 15, 2011, 09:07:24 »
en undran....   varför just 85 kw???   e de bara för att den e på de enligt pappret utan turbo??

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #493 skrivet: november 15, 2011, 15:49:01 »
en undran....   varför just 85 kw???   e de bara för att den e på de enligt pappret utan turbo??

Jag hade varit nöjd med vad som helst under 98kw. Besiktningen godkänner max 98kw när jag ändringsbesiktar. Före ändringsbesiktning stod det 77kw i reg.boken.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #494 skrivet: november 15, 2011, 16:09:21 »
en undran....   varför just 85 kw???   e de bara för att den e på de enligt pappret utan turbo??

Jag hade varit nöjd med vad som helst under 98kw. Besiktningen godkänner max 98kw när jag ändringsbesiktar. Före ändringsbesiktning stod det 77kw i reg.boken.
98kw ~133hk  ??? 116hk+20%=139hk (~102kw). Men viktigast att den är godkänd med turbo :) så nu får du modifiera och bygga som du vill ha det :)
Gjorde ni någon bromsning utan strypnig.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #495 skrivet: november 15, 2011, 16:43:10 »
98kw ~133hk  ??? 116hk+20%=139hk (~102kw). Men viktigast att den är godkänd med turbo :) så nu får du modifiera och bygga som du vill ha det :)
Gjorde ni någon bromsning utan strypnig.

Besiktningsmannens autodata säger att 300seriens starkaste motoralternativ utan katalysator = 98kw. Skulle jag gå efter 116hk krävde han katalysator.

Nej den bromsades inte utan strypning. Men nästa sommar ska den väl bromsas med större spridare och mera laddtryck, utan strypningar.  :)

Vad står det i dina registerpapper kullke? Är turbons modell uppskriven?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #496 skrivet: november 15, 2011, 17:29:31 »
Besiktningsmannens autodata säger att 300seriens starkaste motoralternativ utan katalysator = 98kw. Skulle jag gå efter 116hk krävde han katalysator.

Nej den bromsades inte utan strypning. Men nästa sommar ska den väl bromsas med större spridare och mera laddtryck, utan strypningar.  :)

Vad står det i dina registerpapper kullke? Är turbons modell uppskriven?
Tror din besiktningsman och hans autodata har fel, bromsarna och karossen blir inte starkare med en katalysator monterad :-\
Men man förstår att han är rädd att han ska godkänna något som inte är tillåtet.

Jag var ut och hämta pappren från bilen nu, på första sidan under cylindervolym står det 2316 och under effekt står det 101kW.
Under Särskilda vilkor och anmärkningar står:
Laddningstryck 0,16
Motorns största effekt fastställd genom mätning
Motorn byttfrån 1.986l till 2.316l samt turbo monterad
Utbytta delarnas antal 01.09.2008 tillsammans 14.0%


Vill minnas att besiktningsmannen fyllde i turbomodell men att hans dator jävlades så att det hela tiden försvann när han skulle skriva ut nytt registreringsbevis. Men besiktningen har på papper att det är en garett, i en mapp tillsamans med bromspappret mm.
Hm det står inte att laddtrycket är Bar, då kan det ju lika bra vara Megapascal  :-\ 0,16MPa = 1,6Bar  ;D ;D ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #497 skrivet: november 15, 2011, 19:23:48 »
Hur många procent av delarna får ni byta? 50%  ???

Och "utbytta delarnas antal" betyder det att man räknar antalet delar i bilen och sedan räknar antal delar man bytt?

Är utbytt motor = 1st eller räknar man varje kolvring, bult bricka, motorblock, topplock, insug med mera för sig?

Intressant land ni lever i  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #498 skrivet: november 15, 2011, 20:07:07 »
Tror faktiskt man får byta 50%.
Det finns färdiga tabeller på hur många % olika delar står för.

