Författare Ämne: 1,6 L/milen?!  (läst 22192 gånger)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
1,6 L/milen?!
« skrivet: april 12, 2008, 13:12:08 »
Jag har gjort ett par mätningar av bränsleförbrukningen på 360:n, men jag lyckas aldrig få normala resultat. Bensinmätaren stod exakt på sista strecket, tankade 10 liter bensin och nu står den på sista strecket igen, men jag har bara hunnit köra 6 mil  ??? Det blir 1,6 L/milen(!) Den går ju defenitivt inte ovanligt bra direkt, snarare tvärt om, rätt slö på låga varv. Vad kan det va för fel?!
En gång 300, alltid 300!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 1,6 L/milen?!
« Svar #1 skrivet: april 12, 2008, 13:34:57 »
Jag har gjort ett par mätningar av bränsleförbrukningen på 360:n, men jag lyckas aldrig få normala resultat. Bensinmätaren stod exakt på sista strecket, tankade 10 liter bensin och nu står den på sista strecket igen, men jag har bara hunnit köra 6 mil  ??? Det blir 1,6 L/milen(!) Den går ju defenitivt inte ovanligt bra direkt, snarare tvärt om, rätt slö på låga varv. Vad kan det va för fel?!

Det var törstigt! Din mätmetod, låter lite oexakt! ;) :)

Så här brukar man göra: Fyll tanken på samma bensinstation, samma pump och med, handtagets rör, lika långt ner i bilens påfyllningsrör. Mao körsträckan mellan två till bredden fyllda tankar! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

mr_sweed

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 12, 2008, 14:14:51 »
Tankmätaren brukar ju inte visa så exakt på volvo, 10-15 liter kvar i min 360 när lampan för lågbränslenivå börjar blinka
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 12, 2008, 14:33:07 »

Så här brukar man göra: Fyll tanken på samma bensinstation, samma pump och med, handtagets rör, lika långt ner i bilens påfyllningsrör. Mao körsträckan mellan två till bredden fyllda tankar! :) /Max
ok, låter lite för dyrt för mig bara :/ har knappt råd att köra den alls... men vi får väl hoppas på att jag mätte väldigt fel då :) tack för tipset
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 12, 2008, 14:37:17 »
Tankmätaren brukar ju inte visa så exakt på volvo, 10-15 liter kvar i min 360 när lampan för lågbränslenivå börjar blinka
jo, det stämmer nog. det skulle va så mycket enklare med en digital mätare :P men men, man står ju ut med icke-servo och icke-centrallås, så det får väl funka ;)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: april 12, 2008, 18:01:07 »

Min bil med B200F tar alltid runt två liter milen, på vintern när det är snö och roligt då 2-2,2 liter.. ETANOL då.

Minns inte att jag mätt upp den snålare än 1,7 L/milen med bensin i tanken.
Ska bli spännande att se förbrukningen med nya B230-motorn som hittar ner under huven om nån vecka. Den är helrenoverad botten på. Dock ska jag först köra samma topp som jag nu har på B200:an så det kanske fortsätter vara virvel i tanken  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 12, 2008, 22:47:06 »

Min bil med B200F tar alltid runt två liter milen, på vintern när det är snö och roligt då 2-2,2 liter.. ETANOL då.

Minns inte att jag mätt upp den snålare än 1,7 L/milen med bensin i tanken.
Ska bli spännande att se förbrukningen med nya B230-motorn som hittar ner under huven om nån vecka. Den är helrenoverad botten på. Dock ska jag först köra samma topp som jag nu har på B200:an så det kanske fortsätter vara virvel i tanken  :-\
oj då, men hur kan den dra så mycket utan att det märks på motorbeteendet? ska den inte dra närmare 0,8 L/milen i vanliga fall?
En gång 300, alltid 300!

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 13, 2008, 00:21:20 »

Vill inte verka negativ, men samma handtag exakt lika långt ned i röret är inte det lite over-kill? Det är väl inte milliliter precision man är ute efter. Några droppar fram och tillbaka känns som det kvittar i sammanhanget, eller?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 13, 2008, 00:51:30 »
Vill inte verka negativ, men samma handtag exakt lika långt ned i röret är inte det lite over-kill? Det är väl inte milliliter precision man är ute efter. Några droppar fram och tillbaka känns som det kvittar i sammanhanget, eller?

