Författare Ämne: Varmstartsproblem  (läst 3467 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Varmstartsproblem
« skrivet: november 25, 2007, 11:26:36 »
Hej, detta ämne påbörjades, av Crisse, i denna "UNIVERSAL-TRÅD": http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3426.msg42784#msg42784
Jag misstänker att flera har problem med detta, bla jag själv.  Gjorde en sökning på "varm" och "start", det gav inga relevanta träffar. Så här har vi en tråd att diskutera detta ämne i. :)

Har varmstartsproblem på min 360 med B200F. När motorn är varm, är det fullgas som gäller, vid motor start. Har kollat kalstartsanordningen, den är ok. Antar att min, ändå får för mycket bränsle. Är nog något fel på insprutningen. Drar ca 0.95 vid blandad körning.

Vid kalstart, är allt perfekt, startar alltid efter några sekunder.

Är det någon som lyckats lösa detta eller som har samma problem?

/Max
« Senast ändrad: november 25, 2007, 11:36:30 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Varmstartsproblem
« Svar #1 skrivet: november 25, 2007, 14:04:19 »
Samma sak med min B14, spelar ingen roll hur man har gasen, sen när man dragit runt den länge börjar den sakta bli närmre och närmre och starta och genom att hålla bottgas går den sen igång.. Grymt jobbigt!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 27, 2007, 17:12:23 »
Samma sak med min B14, spelar ingen roll hur man har gasen, sen när man dragit runt den länge börjar den sakta bli närmre och närmre och starta och genom att hålla bottgas går den sen igång.. Grymt jobbigt!

Hej Crisse, ja det är lite annorlunda med din B14. En förgasarbil skall "ha igång sina flöden" först, alltså bränsle och luft. Min B200F eller mer generellt en insprutningsmoter, borde kunna starta momentant!

Jag har för övrigt märkt en förbättring, nu när det är -4 grader här i Skåne startar bilen lättare, då den är varm! Min slutsats att motorn har för rik blandning, kvarstår...

/Max
« Senast ändrad: november 29, 2007, 01:38:20 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: november 27, 2007, 17:15:56 »
Jag har för övrigt märkt en förbättring, nu när det är -4 grader här i Skåne, startar bilen lättare då den är varm! Min slutsats att motorn har för rik blandning, kvarstår...

Det tror jag med, när jag mappar min B200F med Megasquirt så kan jag få bort problemet vid varmstart genom att ge mindre bränsle, men då blir den svårare att starta när den är kall. Men i Megasquirt har man ju möjlighet att bestämma över de två olika tillfällena olika, har ändå haft vissa svårigheter med detta. Men nu var det längesen. iofs. kör jag ju E85 nu, kanske var på bensin den blev sån, minns inte för det var så längesen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #4 skrivet: november 27, 2007, 18:18:21 »
När jag hade förknaseri på min b14 var den stört omöjlig att få igång när den var varm. När den var kall startade den direkt, i alla väder, däremot när den var genomvarm kunde man få nöta startmotorn med full gas i bortåt 10s innan den hoppade till liv. Nu med insprutning tänder den direkt, helt underbart!

Problemet med min förgasare bestod i flera olika delar som alla gjorde sitt. De största problemen var att tomgångsmunstycket skakade loss med jämna mellanrum varmed den började dra tjuvluft, glödtända, dra ca. 1,2l/mil och blev helt hopplös att köra, samt att förgasaren hade en lätt tendens att flöda vilket gjorde att tomgången blev orolig (stundtals obefintlig) samt att det inte gick att köra mjukt på normalt sätt med den. För att accelerera mjukt stampade man full gas, väntade tills bilen började dra, därefter släppte man gasen till lagom läge. Matade man på försiktigt hoppade hela bilen så att man höll på att slå i huvudet i ratten...
Detta bidrog sannolikt till att se till att bilen fick alldeles för mycket soppa vid varmstart (jag behövde aldrig choka innan det var -5 grader ute), varför jag var tvungen att hålla full gas för att få igång den.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82