Minns inte riktigt nu, men jag tror inte att det blev uppskrivet några % utbytta i registerboken.  :)
Det står inte heller vilken turbo jag har, men som för dig kullke så har dem kopior på alla bänkpapper och listor med utbytta delar osv på besiktningsstationen. Men vad händer om jag besiktar den i grannkommunen med lastbilsturbo?  :)


Intressant land ni lever i  ;)

Ja, ibland får man nästan gråa hår när man försöker luska i reglerna för ombyggnad av fordon.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #499 skrivet: januari 10, 2012, 00:23:41 »
Grenrörspackningen började läcka idag så det fick bli säsongens sista körning. Ska byta packningarna och samtidigt byta oljan och oljefiltret.
Sen blir det tvättning och vaxning så får jag ställa av den och köra in den i garaget för vintern.

Vinterns planer:

1. Förbättra motorfästet.
2. Byta till större spridare.
3. Försöka cleana upp lite i motorrummet.
4. Eventuellt se över varför kopplingen slirar ibland.
Gjort något? eller står den bara nyvaxad och fin i garaget :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #500 skrivet: januari 10, 2012, 16:00:37 »
Inte mycket. Har skaffat nya ordentliga pallbockar, men väntar på 2 till så jag kan palla upp bilen stadigt. Sen ska jag undersöka kopplingen. Misstänker att det är lamellen som är sliten/ fått glasyta av alla försök med växellådan då lamellen inte gled tillräckligt på axeln.  :(

Har plockat av grenröret och turbon också. Grenrörspackningen på 4ans cylinder hade börjat läcka. Har kollat lite på spridare också. Hittat 443cc/min till ett pris av 60€ st. men undrar om dom kommer att räcka till?

Den är relativt nyvaxad, men den blev tyvärr inte avtvättad innan jag körde in den i garaget.  :(
« Senast ändrad: januari 10, 2012, 16:06:24 av Bergvik »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #501 skrivet: januari 10, 2012, 23:30:24 »
443cc räcker kanske nu, men kanske bäst du köper lite större än du behöver så de räcker till för kommande uppdateringar av motorn, för troligen kommer detta projekt spåra ur som alla andra  ;)
MotorNord har en billig högohmig spridare på 650cc för 395kr st http://www.motornord.se/system/webshop_showdetail.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054&Kid=2326_2582&PID=121565
De jag kör med (727cc Siemens) kostar 59,71€ på Vems.hu http://shop.vems.hu/catalog/siemens-injector-727cc4bar-p-79.html

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #502 skrivet: januari 18, 2012, 20:13:33 »
Har börjat ta ner drivlinan lite smått ikväll. Stötte på en del problem förstås. 2 av bultarna som sitter i tankbandet snurrar i bandet.  :(
Angående växelstaget, sitter det fast i momentröret? Måste man ta upp det innifrån eller hur sitter det? Frej med fler som modifierat växellänkaget. Hur sitter det fast?

Har inte köpt spridare ännu, men motornords spridare lockar ganska mycket. Har tänkt skaffa en riktig bränslepump också, och montera den med ett T-kors i slangen som går mellan tankens halvor, borde väl vara mer optimalt än att den suger uppifrån som den gör nu? Någon som kan rekommendera en prisvärd bränslepump?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #503 skrivet: januari 18, 2012, 23:27:13 »
Växelspaken och stödstaget som går framåt sitter fast i momentröret. Lossa damasken runt spaken inne i bilen så ser du hur det ser ut och så kan spaken få försvinna ner under bilen när du sänker ner momentröret. Tar du bort lådan först får du förstås lossa växelföraren in i lådan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #504 skrivet: januari 18, 2012, 23:34:48 »
Växelstaget och spaken sitter på momentröret ja, ska du ha ned hela drivlinan i ett stycke? i såfall behöver du bara ta bort själva spaken och backspärren/backljusspärren inifrån så följer länkaget med drivlinan.
Motonet har Bosch 044 pump för 185€ http://www.motonet.fi/web/guest/muut