Du har i princip rätt! :) Hur mycket 1-2 dl gör beror ju på hur långt man kör mellan tankningarna! Ville poängtera noggrannhet! Det kräver hellre, inget extra, att vara så noggrann. Samma station och pump, är däremot viktigt. :) /M
« Senast ändrad: april 13, 2008, 04:11:39 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 13, 2008, 10:27:52 »

Du har i princip rätt! :) Hur mycket 1-2 dl gör beror ju på hur långt man kör mellan tankningarna! Ville poängtera noggrannhet! Det kräver hellre, inget extra, att vara så noggrann. Samma station och pump, är däremot viktigt. :) /M

Det har du i och för sig rätt i, jag brukar köra 40 mil mellan tankningarna och räknar mest för skojs skull (trasig soppa mätare ingår i standard utrustningen på 740 ;) ) Pumparna ska väl kontrolleras en gång per år (kröning?) för att se att en liter är en liter, eller har jag fel?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 13, 2008, 10:52:41 »
Det har du i och för sig rätt i, jag brukar köra 40 mil mellan tankningarna och räknar mest för skojs skull (trasig soppa mätare ingår i standard utrustningen på 740 ;) ) Pumparna ska väl kontrolleras en gång per år (kröning?) för att se att en liter är en liter, eller har jag fel?

Det brukar sitta ett märke på pumpen. Om det är en gång om året vet jag ej. Det hade varit skoj att testa, variationen mellan olika pumpar, någon gång. ;D Bättre att inte chansa, när man sysslar med så viktiga saker som att bestämma bensinförbrukningen! Måste finnas variationer, hur stora dessa är, är en annan fråga! :) /M

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 13, 2008, 11:57:35 »

Det brukar sitta ett märke på pumpen. Om det är en gång om året vet jag ej. Det hade varit skoj att testa, variationen mellan olika pumpar, någon gång. ;D Bättre att inte chansa, när man sysslar med så viktiga saker som att bestämma bensinförbrukningen! Måste finnas variationer, hur stora dessa är, är en annan fråga! :) /M

Vill minnas att det står att kröningen ej avser tillsatser. Sen hur mycket tillsatser det är som inte står med (om det är några alls) vet jag inte, men i teorin skulle det kunna stå en liter på displayen men man har tankat två liter "vätska" (överdrivet) för att det är lite annat skräp i bensinen :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #12 skrivet: april 13, 2008, 15:39:03 »
Jag har skrivit ner körsträcken efter varje tankning sedan jag köpte bilen (över 2000 mil sedan) med något enstaka undantag. All denna data har jag sedan matat in i ett Excelark, vilket gav följande resultat:
Bränsleförbrukning t.o.m. 2007-05-01: 0.8179l/mil
Milkostnad, bränsle enbart: 8.92kr/mil
Fram till ovanstående datum hade jag kört bilen 1831mil...

Någon gång när det börjar bli trångt bland kvittona i handskfacket ska dokumentet uppdateras med de senaste tankningarna.

Ovanstående körning är med bilen i originalskick, d.v.s. med förgasare.
Siffror med insprutning kommer samtidigt som jag fyller på med senaste årets tankningar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 13, 2008, 17:28:40 »
Det är jätte bra att få en ordentlig lektion i bränsleförbrukningsmätning :) (långt ord!), men jag återgår lite diskret till min fråga lite längre upp; skulle det inte märkas ganska markant om motorn skulle sluka i sig 1,6 L/milen i stället för 0,8?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 13, 2008, 19:52:32 »
Det är jätte bra att få en ordentlig lektion i bränsleförbrukningsmätning :) (långt ord!), men jag återgår lite diskret till min fråga lite längre upp; skulle det inte märkas ganska markant om motorn skulle sluka i sig 1,6 L/milen i stället för 0,8?

Nej min motor går perfekt! Och har kört med både original insprut och Megasquirt insprut. Original spridare samt 740 Turbo.
Original bränsletryck och 2.9 bar. Snålmappat och rättmappat Megasquirt.
Snålkört och kört som vanligt (full gas). Ingen större skillnad fast har varit få gånger jag mätt upp snålkörningen då jag inte kan hålla gasfoten still längre perioder  ;)

Men det märks ju i plånboken när bilen drar så mycket. Men jag kör mindre än en mil om dagen så det blir ju inte mer än 17 spänn etanol om dagen ändå  ;)

EDIT: Glömde skriva att jag gör kallstarter jämt och sen kör max 5 kilometer.
« Senast ändrad: april 13, 2008, 20:06:40 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

mr_sweed

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: april 13, 2008, 19:59:57 »
nja en volvomotor kan dra lite varierande har jag märk, min 360 -86 har vid mätning av förbrukning varit nere på 0,78 l/milen å högst 1,2 l/milen o då var det likvärdig körning, nu mestadels har den dragit runt 0,8 l/milen medans morsans 360 -88 drar i snitt +1 l/milen när hon kör å ca 0,85 l/milen när jag kör, knepigt nog kör jag fortare än hon fast då jag kör mer på högre växlar å lätttare form av eco-driving(kan nog ha med att hon gör lite mer kallstarter än mig oxå) men som jag då har märkt går förgasar motorerna (b200k) lite billigare än vad insprutarn gör(b200f)
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 14, 2008, 09:28:53 »
ok, det låter som att jag blir tvungen att testa förbrukningen ordentligt. men vad kan man göra åt det om den visar sig dra för mycket?
En gång 300, alltid 300!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 14, 2008, 10:01:07 »

Min gamla 240 drog nästan 4 l/mil, på vintern vid sådan körning! :) /M

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: april 14, 2008, 11:55:34 »
Åtminstone på långkörning (i laglig hastighet) borde den väl gå under litern om allt står rätt till. Gör en ordentlig mätning. Kolla luftfiltret, är det alltför skitigt kan bilen dra onödigt mycket bansin.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: april 14, 2008, 12:28:26 »

oj då :O då blir det nästan mer ekonomiskt att köra v8 :P
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: april 14, 2008, 16:02:48 »

Skönt att höra  :D

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: april 20, 2008, 14:14:28 »
bara för att informera så kom jag ungefär 8,5 mil på 10 lite bensin, sedan började det gå ojämnt :O det va rätt spännande när den nästan stannade på väg till bensinstationen ;)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: april 27, 2008, 19:31:35 »
bara för att informera så kom jag ungefär 8,5 mil på 10 lite bensin, sedan började det gå ojämnt :O det va rätt spännande när den nästan stannade på väg till bensinstationen ;)

1,25l/mil! Det var inte farligt, beroende på typ av körning, stadskörning, blandad eller landsväg?

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: april 29, 2008, 16:07:24 »

1,25l/mil! Det var inte farligt, beroende på typ av körning, stadskörning, blandad eller landsväg?
ne, körde lite blandad stadskörning kan man säga, lite gaspådrag här och där, men jag tror att det var ett par liter kvar i tanken när jag tänkade, så den har antagligen dragit mer. en kompis hade nyss problem med en tempgivare eller vad det nu var, så hans 740 drog typ 2 L/m, det kan inte va nått sånt då?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: april 29, 2008, 20:30:52 »

ne, körde lite blandad stadskörning kan man säga, lite gaspådrag här och där, men jag tror att det var ett par liter kvar i tanken när jag tänkade, så den har antagligen dragit mer. en kompis hade nyss problem med en tempgivare eller vad det nu var, så hans 740 drog typ 2 L/m, det kan inte va nått sånt då?

Det är möjligt, du får mäta upp tempgivaren!

Min är ok i allafall, har kopplat den till mitt Megasquirt sprut nu och där funkar den som förväntat.

Annars kan det vara termotidkontakten som startar kallstartsspridaren som hängt sig så bilen får det tillskottet hela tiden. Då kan du prova att dra ur kontakten till kallstartspridaren och köra en tank utan den och se om det blir skillnad. Eller mäta på termotidkontakten (som sitter i toppen precis som tempgivaren) och se om den bryter när motorn blir driftsvarm.
« Senast ändrad: april 29, 2008, 20:32:24 av FREJ »

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: maj 01, 2008, 13:46:21 »
tack för tipset Frej :) är inte riktigt hundra på vart kontakten till kallstartsspridaren sitter bara. vad ska tempgivare och termotidkontakten ha för värden?
En gång 300, alltid 300!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: maj 01, 2008, 15:31:28 »
tack för tipset Frej :) är inte riktigt hundra på vart kontakten till kallstartsspridaren sitter bara. vad ska tempgivare och termotidkontakten ha för värden?

Båda sitter på blocket under insuget. Termotid närmast torpedv. är en strömbrytare, mao till och från... :) /M

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #27 skrivet: maj 01, 2008, 16:01:24 »
Jag tror nog min bil ligger bra till för rekordhög bränsleförbrukning här på forumet i alla fall... När slangen till bränslereturen lossnade så kom jag ca. 5 mil på 30l; det borde bli 6l milen... Då var nog ändå bränsleförbrukningen betydligt lägre de första 4 milen eller så, innan ledningen lossnade... :-)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: maj 01, 2008, 16:06:14 »
Jag tror nog min bil ligger bra till för rekordhög bränsleförbrukning här på forumet i alla fall... När slangen till bränslereturen lossnade så kom jag ca. 5 mil på 30l; det borde bli 6l milen... Då var nog ändå bränsleförbrukningen betydligt lägre de första 4 milen eller så, innan ledningen lossnade... :-)