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #505 skrivet: januari 19, 2012, 19:41:57 »
Får nog lov å montera lös växellänkaget från lådan tror jag så jag kan dra hela drivlinan bakåt. Vill inte dra ner momentröret så spaken kommer neråt och riskera att böja änden av kardanstången. Eller kan man montera bort hela spaken på nåt vis?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #506 skrivet: januari 19, 2012, 22:55:40 »
Får nog lov å montera lös växellänkaget från lådan tror jag så jag kan dra hela drivlinan bakåt. Vill inte dra ner momentröret så spaken kommer neråt och riskera att böja änden av kardanstången. Eller kan man montera bort hela spaken på nåt vis?
Det går att ta bort stor del av växelspaken (förkromade delen), det sitter en sprint från sidan innanför damasken, då blir spaken så kort att det inte blir några problem, du behöver ju inte dra ner momentröret förrän du dragit drivlinan en bit bakåt (lägg i trean), och motorn brukar också luta sej lite bakåt när man tagit bort drivlinan, så risken att du böjer något finns inte om du är försiktig.
Men det går nog att ta ta loss spaken och länkaget också, ovanför momentröret sitter de monterat i gummikuddar med 2 M6skruvar, du slipper till att skruva bort dessa med en 10mm nyckel nedifrån (en på var sida om momentröret), går ju ett stödstag framåt också,som sitter fast med en pinne och låsning i spränkåpan, den där pinnen som ser ut att inte gå att demontera räcker det att du skjuter ut ett par cm för att staget ska gå att lyfta för ena hålet är uppskuret.
Ang bränslepump, så kör jag med biltemapump fast det känns fel :-[ vet ju inte om pumpen bara är på gränsen att räcka till eller om det finns marginal,så jag tror jag ska byta till en pålitligare pump nu, skulle vara bra att kunna logga trycket så man ser att den faktist räcker till när man ger full gas, och att montera två pumpar är kanske säkrare, men då kanske man inte vet om ifall att en plötsligt dör innan det är för sent och motorn är fördärvad. Två feltema pumpar är ju inte heller gratis så kanske lika bra att skaffa EN bra pump från början. Fast det är ju många som kört feltema pump och jag har inte hört om att någon haft problem.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #507 skrivet: januari 20, 2012, 21:58:59 »
Tack för era tips och råd! Blir mycket mera lättskruvat när man vet hur man ska gå tillväga.  :)

Har kikat lite på kopplingsalternativ ikväll och har kommit fram till några olika som kan passa. Bland annat:
Opel astra G 98-04 1,8 & 2.0 med F18 växellåda
VW Transporter T2 & T3 1,9
Samt audi 200 quattro som jag har nu.

Hittade en (två) bra katalog här som kan underlätta lite, står reservdelsnummer, lamelldiameter samt splines, men verkar inte finnas hålets diameter.
http://www.zf.com/corporate/en/products/replacement_parts/catalog/print_catalogs/print_catalogs.html

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #508 skrivet: januari 20, 2012, 22:09:19 »
Bra att kullke hjälper dig med sin stora mekerfarenhet  :P

Angående kopplingarna, är det lamell eller komplett med tryckplatta du planerar att byta?

Titta i lamelltråden som jag skrivit mycket i.. där ska oxå finnas en bra lista med hålet inkluderat.

Kollade själv och länken till peanswedens lista funkade inte längre.. men står mycket matnyttigt i vår tråd i allafall  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #509 skrivet: januari 30, 2012, 16:31:03 »
Se till så att du har igång bilen till 9-10.6  8)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #510 skrivet: januari 30, 2012, 18:12:13 »
Se till så att du har igång bilen till 9-10.6  8)

Planen är 1 maj, men det var det ifjol också..   :(

Har beställt en fjädrad 5puckad 228mm sinterlamell, får se när den dyker upp.