;D Det är fusk! Du vattnade asfalten med etanol!  ;D :) /M

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #29 skrivet: maj 01, 2008, 16:13:55 »
Vadå, det var nästan inte alls blött efter bilen... 150m bort hade det redan hunnit dunsta!  :P
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: maj 01, 2008, 19:27:03 »

Båda sitter på blocket under insuget. Termotid närmast torpedv. är en strömbrytare, mao till och från... :) /M
ok, tack :) ska kolla upp det när jag får på nya sommardäck till helgen, har bara dubbdäck nu ;)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: maj 01, 2008, 19:28:32 »
haha, billig i drift :P
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: maj 01, 2008, 19:38:39 »
En kompis påstod för övrigt att om man tankar e85 i en bil som inte är etanolkonverterad så drar den automatiskt mer bränsle, alltså att motorn känner av att det krävs mer bränsle för att gå rent, stämmer det? tycker att det låter lite konstigt :/ funderar på att testa 50/50 nästa tankning nämnligen.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: maj 01, 2008, 20:48:31 »
En kompis påstod för övrigt att om man tankar e85 i en bil som inte är etanolkonverterad så drar den automatiskt mer bränsle, alltså att motorn känner av att det krävs mer bränsle för att gå rent, stämmer det? tycker att det låter lite konstigt :/ funderar på att testa 50/50 nästa tankning nämnligen.

Det där funkar när när bilen har adaptivt insprut, alltså riktigt nya bilar som känner av vad som händer och lär upp sig själv.

På våra gamla bilar justerar den sig efter lambdasonden men det funkar ju bara när bilen:

1) är varm
2) körs lugnt (så fort vi gasar på hårt så slutar motorn lita på lambdasonden och går över till fasta värden ur mappen)
3) Fungerar till en viss gräns. Min bil gick knappt att köra om man tankade uppåt 50/50!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: maj 01, 2008, 20:49:24 »

På blocket? Nej nu skojar du, toppen menar du väl!  ;)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: maj 01, 2008, 22:15:37 »

Det där funkar när när bilen har adaptivt insprut, alltså riktigt nya bilar som känner av vad som händer och lär upp sig själv.

På våra gamla bilar justerar den sig efter lambdasonden men det funkar ju bara när bilen:

1) är varm
2) körs lugnt (så fort vi gasar på hårt så slutar motorn lita på lambdasonden och går över till fasta värden ur mappen)
3) Fungerar till en viss gräns. Min bil gick knappt att köra om man tankade uppåt 50/50!
ok, tack för infon :) då kanske det är bäst att jag testar mig fram och ser hur mycket e85 jag kan köra med.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: maj 02, 2008, 00:09:03 »

1) är varm
ok, tack för infon :) då kanske det är bäst att jag testar mig fram och ser hur mycket e85 jag kan köra med.

Eller gör så här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2847.0

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: maj 02, 2008, 00:53:48 »
På blocket? Nej nu skojar du, toppen menar du väl!  ;)

Du har rätt! Och rätt är toppens nederkant, under insuget... Hoppas Kasi, inte blev allt för förvirrad! ;) :) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: maj 02, 2008, 01:16:39 »

Kolla här för hur du kollar kallstartsinsprutningen med mera + värdena för kylvätsketemperaturgivaren!
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3980.msg50457#msg50457

Annars så ska termotidkontakten ge full kontakt = 0 ohm vid kall motor och sedan när motorn blir varm plötsligt "öppna" det vill säga oändligt motstånd (Multimetern visar typ 0L). Har jag fel så får nån stoppa in mig i genom skidluckan i min 360 och hälla på honung och myror...  ;)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: maj 02, 2008, 01:39:43 »
Annars så ska termotidkontakten ge full kontakt = 0 ohm vid kall motor och sedan när motorn blir varm plötsligt "öppna" det vill säga oändligt motstånd (Multimetern visar typ 0L). Har jag fel så får nån stoppa in mig i genom skidluckan i min 360 och hälla på honung och myror...  ;)

Det blir nog ingen honung eller myror, FREJ får smaska på något annat! ;D :)

Komplettering:
Givaren har två anslutningar! Det finns även, ett litet värmeelement i termotidkontakten. Detta för att sprutningen skall begränsas till några sekunder. Det är som sagt var, till eller från som gäller och skulle det sprutas ända tills kylvattnet är varmt, så skulle motorn vara dränkt i soppa! :) /Max