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #511 skrivet: januari 30, 2012, 22:36:45 »
Se till så att du har igång bilen till 9-10.6  8)

Planen är 1 maj, men det var det ifjol också..   :(

Har beställt en fjädrad 5puckad 228mm sinterlamell, får se när den dyker upp.
Jo men 9-10.6 ska den vara utprovad och körbar (hoppas jag hinner själv också  :-[ ).
Varifrån beställde du den ?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #512 skrivet: februari 04, 2012, 12:44:46 »
Fick hem lamellen idag, som inte var fjädrad fast det står så på hemsidan deras.  :(
Beställde från en firma som heter Mopo-Sport. Ska höra med dem, verkar som det finns ännu ett alternativ som kan passa.

Jäklar, är det februari redan. Dags att börja se över bränslesystemet nu då. Dubbla bränslepumpar och lite större spridare?  ;)

Stisn

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • 360
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #513 skrivet: februari 08, 2012, 16:13:04 »
Har tänkt skaffa en riktig bränslepump också, och montera den med ett T-kors i slangen som går mellan tankens halvor, borde väl vara mer optimalt än att den suger uppifrån som den gör nu?

Ikke gjør det med T-stykket! Tenkte det samme som deg, men det funker ikke:p Må ha over 30-40% bensin i tanken for at den ikke skal gå tom i oppoverbakker. Ekstremt slitsomt når bilen holder på å dø i hver eneste bakke fordi man "glemte" at man ikke kan gå under kvart tank  :-X

I tillegg sitter påfyllingsrøret ned i høyre halvdel...? Og, hvis det er tunnel for bensin over girkassa, så er det jævlig høyt oppe. Venstre halvdel vil stort sett være tom, og det kan vel føre til kondens/rust etter hvert?
« Senast ändrad: februari 08, 2012, 16:15:16 av Stisn »
VOLVO 360
b200k *
b230e(530-topp)
b230ft 16v (prosjekt)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #514 skrivet: februari 17, 2012, 20:52:45 »
I början på veckan fick jag hem min lamell, 4-puckad fjädrad. Så nu är den påväg in i bilen.

Fick hem lite delar idag. Bl.a en Bosch -044 pump, filter samt banjobultar till dessa, backslagsventil till bränslet, 650cc spridare samt en tunn 350mm elfläkt.

Nu saknas nästan bara en catchtank.  :)

Ska skruva dit drivlinan imorgon och sen börja med bränslesystemet.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #515 skrivet: februari 21, 2012, 20:18:25 »
Nu när drivlinan börjar vara tillbaka på plats så har förstås växellådan börjat läcka olja längst fram.  >:(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #516 skrivet: februari 21, 2012, 22:19:07 »
Illa men tur att du upptäckte det nu så du får fixa läckan samtidigt.
Vilken lamell köpte du, 230mm ?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #517 skrivet: februari 22, 2012, 00:18:28 »
Bra jobbat Bergvik!  ;D

Tråkigt men oljeläckage men det fixar du!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #518 skrivet: februari 22, 2012, 19:10:31 »
Lamellen ska vara 228mm, men diametern mellan sinterpuckarnas yttre kant är nog bara 225mm.

Tråkigt men oljeläckage men det fixar du!

Ja, har nog inget annat val om man inte vill ångra sig senare.
Är det månne bara att lossa dom 4 bultarna från kardanröret till lådan samt splinesen innuti för att dra isär paketet?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #519 skrivet: februari 22, 2012, 23:10:26 »
Är det månne bara att lossa dom 4 bultarna från kardanröret till lådan samt splinesen innuti för att dra isär paketet?
Ja, glöm ej att du måste ta bort bultarna vid splinesen för det är svarvade spår i axlarna så de går inte isär annars, och var försiktig så du inte drar långa axeln ur momentröret (det ska inte gå men några har gjort det).